Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Tervehdykset foorumilaisille ja kiitos joukkoon pääsystä! Olen itse pikku hiljaa pääsemässä siihen elämän vaiheeseen, jossa voi jo hyvällä omallatunnolla alkaa investoimaan itseensä (lue: pennut alkavat olemaan jo jonkin kokoisia ja ikäisiä). Koska moottoripyörät eivät kiinnosta, niin mielenkiinto on kohdistumassa pitkäaikaiseen haaveeseen, XK-mallin Jaguariin. Reunaehdoista tärkein on tämä: olen jokseenkin kädetön, enkä juurikaan kiinnostunut opettelemaan mitään yksinkertaisimpien huoltotoimien ulkopuolista rassaamista. Vaimolle olen saanut auton hankinnan jo perusteltua, sen sijaan mahdollisen pommin ostosta koituvia korkeita huolto- ja korjauskuluja en. Enkä niistä toki itsekään olisi innoissani. Haussa siis vain kesäkäyttöön rouhea menopeli (talvet sitten mennään Skoda/Toyota -linjalla), jonka kanssa ei tarvitse viettää kaikkia iltoja kädet rasvassa.
Tällä johdannolla kyselen mielipidettänne tästä menopelistä, joka osuisi mukavasti budjettiini:
https://www.nettiauto.com/jaguar/xkr/9513328
XK8:ja nettiautossa myös muutama kiinnostava yksilö samalta ajalta. Tätäkään vaihtoehtoa en täysin ole sulkenut pois, kuten en myöskään rättikattoa. Kiitos neuvoistanne jo etukäteen!
Tällä johdannolla kyselen mielipidettänne tästä menopelistä, joka osuisi mukavasti budjettiini:
https://www.nettiauto.com/jaguar/xkr/9513328
XK8:ja nettiautossa myös muutama kiinnostava yksilö samalta ajalta. Tätäkään vaihtoehtoa en täysin ole sulkenut pois, kuten en myöskään rättikattoa. Kiitos neuvoistanne jo etukäteen!
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
18 vuotta vanha jagge on kuin mikä tahansa 18 vuotta vanha auto. Se on nähnyt tietä ja aikaa ja omistajia. Aina hieman arpapeliä, eniten omasta mielestäni auton kunnosta parhaiten kertoo edellisten omistajien tekemät huollot ja korjaukset eli kuittipino.
Tuo nelilitrainen kärsi omista vaivoistaan jota tehdas korjasi 1999/2000 malleihin. Vesipumppu päivitettiin metalliseen, jakoketjun kiristintä yms. muutettiin ja nikasil-pinnoite oireita fiksattiin. Googlaamalla varmaan löytyy tieto mistä valmistenumerosta tuo AJ26/27 ero tapahtui.
Edelleen päivitettynäkin tuo jakopää voi olla murhe, ja jos siitä haluaa mielenrauhan tulisi löytyä kuitit että se on tehty uusiksi mk3 osilla. Tuon nelilitraisen jatkona vuonna 2000 taisi olla vielä MB:n 5-vaihteinen, myöhemmin se vaihtui 6-vaihteiseksi ZF:ksi. Niiden kestosta on juttua suuntaan ja toiseen, itse luottaisin kuitenkin enemmän ZF:ään. Noilla kilsoilla automaattivaihteisto kaipaa öljyn vaihdon huuhtelemalla, jossei ole äskettäin tehty.
Sähköt toimii useimmiten hienosti, eikä niiden vikoja oikein voi ennakoida. Tarkasta koeajolla että kaikki laitteet toimii kuten kuuluukin. Kori voi ruostua kaarista, helmakoteloista ja taka-akseliston seudulta kuten muutkin jagget.
2003 esiteltiin 4.2 litrainen XKR jossa koneeseen liittyvät murheet on korjattu ja sen jatkona on ZF:n vaihteisto. Jos budjetti taipuu ja sellainen löytyy, hankkisin itse sen.
Tuo nelilitrainen kärsi omista vaivoistaan jota tehdas korjasi 1999/2000 malleihin. Vesipumppu päivitettiin metalliseen, jakoketjun kiristintä yms. muutettiin ja nikasil-pinnoite oireita fiksattiin. Googlaamalla varmaan löytyy tieto mistä valmistenumerosta tuo AJ26/27 ero tapahtui.
Edelleen päivitettynäkin tuo jakopää voi olla murhe, ja jos siitä haluaa mielenrauhan tulisi löytyä kuitit että se on tehty uusiksi mk3 osilla. Tuon nelilitraisen jatkona vuonna 2000 taisi olla vielä MB:n 5-vaihteinen, myöhemmin se vaihtui 6-vaihteiseksi ZF:ksi. Niiden kestosta on juttua suuntaan ja toiseen, itse luottaisin kuitenkin enemmän ZF:ään. Noilla kilsoilla automaattivaihteisto kaipaa öljyn vaihdon huuhtelemalla, jossei ole äskettäin tehty.
Sähköt toimii useimmiten hienosti, eikä niiden vikoja oikein voi ennakoida. Tarkasta koeajolla että kaikki laitteet toimii kuten kuuluukin. Kori voi ruostua kaarista, helmakoteloista ja taka-akseliston seudulta kuten muutkin jagget.
2003 esiteltiin 4.2 litrainen XKR jossa koneeseen liittyvät murheet on korjattu ja sen jatkona on ZF:n vaihteisto. Jos budjetti taipuu ja sellainen löytyy, hankkisin itse sen.
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Kiitos asiallisista neuvoista Goldust! Tällaisten kysymysten esittäminen hymyilyttää hiukan itseäkin, sillä onhan se totta, että vanha auto on aina vanha auto. Vaikka kuinka jaguaari sitten olisikin. Mutta harkinta jatkuu ja haave elää.
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Muuten tuollainen XK:n ylläpitäminen ei ole mitenkään erikoisen kallista tai vaikeaa. Perushuollot onnistuu miltä tahansa asialliselta autokorjaamolta. Osien hinnat, varsinkin perus kulutusosien, on kohtuullisia ja niitä saa helposti tilattua verkosta ja voi sitten itse kiikuttaa mukanaan valitsemalleen pajalle. Foorumin väki kyllä auttaa huolto-ohjelman, oikean verkkokaupan, osanumeron yms. kanssa.
XK, tai mikä tahansa itseään miellyttävä Jagge tarjoaa kyllä iloa ja nautintoa, että ne muutamat satunnaiset isommat mahdolliset menoerät unohtuu.
EDIT: Näköjään Trafin tietojen mukaan tuo kyseinen yksilö on tänään katsastettu. Käy ihmeessä katsomassa jossei ihan tajuttoman kaukana sijaitse.
https://asiointi.trafi.fi/henkiloasiakk ... teritiedot
XK, tai mikä tahansa itseään miellyttävä Jagge tarjoaa kyllä iloa ja nautintoa, että ne muutamat satunnaiset isommat mahdolliset menoerät unohtuu.
EDIT: Näköjään Trafin tietojen mukaan tuo kyseinen yksilö on tänään katsastettu. Käy ihmeessä katsomassa jossei ihan tajuttoman kaukana sijaitse.
https://asiointi.trafi.fi/henkiloasiakk ... teritiedot
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Terve,
Pari täsmennystä. Ei nikasilissa tai ketjunkiristimissä itsessään ollut muuta ongelmaa, kuin laiminlyöty huolto ja vääränlainen käyttö ja polttoaine. Meillä Suomessa ja lähiseuduilla länteen päin ei näitä ongelmia ollut.
Nikasilia ei päivitetty, vaan tehdas vaihtoi raskaampiin ja nopeammin kuluviin perinteisiin teräsputkitettuihin sylintereihin. Nikasil on aika hieno keksintö ja sitä käyttivät alumiinilohkoissa myös mm BMW ja Mersu.
Jos auto ei ole ollut käytössä maissa, joissa on ollut saatavilla rikkipitoista bensaa (USA, UK, Lähi-Itä ja Venäjä) ei nikasil-pinta muutu miksikään, ainakaan 500.000km normaalikäytössä.
Muovirunkoiset ketjunkiristimet ovan sitten toinen luku. Ne voivat hajota, mutta yleensä ne ovat hajonnet autoissa jotka ovat saaneet kohtuuttomasti lämpöä. Useimmissa ne on vaihdettu "varmuuden vuoksi" uudempaan designiin. Moni muovirunkoinenkin kiristin on kestänyt 20 vuotta ihan ilman ongelmia, mutta jo yksi hajonnut tuhannesta on toki riski. Varsinkin kun niitä yläkiristimiä on joka koneessa kaksi, riittää, että yksi menee säpäleiksi.
-Jakuvaari
Pari täsmennystä. Ei nikasilissa tai ketjunkiristimissä itsessään ollut muuta ongelmaa, kuin laiminlyöty huolto ja vääränlainen käyttö ja polttoaine. Meillä Suomessa ja lähiseuduilla länteen päin ei näitä ongelmia ollut.
Nikasilia ei päivitetty, vaan tehdas vaihtoi raskaampiin ja nopeammin kuluviin perinteisiin teräsputkitettuihin sylintereihin. Nikasil on aika hieno keksintö ja sitä käyttivät alumiinilohkoissa myös mm BMW ja Mersu.
Jos auto ei ole ollut käytössä maissa, joissa on ollut saatavilla rikkipitoista bensaa (USA, UK, Lähi-Itä ja Venäjä) ei nikasil-pinta muutu miksikään, ainakaan 500.000km normaalikäytössä.
Muovirunkoiset ketjunkiristimet ovan sitten toinen luku. Ne voivat hajota, mutta yleensä ne ovat hajonnet autoissa jotka ovat saaneet kohtuuttomasti lämpöä. Useimmissa ne on vaihdettu "varmuuden vuoksi" uudempaan designiin. Moni muovirunkoinenkin kiristin on kestänyt 20 vuotta ihan ilman ongelmia, mutta jo yksi hajonnut tuhannesta on toki riski. Varsinkin kun niitä yläkiristimiä on joka koneessa kaksi, riittää, että yksi menee säpäleiksi.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Laiminlyöyty huolto eli muovisten ketjukiristimien vaihto ja tekeminen metallisilla ettei tarvitse enää huolehtia? Niin, jos se hajoaa on jo myöhäistä.jakuvaari kirjoitti:Terve,
Pari täsmennystä. Ei nikasilissa tai ketjunkiristimissä itsessään ollut muuta ongelmaa, kuin laiminlyöty huolto ja vääränlainen käyttö ja polttoaine. Meillä Suomessa ja lähiseuduilla länteen päin ei näitä ongelmia ollut.
¨
Pahoittelut väärästä sanamuodosta, varmaan kuitenkin ymmärrettiin pointti.Nikasilia ei päivitetty, vaan tehdas vaihtoi raskaampiin ja nopeammin kuluviin perinteisiin teräsputkitettuihin sylintereihin. Nikasil on aika hieno keksintö ja sitä käyttivät alumiinilohkoissa myös mm BMW ja Mersu.
Niin, tuo aloituksessa mainittu yksilö näyttäisi topixin mukaan olevan jenkkituonti, joten huoli on ihan aiheellinen.Jos auto ei ole ollut käytössä maissa, joissa on ollut saatavilla rikkipitoista bensaa (USA, UK, Lähi-Itä ja Venäjä) ei nikasil-pinta muutu miksikään, ainakaan 500.000km normaalikäytössä.
Muovirunkoiset ketjunkiristimet ovan sitten toinen luku. Ne voivat hajota, mutta yleensä ne ovat hajonnet autoissa jotka ovat saaneet kohtuuttomasti lämpöä. Useimmissa ne on vaihdettu "varmuuden vuoksi" uudempaan designiin. Moni muovirunkoinenkin kiristin on kestänyt 20 vuotta ihan ilman ongelmia, mutta jo yksi hajonnut tuhannesta on toki riski. Varsinkin kun niitä yläkiristimiä on joka koneessa kaksi, riittää, että yksi menee säpäleiksi.
Muoviosat jakopäässä, varsinkin iältään lähemmäs 20 vuotta, on riski. Moni on kestänyt kyllä, mutta jos hakusessa on auto "jonka korkeita huolto- ja korjauskuluja ei saa perusteltua vaimolle eikä ylimääräistä aikaa kiinnosta viettää kädet rasvassa", on ne mielestäni ihan huomion arvoinen homma.
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
On myyty jo !
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Ei ihme että meni hinta oli mielestäni kohdillaan. Alkoi kiinnostamaan allekirjoittanuttakin (Sulo Vilen).
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Niinhän se tietty kerkesi menemään, kun miehellä oli ostohousut jalassa, mutta ostohenkselit puuttuivat Kyllä noita silti tuntuu aina jonkin verran liikkuvan, voi olla että myös äkskookaseja pitää vilkuilla. Kiitos paljon hyvistä neuvoista, tässä tuli jo hyvä perustietopaketti wannabe-jaggekuskillle.
Re: Terve Kissaihmiset ja sopiiko kysyä neuvoa?
Terve,Goldust kirjoitti:Pahoittelut väärästä sanamuodosta, varmaan kuitenkin ymmärrettiin pointti.jakuvaari kirjoitti:Terve,
Nikasilia ei päivitetty, vaan tehdas vaihtoi raskaampiin ja nopeammin kuluviin perinteisiin teräsputkitettuihin sylintereihin. Nikasil on aika hieno keksintö ja sitä käyttivät alumiinilohkoissa myös mm BMW ja Mersu.
Juu, ei nyt mitään pahoitella tarvitse (ellei ollut sarkasmia) mutta olen aina sitä mieltä, etteivät yleistykset tyyliin nikasil = paha ja muoviset yläkiristimet pitää aina kunnosta riippumatta vaihtaa ole aina puolueetonta tai järkevää tietoa. Ei siinä kädet hirveesti rasvaannu jos vaihtaa vain ne yläkiristimet. Semmoisetkin (uusinta tyyppiä) löytyy turhina hyllystä. Omat kommentit perustuvat runsaan 20-vuoden Jaguar-autoiluun ja ruuvaamiseen. Oman kokemuksen mukaan ruoste on se isoin peikko.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________