riisselit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
afijta
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 12:36 pm
Paikkakunta: kouvola

riisselit

Viesti Kirjoittaja afijta »

Hei!
Onko kellään kissalaisella omakohtaista kokemusta tai luettua tietoa/totuutta,mikä on erona 2,7d tai 3,6 tdv8 moottoreissa?
Kysymyksellä tarkoitan moottoreiden heikkouksista tai paremmuudesta.
Autona kyseessä Range Sport mallit,joka mahdollinen korvaaja nykyiselle xc90 :lle.
T: JTA
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Goldust »

2.7d kärsii laakeriongelmista joita tälläkin foorumilla on esiintynyt, kasit vahvempia.
afijta
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 12:36 pm
Paikkakunta: kouvola

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja afijta »

Elikkä myös Jaguar XF kuuluu korkean riskiryhmän autoihin? No,ehkä on syytä seurailla enempi V8 malleja RR sport vaihtoehdoista.
Tuleekohan se laakerivika automaattisesti,vai voisiko hyvät öljyt ja huolto siirtää vian hamaan tulevaisuuteen?
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Kyllä, S-typet, XF:t, DIscot, RR Sportit yms. kuuluvat kaikki tähän samaan riskiryhmään. Useammat öljynvaihdot voivat pidentää laakereiden kestoa, tai sitten ei. Perheestä löytyy uutena hankittu 2,7D johon on vaihdettu aina öljyt 10tkm välein ja niin vain alakerran laakerit sanoivat heihei alle 150tkm kohdalla. Ei varmaan ole sattumaa, että monet brittiläiset moottoripajat tarjoavat uudelleen suunniteltuja, kestävämpiä kampuran laakerieta. Jos googlaat, huomaat että kyseessä on yleinen ongelma, taisi olla viron lantikkaklubin tilasto jossa jäsenien autoihin oli kolmasosaan vaihdettu kone.
En väitä että jokainen 2.7D moottori tulee kokemaan saman kohtalon, mutta tilastollisesti niitä paukkuu luvattoman paljon. Paljon enemmän, kuin vaikkapa noita diesel kaseja, joita RR Sportiin on tarjolla. Tuo Range Rover Sportin (eli kolmosdiscon) rakenne on kohtuu mielenkiintoinen. Kutosdieselin jakopääremppaa varten tehtaan ohje käskee nostamaan korin pois rungon päältä ( https://www.youtube.com/watch?v=7BbOSaA8zYE ), samoin kuten ahtimien vaihto kasikoneisessa.
afijta
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 12:36 pm
Paikkakunta: kouvola

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja afijta »

Huh huh,tuskan hiki tuli tuosta faktasta. Taidanpa etsiä rouvalle jotakin muuta maasturia,vaikka RRS on tyylillisesti ykkönen.Koska itse en ole autojen rassailija,taitaa ajatus Roverista olla vähän veren kaivamista nenästä. Harmi juttu.
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Goldust kirjoitti:2.7d kärsii laakeriongelmista joita tälläkin foorumilla on esiintynyt, kasit vahvempia.
Näinpä se taitaa olla.

Ostin XF,sän n. 2,5v sitten ajatellen että nämä heikkoudet ovat vanhoja fraaseja, tämä aika menikin loistavasti ja ajattelinkin että on todella hyvä auto.
Autolla on ajettu sen verran, että korkeapainepumpun hihnan vaihto häämötti jo.
Nyt pari viikkoa sitten töihin mennessä koneesta alkoi kuulua kolkatusta, auto hinurille ja soitto merkkiliikkeeseen, siellä kk. jono joten kuskuutin omiin tiloihini.
Öljypohja pois, sopii lähtemään paikallaan kun on kaksiosainen sumpullinen malli. Sieltä pääsee näkemään jo kivasti, perusrakenne näytää fiksulta ja työnjälki siistiltä, mm. moottorin tuenta ja murretut kiertokanget. Kampiakseli on siro=kierrosherkkä...juu joissain karkaisuvikoja ja katkenneitakin.

No, tässä huomasin ensin kiertokangen laakerin mennen silpuksi ja aprikoin syytä, kovin oli kuivan näköinen, ilman voitelua kun taas moottorin peräpään laakerinkaulat olivat hyvin öljyisiä. Tässä hieman ristiriitaa, joten tarkistamaan runkolaakereita ja kyllä, 2. pukin alta löytyi syy :shock:

Tämän sauma oli aukaisuhetkellä klo.12/6, eli voitelukanava täysin ummessa, eli tämä laakeri on pyörinyt pesässään ja näin ollen tyrehtyttänyt viereisten kiertokankien voitelun joka tulee kampiakselin porauksen kautta. Tämän kakkos-pukin toiseltakin puolelta löytyi odotetusti viallinen kk. laakeri.

Lieneekö muut penkoneet näitä konevaurioita tarkemmin?
Tästä sain käsityksen että laakerien mekaaninen kestävyys riittää hyvin, ja onhan 3l/275hp konessakin samat laakerit.

Ongelma on heti kun runkolaakeri/t pääsee pyörähtämään n10mm. pesässään, jonka jälkeen öljykanava tukkiintuu ja loppu on selvää.

Kuinkahan tämä perusongelma, lukitus on ratkaistu uudemmissa, vai onko lainkaan? (Crush Height)
Kuinkahan tässä pitäisi toimia, tehdas uusi kone maksaa +10th€ ja jos silläkään ei pääse 600-900thkm kuten tämänkokoisella konella yleensä pääsee!

Kyllä vituttaa kun laitat käyttöautoon lähes 2 uuden Skodan hintaa ja se pettää :twisted:

Ja kyllä auto on hyvin tarkasti huollettu ajallaan.
Jaguar XF 3.0D X260
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

Todella ikävä kuulla! Perustehoinen kolmelitranen ilmeisesti? Minkä ikäinen ja paljonko ajettu yksilö?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Harmi ettei tuota ongelmaa ole vieläkään korjattu. Tuosta samasta asiasta on ollut täällä aiemminkin keskustelua.

Toisaalta mm. uusissa Volvon 2.0 5-cyl diesleissä on ollut luvattoman paljon kiertokangen laakerivikaa ja harmittaa se maksaa skodakin uudestaan laatikon ja moottorin vaihdon yhteydessä se kun on edelleen skoda ajonautinnoltaan rempan jälkeen. Ei tämä tietenkään lohduta eikä ole mikään oikeutus surkealla designille.

Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä maahantuojaan ja Jaguarille asiasta ja tarvittaessa kuluttaja asiamieheen kun kyseessä on "selkeä" vika eikä normaali kuluminen.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Samasta vaivasta kärsii myös 4-syl cdi-mersut. Liuskan kynsi on vain niin olematon, että pääsee pyörähtämään. Se on tosiaan ”herran hallussa” milloin tämä tapahtuu vai tapahtuuko koskaan. Aiemmin S-type 2.7D toimi moitteetta ja kilsoja 450tkm, XF 3.0d vaihtui 220tkm ja nykyisessä 3.0d XJ:ssä tulee 200tkm. Kaikista noista on otettu ulos voimaa sen mitä vain voi. Naapurilla oli C6 Citroen 2.7hdi ja pölyhiukkanen kun laskeutui niin auto pestiin, mikä kertoi, että todellakin oli huollettu ja 90tkm alkoi kolina.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

s1jviita kirjoitti:Samasta vaivasta kärsii myös 4-syl cdi-mersut. Liuskan kynsi on vain niin olematon, että pääsee pyörähtämään. Se on tosiaan ”herran hallussa” milloin tämä tapahtuu vai tapahtuuko koskaan. Aiemmin S-type 2.7D toimi moitteetta ja kilsoja 450tkm, XF 3.0d vaihtui 220tkm ja nykyisessä 3.0d XJ:ssä tulee 200tkm. Kaikista noista on otettu ulos voimaa sen mitä vain voi. Naapurilla oli C6 Citroen 2.7hdi ja pölyhiukkanen kun laskeutui niin auto pestiin, mikä kertoi, että todellakin oli huollettu ja 90tkm alkoi kolina.
Juu, tässä tuli ongelma aivan puskista. Hyvä kuulla toi sun ässän kilsat, näinhän se pitäisi mennä. Oletko käyttänyt millaisia öljyjä?

Tehdas takuu on mennyt tässä umpeen, (nyt+200tkm) ja ajallisesti myöskin. Kyselin kuitenkin maahantuojalta, kun oletettu käyttö-km olisi pitänyt olla enemmän, no juu lupasivat -20% alennusta moottorista, ja vaihtotyö tehtävä merkkiliikkeessä, joten hintaa jää vielä kovasti.

Tuossa katselin öljynvaihtojani koneelta, 10-11tkm oli keskimäärin ja suodatin aina uusi, joten ei tiukka öljyn vaihtokaan auta tässä.

Nyt haussa mailmalta käytetty kone, kohtuu kilometreillä, jos löytyisi virheetön kone, ja käyttäisi alakerran vielä auki.
Jaguar XF 3.0D X260
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

onko näitä 2.7 laakeri ongelmia ilmennyt minkä verran 3.0tdv6 ja 3.6tdv8 koneissa joita rangeista löytyy? vai olisiko bensakone tässäkohtaa huolettomampi?
X300 XJ6 4.0 Sovereign
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

60seconds kirjoitti:onko näitä 2.7 laakeri ongelmia ilmennyt minkä verran 3.0tdv6 ja 3.6tdv8 koneissa joita rangeista löytyy? vai olisiko bensakone tässäkohtaa huolettomampi?
Kuten aiemmin jo kirjoitin niin etukäteen ei voi tietää, mutta ei nyt niin yleistä ole. Enemmän noista mersuista noita laakereita pyörähtelee. Kumilenkki-bensakoneet ilman ahdinta jättäisin kauppaan.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Olipa työmaa koneen irroituksessa.
Kyllä kävi mielessä että eihän tämän näin pitänyt mennä, tässä autossa.

Hyvin vähän löytyy Suomesta faktoja näistä rikkoontumisista...Juu moottoreita on vaihdettu, mutta ei kuvia vaurioista?
https://aijaa.com/cO0m3b

https://aijaa.com/d79nq3

https://aijaa.com/eEzttM
Jaguar XF 3.0D X260
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Joo, nykyautossa joutuu pari asiaa enemmän purkamaan että saa moottorin irti kuin -70..-80 luvun kotteroista, joihin nuorena viikonlopuksi vaihdettiin pellin alle enemän "hupia".
Tsemppiä.

Nyt kun sinulla on vermeet käsissä, niin vilkaiseppa (ehjästä) että olisiko laakerikannen puolelle mahdollista työstää lisää tilaa laakeriluiskan lukituskynnelle ja napauttaa kynttä ennakoivana varotoimenpiteenä syvemmälle. Vajaa millimetrikin toisi jo aika paljon lisää varmuutta...
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Ode »

Jagmi kirjoitti:Olipa työmaa koneen irroituksessa.
Kyllä kävi mielessä että eihän tämän näin pitänyt mennä, tässä autossa.

Hyvin vähän löytyy Suomesta faktoja näistä rikkoontumisista...Juu moottoreita on vaihdettu, mutta ei kuvia vaurioista?
https://aijaa.com/cO0m3b

https://aijaa.com/d79nq3

https://aijaa.com/eEzttM
Mikä oli hankalin työvaihe? Kysyn ihan puhtaasta mielenkiinnosta.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Ode kirjoitti:
Jagmi kirjoitti:Olipa työmaa koneen irroituksessa.
Kyllä kävi mielessä että eihän tämän näin pitänyt mennä, tässä autossa.

Hyvin vähän löytyy Suomesta faktoja näistä rikkoontumisista...Juu moottoreita on vaihdettu, mutta ei kuvia vaurioista?
https://aijaa.com/cO0m3b

https://aijaa.com/d79nq3

https://aijaa.com/eEzttM
Mikä oli hankalin työvaihe? Kysyn ihan puhtaasta mielenkiinnosta.


O
Hankalin oli irroittaa katalysaattorit turboista, ne mutterit oli todella pahoissa paikoissa, onneksi moottorin ja tulipellin välistä löytyi pikku rako josta pääsi hieman operoimaan. Tästä myös sai vaihdelaatikon kiinityspultit irti.
Vaihdelaatikon tuin etupäästään kiinitysraudalla koriin.

Aivan sama asia käynyt mielessä kuin "Vasaralla", ja kyllä näin tehtiin nuorena silloin -80 luvulla..
Jaguar XF 3.0D X260
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Ode »

Jagmi kirjoitti:
Hankalin oli irroittaa katalysaattorit turboista, ne mutterit oli todella pahoissa paikoissa, onneksi moottorin ja tulipellin välistä löytyi pikku rako josta pääsi hieman operoimaan. Tästä myös sai vaihdelaatikon kiinityspultit irti.
Vaihdelaatikon tuin etupäästään kiinitysraudalla koriin.

Aivan sama asia käynyt mielessä kuin "Vasaralla", ja kyllä näin tehtiin nuorena silloin -80 luvulla..
Uskon kyllä noiden olevan hankalassa paikassa. Omastani jouduin käyttämään imusarjan irti ja silloin tuli myös silmäiltyä laatikon ja moottorin liitoskohtaa, se kun ei ilman imusarjaakaan kovin tarjolle tullut

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Päädyin toiseen koneeseen joka löytyi UK,sta vähänajetusta kolariautosta, jonkilainen takuukin on. Tässä vaihessa laitan kaikki, hihnat ja vesipumpun uusiksi kun on helppo tehdä.
https://aijaa.com/VzLm7b

Alkuperäinen kone on vielä mysteeri, kampiakselin otin irti. 1,3,4 kaulat olivat täysin virheettömät, kuten noilla kilometreillä pitäisikin olla.
Ainoastaan se 2. kaula on pettänyt.

Öljy tulee vaihtumaan tässä Mobilista, Castroilin matala kitkaiseen (HTHS) öljyyn.
Jaguar XF 3.0D X260
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: riisselit

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

https://aijaa.com/psEUp8
Jagge liikenteessä. Kylläpä tuntuu taas hyvältä, kun vääntö vie kevyesti autoa.
Hyvin lähti pelamaan, kerralla hallista liikenteeseen vaikka letku/putkiviidakko on aikamoinen (paljon huomioitavia kohteita).

Hihnat, öljyt ja muut tarvikkeet tuli kätevästi AutoDoc,ista (https://www.autodoc.fi/) toimitus kesti hieman, mutta osat olivat juuri mitä pitikin.
Ajoitus oli helppo, kun ostin ajoitustyökalut.

Alkuperäisen koneenkin voisi kunnostaa, mutta sen kannattavuus on kyseenalaista näillä markkinoilla..



.
Jaguar XF 3.0D X260
Vastaa Viestiin