Xj vm 93 hukkas virtaakin/kipinä ei tule?
Kysymys jos jollakin tietoa/
Startti pyörii ilmeisesti liian hitaasti(kipinä hukassa)
Puolalle virta tulee ja maa katkoo
Mutta puolalta(uusi)ei tulekkaan suoraan kipinää tulpalle/
Voisiko olla startti syyllinen!
Vihjeistä kiitollisena!
Kotsi@luukku.com
xj startin vikaako/ei käynnisty!
xj startin vikaako/ei käynnisty!
Viimeksi muokannut kotsi, Ti Kesä 12, 2018 8:10 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: xj starttn johdot?
Aika monessa autossa tulee jännite koko ajan laturin paksuun johtoon ja startin paksuun johtoon.
Katso tulevatko paksut kaapelit suoraan akulta vai releen kautta. Mikäli releen kautta, ei jännitteen pidä olla koko ajan ja jos suoraan akulta niin pitääkin.
Tuo vuotovirta asia sitten on toinen juttu. Pihtiampeerimittari akun johdon ympärille niin näet vuotaako ja kuinka paljon. Ampeerit x 12V (jännite) niin saat tietää minkä tehoinen laite siellä on päällä. Jos ei ampeereita mene, purkaa akku itsensä.
Katso tulevatko paksut kaapelit suoraan akulta vai releen kautta. Mikäli releen kautta, ei jännitteen pidä olla koko ajan ja jos suoraan akulta niin pitääkin.
Tuo vuotovirta asia sitten on toinen juttu. Pihtiampeerimittari akun johdon ympärille niin näet vuotaako ja kuinka paljon. Ampeerit x 12V (jännite) niin saat tietää minkä tehoinen laite siellä on päällä. Jos ei ampeereita mene, purkaa akku itsensä.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: xj starttn johdot?
Eikö kaikissa autoissa akun plusjohtontule suoraan srartin solenoidille?
Kun solenoidin käämille ( ohut johto) johdetaan virta, vetää solenoidin käämi virtakoskettimet kiinni. Samalla solenoidi työntää välitysvivun avulla bendix-rattaan hammaskehälle.
Solenoidissa on senverran vahvat koskettimet, että pystyy johtamaan muutaman sadan amppeein virran starttimoottorille.
Toki uusissa autoissa saattaa olla erilainen järjestelmä ja jopa erillinen rele startille. Releen tulee kyllä olla aika tuhti, että pystyy hoitamaan n 500 A virran.
Kun solenoidin käämille ( ohut johto) johdetaan virta, vetää solenoidin käämi virtakoskettimet kiinni. Samalla solenoidi työntää välitysvivun avulla bendix-rattaan hammaskehälle.
Solenoidissa on senverran vahvat koskettimet, että pystyy johtamaan muutaman sadan amppeein virran starttimoottorille.
Toki uusissa autoissa saattaa olla erilainen järjestelmä ja jopa erillinen rele startille. Releen tulee kyllä olla aika tuhti, että pystyy hoitamaan n 500 A virran.
Re: xj starttn johdot?
Vähän vanhemmassa versiossa, enkä tiedä onko samat kuin tuossa vm 93, mutta:
- tulee paksumpi johto (jossa pitäis olla jatkuva virta) sieltä repsikan puolella, akun vierestä olevasta mutteriliitoksen alta suoraan startille. Saman navan alle tulee muutakin jatkuvan virran johtoja. Väri sama, tumman punainen (lila tms?). Semmoinen pikkurillin paksuinen johto. Rengasliitin molemmissa päissä.
- Ohuemmat (2 kpl) rinnan kytkettynä menee suoraan startilta laturille (värit tumman punaiset, lila tms?), leveät lattaliittimet molemmissa päissä. Näihin tulee virta kun avain on virrat-asennossa.
- ja yksi kpl startille menevä johto ohjaa solenoidia. Eli kun avain on startti asennossa, siihen tulee virta. Enkä muista sen väriä.
Lähes samalla tavalla ne kytketään yleensä lähes joka kotturassa. Vain piuhojen värit vaihtuu.
- tulee paksumpi johto (jossa pitäis olla jatkuva virta) sieltä repsikan puolella, akun vierestä olevasta mutteriliitoksen alta suoraan startille. Saman navan alle tulee muutakin jatkuvan virran johtoja. Väri sama, tumman punainen (lila tms?). Semmoinen pikkurillin paksuinen johto. Rengasliitin molemmissa päissä.
- Ohuemmat (2 kpl) rinnan kytkettynä menee suoraan startilta laturille (värit tumman punaiset, lila tms?), leveät lattaliittimet molemmissa päissä. Näihin tulee virta kun avain on virrat-asennossa.
- ja yksi kpl startille menevä johto ohjaa solenoidia. Eli kun avain on startti asennossa, siihen tulee virta. Enkä muista sen väriä.
Lähes samalla tavalla ne kytketään yleensä lähes joka kotturassa. Vain piuhojen värit vaihtuu.