STyperän murheet

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jackowacko
Viestit: 12
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:27 pm

STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja jackowacko »

Huokaus.

Rakas S-Type R 05 mallia 250tkm ajettuna aloitti pulmat esittelemällä vikakoodeja P0171 ja P0174 ja ongelmaa etsittiin käymällä alipaineletkuja läpi ja pari vaihdettiinkin sekä pari tiivistettä.

Eräänä lumisateisena päivänä sitten kotiinpäin ajellessa auto alkoi nykimään mutta jaksoi nilkuttaa pajalle ja jatkoin matkaa junalla kotiin. Pajalla alettiin etsimään nykimisen syytä mutta aamulla halliin ajaessa kissa päästi valkoisen savupilven joka peitti näkyvyyden melkein lentokoneiltakin. Ajossa ei enää tuntunut nykimistä mutta savupilvi ilmestyy aina autoa startatessa kun kissa on seissyt pidempään kuin vartin.

Tehtyä:

Huohotusventtiili vaihdettu
Jäähdytysjärjestelmä koeponnistettu, ok
Alipaineletkut+huohotusletkut tsekattu mitä pääsee näkemään ilman ahtimen irroitusta
Päästöt mitattu oli ok
Puristukset mitattu, ok
Sylinterit kuvattu, kaikissa sylintereissä jonkin verran öljyä. 6 ja 8 sylinterissä reilusti, riippuu ilmeisesti siitä mihin asentoon venttiilit ovat jääneet.
Vikakoodit luettu ainakin 102 kertaa
Kaasuläppäkoteloon kaasuläpän alla olevaan poteroon kerääntyy öljyä kun auto seisoo. Vaatii ahtimen purkamisen pois tieltä että pääsee näkemään mistä öljy valuu sinne
Öljyä vuotaa myös jostain ns. v-laaksoon ahtimen alle -> ahdin irti että näkee mistä tulee. valuttaa täältä myös öljyä moottorin takapäähän ja ihan alas asti

Tässä vaiheessa kaipaisin vinkkejä miten edetään ja ideoita vianselvitykseen. Pajalla tuntihinnalla tuon ikäisen atomeiksi purkaminen ei taida kannattaa kun remontin hinta on nopeasti enemmän kuin kauppahinta.

Tästä masentuneena siirryn itse työsuhdeautoon mutta kissalle pitäisi saada joku kohtalo rakennettua, mieluusti niin että pääsen vielä nauttimaan siitä ihanasta naukaisusta..

Ideoita kohtalotoverit?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
Osaava mekaamikko poisti ja asensi ahtimen+muut hilppeet 2.5H( korjaamo-oppaan mukaan poistaminen ja asemnus a`4h suunta) "Autohuolto Järvinen" joten ei se operaatio kallis töineen ole ja ongelma voi löytyä helposti vielä. Tosin jos auto on kaukana niin sen siirtäminen esim ko paikkaan tietty aihettaa kustannuksia.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja Ode »

Syntyy vaikutelma, että öljyä menee sylintereihin pidemmän matkan päästä imupuolen kautta, jos kerran kaasuläppäkotelossakin on öljyä - mikäli oikein ymmärsin. Se tietenkin voi olla myös normaalin huohotuksen kautta kulkeutunutta, mutta jos määrä on kovin suuri... enkä tunne ahdetun moottorin imupuolen rakennetta riittävän tarkasti.

Toisaalta öljyä valuu uloskin. Onko tämä ilmaantunut samaan aikaan? Vaikuttaa epätodennäköiseltä, että yhdestä lähteestä olisivat peräisin.

Valkoinen väri tuo mieleen vesiperäisen, mutta pytyissä kerrottiin olevan öljyä. Onko savupilvi öljystä lähtöisin? Hajusta kyllä erottaa.

Onko imupuolen hengittävyys varmistettu? Pohdin mistä öljyä voisi merkittävissä määrin joutua imupuolelle; joko liian kampikammion paineen, imupuolen tukoksen tai jonkin imupuoleen yhteydessä olevan öljykanavan vuodon seurauksena. Muuta ei mieleen tullut huomioiden, että puristukset ovat kunnossa. Ei ainakaan katastrofaalisen korkeita paineita pitäisi olla kampikammiossa. Näkisikö räjäytyskuvista onko ahdetussa mallissa teoreettista mahdollisuutta öljyvuodolle imukanavistossa? Sitten jää helpoin; onhan imupuoli varmasti auki ja suodatin kunnossa? Tämä taas on kovasti ristiriidassa aiempien laihan seoksen koodien kanssa.

Olivatko laihan seoksen koodit aktiivisena silloin kun nykiminen alkoi? Mietin nykikö valtavan laihan seoksen vuoksi vai kenties yht'äkkiä suurissa määrin polttoon päätyneen öljyn vuoksi. Onko ahtimen voitelu sitä sorttia, että se voisi olla syypää?

On harmillinen, mutta mielenkiintoinen tapaus!

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
jackowacko
Viestit: 12
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:27 pm

Re: STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja jackowacko »

Kiitos vastauksista. Lean-koodit olivat silloinkin aktiivisia kun nykiminen alkoi. Ilmansuodatin on tuore. Jäähdytysnestettä ei katoa ollenkaan mutta tuoksusta ei oikein voi sanoa että kumpaa on öljyä vai nestettä.
jackowacko
Viestit: 12
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:27 pm

Re: STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja jackowacko »

Hmm.. ja vuotoa on Ehkä ollut aiemminkin mutta maahan asti ei ole valutellut ainakaan isommin että huomaisi
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Vastaavaan ongelmaan törmännyt toisen automerkin kanssa aikoinaan. Silloin kyseessä oli tukkeutunut öljynkierto. Turboon en voi ehdottaa ns. Fortepesua, koska se tukkii helposti turbon kanavat. Fortella pesu kannattaa jättää turboautoissa ammattilaisen tehtäväksi, ettei riko kallista turboa.
S-type 2.7D vm-05
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja pta »

Ei tuossa kyllä ole turboa vaan ihan mekaaninen ahdin jossa öljyt ahtimen päädyissä . Eikä määrä ole suuri.. tuo Kissaeläimen vaihtoehto kuulostaa hyvältä. Eikä se hinausautokaan nyt hirveän iso kustannus ole . Tunnissa ehtii pitkälle . Tarkoitan siis osaavalle asentajalle jolta homma onnistuu .
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: STyperän murheet

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Mites tuossa ahdetussa nuo "imusarjan" tiivisteet. Kun kerta tulee laiha koodia ja nestettä menee moottoriin jostain. V6 ainakin päästi kerran (kun oli seissyt märällä kevätkelillä viikon) melkoiset valkoiset savut -> veti lohkojen välistä kuoleentuneiden imusarjan tiivisteiden välistä kosteutta imupuolelle. Antoi aiemmin myös laihalla käynti koodia. Korjaantui tiivisteiden vaihdolla.

Sitä nestettä ei tarvitse olla paljoa että tuottaa paljon valkoista.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin