Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Ongelmana on siis että kierrokset jäävät ajossa n..1500rpm paikkeille, kierrokset kyllä laskee kun lipsautat hieman kaasua mutta kuitenkin perin kiusallinen vaiva ajossa, kun veto jää päälle noilla kierroksilla ja joudut vähän väliä lipsuttelemaan kaasua että kierrokset tulee alas...any ideas?
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Jäätynyt tai muuten tahmea kaasuvaijeri?
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
en oikein itse usko kaasuvaijeriin, sama ongelma vaivasi myös kesällä
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Sama vika mutta lievempänä allekirjoittaneen XJR:ssä (kierrokset jää 1100 paikkeille) en ole vielä ehtinyt tarkemmin tutkimaan, mutta kaasuläpän "palautusjousi" tuntuu todella löysältä. Autoon on myös laitettu jälkiasennettu cruise, joka saa pian kyytiä...
Onko vikaan löytynyt selkeää syytä?
Onko vikaan löytynyt selkeää syytä?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
toistaiseksi selvittämättä, tottunut jo ajamaan tuolleen että kaasulla lipsuttelee mutta oishan se hyvä saada toimimaan kuten kuuluu
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Just viikonloppuna vihdoin ja viimein omassa virittelin sitä kaasunpalautusta.
Suotta olen kuminauhojen kanssa pelannut kun korjaantui omassa kulkineessa ihan sillä että otti sen kolmella torxilla olevan "kaasumekanismin" irti samaten kuin pikkujakarilla ja 7mm (?muistaaksei) listalla Cruisen vipu veke.
Sitten olikin käsissä se hökötys joka kaasuvaijerin liikkeen pyöriväksi kääntää Irroitetussa osassa _kaikki_ jouset kuoleentuneet niin että käytännössä vain sinne moottoriin kiinni jäänyt hengetön jousi yritti kaasua palauttaa minkä jaksoi.
Eipä siinä kuin kääntää kierros lisää häkkyrän ylimpään jouseen ja kierros lisää siihen imusarjaan kiinni jääneeseen. Höpötin nippuun ja jo alkoi jousivoima riittää kaasun palauttamiseen. Se iso jousi joka on "häkkyrän" alla > siihen jätin vääntämättä lisää voimaa.
Ehkä inan verran tuli jäykkä kaasusta mutta parempi noin kuin pysyvällä "cruisella".
Tuo on pieni mutta erittäin ärsyttävä vaiva jos idle meinaa jäädä roikkumaan 200-300 kierrosta normin yläpuolelle
Suotta olen kuminauhojen kanssa pelannut kun korjaantui omassa kulkineessa ihan sillä että otti sen kolmella torxilla olevan "kaasumekanismin" irti samaten kuin pikkujakarilla ja 7mm (?muistaaksei) listalla Cruisen vipu veke.
Sitten olikin käsissä se hökötys joka kaasuvaijerin liikkeen pyöriväksi kääntää Irroitetussa osassa _kaikki_ jouset kuoleentuneet niin että käytännössä vain sinne moottoriin kiinni jäänyt hengetön jousi yritti kaasua palauttaa minkä jaksoi.
Eipä siinä kuin kääntää kierros lisää häkkyrän ylimpään jouseen ja kierros lisää siihen imusarjaan kiinni jääneeseen. Höpötin nippuun ja jo alkoi jousivoima riittää kaasun palauttamiseen. Se iso jousi joka on "häkkyrän" alla > siihen jätin vääntämättä lisää voimaa.
Ehkä inan verran tuli jäykkä kaasusta mutta parempi noin kuin pysyvällä "cruisella".
Tuo on pieni mutta erittäin ärsyttävä vaiva jos idle meinaa jäädä roikkumaan 200-300 kierrosta normin yläpuolelle
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Hieno homma ja kiitos päivityksestä täytyy tehdä omaan sama temppu.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Toiselta foorumilta löytyi oikein virallinen ohje kaasuvaijerin säätöön.
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... ble-48809/
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... ble-48809/
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Kierrokset jää korkealle X300 4.0
Säätelin eilen kaasuvaijerin ja tilanne itse asiassa meni hieman pahemmaksi.
Kaasuläpässä on tosiaan jouset kuoleentuneet ja edellinen omistaja oli koittanut
korjata tilannetta kaasuvaijereiden säädöllä jonka takia mm. kaasu pohjassa oli kaasun asento vain 69% maksimista.
Tällä hetkellä auton ollessa samuksissa kaasun vapauttaminen sulkee kaasuläpän täysin, mutta auton ollessa käynnissä jää kaasuläppä hieman auki. Ainakin TPS:n mukaan. Ilmeisesti jousivoima on niin kuoleentunut, että virtaus pitää läpän hieman auki.
Vaatii vain tässä R mallissa ahtimen irroittamisen, että pääsee säätämään kaasuläpän palautusjousia.
Kaasuläpässä on tosiaan jouset kuoleentuneet ja edellinen omistaja oli koittanut
korjata tilannetta kaasuvaijereiden säädöllä jonka takia mm. kaasu pohjassa oli kaasun asento vain 69% maksimista.
Tällä hetkellä auton ollessa samuksissa kaasun vapauttaminen sulkee kaasuläpän täysin, mutta auton ollessa käynnissä jää kaasuläppä hieman auki. Ainakin TPS:n mukaan. Ilmeisesti jousivoima on niin kuoleentunut, että virtaus pitää läpän hieman auki.
Vaatii vain tässä R mallissa ahtimen irroittamisen, että pääsee säätämään kaasuläpän palautusjousia.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP