V12 he:n ajoituksista

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

Otetaanpa vielä kerran aiheeksi. Onko kenelläkään tietoa että mitä pitäisi olla v12 he ser 3:n sytytyksen ajoitukset lämpöisellä moottorilla? Kone käy ja toimii hyvin reiluun 3000 rpm saakka, mutta sen jälkeen ns. halvaantuu. Perusajoitus on kohdillaan ja säädetty, ja seokset on kohdallaan kohdallaan, sekä palaminen on päästöjen mukaan ihan ok tuonne 3000 kierrokseen saakka. Joutokäyntiseokset myös ok. Ottaa toki kierroksia tuon 3000 rpm ylitsekin, mutta teho ei kasva kierrosten noustessa enää ollenkaan. Kaikki alipainejärjestelmät kytkettynä ennakot nousee tasaisella käyrällä n. 28 asteeseen 6000 rpm. saakka, lämpöisellä koneella.
Polttoaineen kulutus on n 5 ltr isompi kuin mitä on kuulema oikein toimivilla verrokkiautoilla ja nätillä ajoilla, niin maantiellä kuin kaupunkiajossa, sekä karkeasti veikaten puolet hummista on jäänyt kesälaitumille. Puristeet ok, yms. eikä koneessa ole mekaanisia vikoja, eikä mainittavia kulumisia/väljyyttä. Eli jossain muualla on vikaa. Seokset tai ajoitus.

Potilas DDS/xj12, ser 3, 5.3 he. Eu-versio.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja Kopi »

En tunne tapausta (muuta kuin kyydissä istuneena), mutta onko tässä ketjussa vinkatut dokut tuttuja
ja hyödyllisiä?
https://www.jaguarforums.com/forum/xjs- ... ng-143835/
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

En minäkään tunne noin tuoreita vehkeitä henkilökohtaisesti, mutta muistelisin mm. nk. Kirbyn yleis-V12-ohjeista, että 3000rpm ja siitä ylöspäin pitäisi kokonaisennakon olla ainakin 30-36 astetta.

Onko varmaa ettei mikään lämpötoiminen ennakonvähennys ole päällä?

Tavallisempi syy hyytymiseen on se, ettei kone saa tarpeeksi ilmaa.

Mikä on vuosimalli ja onko vielä Lucas Opus-sytkä vaiko Marelli tai jokin muu?

Opus sytytyksessä on vain mekaaninen keskipakoennakko ja alipainekello vähentää ennakkoa, muistaakseni 8 astetta. Kokeile tulpata se alipainekello ja katso miten se vaikuttaa ennkkoon.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

Juu, eli kyseessä on ruiskukone, efi. Sytytysjärjestelmä Lucas, ei se vanhempi opus järjestelmä, vaan se sitä seuraava välimalli jota käytettiin valmistusvuosina 83-88, siis noin ajalla. Sama löytyy xjs, xj12 ja dds. Potilas on vm. 1987. Eu-versio, eli korkeampi puristeinen moottori.
Alipainejärjestelmä on nyt kasattu -emission b- mukaisesti, eli mikä kuuluukin olla. Kaikki alipaineletkut on uusittu ja 2- sekä 3- tie magneettiventtiilit testattu. Muita ko. alipainejärjestelmän laitteita en ole saanut kotikonstein testattua.
Virranjakajaa on jäljistä päätellen edellinen omistaja rassannut? Keskipakosäätimen jousien kunnosta ei tietoa (painolimput liikkuu hyvin ja keskipakokoneisto on nyt hyvin voideltu. Avattu, purettu, putsattu ja voideltu). Jousien löystyessä, ja kaiken järjen mukaan kääntää liikaa ennakkoa? Alipaine säädin ei vuoda ja liikuttaa jonkin verran, mutta liikuttaako riittävästi? Keskipako säädin kääntää nyt ennakkoa kaikkinensa n. 18 astetta, ja alipainesäädin antaa n. 10 astetta lisää max. kierroksilla. Eli yht. n. 28 asteeseen, max kierroksilla. Virranjakajan jäähdytys on myöskin kunnossa ja letkut/sen suodatin uusittu, eli ei pitäis olla lämpiämisestä johtuvia jumimisia? Tyhjäkäyntikierrokset nousee hieman jos laittaa sormella sen jäähdytysimuaukon tukkoon.

Tuossa on se "täyden kaasun tunnistus" (en tiedä sen virallista nimitystä), mutta itselläni ei ole sen toiminnasta tietoa, ja kuinka sen toiminnan voisi testata kotioloissa? Yksi mikrokytkin antaa vaijerista tietoa eculle, max. kaasulla, ja alipainejärjestelmässä on alipainetoiminen anturi joka antaa myös tietoa eculle, ilmeisesti sitten kun alipaine kasvaa riittävän suureksi? Liittyvät samaa hässäkkään??

Auto ja moottori toimii muuten hyvin, siis siihen n. 3000 rpm. saakka. Paitti joskus sammuu puolilämpöisenä, ja pitää vaihtaa jostain syystä silloin aina siinä sammumis vaiheessa toiselle tankille että matka jatkuu (molemmissa bensaa). Bensaa se ainakin saa, kulutuksesta päätellen :shock: ja kaikki palamisarvot on ok tuonne 3000 rpm. saakka. Ecun putki ja letkut myös kunnossa. Joutokäyntiseos hyvä, eikä mainittavaa poikkeamaa pakokaasumittauksilla myöskään välikierroksilla. Lamdalla ei ole mitattu/katsottu, kun ei ole anturin paikkoja putkistossa. Mittaukset tehty pelkällä pakokaasu testerillä.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja Kopi »

trj kirjoitti: Paitti joskus sammuu puolilämpöisenä, ja pitää vaihtaa jostain syystä silloin aina siinä sammumis vaiheessa toiselle tankille että matka jatkuu (molemmissa bensaa).
Syntyykö tankkiin alipainetta? Käy heti moisen tapahduttua kokeilemassa, sihahtaako kun tankin korkin avaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

Kopi kirjoitti:
trj kirjoitti: Paitti joskus sammuu puolilämpöisenä, ja pitää vaihtaa jostain syystä silloin aina siinä sammumis vaiheessa toiselle tankille että matka jatkuu (molemmissa bensaa).
Syntyykö tankkiin alipainetta? Käy heti moisen tapahduttua kokeilemassa, sihahtaako kun tankin korkin avaa.
Köpi
Tulee painetta, eikä oikein ole saanut kunnolla selvää tuleeko yli- vai alipaine? Tai no sen verran huomasin kun koivun ituja oli pudonnut tankkien korkkien viereen ja avasin korkin, ne idut lensivät korkista pois päin. Eli ylipaine? Aivan sama kumpaa tankkia käyttää, molempiin tulee paine. Siinä tuuletuksessa on tankkien yhdysputki, joten siinä varmaan sen syy että se paine tulee molempiin tankkeihin?
Ja ole ajanut myös molemmat korkit raollaan, ja sammuilee joka tapauksessa kun se sille päälle sattuu. Ei ehkä vaikutusta? Todella hankala sanoa kun vika on niin epäsäännöllinen. Joskus toimii monta päivää ja monet reissut hyvin, ja välillä temppuilee koko ajan. Usein tuo vika esiintyy just puolilämpöisenä. Joskus temppuilu asettuu ihan vaan sillä että polkaisee kaasun täysin pohjaan pieneksi hetkeksi. Vaan se ei ole aina mahdollista, kun silloin tulis puskuripusuja. Alkukesänä tuota oiretta ei ollut ollenkaan, ja se alkoi vaivaamaan oikeastaan myöhemmin, muutaman tkm. jälkeen. Tankit on vielä kertaalleen putsattu noiden oireiden jälkeen, ja suodatinkin vaihdettu. Puhdasta oli, ei roskia yms.
Auto seisoi rapiat 6 vuotta ja kävi lähes täysin osina tuona aikana. Edellinen omistaja purki konehuoneestaan tuon auton, kone viasta johtuen. Ja minä kasasin, toki ensin lisää purkaen, ja koko auton kunnostaen ja läpi käyden. Mm. tuo polttoainejärjestelmäkin oli kaikkine hiluineen irti, jonka tarkastin, putsasin, vaihtelin suuttimien yms tiivistesarjat, tankit putsattu, yms...yms... tuolla "bensa osastolla". Ei vuotoja ulospäin missään kohdissa, ei bensan hajuja, tai muutakaan näkyvää vikaa.
Nyt siinä on vaihtomoottori, kun entistä ei kannattanut korjata. Vajaa 180 tkm ajettu tuontikone, kolariautosta. Vanhan ja alkuperäisen koneen kaikki apulaitteet, myöskin noi ruiskuvehkeet.
Syksyn viimeinen ajoreissun temppuilu alkoi n. 10 km ajon jälkeen, pari kertaa tankinvaihtoa, ja loppumatka jatkui 200 km ilman temppuiluja. Takaisin tullessa taas ihan sama homma. Sitä edellinen pikkureissu, rapiat 50 km, oli yhtä tankinvaihtoa ja kaasun polkemista lähes koko matka, myöskin täysin lämpöisenä.
Vaihtokatkaisija on myöskin uusittu, kun epäilin ensin siitä vikaa. No ei ollut siinä.


Pieni mutu epäilys että tuo koneen 3000 rpm jälkeinen vika, ja tuo sammuilu liittyy ehkä jollain tavalla toisiinsa? Hankala auto kotirassaajalle, varsinkin tuollaisten oireiden kanssa. :oops:

Osaakohan bensapumppu oireilla tuolla tavoin?
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Bensaputket auki lopuun asti. En tiedä auttaako mitään,joku lisäaine polttoaineen sekaan mikä putsaisi linjat&anturit.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Mulla laittoi kerran eräs kaasari specialisti väärätoimisen anturin,siis sen joka tässä XJ6:ssa katkaisee polttoaineen syötön jos öljynpaine katoaa. Kävi niin,että aina kun kone lähti käyntiin ja öljyn paine nousi,niin se katkaisi bensan syötön. Tässä tuskin on sellaista jos 3000rpm pääsee. Muta jos kone totalisesyi sammuu niin sako käskyn jostain. Yleensä jos soppa loppuisi,lulisi edes rykivän tai paukkuvan....
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

Sammuu kerta laakista, ja hyvin usein moottorijarrutuksessa. Herää joskus heti henkiin kun polkaisee kaasun pohjaan tai vaihtaa toiselle tankille. Tasaisella kaasulla ei taida temppuilla? Laitoin myös katsastus inssin vinkistä sitä heidän myymää ja markkinoimaa polttoainejärjestelmän putsausainetta molempiin tankkeihin purkit, ihan annosteluohjeen mukaan, ns. kaiken varulta.
Oikeastaan kun nyt mietin tarkemmin niin sammumis oirettahan ei tainnut edes olla ennen sitä puhdistuslitkun laittoa?
Vähän niin kuin bensan syöttö katkeaa kokonaan.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Onkohan ko autossa joku varo järjestelmä mikä katkaisisi polttoaineen syötön!. Esm täsä mun XJ6 ser2 on tuo katkaisija joka pysäyttää polttoaineen syötön jos öljynpaine katoaa. Joisain malleissahan on tuo kytkin joka pysäyttää poltoaineen syötön jos kiesi kupsahtaa katolleen.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
HE1986
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Paikkakunta: Kaarina

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja HE1986 »

Tuli itelle sama mieleen. XJS:ssä on kuskin oven karmissa tuo kolarikatkaisin. Jos siellä on kosketus- tai muuta toimintahäiriötä? Ei tosin liity kierroksiin mitenkään. Hmm.
Polttoaineen katkoksiin oireilu sopii oikeinkin hyvin, vaikka kulutus onkin iso. Itellä kävi yhden koneen kanssa juurikin noin, ei ottanut isoja kuormia, pienellä kulki moitteetta, sammuili vähän miten sattuu vähäisillä kierroksilla. Osottautu pikku hiljaa eteneväksi sakkasihdin tukkeutumiseksi.
Mika

XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

HE1986 kirjoitti:Tuli itelle sama mieleen. XJS:ssä on kuskin oven karmissa tuo kolarikatkaisin. Jos siellä on kosketus- tai muuta toimintahäiriötä? Ei tosin liity kierroksiin mitenkään. Hmm.
Polttoaineen katkoksiin oireilu sopii oikeinkin hyvin, vaikka kulutus onkin iso. Itellä kävi yhden koneen kanssa juurikin noin, ei ottanut isoja kuormia, pienellä kulki moitteetta, sammuili vähän miten sattuu vähäisillä kierroksilla. Osottautu pikku hiljaa eteneväksi sakkasihdin tukkeutumiseksi.
Tuossa on se kolarikatkaisin repsikan puolella. Se toimii ihan ok, ja sekin on jo testattu muutamaan kertaan.
Tarkoitatko sitä karkeasuodatinta, joka on välittömästi siinä tankin pohjapropun päällä? Polttoaineen syöttöihin tuo vika vähän viittaisi? En usko että sähköt jotenkin katkeilisi, ja kone heräisi kaasun polkemisella tai tankin vaihdolla.
Xjs:ssä taitaa olla vaan yksi tankki, ja tuossa on kaksi. Voi hyvinkin olla mahdollista että tankeista irtoaa edelleen jotain törkyä kun seisoi todella kauan, ja ne törkyt tukkii paikat? Ensimmäinen pari tkm. meni ilman tuota sammuilu ongelmaa.
Vaihdoin suodattimen uudestaan sen parin tkm. ajon jälkeen kun alkoi oireileen, ja tyhjensin tankit vielä kertaalleen pohjapropun kautta, ja siellä pohjapropun yhteydessä on myös karkeasuodattimet jotka tuli putsattua.Vähän ruosteen väriä oli edelleen bensassa. Ei näkynyt muuta silmin havaittavaa törkyä. Laitoin vielä tuon jälkeen sitä ruiskujärjestelmän puhdistusainetta molempiin tankkeihin, ja se on voinut liottaa törkyä liikkeelle, ja mennyt johonkin?
Viimeksi muokannut trj, Ke Tammi 16, 2019 12:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Yeap,olisi hyvä puhaltaa linjat "back flush" meiningillä. Mulla oli aikoinaan jotain saakelin nukka bensalinjassa,kun virtaus kasvoi,nukka painui kasaan ja sammutti koneen. Pienellä virtauksella wörkki ok. Hankala ufo.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

MrNorton kirjoitti:Yeap,olisi hyvä puhaltaa linjat "back flush" meiningillä. Mulla oli aikoinaan jotain saakelin nukka bensalinjassa,kun virtaus kasvoi,nukka painui kasaan ja sammutti koneen. Pienellä virtauksella wörkki ok. Hankala ufo.
Siitä kait se on lähdettävä että syöttö- ja paluulinjastot taas irti päistään ja puhallettava paineilmalla. Bensan lauhduttimelta letku irti suodattimelle asti, ja paluu linjastolle sama homma. Tankkien vaihto ja imu tsydeemit on kaikki takakontissa, ja ne on suht helpolla paikalla purkaa ja putsata uudestaan.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Takaisin alkuperäiseen kysymykseen, ennakon pitäisi olla 30-36 astetta yli 3000 kierroksen, nakutusta ei tietenkään saa esiintyä ja siksi maks ennakko onkin parasta säätää dynossa.

Mutta tuo hyytyminen voi tosiaan johtua ennemminkin bensan (tai ilman) puutteesta, senkin varmaan näkisi helposti AFR arvoa seuraamalla dynossa. Omassa pre-HE kaasari V12:ssa oli vuosi sitten semmoinen ongelma, ettei se tahtonut jaksaa enää kiihtyä yli 185 km/h vaan "hyytyi" ja ryki hieman. Ei kannata polkea väkisin jos on tuollaista ongelmaa sillä se ei olisi eka kerta kun mäntään palaa reikä liian laihojen seosten takia. :shock: Yhdellä klubitoverilla oli muistaakseni palanut puhki peräti kolme mäntää V12 XJS:ssä.

Omassa tapauksessani en voinut korjata ja säätää kun auto oli Saksassa ja mulla on siellä vain säilytys-, ei harrastetallia, mutta sveitsiläinen erikoispaja, Georg Dönnin verstas Roggliswilissä hoiti homman. Kuulemma tulpanjohdot olivat vanhimmat mitä olivat miesmuistiin nähneet ja toki samalla vaihdettiin jakajan kansi ja pyörijä, MUTTA ongelman ydin oli hieno metallinen pöly bensansuodattimessa, joka "jarrutti" bensan virtausta isommalla läpän avauksella. Huollon jälkeen kiihtyi hienosti myös 185 km/hsta ylöspäin! (Yksi V12 parhaita ominaisuuksia. 8) ) Aina 229 km/h asti, olisi varmaan mennyt lujempaakin, muttei ollut tilaa enempään kaksi kaistaa vaan samaan suuntaan autobaanalla lähellä Hannoveria. (Nopeus GPS:n mukaan, nopeusmittarin neula heilui jo reilusti yli 240:n)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

jakuvaari kirjoitti:Terve,

Takaisin alkuperäiseen kysymykseen, ennakon pitäisi olla 30-36 astetta yli 3000 kierroksen, nakutusta ei tietenkään saa esiintyä ja siksi maks ennakko onkin parasta säätää dynossa.

Mutta tuo hyytyminen voi tosiaan johtua ennemminkin bensan (tai ilman) puutteesta, senkin varmaan näkisi helposti AFR arvoa seuraamalla dynossa. Omassa pre-HE kaasari V12:ssa oli vuosi sitten semmoinen ongelma, ettei se tahtonut jaksaa enää kiihtyä yli 185 km/h vaan "hyytyi" ja ryki hieman. Ei kannata polkea väkisin jos on tuollaista ongelmaa sillä se ei olisi eka kerta kun mäntään palaa reikä liian laihojen seosten takia. :shock: Yhdellä klubitoverilla oli muistaakseni palanut puhki peräti kolme mäntää V12 XJS:ssä.

Omassa tapauksessani en voinut korjata ja säätää kun auto oli Saksassa ja mulla on siellä vain säilytys-, ei harrastetallia, mutta sveitsiläinen erikoispaja, Georg Dönnin verstas Roggliswilissä hoiti homman. Kuulemma tulpanjohdot olivat vanhimmat mitä olivat miesmuistiin nähneet ja toki samalla vaihdettiin jakajan kansi ja pyörijä, MUTTA ongelman ydin oli hieno metallinen pöly bensansuodattimessa, joka "jarrutti" bensan virtausta isommalla läpän avauksella. Huollon jälkeen kiihtyi hienosti myös 185 km/hsta ylöspäin! (Yksi V12 parhaita ominaisuuksia. 8) ) Aina 229 km/h asti, olisi varmaan mennyt lujempaakin, muttei ollut tilaa enempään kaksi kaistaa vaan samaan suuntaan autobaanalla lähellä Hannoveria. (Nopeus GPS:n mukaan, nopeusmittarin neula heilui jo reilusti yli 240:n)

-Jakuvaari
Pre HE moottorista löysin noi ennakot mitä ne pitää olla eri kierroksilla, mutta en ole onnistunut löytämään mistään HE moottorin ennakoita. Vaihdoin tuohon alipainesäätimen kun entisestä oli kalvo sökö. Tilasin ebaystä sen uuden säätimen, ja sen piti olla tuohon sopiva? Onko se sitä, sitäpä ei tiedä, kun noista säätimistä löytyy eri versioita vientimaiden mukaan. Päästöt, bensan oktaanin yms. mukaan. Us-versioissa on mm. pienemmät puristeet ja täysin eri sytytysennakot. Päällepäin kaikki HE:n säätimet on samanlaiset, mutta niiden liikevarat ja säätöalue on kuulemma eri. Alkuperäisessä säätimessä oli joku säätöruuvi kalvokupin perässä, jolla ilmeisesti saa säädettyä sen liikematkaa tai kalvon vastin jousen jäykkyyttä? Jompaa kumpaa? Mutta tuossa uudessa ei ole sitä säätöä.
Tämä on nyt paikallaan:
https://www.britishparts.co.uk/classic- ... acuum-p633
Ja tämmöisiäkin versioita olis tarjolla:
https://www.britishvacuumunit.com/lucas ... nit--.html

Alipainejärjestelmiä on myös useita eri vaihtoehtoja. Tuo on kasattu eu-version mukaisesti, emission B, eli sillä mikä tuossa kuuluukin olla. Kaikki alipaineletkut on uusittu ja magneettiventtiilien toiminta on tarkastettu. Toimiiko se erittäin sekava alipainehässäkkä siltikään vielä oikein, ei tietoa?

Eikä tapahtuisi varmaan isoa vahinkoa jos auton koko alipainejärjestelmän kasaisi täysin XJS:n kaavioiden mukaan. Sama moottori, samat polttoainejärjestelmät, ecu, yms... Ainoat erot ovat ajoituksen muutokset? XJS:n alipainejärjestelmä on huomattavasti yksinkertaisempi.

Hommassa viisastuisi huomattavasti kun olis jostain tietoa että paljonko keskipakosäädin antaa ennakoita ja millä kierroksilla, ja paljonko alipainesäädin lisää niitä, ja milläkin kierroksilla? Ensimmäinen mahdollinen vikakohta, eli sytytyksen ajoitus olis sillä elimonoitu, tai korjattu. Ja siitä sitten ihmettelemään polttoaineen paineita ynnä muita.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja Kopi »

trj kirjoitti: Hommassa viisastuisi huomattavasti kun olis jostain tietoa että paljonko keskipakosäädin antaa ennakoita ja millä kierroksilla, ja paljonko alipainesäädin lisää niitä,
12 astetta max tämä sivu kertoo alipainesäätimelle, onko AJ6 Engineering sivusto tuttu, siellähän on vaikka mitä V12 HE-juttua.
http://www.jagweb.com/aj6eng/vacuum.php
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

Kopi kirjoitti:
trj kirjoitti: Hommassa viisastuisi huomattavasti kun olis jostain tietoa että paljonko keskipakosäädin antaa ennakoita ja millä kierroksilla, ja paljonko alipainesäädin lisää niitä,
12 astetta max tämä sivu kertoo alipainesäätimelle, onko AJ6 Engineering sivusto tuttu, siellähän on vaikka mitä V12 HE-juttua.
http://www.jagweb.com/aj6eng/vacuum.php
Köpi
Tuota AJ6 sivustoa on tullut joskus lueskeltua, ja suurinpiirtein sitä 12 astetta se alipainesäädin nyt antaa. Yhteensä tulee vähän vajaa 30 astetta kokonaisennakkoa max. kierroksilla, tällä hetkellä. Sytytys on ilmeisesti aika liki mitä pitääkin olla? Seuraava tutkailun aihe on se polttoaine puoli. Kesäksi kuntoon?
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

Vielä sen verran aiheesta, että oliskohan hyvä paikka mitata polttoainejärjestelmän paineet bensanjäähdyttimen edestä? Olis vaan helpoin paikka asentaa se väliaikainen painemittari siihen väliin. Tosin tuo mittauspaikka jää paineensäätimien ns. tankkien puolelle.
Tuossa ruiskuyksikössä mikä nyt on paikallaan ja se on täysin rempattu, ei ole avointa mittapaikkaa, ja sitä "oksan paikkaa" ei ole avattu. Mutta ylimääräisessä yksikössä mikä minulta myös löytyy, siinä on se "oksan kohta" sokealla lätkällä tulpattu ja reikä auki suuttimille menevään putkistoon.
Aika h...lvetinmoinen savotta olis vaihtaa koko ruiskusuutinyksikkö, johtosarjat, yms... ja varsinkaan kun sen kunnosta ei tietoa.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

Ihmettely jatkuu.
Thermotime switch. Tämä puuttuu moottorista mikä minulla on nyt paikallaan, ja se oli tulpattu sokealla lätkällä. Toisessa moottorissa mikä löytyy osina, on tuo anturi. Vaan sen liitin ei käy johtosarjaan. Ei tietoa onko se alkuperäinen vai ei, mutta todennäköisesti tuo ei ole alkuperäinen anturi. Googlekuvan perusteella noissa on myös pieni ero, juuri siinä liittimessä. Koitin etsiä tietoa tuon anturin ohmiarvoista, mutta ei löytynyt. Manuaalista löytyy sen verran tietoa että jos sen ohmiarvo on erittäin suuri, osa on viallinen. Eikä annettu sen enempää ohmi arvoja. Ja onpas se melko arvokas anturi, verraten noihin muihin antureihin mitä autosta löytyy. :shock:

Ja kuuluukohan tuossa mallissa olla ko. osa, kun löytyy kahdenlaista vesitukkia, joissa toisessa on se anturi, ja toisessa ei ole ollut sitä? Täysin samat kytkennät löytyy : Xj12/DDS/XJS 12. 16 cu ecu / kat
Aj6 engineering sivulla löytyy juttua juuri tuon tapaisesta viasta mitä oma auto juuri tekee. Ja yhdeksi mahdolliseksi syyksi tarjotaan tuota anturia:

http://www.jagweb.com/aj6eng/lucas_efi.php
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 he:n ajoituksista

Viesti Kirjoittaja trj »

trj kirjoitti:Ihmettely jatkuu.
Thermotime switch. Tämä puuttuu moottorista mikä minulla on nyt paikallaan, ja se oli tulpattu sokealla lätkällä. Toisessa moottorissa mikä löytyy osina, on tuo anturi. Vaan sen liitin ei käy johtosarjaan. Ei tietoa onko se alkuperäinen vai ei, mutta todennäköisesti tuo ei ole alkuperäinen anturi. Googlekuvan perusteella noissa on myös pieni ero, juuri siinä liittimessä. Koitin etsiä tietoa tuon anturin ohmiarvoista, mutta ei löytynyt. Manuaalista löytyy sen verran tietoa että jos sen ohmiarvo on erittäin suuri, osa on viallinen. Eikä annettu sen enempää ohmi arvoja. Ja onpas se melko arvokas anturi, verraten noihin muihin antureihin mitä autosta löytyy. :shock:

Ja kuuluukohan tuossa mallissa olla ko. osa, kun löytyy kahdenlaista vesitukkia, joissa toisessa on se anturi, ja toisessa ei ole ollut sitä? Täysin samat kytkennät löytyy : Xj12/DDS/XJS 12. 16 cu ecu / kat
Aj6 engineering sivulla löytyy juttua juuri tuon tapaisesta viasta mitä oma auto juuri tekee. Ja yhdeksi mahdolliseksi syyksi tarjotaan tuota anturia:

http://www.jagweb.com/aj6eng/lucas_efi.php
Itseäni lainaten. Uudemmissa he moottoreissa, ainakaan noissa 16 ecuisissa, ei ole käytössä tuota thermotime switch anturia. Siinä tilalla on vain sokea tulppa. Se ohjaa releen kautta kylmäkäynnistyssuuttimia, joita noissa EI ole. Joten se siitä.
Että jos joku muukin sattuu joskus painimaan saman ongelman kanssa?

Mutta. B-lohkon puolella termostaatin vieressä, on samalla kohdalla myös lämpötila-anturi joka antaa tietoa eculle. Imuilman lämpöanturi antaa myös eculle tietoa. Jos nuo anturit ei ole arvoissaan, ne sotkee seoksia. Ulkolaisella foorumilla oli juttua noiden antureiden vioista, ja luetun perusteella ne tekee juuri samanlaisia oireita kuin omakin tekee. Omasta oli molemmat sökönä ja näyttivät aivan päin p...tä. Ohmi määrät oli n. 10 kertaiset siihen mitä ne piti olla, joten ecu "kuvittelee" että moottori on koko ajan kylmä, eli seokset on olleet juuri sen mukaiset. Iso vastus/kylmä moottori, pieni vastus/lämmin moottori.
Niille on annettu ohjeelliset vastus- ja ohmilukemat eri lämpötiloille. Omasta se ecun seossäätö jouduttiin kääntämään aivan tappiinsa että sai päästöistä läpi. Eli se uusinta seossäätö sitten niillä uusilla antureilla.
Uudet anturit on nyt tilattu, ja sitten taas ihmettelemään?
Vastaa Viestiin