Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Tervehdys kaikille.
Eilen kun peruutin X-typeni (2.0) parkkiin, ilmestyi mittaristoon ilmoitus ''ajonvakaus häiriö'' ja ABS:n, moottorin ja jarrujen vikavalot syttyivät. Auton sammutus ja uudelleen käynnistys ei auttanut. Kun laittaa virrat päälle, nuo valot syttyvät ensin normaalisti testillä, mutta jäävät palamaan kun käynnistää moottorin. Myös nopeusmittari on ihan kuollut ja matkamittarikin näyttää pelkkiä viivoja. Auto ei tunnu saavan mitään nopeustietoa, kun ovetkaan eivät lukitu liikkeelle lähdön jälkeen. Muuten auto tuntuu toimivan normaalisti.
Kokeilin myös ''Master Resettiä'', eli käytin akun irti. Siitä ei ollut muuta apua kuin että ''ajonvakaus häiriö''-tekstiä ei enää tule näytölle.
Akku tuntuu olevan ihan kunnossa. 12,4 V ja kovemmillakin pakkasilla on pyörittänyt reippaasti.
Sen ymmärrän, että nopeustiedon puuttuminen aiheuttaa ABS:n vian, mutta minkähän takia myös moottorin vikavalo syttyy. Vai onkohan kyseessä kaksi eri vikaa.
Liekö nyt kyseessä jokin tyypillinen X-typen vika?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
Alhainen akun varaustaso yleensä heittää noita vikailmoituksia rypäleenä mittaristoon. Ja varsinkin jos niitä ilmaantuu yhtäkkiä ja auto kuitenkin toimii normaalisti.
Akun kunnon kävisin kuitenkin tarkistuttamassa jos lataamisen jälkeen antaa samoja ilmoituksia. Tietty vikakooditkin voisi lukea ja poistaa.

Itsellä akun varaustason alhaalla käynti -26 heitti tauluun DSC (Dynamic stability control) fail ilmoituksen ja testerillä noin kymmenkunta muuta vikailmoitusta jotka veivät suoraan tauluun tulleet. Mm "low battery" ilmoitus.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Jos noi muut viat vielä jäivät päälle ja akun jännite normaali niin epäilen ettei se akusta johdu. SCP-väylän vikaa epäilisin enemmän. Pääseekö testerillä lukemaan mitään vikakoodeja? Jos ei niin voi olla v.mäinen homma metsästää vikakohta.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Enpä usko että akussa vikaa on. Vika ilmaantui 70:n kilometrin ajon lopussa ja lataus on ihan OK.
Vaihdelaatikon kyljestä löytynee jonkinlainen nopeussensori. Onkohan niissä ollut yleisemminkin ongelmaa. Sen hajoaminen olisi ainakin helppo vika korjata. Väylävika kuulostaa jo aika pelottavalta :shock:
Siis kaikki auton nopeuteen liittyvät systeemit ovat pois pelistä, eli nopeusmittari, matkamittari, vakionopeuden säädin, ABS, ajonvakautus ja ovien lukitus liikkeelle lähdettäessä.
Tekeeköhän sellaisella 100-150 € maksavalla vikakoodin lukijalla/testerillä mitään. Esim. Motonetissa näyttää olevan useampiakin malleja.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Kaipa niillä yleiset koodit saa luettua mutta merkkikohtaiset lienee niille Hepreaa. Itse tilasin Icarsoftin lukijan Jenkeistä ja se lukee Daimlerin/Jaguarin ja Land Roverien koodit melko pätevästi. Hintaa tais tulla posteineen ja tulleineen jotain 150€. Vois tosiaan olla joku nopeustietoon liittyvä anturi mutta vaatinee pätevän testerin että osaa kertoa että mikä anturi kyseessä. Jos pääkaupunkiseudulla asut ni poikkea käymään ni luetaan koodit.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
Kerro toki kun selviää mistä kiikasti. Koodien lukemisella eteenpäin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Moi Miuku, asun Vantaalla ja olisi tosi hieno homma, jos pystyisit auttamaan niiden koodien kanssa.
Päivitän sitten tälle sivulle tietoa, miten homma etenee.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi.
Joo, vikakoodeilla varmaa pääsee helpoimmin ongelmaan kiinni. En tunne X-typeä mutta aikas yleisesti nopeustieto kaikille järjestelmille rakennetaan pyöräkohtaisilta ABS antureilla joten ne kannattaisi varmaan zekata ekana. Esim. 156 alfassa toi on vielä tehty niin että nopeudet summataan joka anturilta ja yhden anturin singaalin puuttuminen aiheuttaa tietty ABS herjan mutta myös sen että nopeusnäyttö on vain 3/4 osaa todellisesta :shock:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Moi
Mulla oli joskus Ford Mondeo ja hyllystä löytyy vielä sen Haynes-manuaali. Mondeon laatikossa näyttää ainakin olevan Vehicle Speed Sensor ja mun tietääkseni ainakin 2.0 X-typen laatikko on sama kuin Mondeossa, mutta varmahan en voi olla. Jaguar on saattanut kuitenkin tehdä omanlaisensa systeemin. Täytyisi hommata X-typen manuaali.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Ode »

Jykkepoika kirjoitti:Moi.
Joo, vikakoodeilla varmaa pääsee helpoimmin ongelmaan kiinni. En tunne X-typeä mutta aikas yleisesti nopeustieto kaikille järjestelmille rakennetaan pyöräkohtaisilta ABS antureilla joten ne kannattaisi varmaan zekata ekana. Esim. 156 alfassa toi on vielä tehty niin että nopeudet summataan joka anturilta ja yhden anturin singaalin puuttuminen aiheuttaa tietty ABS herjan mutta myös sen että nopeusnäyttö on vain 3/4 osaa todellisesta :shock:
Fiatissa toisen takapyörän ABS-anturin kuoleminen vähensi samalla logiikalla kilometrien kertymistä ja siten myös ajotietokoneen kulutuslaskelmat muuttuivat Astron lukemiksi. Nopeusmittari näytti ihan oikein.

En epäile väylävikaa heti alkuun, vaan tarkistaisin minäkin antureita ensin ja toki sen laatikossa olevan jos siellä, tai jossain muuallakin nopeusantureita on.

Vallan on mahdollista sekin, että olen tyystin väärässä :lol:

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja mikki »

Mulla samankaltaisia ongelmia oli käyttiksessä. Syynä oli vetoakseli joka meni vaihtoon.
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Ääni takapyörän abs-kehälle. Itse joutunut molemmat vaihtamaan. Ulkomailta voi tilata pelkkiä kehiä muutamalla eurolla. Merkkiliike vaihtaa koko vetoakselin.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Yksi ABS kehä ei vie nopeustietoja kokonaan. Kokemusta on siittä. Se laatikolla oleva anturi vois ton tempun varmaan tehdäkin. Testesterillä saa varmempaa tietoa ni ei tarttis arpoa.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja mikki »

Mulla juurikin käyttiksessä tuo ABS-kehä aiheutti viat. Sitä huollettiin n. 200 egellä. Kotimatkalla vika uusiutui. Kuulemma kun se kuumeni normilämpöön ajaessa..... Kun vetari vaihdettiin tuli homma kuntoon. Siihen tarjottiin hintoja 380-960eur.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Ecuun ei pääse käsiksi lukijalla. Pahin skenaario toteutui, SCP väylässä vika. Olettaisin liittimellä katkosta mutta missä?
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Jep, kiitos vielä Miuku avusta. Täytynee ensin lähteä siitä, että tarkastan sulakkeet. Sitten pitää penkoa netistä tietoa, mitkä kaikki anturit on tekemisissä nopeustiedon tekemisessä ja käydä ne ja niiden liitokset läpi. ECU:n liittimen voisi vielä avata ja tarkastaa, mutta siinä ne taitaa olla mitä meikäläinen osaa/pystyy sille tekemään. Katsotaan miten käy.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Ei ne anturit scp väylän piuhoja tartte. Kyllä vika on väkisinkin jossain muualla. Siitä ecun liittimiltä kattosin ensin et tuleeko sinne scp väylän signaalia. Kato kytkentäkaaviosta ne scp pinnien paikat ja mittaa oskilloskoopilla tai jos sitä ei ole niin ihan tavallisella yleismittarilla jännitteet. Toinen pitäis olla noin +5V ja toinen 0V. Sopii asiasta enemmän tietävien oikaista jos ihan väärässä olen. Mutta tosiasia on se, ettei obd liittimeltä saa mitään yhteyttä ecuun.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Jäljet johtavat sylttytehtaalle heti alkajaisiksi. Tarkastaessani sulakkeita havaitsin, että moottoritilan sulakerasiassa paikalla 13 oleva sulake oli palanut. 5A:n sulake on ABS:lle, ajonvakautukselle ja luistonestolle. Palanut sulake oli kuitenkin 25A !!! :x . Sulakerasialta maita vasten mitatessa vastusarvot vaihtelivat, ollen IGN ON 7 ohm, IGN 0 1 ohm ja akku irtikytkettynä 0,3 ohm. Käytännössä siis suoraan maissa. ABS-modulille menevä
johtosarja näytti epäilyttävältä. Liittimeltä 20 cm oli teipattu sähkömiehen teipillä. Irrotin modulin sähköliittimen, jonka jälkeen mittaus ei enää mennyt sulakerasialta maihin. Virtajohto sulakerasialta modulin liitimen soketille 23 näytti siis olevan kunnossa. Modulilla vastusarvoja mitatessa pinna 23 yhdistyi yhteensä 18:n muuhun pinnaan, mutta 17:n vastusarvot olivat kilo- ja megaohmeja. Yhteen pinnaan, 39, arvo oli kuitenkin 0 ohm, ja
sähköliittimellä tuohon pinnaan vastaava soketti 39 johtaa suoraan maihin. Nyt herääkin kysymys, kuuluuko ABS-modulilla pinnojen 23 ja 39 välillä olla 0 ohm? Jos ei kuulu, niin moduli on rikki. Jos kuuluu, niin kysymyksessä lienee modulin sisäinen haaroitus jännitteen jakamiseksi jollekin toiselle systeemiin kuuluvalle laitteelle. Ja toinen kysymys on, kuuluuko liittimeltä soketti 39 johtaa suoraan maihin? Onko se siis maadoitus, vai virtajohto, joka on vaurion takia oikosulussa maihin? Näihin kysymyksiin tarvitaankin sitten sähkökaavioita. Onko kenelläkään tietoa löytyykö netistä kunnollisia. Itse en vielä ole sellaisia löytänyt. Kuuluukohan noihin ABS-, ajonvakautus- ja luistonestosysteemeihin useampiakin moduleita, vai hoitaako ABS-moduli koko homman :?:
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Pistit pahan. Vuoden 2007 kaaviota tutkin ja siinä on tarjolla kolme eri mallia tota moduulia. Jos sulla tulee piuha siihen pinniin 39 niin ton kaavion mukaan se on DSC moduuli(2 muuta vaihtoehtoa ovat:Anti-Lock Braking / Traction Control tai Anti-Lock Braking) ja värikoodit virtajohdolle (pinni 23) ja pinniltä 39 lähtevälle johdolle on samat (vihreä/valkoinen). Moduulin sisäisestä kytkennästä ei mitään tietoa. Kahdessa muussa moduulivaihtoehdossa pinniltä 39 ei lähde mitään johtoa, eli ei ole kytketty mihinkään. Moduulin tyyppinumero auttais aika paljon niin tietäis että mikä malli se oikein on. Jos pinniltä 39 lähtee se johto niin se menee kahteen paikkaan: YAW rate sensor ja steering angle sensorille. Niiltä sensoreilta tulee can väylää pitkin dataa takaisin siihe dsc moduuliin pinneille 24 (keltainen) ja 40 (vihreä).Tai siis hiukan epäselvästi ilmaisin, pinnit 24 ja 40 menee can väylään.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tuolla näyttäisi olevan sähkökuvat varmaan kaikkiin vuosimalleihin: http://www.jagrepair.com/JaguarXTypeEle ... Icodes.htm

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Jompikumpi anturi luultavasti sökö. Nappaa piuhan irti ensin toisesta ja kattoo et vieläkö on maissa. Molemmat anturit sotkee can väylän jos rikki ja vikakoodien luku ei onnistu. Mulla ei tosin ole hajuakaan missä noi anturit/sensorit on. Mutta ap tuntu tietävän itse asiasta enemmän (puhuimme puhelimessa). Jos ei liittimien irrotus antureilta auta niin pakko seurata piuhasarjaa onko siellä oikosulku maihin jossain. Se ei ole hauskaa hommaa.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Kiitos Jouko hyvästä linkistä. Miukulta sain tarvittavat kuvat, mutta JagRepair.comista tulee varmasti olemaan vielä hyötyä.
Nyt on Steering Angle Sensorista liitin irrotettu ja se ei vaikuttanut mitään. Sitten taas kun on aikaa, täytyy kaivaa Yaw Rate Sensor esiin. Se sijaitseekin vähän hankalammassa paikassa.
Steering Angle Sensoria pidin potentiaalisena syyllisenä, kun se on mekaaninen laite, jossa on liikkuvia osia, mutta Yaw Rate Sensoria en oikein usko syylliseksi. Siinä tuskin on juuri mitään liikkuvaa, enkä usko että se voisi hajota niin pahasti, että aiheuttaisi noin totaalisen oikosulun. Toivottavasti olen väärässä.
Pahiten pelkään, että vika on johtosarjassa. Joku tunarihan on jotain puuhastellut sen parissa, kun ABS-modulin liitimeltä johtosarjan suojakudosta on poistettu parikymmentä senttiä ja korvattu huonosti sähkärin teipillä.
Jostain mittaritaulun takaa pitäisi löytyä mm. sensoreille menevän johtosarjan Junction Box (JB129). Sen kun löytäisi ja kytkisi irti, saisi oikarikohtaa haarukoitua lisää.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

No nyt on Yaw Rate Sensorin johtoliitinkin irrotettu ja kuten pelkäsin, ei vaikutusta. Oikari jää siis jonnekin päin johtosarjaa.
Purin ABS-modulin johtosarjan liittimen, mutta sieltä ei sitten löytynytkään mitään mätää, vaikka jotain siellä on joskus räpelletty. Samalla irrotin liittimestä antureille menevän johdon ja sain eristettyä oikarin ABS-modulilta. Nyt sulakekin pysyy ehjänä ja taululta poistuivat jarrujen ja ABS:n varoitusvalot. Jäljelle jäi ''AJONVAKAUS HÄIRIÖ'' tietokoneen näytölle ja moottorinohjauksen vikavalo. Seuraavaksi pitää löytää se Junction Box 129. Aika hankalaksi tää homma näköjään menee.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Kai kokeilit vielä mitata kaikki liittimet irti et on varmaan maissa? Katko piuha mikä maita näyttää, anturi kerrallaan ja mittaa missä välissä se oikari on. V:mäistä hommaa mut en oikein muuta keksi. Saat ainakin rajattua katkoskohdan ja tarvittaessa vedät kylmästi uutta piuhaa siihen väliin. Ei tartte purkaa piuhasarjaa.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Kyllä mittasin piuhan kaikki päät irti, että menee maihin. Tosin tilanne on vähän muuttunut, kun aikaisemmin näytti lähes 0 ohm ja nyt noin 50 ohm. Vika on siis aika lyhyellä pätkällä sulakerasian kyljessä olevalta Junction Box 129:ltä lähtevässä johdossa, joka jossain kohtaa haaroittuu niille kahdelle sensorille. En keksi muuta kuin, että johtosarja on jossain kohtaa hankautunut puhki vasten jotain metallirakennetta. Vaurioituneita johtoja voi periaatteessa löytyä useampikin.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Siis mistä mitattuna maata vasten tuo 50 ohmia on?
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Irrotin siis JB 129:n liittimeltä GW-johdon, joka haarautuu Steering Angle- ja Yaw Rate-sensoreille. Sensorien liittimet ovat myös irti, joten johdon pitäisi olla ''ilmassa''. Kaikista kolmesta päästä kuitenkin noin 50 ohm maata vasten. Aikaisemmin tuota linjaa ABS-modulin liittimeltä mitattaessa oli lähes 0 ohm maata vasten.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Kaippa mittasit myös sieltä ABS-moduulilta mitä se vastus on? Siis kun liitin on irti. Piuhasarjassa toi vika luultavimmin on mutta pirullinen työ etsiä saati vaihtaa.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Jep. Alunperin oli noin 0 ohm ja nyt kun linja on JB 129:ltä katkaistu, niin on O.L., niin kuin pitääkin. Täytyy valmistautua 'pää edellä poljintilaan' - sukellukseen.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Viimeinkin hyviä uutisia. Vika on paikallistettu ja korjattu. Sensoreille menevä johto oli hankautunut lähes poikki. Jarru- ja kytkinpoljinasetelmasta lähtee yläviistoon haarukkapäinen tanko, jonka tarkoitus on nokkakolarissa keulan painuessa kasaan vastata kojelaudan etupuolella olevaan järeään poikittaispalkiin ja näin estää polkimien työntyminen kuljettajan jalkoihin. Tuo tanko on prässätty levystä ja sen reunat ovat todella terävät. Johtosarja, jossa vaurioitunut johto kulkee, on idioottimaisesti reititetty kulkemaan sen tangon päältä. Johtosarjan päälle on tuttuun tapaan kiputettu itseliimautuva kangasnauha ja vaikka sitä on aika paksulti, on tangon terävä reuna lopulta viiltänyt sen puhki ja päässyt syömään johtoja. Sensoreille menevän johdon lisäksi kahdesta johdosta löytyi vielä hankausjäljet, mutta hankalan paikan takia en saanut varmuutta, oliko niiden kuoret hankautuneet puhki asti. Nuo johdot olivat twistatut keltainen ja vihreä johto, eli varmaan CAN-väylän johdot.
Nyt vauriot on korjattu ja suojattu ja auto toimii normaalin tuntuisesti. Epäselvää on vielä, johtuiko se, että Miuku ei saanut mitään vikakoodeja esille, juuri tästä viasta, vai onko kyseessä aivan eri vika.
Jos johtonipun reititys on sama kaikissa X-Typeissä, niin luulenpa etten ole ainoa, jolla on tai tulee olemaan tällaisia ongelmia. Johtonippu ilmeisesti elää jonkin verran, koska sain eri mittauskerroilla erilaisia vastusarvoja.
Hurjinta tässä on se, että joku ääliö on joskus asiaa tutkittuaan vaan laittanut viiden ampeerin sulakkeen tilalle niin järeän sulakkeen, että se on kestänyt oikosulkuvirran! Olisi ehkä saattanut palaa koko auto.
saguar
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 8:43 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja saguar »

Hienoa työtä, hyvä että jaksoit etsiä vian ja raportoida sen poiston. Mukavia ajopäiviä sinulle!
Jaguar X-type 2,5 awd estate, Jaguar X-type 3,0 awd saloon.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Kiitos ja mukavia ajopäiviä kaikille Kissakulman Jaguaristeille. Tämä on hyvä ja asiallinen foorumi.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Hyvä että selvis ja kiitokset informaatiosta mikä saattaa tosiaan tulla monelle muullekin tarpeeseen. Minä mukaan lukien.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Kuulostaapas melko tyhmältä tehdasasennusratkaisulta. Eikös tuollaisen terävän reunuksen päälle saisi kumilätkän tai reunuslistan liimattua? Tai vaikka olisi tuo johtosarja liimamassalla siihen kiinnitetty, ettei liikkuisi
Ja tietysti mitä paremmin johtosarjat on kiinnitettynä sitä vähempi hankaavat mihinkään.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Tata »

Hienoa JagXtype! Tässä on malliesimerkki ketjusta kuinka pitää toimia.

1. JagXtype esitti ongelman
2. Siihen esitettiin ratkaisuja
3. JagXtype raportoi mikä vika oli ja kuinka se korjattiin
S-type V6 3.0 2001
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tata kirjoitti:Hienoa JagXtype! Tässä on malliesimerkki ketjusta kuinka pitää toimia.

1. JagXtype esitti ongelman
2. Siihen esitettiin ratkaisuja
3. JagXtype raportoi mikä vika oli ja kuinka se korjattiin
Juuri näin !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Moi vielä,

Sen verran vielä siitä korjauksesta, että jokin aika sitten otin talteen sellaisesta loppuunkäytetystä Sini-tarrarullasta jäljelle jääneen muoviputken pätkän, että jos johonkin joskus voisi käyttää. No, se joskus tuli aika pian, eli halkaisin sen putken ja vääntelin johtonipun päälle ja kiristin nippusiteillä paikalleen. Eipä enää tule se teräväkulmainen tanko siitä läpi.
Ja jotta Jaguar-elämä ei kävisi liian helpoksi, niin ajonvakautusvika on alkanut jälleen kummittelemaan. Se tulee ja menee miten sattuu. Ostin Biltemasta halvan OBD-testerin ja se väittää, että CAN-väylässä on ongelmaa ABS-modulin ja ECU:n välillä...auts :oops:
Ja huomenna on viimeinen päivä viedä auto katsastukseen. Saas nähdä pätkäiseekö juuri katsastuksen aikana :roll:
On se vaan kumma, kun ei taaskaan saanut halvalla hyvää :evil: (siis autoa)
Islander
Viestit: 66
Liittynyt: La Touko 09, 2015 8:05 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Islander »

Tartutaanpa tähän viestiketjuun. Eli itselläni aika lailla samat ongelmat. Tosin tämä homma toimii näin, että kun käynnistän auton, mitään vikoja ei näy ja auto toimii täysin normaalisti. Mutta sitten kun tulen hieman jyrkempään oikealle kääntyvään mutkaan, syttyy ajovakautus häiriö valo. Siis yleensä aina pomppuisella tienpinnalla tai oikealle kääntyessä. Vasemmalle kääntymisessä sitä ongelmaa ei ole. Ja auton uudelleenkäynnistäminen poistaa ilmoituksen. Mutta jos ei käynnistä välillä uudelleen, tilanne etenee. Ja x-type ilmoittaa seuraavassa otollisessa kohdassa, että vakionopeus pois päältä ja sytyttää useita varoitusvaloja. abs muunmuassa ja sytkyvalo jää vilkkumaan, samalla palaa keltainen ja punainen varoitus mittarissa. Ja auton käynti muuttuu nykiväksi pienillä kierroksilla isolla vaihteella. Vaihteen vaihto pienemmäksi tekee ajosta tasaisemman. Mutta ilman avaintemppua sitä ei pysty jatkamaan, sillä tehot leikkaantuu koneesta minimiin.

Mutta tosiaan auton uudelleen käynnistäminen korjaa ongelmat, ja matka jatkuu.
Tämä vika on ollut jo kuukauden, ja nyt näyttää pahentuneet. Sillä aikaisimmin pystyi ajamaan pitkää matkaa vaivattomasti, kunhan ei mennyt pikkuteille, ei tullut herjoja ei mitään. Tänään vika olikin sitten todella herkillä.
Autoa on käytetty myös länsiautossa. Jonne sai maksaa hunajaa ja sai vaan kolme vikakoodia ja arvauksia syistä.
Vikakoodit U0126, U123 ja P0500, ja mikään vikakoodi ei ollut läsnä sillä hetkellä.
Arvailemalla ja testailemalla ne saivat samanlaiset vikakoodit kun irrottivat piuhat yaw rate sensorilta.
Vian syytä ei kuitenkaan pystytä varmistamaan, joten ihan huvikseni ei viitsisi tuota sensoriboxia. Joka ilmeisesti sijaitsee tuhkakupin alapuolella 2.0D Jaguarissa, vuosimallilla 2007.

Siispä, tekisi mieli kaivaa se johtonippu esiin, sieltä missä on vaara, että se hankautuu. Olisiko paikasta tarkempaa kuvausta.
X-Type 2.0D -07
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tuo arvaus kiertoanturin viasta saattaa olla hyvinkin oikea, eikä liene kovin vaikeassa paikassa vaihtaa jos irroittivat sen johdot mittaillessaan. eBaystä pitäisi löytyä vastaava ja usein vähemmän käytetty purkuosa muutamalla kympillä, kannattaa harkita kokeilua toisella anturilla.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Islander
Viestit: 66
Liittynyt: La Touko 09, 2015 8:05 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Islander »

Itseasiassa meinasin ostaa kokonaan samanvärisen varaosa-auton tuohon rinnalle... :)
Voi sitten testailla yhtä sun toista, ja myydä loput osat.
Ja jos en sitten ostakaan sitä, niin tilaan jonkinlaisen anturin tuohon. Tietäisi vain että onko vuosimalleissa jotain eroja, ainoa ongelma on ebayssa se, että kestää niin kauan sen osan tuleminen.
X-Type 2.0D -07
Islander
Viestit: 66
Liittynyt: La Touko 09, 2015 8:05 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Islander »

No niin asia on edennyt niin pitkälle, että varaosaruumis makaa autotallissa. Ja irrottelin siitä yaw rate sensorin ja löin käyttöautoon... Mikään ei muuttunut samat herjat jatkuvat, ja saman herjan saa kun poistaa yaw rate sensorin kokonaan välistä. Se vaan tulee heti auton ruudulle. Eli suuntavakaushäiriö...
Mutta kun ongelmat ei jää siihen, jos jäisi, se ei haittaisi lainkaan.
Sitä seuraava ilmoitus on että vakionopeudensäädin pois käytöstä. Ja samaan aikaan mitaristoon syttyy abs valot ja alkaa vilkkumaan hehkutuksen valo ja pari muuta, plus nopeusmittari lakkaa toimimasta, ja pienillä kierroksilla auto yskii. Niinsanottu limb iskee päälle, ja saatavina on enää ns kotiin nilkuttamistehot. Jos tästäkään ei välitä, seuraava aste on moottorin varoitusvalo ja kierroslukumittarikin sammuu...

Mutta kaikki korjaantua kun väännetään virrat pois, ja uudelleen päälle.

Olisiko jollain älykkäällä yksilöllä jonkinlaista ehdotusta, että mitä kannattaisi seuraavaksi koittaa vaihtaa, mihin suuntaan autoa mennä penkomaan?
X-Type 2.0D -07
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jaguarin oma SDD-ohjelmointilaite voisi olla harkinnan arvoinen, klooneja on saatavilla eBaysta alle merkkiliikkeessä käynnin hinnalla. Se varmaan näyttää pitkän listan vikoja, mutta sen avulla ne voi nollata ja sitten seurata syttymisjärjestystä ja yrittää päätellä ongelmien lähdettä ja tilanteita.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
saguar
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 8:43 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja saguar »

Minulla oli lähes samanlaisia ongelmia, mittariston takana oli liitin löysällä.
Jaguar X-type 2,5 awd estate, Jaguar X-type 3,0 awd saloon.
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Moi

Onpas soppa sinullakin Islander. Jos Yaw Rate sensoritietoa ei tule ja itse sensorissa ei ole vikaa, jää vika sitten johtoihin tai sitten itse ABS-yksikköön. Joka tapauksessa YR-sensoritiedon puutteen ei pitäisi aiheuttaa nopeustiedon menetystä. Omassa tapauksessani nopeustieto loppui, kun ABS-yksikön yksi virransyöttö katkesi sulakkeen palamisen takia, joka taas aiheutui YR-sensorille menevän johdon oikosulusta hankautumisen takia.
Se, että vika korjaantuu virtojen pois käyttämisellä, saattaa johtua sitä, että jotkut viat ns. latchääntyvät (latched fault, miten sen nyt sitten suomentaisi). Virtakatkos saattaa olla hyvin lyhytaikainen, mutta ABS-yksikössä vika lätchääntyy ja resetoituu vasta virrat katkaisemalla. Jotkut viat, jotka sytyttävät moottorin ohjauksen vikavalon, saattavat vaatia kilometrien ajon ehjänä ennen kuin resetoituvat.
Saattaa olla, että autossasi olisi useampikin johto vaurioitunut, kun vikavalikoima on noin laaja. Itse lähtisin tutkimaan sen saman paikan, jossa omassa tapauksessanikin oli vaurio. Paikka sijaitsee siis kojelaudan takana. Jarru-ja kytkinpoljinyksiköltä lähtee tanko taaksepäin yläviistoon ja sen yläkiinnitys on korin järeässä poikittaispalkissa. Ainakin itselläni se tanko on teräväreunainen ja sen kohdalla auton poikittaissuuntaan kulkeva paksu johtonippu oli hankaantunut. Mm. YR-sensorin johdot menevät siinä nipussa. Kannattaa irrottaa mittaristo. Johtonippuun pääsee silloin käsiksi sekä ylä-, että alakautta. Ylhäältä päin johtonippua pitää tarkastella peilin kautta ja alhaalta nipun näkee jonkin matkan suoraan. Toinen potentiaalinen vikapaikka on ABS-yksikön johtoliitin. Siinä on vedonpoisto pitkulaisen liitimen toisessa reunassa ja johdot tekevät siinä jyrkän mutkan. Ainakin itselläni epäilen jonkun johdon siinä vaurioituneen, kun autoon tuli Ajonvakautuksen häiriöilmoitus. Purin vedonpoiston pois ja oioin johtojen jyrkät mutkat. Nyt noita häiriöitä tulee silloin tällöin ja joskus tuntuu, että ne tulevat kun auto tärähtää.

Ismo
Islander
Viestit: 66
Liittynyt: La Touko 09, 2015 8:05 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Islander »

Koodinlukija on nyt käsissä ja askartelinkin sen kanssa tuossa ajellessani Eurasta Ukiin.
Ja yhtäaikaa katoaa yaw rate sensorin ja ohjauspyörän asentoanturin tiedot. Sen huomasin, kun "vika" autoon iski jälleen oikealle kääntäen epätasaisella pinnalla. Vaikka autolla on sitä ennen ajettu 55k ongelmitta. Koodinlukija siis luki nämä sitten samoin tein, huvittavasti katosi myös nopeustiedot koodinlukijalta, mutta mittari näytti yhä kuitenkin etenemisnopeuden.

Niin ja se mikä tässä on se mielenkiintoisin, että kun ottaa yaw rate sensorin kokonaan pois, eli piuhat irti, Saa autolla ajella vaikka katollaan tai ainakin sladissa. Eikä tule minkäänlaisia virheilmoituksia enää yhtään mistään. Ei millään nopeudella, kääntökulmalla eikä missään montuissa. Eli vaikuttaa tosiaan siltä, että viat kertaantuu jossain, jos ei käynnistele autoa uudelleen. Jos taas käynnistelee, se ongelma on kuvatunlainen, aina suuntavakaus tippuu pois pelistä.

Tää koodinlukija on sitten jaguarille ja Land roverille sopiva. Hinta oli 129€. Eli jos joku jossain kohtaa tarvitsee, voi kysellä, lainaan kyllä.

Pitänee siis alkaa purkamaan autoa lisää, että näkee sen palkin ja kysytään tässä samalla että missä kohtaa tuo abs yksikkö on. Että pääsen katsomaan samalla millaisella mutkalla ne siellä on.

Vaatinee rattia myöden kaiken purkamista, että saa mittariston irti?
X-Type 2.0D -07
Islander
Viestit: 66
Liittynyt: La Touko 09, 2015 8:05 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Islander »

Katsastuksesta meni läpi moitteetta, kiitos vikakoodinlukijan ja muistin tyhjäämisen. Muutenkaan sen jälkeen ei ole vielä tullut yhtään herjaa. Eli peräti päivä katsastuksesta. Herjat loppui oikeastaan siinä kohtaa kun tupsy kyrvähti, eli poltti pari laitetta. Otin koko tupsyn pois, oli tarkoitus korjata se kohtapuoleen jaetulla versiolla.

Mutta tosiaan kovin montaa hetkeä ei tuostakaan ole. Ja viikonloppuna meinasin ottaa koko kojelaudan pois, että pääsen käsiksi takana oleviin johtoihin kunnolla.
X-Type 2.0D -07
JagXtype
Viestit: 33
Liittynyt: La Helmi 17, 2018 12:18 am

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja JagXtype »

Mittariston irrottamiseen riittää, että irrotat ensin kojelaudasta sen puunvärisen koristepanelin. Sen takaa pääsee käsiksi mittarikotelon kiinnitysruuveihin. Youtubesta löytyy video siitä hommasta.
On kyllä erikoista, että kun poistat Yaw Rate-sensorin, niin ei tule mitään herjaa. Luulisi, että tulee Ajonvakaus-herja. Oletko kokeillut irrottaa ohjauksen asentoanturin liittimen, onko vaikutusta. YR-sensorille ja asentoanturille tulee yhteinen sähkönsyöttö ABS-yksiköltä. ABS-yksikkö sijaitsee siis moottoritilan oikeassa etukulmassa (siis ainakin 2.1 bensamallissa). Siihen kytkeytyy putket pääsylinteriltä ja jarruilta.
Ismo
Islander
Viestit: 66
Liittynyt: La Touko 09, 2015 8:05 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Islander »

Tiedotusta lisää asiasta. Eli Vika ei ollut tässä kohtaa johdoissa, ne ei ole lainkaan syötyjä.
Auto kävi Jag-finnillä jossa oli kaksi päivää, yksi osa "vaihdttiin" (varmuudenvuoksi) no se ei vaikuttanut asioihin millään lailla.
Lupasivat syyskuussa katsoa sen kuntoon, kun heillä on enemmän aikaa.
Eli eipä tässä muuta kun ajellaan pätkivällä laitteella sinnesaakka, ilmaisesti. Alkaa huumori loppua. Tallissa olisi varaosa x-type, muttei mitään hajua mitä lähtisi muuttelemaan. Rahaa tähän korjaukseen on mennyt jo kohta auton arvon verran... Mut hei se käyttöarvo.
Harkitsen vahvasti Dieselini hylkäämistä tai mystistä sähkövikaa...
X-Type 2.0D -07
Islander
Viestit: 66
Liittynyt: La Touko 09, 2015 8:05 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Islander »

Lopulta laitetaan sitten se lopullinen vikaselvitys. Rahaa paloi useampi satalappunen, siis oikeasti tonneissa liikuttiin.
Mutta lukuisten ylimääräisten mysteerikäyntien ja osien vaihtojen jälkeen löytyi syyllinen. Johtosarja jonka kompuran hihnapyörä oli pureskellut matkan varrella. Koska johtosarjan kiinnikkeet oli ilmeisesti hajonnut kompuran vaihdon yhteydessä, noin 135 tuhatta kilometriä sitten. Se pääsi osumaan hihnapyörään, joka oli melkein katkaissut yhden can väylän ja pari muuta johtoa. Ja koska kyseinen johtosarja kulki juuri kompuran oikealla puolella, se painui kompuraa vasten aina kun itse käänsin oikealle. Eli tämä oikealle kääntyminen oli avain kaikkeen, vahinko vaan, ettei kukaan osannut ottaa siitä koppia. 8) Rahaa paloi, ja jäi kummastus, että miksi tuollainen perustyö jää korjaamoilta tekemättä, mielummin vaihdellaan vaan osia, eikä etsitä sitä juurisyytä.

Kiitoksia kaikille auttamaan pyrkineille. Ja pyyhkeitä monelle korjaamolle.
Putkiasentaja lopulta paikansi ja korjasi vian.
X-Type 2.0D -07
baronisti
Viestit: 49
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 9:42 pm

Re: Mikähän X-typeen tuli? Nopeustieto puuttuu.

Viesti Kirjoittaja baronisti »

No kiva kuulla että tuli kuntoon.

Islander:
Siis kompuran vieressä kulkeva johtosarja. Näit hiertymän ja purit siitä kohtaa johtonipun suojuksen ja laitoit palan ehjää johtoa. Oliko näin?

JagXtype:
Kojelaudan alla olevan johtosarjan mahdollisen vian varmaan näkee purkamatta mittaristoa, eli laittamalla päänsä polkimille ja katsomalla ylös?

Kyselen koska epäilen että mulla on -07 X-typessä samoja vikoja!
Vastaa Viestiin