Semmoinen yksinkertain juttu, kun että missä on otsikossa mainitun auton termostaatti? Vaihdoin moottorin päälle kansien väliin jo yhden, mutta jotenkin ulkomaisilta palstoilta voisi saada sen käsityksen, että autossa voisi olla kaksikin termostaattia, joista toinen olisi letkuhäsäkässä alhaalla syylärin takana. Onko joku paremmin tietoinen? Ylhäältä käsin ei tuonne oikein saa näköyhteyttä ilman isoa purkamista, eli varmistan asian näin ennen kuin ryhdyn purkuhommiin.
Ongelma minkä takia kysyn, on että auto ei lämpiä Webastosta huolimatta. Mittari ei tavoita keskiasentoa koskaan, ja ylipäätään jotain lämpenemistä tapahtuu vasta n. vartin ajon jälkeen. Ainakaan tuon moottorin päälle asennetun termostaatin vaihdolla ei ollut vaikutusta asioihin.
-05 S-Type 2.7D termostaatti
Re: -05 S-Type 2.7D termostaatti
Iltsellä kanssa ongelmia lämpöjen kanssa tai oikeastaan, kun niitä lämpöjä ei ole. Oma ajokki siis sama kuin sinulla ja olen tutkinut hetken useita sivuja asian tiimoilta. Avaa youtube ja kirjoita tuo lause ( Jaguar S-Type HEATER / CLIMATE CONTROL VALVE REPLACEMENT) siihen niin taidat löytää sen mitä haet. Kerro toki oliko mitään vaikutusta.
Sain itse aivan väärän termarin eli homma odottaa vielä tuokion...
Sain itse aivan väärän termarin eli homma odottaa vielä tuokion...
S-type 2.7D vm-05
Re: -05 S-Type 2.7D termostaatti
https://www.youtube.com/watch?v=h3C9nDsor40
Video ei kerro mikä moottorityyppi kyseessä, mutta tässä termari siis mainitsemallasi paikalla koneen ja syylärin välissä.
Video ei kerro mikä moottorityyppi kyseessä, mutta tässä termari siis mainitsemallasi paikalla koneen ja syylärin välissä.
S-type 2.7D vm-05
Re: -05 S-Type 2.7D termostaatti
http://www.jagrepair.com/images/AutoRep ... rkshop.pdf
Kopioi tämä sivu tai menen KÖPIN FAQ sivun kautta Jaguarin manuaaliin. Sivulta (näkyy yläreunassa, kun viet hiirtä laitoihin) 1395 alkaa löytymään 2,7D termostaattiin liittyvää. Olin itsekin todella epäileväinen sijainnin suhteen enkä enää ihmettele, että lämpeneminen on konetyypille hankalaa. Auton ainut termari sijaitsee siis alimmassa osassa veden kiertoa. Älkää kysykö miksi, koska en ole moista suunnitellut...
Nyt helpotti omalta osalta ainakin ihmettely miksi omakaan 2,7D ei lämpene pakkasilla. (-10->)
Laitoin viestiä kaverille aiheesta ja sivun linkin. Lupasi tutkia huomenna töissä ja miettiä miten saadaan termari siirrettyä koneen yläpäähän mahdollisimman lähelle veden sisäänottoa.
Kopioi tämä sivu tai menen KÖPIN FAQ sivun kautta Jaguarin manuaaliin. Sivulta (näkyy yläreunassa, kun viet hiirtä laitoihin) 1395 alkaa löytymään 2,7D termostaattiin liittyvää. Olin itsekin todella epäileväinen sijainnin suhteen enkä enää ihmettele, että lämpeneminen on konetyypille hankalaa. Auton ainut termari sijaitsee siis alimmassa osassa veden kiertoa. Älkää kysykö miksi, koska en ole moista suunnitellut...
Nyt helpotti omalta osalta ainakin ihmettely miksi omakaan 2,7D ei lämpene pakkasilla. (-10->)
Laitoin viestiä kaverille aiheesta ja sivun linkin. Lupasi tutkia huomenna töissä ja miettiä miten saadaan termari siirrettyä koneen yläpäähän mahdollisimman lähelle veden sisäänottoa.
S-type 2.7D vm-05
Re: -05 S-Type 2.7D termostaatti
Nyt hetki ajatusta peliin ennen radikaaleja siirtoja:
- Kunnossa oleva termari on kiinni kylmänä = vesi ei kierrä syylärissä, eli vesi/kone ei jäähdy
- Lämmetessään termari aukeaa ja päästää veden kiertämään syylarissa = vesi/kone jäähtyy.
Ollaanko tähän menessä samaa mieltä?
Eli olet siirtämässä termarin lämpöisempään paikkaan koneen kylkeen, jotta se aukeaisi aikaisemmin? Hmmmm...
Olikos sinulla ongelma lämpenemisen vai liian kuuman koneen kanssa?
Jos vaan vaihtaisit termarin ehjään, kun perinteisesti termari väsyy juuri siten että alkaa aukeamaan alhaisemmassa lämpötilassa, eli kone ei lämpene.
Veikkaan että monikaan ei tuota termaria tuolta syylarista keksi ja ajelee väsähtäneellä termarilla ja siitä ongelmat.
- Kunnossa oleva termari on kiinni kylmänä = vesi ei kierrä syylärissä, eli vesi/kone ei jäähdy
- Lämmetessään termari aukeaa ja päästää veden kiertämään syylarissa = vesi/kone jäähtyy.
Ollaanko tähän menessä samaa mieltä?
Eli olet siirtämässä termarin lämpöisempään paikkaan koneen kylkeen, jotta se aukeaisi aikaisemmin? Hmmmm...
Olikos sinulla ongelma lämpenemisen vai liian kuuman koneen kanssa?
Jos vaan vaihtaisit termarin ehjään, kun perinteisesti termari väsyy juuri siten että alkaa aukeamaan alhaisemmassa lämpötilassa, eli kone ei lämpene.
Veikkaan että monikaan ei tuota termaria tuolta syylarista keksi ja ajelee väsähtäneellä termarilla ja siitä ongelmat.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: -05 S-Type 2.7D termostaatti
Ollaan täysin samaa mieltä kaikissa kohdissa ehdottomasti, mutta...
Haluaisin, että termari ei ole alhana minne kaikki pienet ryönät valuu ajan saatossa, kun kaikkea kivaa saattaa irrota järjestelmästä. Aluksi siis omaan vaihtuu vain termari ilman mitään siirtoja, mutta selvitän mitä vaikutusta sillä olisi, että saisin termarin hieman ylemmäs.
Kovilla pakkasilla viima kuitenkin pitää huolen, ettei termari lämpene juurikaan moottorin tai apulaitteiden voimasta, mutta olisi kiva, että kesälle se aukeaisi, kun moottorista tulee kuumaa nestettä eikä vasta, kun se on jo viipynyt tovin jäähdyttäjässä...
Mikäli kaverini on sitä mieltä, että paikka kannattaa vaihtaa ja tietää paremman paikan niin siitä sitten kuvia myöhemmin...
Haluaisin, että termari ei ole alhana minne kaikki pienet ryönät valuu ajan saatossa, kun kaikkea kivaa saattaa irrota järjestelmästä. Aluksi siis omaan vaihtuu vain termari ilman mitään siirtoja, mutta selvitän mitä vaikutusta sillä olisi, että saisin termarin hieman ylemmäs.
Kovilla pakkasilla viima kuitenkin pitää huolen, ettei termari lämpene juurikaan moottorin tai apulaitteiden voimasta, mutta olisi kiva, että kesälle se aukeaisi, kun moottorista tulee kuumaa nestettä eikä vasta, kun se on jo viipynyt tovin jäähdyttäjässä...
Mikäli kaverini on sitä mieltä, että paikka kannattaa vaihtaa ja tietää paremman paikan niin siitä sitten kuvia myöhemmin...
S-type 2.7D vm-05
Re: -05 S-Type 2.7D termostaatti
Hep
Ok. Joskus oli myynnissä yleismallisia ylävesiletkuun asennettavia termarikoteloita. En ole kyllä vähään aikaan nähnyt...
3.0D XJ:ssä (x351) termari on letkuhäsäkän keskipisteenä syylarin ja koneen välissä.
Ok. Joskus oli myynnissä yleismallisia ylävesiletkuun asennettavia termarikoteloita. En ole kyllä vähään aikaan nähnyt...
3.0D XJ:ssä (x351) termari on letkuhäsäkän keskipisteenä syylarin ja koneen välissä.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010