Ser 2 XJ6 Akku

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Ser 2 XJ6 Akku

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Hei vaan,edellinen akku sitten taipui ja tuli hommattua uusi Motonetista,mutta ei oikein sovi paikoilleen.
Mistä ja millaisen akun olette omiin autoihinne ostaneet. Tämä Moton akku on 70ah,kun taas edellinen,thaikku ilmeisesti on 55ah. Ilmeisesti alkuperäinenkin pitäisi olla 70ah:n akku.
Oletteko muuten näissä vanhoissa autoissa käytäneet jotain lyijyn korviketta?. Itse ajelin alku kesään asti Shellin V-powerilla. Sitten ainoa asema joka täällä forssassa sitä myi vaihtoi ketjua ja sen jälken olen ajellut 98:lla. Syyskuussa,ennenkuin jätin auton seisontaan aloin lisätä jotain marketista ostettua lisäainetta ja perkele,auto alkoi kulkea paremmin ja esm tyhjäkäynti on paljon tasaisempaa. Lisäksi kesällä asennettu kärjetön sytkä on ollut tosi hyvä parannus käyntiin.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
kk1
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Viesti Kirjoittaja kk1 »

Akku hommattu Akkukellarista Sipoosta, hyvä ja asiantunteva palvelu. taitaa olla 70 ta 72 Ah. Ajelen 98;lla +lyijynkorvike, josta toiset sanoo, ettei tarvitse käyttää?
kk
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Viesti Kirjoittaja Kopi »

XK-moottorin kansi on alumiinia ja sen vuoksi siinä on aina ollut kovametalliset venttiili-istukat, joten se
ei tarvitse lyijyä.
Lyijy teki suojaavan kerroksen ei-kovametallisiin venttiili-istukoihin valumetallikansissa (rauta), joissa venttiili-istukat
oli suoraan jyrsitty kanteen. Kun semmoisia moottoreita muutetaan lyijyttömälle, niihin laitetaan kovametalli-istukat,
jotka siis XK-moottorissa ovat jo tehtaan jäljiltä. Tämä ei tosin ole estänyt joitakin firmoja tekemästä lyijytön-
muunnoksia myös XK-moottoriin...

Lyijy nostaa hieman oktaanilukua, joten sitä kautta voi vaikuttaa moottorin käyntiin (varsinkin jos sytytys on säädetty
lyijyn kanssa kohdalleen), mutta luultavasti käyttämässäsi lisäaineessa on joitain muita aineita jotka vaikuttavat
käyntiin/puhdistavat palotilaa. Tosin jos samaan aikaan vaihdoit kärjettömän sytkän, niin se on "syyllinen" parempaan
käyntiin. Kokeilepas jättää lisäaine pois, veikkaan että käynti ei huonone (nyt kun se on puhdistanut palotilan).
Harrasteautolla ajetaan sen verran vähän, että tuskin konkurssia tulee käyttipä mitä hyvänsä käärmeöljyä, jos siitä
apua kokee olevan. Minäkin laitan puhdistavaa lisäainetta kerran kesässä ja tankkaan VPlussaa tai 98:ia miten sattuu
olemaan tarjolla kun tankki tyhjenee. Lyijyn korviketta en ole lisännyt.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Ok,jää testit ensi kesään. Akku sitten keväällä. Hyvää Joulua&parempaa vuotta 2019.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
tsav
Viestit: 49
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 8:54 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tuoteseloste oli melkein sama lyjynkorvikkeessa ja säilytysaineessa. Annostus oli vain 25ml/25l vs 25ml/10l. Saattaa siis parantaa bensan säilyvyyttä tankissa jos ajetaan vähän. Minäkin olen takkaillut 98, vaikka kone on vain 8:1 puristeinen. Tuo lisäaine on sen verran edullista, että olen itse lisännyt joka tankkauksen yhteydessä ja syksyllä laittanut tuota säilytysainetta. Ei toistaiseksi ole ollut ongelmia keväällä käynistettäessä.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Itse olen ajatellut käyttää myös jatkossa noita lyijyä korvaavia lisäaineita. Nyt mitä ole seisonnan aikana autoa käytänyt 1-2krt//kk on tyhjäkäynti paljon parempaa kuin aiemmin. Onko kukaan updeitannut näitä SU-kaasuttimia nykybensoille,seuraavana olisi tarkoitus vaihtaa neulat SU-HIF7 kaasutimiin.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Vastaa Viestiin