Sytytystulpat vaihtoon

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Sytytystulpat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Tervehdys,

Mikähän se lienee sopiva vaihtoväli X308 4.0 XJ8 tulppien vaihtoon? Nyt kun muutenkin on huoltoa meneillään ja sopivasti purettu hilppeitä tieltä pois, onnistuisi kätevästi. Mutta toisaalta ei turhankaan takia viitsi vaihtaa, suht hyvältä näyttävät. (?)

Ja mistä tuollaiset pitäisi ostaa, että varmasti on oikeanlaiset, sen verran kirjavia neuvoja tulee alan liikkeistä. Turussa olin jo yhteydessä Vaunula Oy Jaguar Suomi, mutta eipä sellaisia siellä ollut hyllyssä (mitähän hyllyissä sitten on jos ei sytytystulppia ole varastossa vai onko käytäntö nykyään se, että mitään ei pidetä varastossa vaan tilataan aina erikseen? Luulisi sytytystulppien olevan sellainen artikkeli, joka olisi ns. hyllytavaraa.

Hinta sentään löytyi - 22 EUR/kpl.

Osanumero on kuulemma AJ 845575 ja Motonetissa esim. on tarjolla varastossa tulppia:

DENSO IW16 Iridium
Sopivuudet:
- W16EPU vastaava Iridiumtulppa IW16
Hinta: 15,90€


111523 DENSO IW20 Iridium
Sopivuudet:
- W20EPU vastaava Iridiumtulppa IW20

Mitähän nämä IW 16 ja IW 20 tarkoittavat. Nyt paikalla on DENSO IK16

Pitäisikö luottaa vain Motonetin sopivuustaulukkoon, kun ei haluaisi viikkoa ainakaan odottaa, että saapuvat jostain tilattuna.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sytytystulpat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja JNi »

Amerikan mallin huoltokirjan mukaan AJ27-moottorille tulppien vaihtoväli on 100 000 mailia. Löysin vanhan muistiinpanon, olen itse hankkinut iridium-tulpat numerolla AJ84575. Osanumerot kannattaa selvittää itse ja tilata osat Englannista, esim. David Manners. Sitten tästä harrastuksesta tulee suorastaan edullista.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Re: Sytytystulpat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Kiitos vastauksesta!

Kas perhana, se olikin nimenomaan AJ84575 - oli ylimääräinen viitonen putkahtanut jostain kummittelemaan. Tuo "Iridium" lienee olennainen termi
noissa oikeissa tulpissa, joissa on noinkin pitkä vaihtoväli - Bilteman 2,95€ tulpat lienee sitten tarkoitettu ihan muihin laitteisiin.

Onko nuo "16" ja "20" - lukemat jotain lämpöarvoihin tms. viittaavaa tms.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sytytystulpat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tuossa on Denson Iridiumin Heat Range 16,20 jne verrattuna muiden valmistajien arvoihin:
http://www.globaldenso.com/en/products/ ... /spec.html

Jos tuon taulukon oikein ymmärrän, niin IK on 16 millin kuusiokannalla ja IW 20.6 millin,
muut mitat samat.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sytytystulpat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Mikähän se lienee sopiva vaihtoväli X308 4.0 XJ8 tulppien vaihtoon?
Ilmeisesti ei olla ihan tehtaan jäljiltä vaihtamassa niin oleellista on mitä sinne on edellisen kerran ruuvattu.
Jouko tarjosi vaihtoväliksi 100tmailia ja näin se taisi ollakkin irdium tulpilla mutta olikohan niin että 4 litrasissa kasikoneissa oli tehtaalta vielä platiniumit ja vaihtoväli vaparissa 96tkm ja ahdetussa 48tkm. Irdiumit tuli sitten 4.2 litrasiin ja vaihtoväli kasvoi tohon 160tkm:iin vai muistanko ihan väärin?
Kuten ketjun aloittaja totesikin, tavallisia tulppia näihin ei varmaan kannata tarjota vaikka niitä parilla eurolla saisi, joutuu vaihtamaan aikas usein.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Re: Sytytystulpat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Kiitos arvon herroille vaivannäöstä - näin sitä taas viisastuttiin. Kysymyksiä merkin ympärillä riittänee jatkossakin, kun kiikarissa on vuoden 1992 XJS..
Vastaa Viestiin