Sopiiko liittyä joukkoon?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Harmaajagge
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 07, 2018 9:43 pm

Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja Harmaajagge »

Hyvää kevättä kaikille!

Ensinnäkin kiitos, että tällainen foorumi on olemassa ja sen mitä olen jaksanut kahlata keskusteluja, niin fiksua ja asiallista porukkaa tunnutte olevan.

Niin kävi, että perheeseemme tuli uusi jäsen. Odotusaika oli kohtuullisen pitkä, sanotaanko 10-15 vuotta. Viimein teimme Jaguarin loikan ja pääsimme autoilun hienostuneimpaan maailmaan. Tarina lienee aika tyypillinen, ensin ihaillaan ja uskotellaan, että vielä joskus meilläkin... Sikäli toiveille oli katetta, että koko perhe oli myötämielinen.

Noin puoli vuotta sitten alkoi aktiivisempi metsästys, sillä henkinen päätös oli tehty. Eipä muuta, kuin nettiauto ja Tori ym seurantaan. Olen sen verran vanhan liiton miehiä, että haluan nähdä ja koeajaa auton itse, käyttäen kaikkia aisteja, mitä autoilussa tarvitaan. Kaikkiaan koeajettiin vajaat kymmenkunta Jaguaria. Alkuvaiheessa oli mukana kartoituksessa 90-luvun lopun ja vuosituhannen vaihteen XJ:t ja vähän uudemmat S-typet. Emme oikeastaan tiedä, miksi lopulta olemme kokeilleet vain Xj-malleja.

Kaksi koeajoa tuon ikäisillä autoilla eivät karkoittaneet innostusta. Loistavia ajaa, kaunis muotoilu ja kaikki toimi, mutta takatilat jäivät askarruttamaan. Hieman alle puolet ajoista on sellaisia, että takapenkki on käytössä ja se on luvalla sanoen pitkällä matkalla turhan ahdas, ennen kaikkea katto on matalalla - muotoilun ehdoilla arvatenkin.

Kerran sitten otimme miniloikan eteenpäin ja koeajoimme x350 mallin XJ:n. Ajatuskuplan olisi voinut nähdä pään päällä "tässä se on, jessus mikä auto". No, ei se ollut kyseinen yksilö vielä, mutta kuudennen samanlaisen mallin ajettuamme asiat loksahtivat. Se oli kiirastorstai, toivottavasti ei enteellisesti! Pääsiäisen yli mietimme, vaikka tiesimme, että ostopäätös oli tehty.

Kilometrejä suomi-autossa oli 135500, kohtuullinen hintapyynti, täydellinen huoltokirja, kaikki dokumentit ja kuitit tallessa, kahdet tunnetun valmistajan renkaat aluilla, 6 millin pinnoilla. Virheetön vaalea nahkasisusta, maalipinta hyvä, ajatellen reilun 14 vuoden ikää. Kaikki toimi kunnon koeajolenkillä ja ulkonakin auto näytti kromilistoineen juhlavalta. Kiitokset kahdelle edelliselle omistajalle, tästä on pidetty huolta. Yksilöitä etsii kaikki, uskomme löytäneemme sen.

Kunnon koeajo oli armollinen, kaikki tuntui ja kuulosti hyvältä. Joka nippeli ja nappeli pelitti asianmukaisesti. Kuten mainitsin, auton historian ohella pidän auton tarjoamaa ajokokemusta isona kriteerinä, ei saa antaa tunteen viedä. Näennäisesti autot voivat paperilla olla samanlaisia, mutta kyllä niistä huomaa suuriakin eroja, niin toimivuudeltaan kuin siisteydeltään. Mikä nyt kenellekin on autossa tärkeä kriteeri. Jos joissakin kohdin kerron mielipiteitäni, niin tarkoitus ei ole kritisoida ja loukata kenenkään valintoja, näkökannat on loppupeleissä subjektiivisiä. Yksi liittyy auton väriin. En olisi itsekään uskonut, että meidän Jagge tulee olemaan metallinharmaa, ei siis sellainen hopeanhohtoinen, vaan ehta harmaa. Kun näin sen kromikoristein auringossa, pidin sitä heti tyylikkäänä, joku voi olla vapaasti toista mieltä. Lähinnä tuo värijuttu tuli mieleen, kun ajoimme paria BRG väristä autoa, niin myyjät olivat ihan tohkeissaan. Tämä on se AINOA oikea ja tätä on helppo myydä sitten aikanaan! En siis ollut ostamassa autoa, että pääsisin myymään. Joillekin tuo värijuttu voi olla tosi tärkeä ja se on okei.

Toinen, tosin vähemmän esille tullut seikka, oli moottorin koko. Meidän on nyt se XJ6, kasiakin toki koeajoin ja tämäkään ei ollut itselle kynnyskysymys. Jo puolivuosisataa itse täytettyäni uskoisin, etten ikinä meidän maassamme joudu tilanteeseen, jossa 238 hv ja asiallinen vääntö eivät riittäisi reilun 1600 kg omapainoiselle autolle. En näe mitään järkiperusteita isommalle moottorille, joillekin sekin on merkittävä juttu. Mielestäni Jaguarin imagoon kuuluu sivistynyt autosta nauttiminen ja kiireetön ajatusmalli.

Itse autostamme vielä jotain. Olen työni puolesta istunut arviolta noin 350 000 km kortittoman kuljettajan kyydissä ja ajanut itse hyvän matkaa km vielä enemmän. Paljon on autoista tuntemuksia ja kokemuksia, Audeista Bemujen kautta Volkkariin ja Toyotaan jne. Ikinä ei auto ole tarjonnut sellaista mukavuutta ja rauhallista äänimaailmaa, kuin tämän mallin Jaguar, uskomaton auto! Tilaa on riittävästi (takakontti on kyllä matala), erittäin kevyt ajaa. Tosin moottoritienopeuksissa auto tuntuu ikäänkuin leijailevan, ne jotka tällä mallilla ovat ajaneet, tuntevat ehkä ilmiön. Ja bonuksena pari hienoa asiaa verrattuna nykyautoihin - autosta näkee loistavasti joka suuntaan, myös takaviistoon. Ja takakontista löytyy ihan oikeankokoinen vararengas, ei toki merkittävimpiä seikkoja, mutta on se eri asia kuin nämä nykyautojen kompurat ja vaahdot. Ja vielä makuasoihin liittyen - tämä on minulle se viimeisin Jaguar-malli, jossa on niitä legendaarisia linjoja.

Ostotapahtuma oli miellyttävä kokemus. Jo alkujaan mielestäni markkinoiden paras hintapyynti vs kunto ja siitä pääsimme vielä alaspäin molemmille sopivaan lopputulokseen. Paljon oli kuulemma tullut kyselyjä, toki lausumaa voi pitää osittain myyntipuheinakin. Katsoimme tietenkin myös Saksan ym muiden tarjontaa, mutta vastaavilla km ja muilla ominaisuuksilla ei olisi tullut yhtään edullisemmaksi. Ei tuonti tainnut olla lopulta edes vaihtoehto, eikä näitä tolkuttomasti ole tarjolla missään. Ja autoon ei välttämättä olisi voinut tutustua omakohtaisesti etukäteen.

Auton hinnassa on uutena ollut todennäköisesti kuusinumeroinen luku pilkun vasemmalla puolen. Jos hinnasta on pudonnut noilla kilometreillä reilut 85 %, niin mikä voisi tarjota enemmän rahoille vastinetta. Puhutaan jollakin tasolla jo loistoautosta ja edes nykypäivän autoista on vaikea löytää vastaavaa ajonautintoa ja silloin puhuttaisiin jo moninkertaisesta summasta. Ja onhan Jaguarissa jotain erityistä, mehän sen tiedämme! Kuka enää piittaa Audeista, Mersuista ja Bemareista, kun niitä on kadun reunat ja parkkikset pullollaan. Hyviä autoja varmasti, mutta ei niihin katse hakeudu.

Luotettavuudesta en tietenkään osaa sanoa vielä mitään, mutta lähden siitä, että autosta pidetään huolta ja jos tarvetta on, korjatkoon sellaiset, jotka sen osaavat. Itse en todellakaan ole tekniikan ihmelapsi. Olen kateellisena seurannut, kuinka paljon tietoutta täällä monella on! Kysyä varmaan tohtii, jos jotain on sydämellä.

Tästä taisi tulla liki novellin mittainen, mutta nyt on pahimmat patoutumat puhallettu. Ugh, olen puhunut - tai siis kirjoittanut.

Terveisin Harmaajagge.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Hyvä valinta. Tervetuloa joukkoon.
Suosittelen liittymistä FJDC. Jäseniä n. 900.
Kevätajelu 19.5 josta jäsenet saavat tietoa ensi viikolla.
Liity arviolta +20 Jaguarin näyttävään letkaan.
Myös FB:n puolella on tällä hetkellä +900 lukijaa/kirjoittajaa = ryhmän jäsentä.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Tervetuloa, ja onnea uudelle autolle! Laita ihmeessä kuva. Kannattaa myös lisätä tiedot (malli, vuosimalli, moottori jne) allekirjoitukseen, niin niitä ei joka kerta tarvitse kertoa erikseen jos on jotain kysyttävää.

X350 (ja X358) ovat kyllä aina hienostuneen näköisiä kun niitä jossain (valitettavan harvoin) näkee. Sisustakin on Jaguareissa oma suosikkini, sama perinteinen-mutta-moderni tyyli kuin X-Typessä ja S-Typessä, mutta vielä hienommin toteutettuna. Koostinpa jokin aika sitten jostain syystä kollaasin isojen Jaguarien sarjasta, ja nuo tosiaan jatkoivat vielä hienosti sukunäköä.
Harmaajagge kirjoitti:Toinen, tosin vähemmän esille tullut seikka, oli moottorin koko. Meidän on nyt se XJ6, kasiakin toki koeajoin ja tämäkään ei ollut itselle kynnyskysymys. Jo puolivuosisataa itse täytettyäni uskoisin, etten ikinä meidän maassamme joudu tilanteeseen, jossa 238 hv ja asiallinen vääntö eivät riittäisi reilun 1600 kg omapainoiselle autolle.
Minulla oli kolmisen vuotta X-Type, jossa oli saman moottorin 2.5-litrainen versio. Miellyttävä moottori, luotettavan maineessa, ja tunnelmaa ehosti hillitty vaimea taustamurina n. 2500 kierroksesta alkaen. XJ:ssä sitä ei tosin välttämättä kuule, auto kun on muutenkin paremmin äänieristetty ja muistaakseni X-Typessä moottoriääntä oli tarkoituksella jätetty hieman enemmän kuuluviin.
Joka tapauksessa aivan varmasti riittää, alumiinikorinen 3.0 XJ6 on ilmeisesti vain n. 100kg X-Typeä painavampi, ilman jatkuvan nelivedon tehonhäviötä, ja se 2.5 moottorikin liikutti X-Typeä hyvin.
Harmaajagge kirjoitti:En näe mitään järkiperusteita isommalle moottorille, joillekin sekin on merkittävä juttu. Mielestäni Jaguarin imagoon kuuluu sivistynyt autosta nauttiminen ja kiireetön ajatusmalli.
Itselleni moottorissa merkitsee suorituskykyä enemmän sen äänimaailma, ja siinähän V8 loistaa, matalammillakin kierroksilla. Samasta syystä päädyin muutama vuosi sitten ostamaan 2-sylinterisen Fiat 500:n.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

Jaguarin omistaminen/ajaminen tuntuu ainutlaatuiselta ja harva uskaltaa sitä koettaa :P 3v on menty -96vm allekirjoutuksen autolla :) tosin nyt viimepäivinä ei ole kissa juuri herättänyt omistushaluja ja ehdin miettiä sen myymistäkin kun mittaristoon ilmestyy airbag ilmoitusta ja seuraavaana päivänä jagge päätti kiukutella lisää ja olla lähtemättä käyntiin... ilmeisesti joihinkin ominaisuuksiin kai täytyy tyytyä jos omistaa persoonallisen kulkupelin :mrgreen: siitä huolimatta tunne on aina ainutlaatuinen kun ajat sillä.
X300 XJ6 4.0 Sovereign
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Onnittelut uudesta kissasta!

Tyylikkäitä ja pehmeitä kilometrejä!
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Nyt kun harmaalla kissalla on muutamia kilometrejä alla niin miltä auto tuntuu?
Harmaajagge
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 07, 2018 9:43 pm

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja Harmaajagge »

Moi.

Pitkästä aikaa vierailen foorumilla. Nyt on joitakin kuukausia tullut ajeltua XJ:llä ja positiivinen vire on vielä päällimmäisenä. Olemme tehneet kolme reissua noin 400 km/suunta ja on kyllä miellyttävä matka-auto, ei voi muuta sanoa! Kulutus on ollut tuolloin ajotietokoneen mukaan noin 7 ltr/100 km, en tiedä, kuinka luotettavia näissä näyttämät ovat. Mutta jos yhtään pitävät paikkansa, niin kohtuullisena pidän. Kaupungissa toki liikutaan eri lukemissa.

Auto on mukavan hiljainen, mutta kyllä kesärenkailla huomaa tienpinnan vaihtelut. Renkaiden kautta tulevat äänet ovat oikeastaan ainoat, joka sisään kantautuu. Jousitusmukavuus taas on sitä luokkaa, että nykypäivän autoistakaan ei juuri miellyttävämpää löydy. Pahempaa ongelmaa ei vielä ole ilmaantunut. Apukuskin puoleisen oven verhouspaneeli resonoi ihmeellisesti, tai sinne se diagoosi lopulta johti. Se oli alkanut irvistämään jostain syystä, mutta oli helpo korjata, sen kun painoi holkkeihin takaisin ja rauha palasi. Turvatyynyn merkkivalo häiriköi aika ajoin, ilmeisesti muillakin on ollut samoja oireita.

Mutta kuten sanottu, on tällä kiva ajella ja merkki tuntuu olevan sellainen, että intohimoja herättää selvästi myös muissa ihmisissä. Emme toki hankkineet Jaggea sen takia, mutta hyvä kun teimme rohkean valinnan. En ole ihmisenä parempi, mutta aavistuksen onnellisempi....
Harmaajagge
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 07, 2018 9:43 pm

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja Harmaajagge »

Ai niin.

Tuli vielä mieleen yksi kysymys, voi olla että jossain aiemmassa ketjussa on asiaa käsiteltykin, mutta en ehdi/jaksa kahlata kaikkea läpi.
Onko näihin X350 korisiin saatavissa mistään kumimattosarjoja? Varmaan mittaamalla löytyisi kohtalaisen hyvin natsaavia tarvikesettejä, mutta jos on tietoa merkkikohtaisista, niin otan vinkkejä vastaan. Mustana varmaan löytyy paljonkin ainakin suurinpiirtein sopivina, mutta löytyisipä beigen värinen sarja, kai niitäkin on olemassa. Sopisi nimittäin sisustukseen paaaaaljon paremmin.

Google on tietenkin aina tarjolla, mutta kokeillaan nyt ensin tätä kautta.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Onhan noita, mutta vain mustana. Googlaile näitä osanumeroita (kuvahaustakin varmasti löytyy miltä näyttävät):
Etumatot X350 (LHD): C2C7368
Takamatot X350 (SWB): C2C7369
Takamatot X350 (LWB): C2C25753

Jos haluat beiget niin ne täytyy teettää jossain, muistaakseni samalla paikalla josta tilasin omani (XK:lle kun ei ole OEM-kumimattoja) oli myös beigejä kumimattoja. Kysymällä varmaan tekevät, jos pyydät.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Sopiiko liittyä joukkoon?

Viesti Kirjoittaja AVRO »

X350 on kyllä hieno. Kävin tuossa hiljattain paikallisilla Jaguar-päivillä täällä Skoteissa ja siellä oli useampi todella siisti X350. Herätti omistamisenhalua.
Vanhemmat XJ:t on kans hienoja, ja se uus pyöreämpi XJ...
Täällähän Jaggeja on ja näkyy noiden saksanherkkujen seassa runsaasti, ja britti/skotti kyllä arvostaa oikeasti oman maansa tuotteita vaikka itse ajaisi jollain vääräuskoisella bulkkiautolla. Toi alla oleva S-typekin herättää ihmisissä positiivisia ajatuksia, kuten ketjun aloittajakin mainitsi niin ei se minustakaan parempaa ihmistä tee mutta mukavaahan se on kurvata paikalla autolla joka otetaan aina positiivisesti vastaan. Täällä on samalla lailla eräät Germaanimerkit epäsuosiossa kun niiden kuljettajista löytyy ns. viiripäitä kuten kotomaassakin.

Britit osanneet näissä ns premium-autoissa rakentaa tunnelman ja tyylin kohdallee, mielestäni paljon paremmin kuin kilpailijat vastaavissa malleissaan. Olkoonkin että hienoja autoja on niissäkin leireissä.

Omalla kohdalla brittiautoilu on jatkunut katkeamatta vuodesta 2003, LR-leirissä Rangeilla. Tuo nyt alla oleva RHD S-type ei ehkä ole se the Jaguar mutta kiva ja miellyttävä auto sekin on, valitettavasti siitä pitää vielä tämän vuoden puolella luopua kun palailen Suomeen.
Ehkä joku päivä ranchille ilmestyy iso kissa Range-parin ja pikkuRoverin kaveriksi. Jäi meinaan tuolta jagge-päiviltä pahasti kuvat päähän.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vastaa Viestiin