Ratin säätö syvyyssuunnassa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
timppa xj6s
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 5:02 pm
Paikkakunta: Tampere

Ratin säätö syvyyssuunnassa

Viesti Kirjoittaja timppa xj6s »

Tere !

Xj6 sportista- 95 mallisesta autosta meni kesällä ratin syvyyssäätö rikki ja tuolloin kommentoin asiaa tällä palstalla.

Lupasin selvittää miten asia korjataan, jos sen joskus ehdin tehdä.
Viime viikolla se sitten tapahtui.

Vika ilmenee ensinnäkin siten, että kun rattia pitäisi säätää tai muistin säätää oikea asema, kuuluu pärisevä ääni ja mitään ei tapahdu.

Säätömoottorin akseli on mennyt poikki.
Akseli on 100mm pitkä taipuisa tappi ikään kuin vaijeri mutta nelikulmainen.
Säätömoottori sijaitsee ratin putken päällä tuiki hankalassa paikkaa.
Siihen pääsee käsiksi komemukseni mukaan parhaiten pudottamalla ratti kokonaan alas.

Irroita kaikki paneelit ratin alapuolelta ja kaikki sähköjohdot.
Ruuvaa irti kaksi mutteria jotka kannattaa rattia lähempänä ohjauspyörää sekä kaksi ruuvia alempana jalkatilassa niveleen ei tarvi koskea.
Ratti putoaa alas nätisti ja näin pääsee irroittamaan moottoriyksikön.
Moottori on kiinni vain muovisilla klipsuilla. Ruuvimeisseli riittää tähän.
Tapin pätkä on jäljellä todennäköisesti ratin puoleisessa osassa, moottorin päähän jää pitempi osa joka irtoaa vain vetämällä.
Mutta tämä ratinpuolella oleva pätkä on hiukan hankala jos katkenneesta tyngästä ei näkyvillä mitään mistä nyppäisi.
Itse sain pätkän pois, kun oiken pienellä porakoneella ja pop niitti terällä painoin reikään.

Sitten vaan uusi tappi paikalleen moottori koloonsa ja ratti takas ylös sähköjohdot kiinni ja paneliit.

Hommaan menee aikaa 2-3 tuntia. Minulla meni enemmän kun joutui arpomaan menetelmien kanssa.

Tapin hinta oli ruotsissa 500 kruunua. Eli varsin hyvä kilohinta.

kuviakin tästä suorituksesta on mutta on nyt juuri eri koneella varstoituneena joten pyynnööstä lähetän.

Timppa
XJ6S
Kisu ja minä
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 9:55 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kisu ja minä »

Moro!

Lienee nyt sama vika itsellänikin. Ylös-alas-kallistus toimii, mutta syvyyssäädöstä kuuluu vain surinaa ja ronks-ronks-ronks...

Jos sinulla on tuo kuvasarja vielä tallella, niin arvostaisin sen näkemistä kovasti.

Onko tuo säätömoottorin akseli saatavana varaosana? Jos on, niin milläköhän numerolla sitä kannattaisi kysellä? Itse pikaisesti varaosakirjaa selaillessani tulin siihen tulokseen, että syvyyssäädön korjaamiseksi täytyy ostaa varaosakoodilla puoli etupäätä...

Neuvoja kaivaten,

Kisu ja minä
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Minulla on käynyt samoin pari kertaa,ja se akseli on kyllä helppo vaihtaa ,mutta kun joutuu siitä maksamaan sen verran paljon että se kyllä saa olla minun autossani rauhassa.En kyllä käsitä mikä siinä niin paljon maksaa.Samanlaisen "vaijerin" varmaan saa tehtyä jos ostaa raivaussahan kaasuvaijerin ja siitä yrittää väsätä 98 millimetrin pätkiä.Lämmittää molemmet päät ja takoo sen nelikulmaiseksi.En ole vielä itse yrittänyt ,mutta se on pian ajankohtaista.Se vaijeri ei varmaan maksa yhtä paljon kun nämä mitä joutuu ostamaan tämän tästä.Vaatii väin vähän sepäntaitoja.Ja sen toiminta pitäs talvella aina olla pois käytöstä,pakkanen se ainakin minun kohdalla on ollut suurin syy että se rikkoutuu.Ratinhan kyllä voi käsisäädöllä asetta sopivalle kohdalle,ja antaa myyjien pitää vaijerinpätkänsä.Mutta sehän ei anoppia hurmaa ;.) .
Hyvää keväänjatkoa Teille
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
timppa xj6s
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 5:02 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja timppa xj6s »

Jep !
Tapin vaihtaminen onnistuu kyllä kuten kuvailin. Katson jos löydän kuvat jostain mikäli vielä ajankohtaista.
XJ6S
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Ratin syvyyssäätö rikki, korjaus

Viesti Kirjoittaja matsu »

Onko kellään uutta tietoa, mistä saisi ratin syvyyssäätömoottoriin aikaisemmin mainitun akselin, ja millä numerolla.

Varaosakirja tuntee osan "JLM12187 Steering column reach motor kit". Hinta esim. David Mannersilla on £239 veroineen. Eli siinä on varmaan mukana koko moottori.

Jos ei järkihintaan saa, täytynee tosiaan ruveta itse rakentamaan, edellä annettun vinkin mukaan.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Kisu ja minä
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 9:55 pm
Paikkakunta: Tampere

Ratin syvyyssäädön akselin toimittaja

Viesti Kirjoittaja Kisu ja minä »

Hei,

onnistuin hankkimaan itselleni tuon kovasti kysytyn X-300:n sähkösäätöisen ratin syvyyssäädön joustavan akselin.

Akselia teettää ja pitää varastossa ruåtsalainen "Joe's Garage HB", Husarvägen 6, SE-24462 Furulund, SVERIGE. E-mail: mail@joesgarage.se.

Kotisivut: http://www.joesgarage.se. Sieltä löytyy "reservdelskatalog", ja itse kataloogista "X300 Vajer till elektrisk rattjustering SEK 795,00", joka on tuo kaivattu syvyyssuunnan säätöakseli. Ja jos ruåtsi ei luista (niinkuin minulla enää), niin palvelu sujuu mainiosti englanniksi.

Postikuluineen hinta kotosuomessa on SEK 814. Sovittamatta minulla tuo vaijeri vielä on, mutta kerron myöhemmin, sopiko se.

t: Kisu ja minä
Kisu ja minä
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 9:55 pm
Paikkakunta: Tampere

X-300:n ratin syvyyssäädön akseli

Viesti Kirjoittaja Kisu ja minä »

Hei, te X-300:n ratin syvyyssäädön ongelmista kiinnostuneet. Tässä linkki Jag-lovers -sivustolle, jossa nimimerkki Cabinetman / Roman Polanski antaa neuvoja syvyyssäädön akselin korvaamisesta asiasta kiinnostuneille.

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 490777&n4=

t: Kisu ja minä
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Reach motor, akseli

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kiitokset tiedosta "Kisu ja minä":lle. Nyt ei muuta kuin tilaamaan akseli Ruotsista. Asennus on sitten ensi talvena.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Ratin syvyyssäädön moottorin akseli vaihdettu

Viesti Kirjoittaja matsu »

Nyt on sitten akseli vaihdettu ja syvyyssäätökin toimii.

Meni oma aikansa, ennen kuin huomasin kuinka kojalaudan päässä olevalle ilmanpuhallusaukolle menevän putken saa paikoilleen ilman väkivaltaa. Väkivallan kanssa nimittäin otin sen irti 8)

Ilmaputken pää mahtuu läpi siitä kojelaudan pään aukosta. Kun putken eli kanavan päätä käyttää ulkona tuosta aukosta, sisäpään saa irti/paikalleen ilman väkivaltaa.

Kojelaudan päätypaneelin saa varmasti tietyllä koreografialla irti ilman palasiksi menneitä klipsuja. Mutta palasiksi ne menivät, kun ei tiennyt sekvenssiä.

Tulipahan samalla huomattua, missä on sisäilman lämpötila-anturi. Kyllä oli pölystä tukossa. Nyt on sekin puhdistettu. Saattaa vaikuttaa jotain lämmönsäädön käyttäytymiseen.

Ratin ja peilien muisti toimii. Nyt kun saisi vielä istuimen muistin toimimaan!
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
hezekiel
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 4:23 pm
Paikkakunta: Sastamala

Re: Ratin säätö syvyyssuunnassa

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tervehdys,

Touhusin juuri tänään kyseisen ongelman kimpussa (X300 -95). Syvyyssäädön moottori hurisi tyhjää ja korkeussäädöstä kuului vain naksahtelua. Se kuuluisa vaijeri oli poikki moottorin puoleisesta päästä. Tein uuden akselin teräksestä ja päällystin sen kutistesukalla. Saattaa olla käyntiääni rahtusen kovempi kuin vakiona mutta hinta oli sitä vastoin hyvinkin lompakkoystävällinen. Korkeussäädön ongelmaksi osoittautui liian kireä kulmavaihde jonka ympäri moottori kiertää konsolin yläpäätä. Rattiputken alapinnassa virtalukon patruunasta eteenpäin on ristin muotoinen valukappale jota pitelee kaksi mustaa TX30 kantaista pulttia. Nämä painavat korkeussäädön moottorin matovaihdetta hammassektoria vasten. Siirsin pultin kantojen alla olleet ohuet shimmiprikat ristikappaleen ja konsolin rungon väliin jolloin säätöakselin pyörittämiseen tarvittava momentti putosi varmaan kymmenesosaan. Pelittää!
XJ6 3.2 Sovereign -95
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

Re: Ratin säätö syvyyssuunnassa

Viesti Kirjoittaja erkki »

Onko sinulla intoa tehdä yksi lisää? Niinikään x300 sport ja napasahti jo viisi vuotta sitten poikki. Fiksu neuvo tuo viimeinen siitä kiristyksestä. Joku typerä syyhän tässä on ne kaikki on poikki.
Eli akselin ei tarvitse taipua? En ole koskaa avannut sitä kun olen kuvitellut että se on jotakin nylonia ja tarvitsee taipua.
Järjetön vika kerta kaikkiaan.
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Re: Ratin säätö syvyyssuunnassa

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Vieläköhän näitä vaijereita saa jostain? Ebayssä ei näkynyt olevan tarjolla. Kolme mennyt viimeisen viiden vuoden aikana.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
Vastaa Viestiin