Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
hhjagge
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 6:25 pm

Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja hhjagge »

Omistan Jaguar XF:n vm 2008, ajettu 130.000 km, ja ostettu käytettynä liikkeestä vajaa 3v sitten. Määräaikaishuollot tehty merkkikorjaamolla. Tähän asti Jagge on tarjonnut oivan ajonautinnon, mutta nyt se sitten petti pahasti. Ajaessani moottoritiellä suodatinta puhtaaksi auto kiihdytti aivan yhtäkkisesti itsestään. Painoin jarrua jonka jälkeen tehot hävisivät. Nilkutin rampille ja sammutin koneen. Uudelleen käynnistyksen jälkeen moottorista kuului ylimääräinen kilkattava ääni ja auto hinattiin Jaguarin huoltoon. Tuomio oli tyly – moottorin vaihto! Huollon mukaan oljyn pinta on noussut, koska suodattimen polttoprosessi on toistuvasti jäänyt kesken, ja aiheuttanut hallitsemattoman palon sylinterissä. Kilkatus tulee siitä, kun jokin akseli on vääntynyt ja hakkaa lohkoon. Minulla ei ole tietoa suodattimen polttoprosessista muuten kuin että olen ajanut suodattimen puhtaaksi aina kun sen varoitusvalo on syttynyt. Sehän on ainoa varoistusvalo asiasta. Myöskään öljyn pinnan noususta ei ole varoitusta. Ihmettelen kovasti että näin voi käydä tämän hintaluokan autossa. Koneen vaihdon kustannusarvio on 15.000-17.000 euroa. Kun auton arvo lienee noin 22.000 euroa, jäin miettimään vaihtoehtoja.
-myyn auton joko romuttamolle tai taholle joka olisi kiinnostunut vaihtamaan autoon moottorin ja saada "halvalla" hyvä auto.
-ostan vaihtomoottorin ja vaihdatan se jossain pienemmässä korjaamossa kuin merkkikorjaamossa.
-vien auton pienempään korjaamoon kokonaan uutta arviota varten.

Olisi mukava kuulla mielipiteitä. Onko jollekulle köynyt samoin?
Nimimerkki "petetty olo".
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Kyllä kannattaa antaa jonkun muunkin arvioida vikaa.Jos auto on turbolla ja diesel kuten arvelen??? niin luulen että turbosta on mennyt laakerit ja sieltä päässyt öljyä palotilaan ja silloin aiheutuu tuommoinen ryntäys moottorissa.Ja jos olisi jotain muuta niin kyllähän moottoriin saa varaosia ja laittaa rikkoutuneen tilalle uutta osaa.Pitää olla melkoinen täystuho jos koko moottori menee vaihtoon.Merkkihuollot ei ala mielellään tehdä tuommoisia korjauksia koska niissä ei yleensä ole esim. turbon korjaamiseen vaadittavaa taitoa.Kyllähän ne uuden osan paikoilleen laittaa,koska se on nopeampi tapa kuin hoitaa homma kuin alkaa käyttää erikoisosaamista.Vie auto jonnekin kokeneelle autokorjaamolle joista kyllä löytyy apu ja aikaa selvittää vika.Noin yleensä ottaen jos moottori käy vielä niin ei pitäisi olla ylikäymätön vika.
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Kirjoittelin viime syksynä stooria S-Type 2.7D moottorin leviämisestä, toki eri syy kuin sinulla.
viewtopic.php?f=2&t=7852

Tosiaan kyllähän tuollainen "diesel runaway" tilanne on mahdollinen, syitä sille on useita. Jokainen niistä kuitenkin johtaa öljytason nousuun, kun dieseliä pääsee öljyn sekaan. Tämän seurauksena kone alkaa polttaa öljyään polttoaineena, ja käytännössä mitään ei ole tämän jälkeen tehtävissä. Useat autot eivät sammu tuossa tilanteessa edes kääntämällä virtoja pois päältä.
Ulkomaisilta foorumeilta löytyy lukuisia keskusteluja asiasta, tässä yksi: http://www.jaguarforum.com/archive/inde ... 73695.html
Rafo
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 29, 2016 10:02 am

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Rafo »

Vein auton (diesel fx 2008) tänään korjaamolle hiukkasloukun regenerointia varten, poltto ei käynnistynyt. Huomasivat siellä öljypinnan olevan normaalia korkeammalla, joten vaihtavat öljyn. On tämäkin siis yrittänyt käynnistää polttoa uudestaan ja uudestaan. Tässä oli siis hyvääkin tuuria kun ei vielä kerinnyt aiheuttaa vauriota. Nyt sitten mietitään miten menetellään tuon hiukkasloukun suhteen.
hhjagge
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 6:25 pm

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja hhjagge »

Kiitos kommenteista. Tuo linkki englanninkielisille sivuille on valaiseva. Kumma että tästä ei puhuta enempää, kun se on selvästi toistuva ongelma ja lisäksi aiheutti vaarallisen tilanteen ja suuren rahallisen menetyksen - ja kaikki tämä ilman omaa syytä. Jaguarin pitäisi ehdottomasti varoittaa tästä suurin kirjaimin käyttöohjekirjassa!!!
Taidan viedä auton pienempään korjaamoon arvioitavaksi. Tietääkö joku Tampereen seudulta hyvää korjaajaa?
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja nestori »

hhjagge kirjoitti:Kiitos kommenteista. Tuo linkki englanninkielisille sivuille on valaiseva. Kumma että tästä ei puhuta enempää, kun se on selvästi toistuva ongelma ja lisäksi aiheutti vaarallisen tilanteen ja suuren rahallisen menetyksen - ja kaikki tämä ilman omaa syytä. Jaguarin pitäisi ehdottomasti varoittaa tästä suurin kirjaimin käyttöohjekirjassa!!!
Taidan viedä auton pienempään korjaamoon arvioitavaksi. Tietääkö joku Tampereen seudulta hyvää korjaajaa?
Selvyyden vuoksi, ko. ongelma koskettaa potentiaalisesti kaikkia diesel-moottoreita, ei vain Jaguarin. Googlella "diesel runaway" ja auton merkki perään, niin voit pelotella itseäsi lisää. Harmillinen homma silti, että sattui kohdalle, vaarallinen ja kallis juttu.
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Goldust »

hhjagge kirjoitti: Taidan viedä auton pienempään korjaamoon arvioitavaksi. Tietääkö joku Tampereen seudulta hyvää korjaajaa?
Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta autofoorumeita vuosikymmenen luuhanneena on jäänyt Tammer-Diesel Oy mieleen, jossa porukka on koneremppoja teettänyt hyvillä kokemuksilla.
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

hhjagge kirjoitti:Kiitos kommenteista. Tuo linkki englanninkielisille sivuille on valaiseva. Kumma että tästä ei puhuta enempää, kun se on selvästi toistuva ongelma ja lisäksi aiheutti vaarallisen tilanteen ja suuren rahallisen menetyksen - ja kaikki tämä ilman omaa syytä. Jaguarin pitäisi ehdottomasti varoittaa tästä suurin kirjaimin käyttöohjekirjassa!!!
Taidan viedä auton pienempään korjaamoon arvioitavaksi. Tietääkö joku Tampereen seudulta hyvää korjaajaa?
Minä tiedän Tampereelta hyvän korjaamon, joka todellakin osaa asiansa ja samalla se DPF kannattaa sieltä auton alta nykäistä pois niin ei tapahdu samaa toisten. Soittele kun kerkiät niin puhellaan lisää: 044-5867096
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja mikki »

Kun on noin vähän ajettu ja jos on hyvin huollettu ( dokumentointi siitä kunnossa ) niin lähtisin kyselemään tehtaan vastuita asiassa. Jos ei tule järkeviä vastauksia niin apua kuluttajariitalautakunnsta tai -neuvojalta.
Tulee odottaa että auton moottori kestää ja toimii huollettuna reilusti yli 130 000km.......

Itse ainakin kokeilisin maahantuojalta ihan ensiksi.
Onnea matkaan!
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Goldust »

mikki kirjoitti:Kun on noin vähän ajettu ja jos on hyvin huollettu ( dokumentointi siitä kunnossa ) niin lähtisin kyselemään tehtaan vastuita asiassa. Jos ei tule järkeviä vastauksia niin apua kuluttajariitalautakunnsta tai -neuvojalta.
Tulee odottaa että auton moottori kestää ja toimii huollettuna reilusti yli 130 000km.......

Itse ainakin kokeilisin maahantuojalta ihan ensiksi.
Onnea matkaan!
Omassa keississä maahantuoja olisi tullut vastaan muistaakseni 25%, vai oliko peräti 50%. Sillä ei kuitenkaan ollut mitään merkitystä, koska maahantuojan kautta rempan kokonaishinta oli 20ke, kun muuta kautta sen hinnaksi jäi jotain n. 7ke luokkaa.
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Hyppäsikö kone kierroksille? Ensimmäisestä viestistä ymmärtäisin että ei ole huutanut kierroksilla paikallaan niin kuin kunnon runaway:ssa tapahtuu.

Jos ei ole kierroksille mennyt niin minun mielestä kone ei näillä tiedoilla välttämättä ole silloin noista syistä rikkoutunut. Se, että se olisi johonkin pyttyyn "hörpännyt" öljyä niin paljon että lukko olisi tullut, tuntuu kummalle. Toki mahdollista mutta tuntuisi oudolle.

Eli kyseenalaistan näillä tiedoilla tuon selityksen rikolle ja etsisin toisen pajan kanssa muitakin syitä.

Sitten jos on ns. karannut kierroksille niin tilanne on toinen.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
hhjagge
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 6:25 pm

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja hhjagge »

Kiitos taas monista kommenteista. Mukava huomata että hyviä neuvoja tulee. Vastauksena viimeiseen kysymykseen: Kone ei tosiaan hypännyt täysille kierroksille, mutta toisaalta vaihde oli päällä ja automaatti haki ensin eri pykäliä ja sitten auto kiihdytti holtittomasti. Paniikkijarrutuksen jälkeen noin sekunnin viiveellä ilmeisesti tietokone rahoitti kaikki tehot pois, ja vaikka painoin kaasua auto ei kiihtynyt lainkaan. Itse asia kaasun painaminen tuntui aiheuttava moottorijarrutuksen kaltaisen tilanteen, ja auto eteni parhaiten kun ei painanut kaasua, tosin hitaasti ja matalilla kierroksilla rullaten. Kun sitten sammutin koneen ja käynnistin sen uudelleen, moottori vastasi normaalisti kaasuun, mutta sieltä kuului tämä ylimääräinen kilkattava ääni. Äänen perusteella huolto arveli että kiertokanki on vääntynyt ja ottaa kiinni johonkin. Konetta ei ole vielä avattu.
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Minusta jos on ihan oikea öljypalo niin siinä ei tietokone asialle mahda mitään. Ainoa on jos on läppä imussa jolla ilmansaanti lopetetaan niin sammuuhan se sihen sitten.

Vaikka ns talla tiskissä olisi kone töitä tehnyt jarrua vasten, ei sellainen osia solmuun väännä tai konetta riko. Nestelukko öljystä kyllä voisi tuon tehdä mutta aika paljo ja äkkiä sitä evästä olisi pitänyt männän päälle mennä.

Jotainhan siellä on käynyt mutta en ihan lähtisi itse tuohon ensimmäiseen arvioon mukaan. Jako sekaisin ja sille seuraamuksia tai jotain vastaavaa...

Mutta toisaalta: huonoahan näitä on etänä arvioida lol. Se on varmaa että edelleen kävisin muuallakin autoa näyttämässä.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
pile
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 23, 2014 9:49 am
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja pile »

Xf:n konetila on todella ahdas ja pelkkä koneen vaitotyö vaatii korjaamoltakin n. 2 viik. tunnit joten kyllä siitä kustannuksia syntyy.
Omaan korjautin juuri molemmat turpot. kun alkas herkaamaan porttien jumiutumista.
Otettiin korjaamolla turbot irti Autodatan mukaan turpojen vaihtoon on varattava n. 20h aikaa mikä ei muuten riittänyt todellisuusessa alkuunkaan on nimittäin sen verran ahtaassa paikassa kapistukset. Onneksi tein työstä urakan. toisen turbon kanssa käytiin vielä niin että ei saatu korjattua ja jouduin otamaan uuden. no siitä sen enempää.
Tuo öljyn lisäätyminen on ongelma joka tosiaankin on keikkien diesleiden ongelma waggilaisilla se on pienemi siitä syystä että nämä syö öljyä luonnostaan jolloin ns. öljypinta ei nouse , mutta todellisuudessa ölyn tilalla onkin naftaa.
Ei pitäisi olla myöskään liian suuri asia aina ajoittain katsoa mikä öljyn korkeus on.
Jaguar XF -10 vm 3,0 d s . Pontiac trans am gta -89 superchargers 383 cid . Pontiac firehawk -95 lt1 350 cid . Museorekisteröity Pontiac tran am -79 , Jawa 250 cc -60 ja -64 sekä 350 cc vm 2004
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

EGR:t pois käytöstä niin säästyy DPF ongelmilta ja eikä turbojen siivet jumittele jne jne jne. Paljon saa pahaa aikaan nuo vihreiden hökötykset.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Jetzkys
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 22, 2014 11:04 am
Paikkakunta: J:kylä

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Jetzkys »

Tehdasuusi kone maksoi ainakin toissa vuonna n.4900€ + työt n.1000€ kun edellisestä 2,7D xf:stä meni kone. Ei kannata korjailla
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja mikki »

Mistä XF_ään 4900egellä tehdasuuden koneen saa? Viimeksi kun asia tapetilla se oli n. 25000eur vajaa vuosi sitten.
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Landshark »

http://www.ebay.co.uk/itm/JAGUAR-XF-2-7 ... SwX~dWoixJ

Yhtenä esimerkkinä ...

Eli auto lavetilla sumujen saarille ja haku ajamalla parin viikon kuluttua :?: Kesäloma siinä samalla.
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Jaguar XF - öljypalo sylinterissä tappoi moottorin

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Selviskös tämän tapauksen synnyt, syyt ja seuraukset?
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Vastaa Viestiin