Vaihdelaatikko remontti XJ8
Vaihdelaatikko remontti XJ8
Hei! Minulla on Jaguar XJ8 vm. 1999,josta alkoi kuulua kummallista naksahtelua tyhjäkäynnillä.Jaguarin maahantuojan mukaan ääni lähtee vaihdelaatikosta ja tehtaan kunnostama vaihto vaihdelaatikko töineen maksaisi n.8.000,- eur. Onko Suomessa halvempia, mutta hyviä, Jaguar huoltoliikkeitä, joilla ei ole niin suolaiset hinnat kuin maahantuojalla?? Tai onko Jaguarin huollattaminen Virossa huomattavasti halvempaa ja missä siellä? Olisin iloinen vastauksestanne !
Vaihdelaatikko remontti XJ8
Auton mittarissa 60.000 km.
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Kuulostaa aika oudolta, mitä Jaguarhuolto ajatteli olevan vialla laaatikossa? Eipähän sitä oikein ajamalla pitäisi vielä noilla kilometreillä saada vaihtokuntoon!
Mielestäni kannattaisi vaikka auto on jo takuuajan ohittanut aikoja sitten vaatia korjaamolta selkeää selontekoa viasta, syystä, ja näiden kanssa ottaa yhteyttä Jaguar Carsiin takuukorjausvaatimuksen muodossa - mikäli vaurioitumisen syynä ei ole omistajan moka, tietenkin!
Mielestäni kannattaisi vaikka auto on jo takuuajan ohittanut aikoja sitten vaatia korjaamolta selkeää selontekoa viasta, syystä, ja näiden kanssa ottaa yhteyttä Jaguar Carsiin takuukorjausvaatimuksen muodossa - mikäli vaurioitumisen syynä ei ole omistajan moka, tietenkin!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Vaihdelaatikko remontti XJ8
Jaggeni on ilman turboa oleva malli.
Pitää tunnustaa, että itse en ymmärrä autojen tekniikasta juuri mitään ja olenkin iloinen, kun saan tältä palstalta apua.
Se tässä vika-analyysissä minua ihmetyttää, kun maahantuoja ilmoitti, että vika on vaihdelaatikossa ja ehdotti koko vaihdelaatikon uusimista. Kuitenkin auto vaihtaa vaihteita aivan normaalisti ja ongelmitta. Ainoa mikä ilmoittaa, että joku paikka ei ole kunnossa on tyhjäkäynnillä- ja erityisesti kylmällä moottorilla- kuuluva epäsäännöllinen "napsunta" (ääntä on hankala kuvailla). Kun painaa kaasua ääni voimistuu ja tihenee. Kun laittaa vaihteen päälle ja alkaa ajamaan, niin kaikki tuntuu olevan ok ja auto käyttäytyy täysin normaalisti! Ainakaan sisälle ei kuulu enää silloin mitään ylimääräisiä ääniä. Eli jos starttaat ja laitat heti vaihteen päälle ja lähdet ajamaan, niin ylimääräistä ääntä ei kuulu.
Niinkuin jo aiemmin sanoin, niin en autotekniikasta juuri mitään ymmärrä, mutta mikä vika vaihdelaatikossa voisi olla, kun se kuitenkin toimii aivan moitteetta, niin nopeammassa kiihdytyksessä kuin normaalissa ajossakin - eli siis vaihtaa vaihteet aina normaalisti?? Otan todella mielellään lisävinkkejä ja kommentteja vastaan !
Pitää tunnustaa, että itse en ymmärrä autojen tekniikasta juuri mitään ja olenkin iloinen, kun saan tältä palstalta apua.
Se tässä vika-analyysissä minua ihmetyttää, kun maahantuoja ilmoitti, että vika on vaihdelaatikossa ja ehdotti koko vaihdelaatikon uusimista. Kuitenkin auto vaihtaa vaihteita aivan normaalisti ja ongelmitta. Ainoa mikä ilmoittaa, että joku paikka ei ole kunnossa on tyhjäkäynnillä- ja erityisesti kylmällä moottorilla- kuuluva epäsäännöllinen "napsunta" (ääntä on hankala kuvailla). Kun painaa kaasua ääni voimistuu ja tihenee. Kun laittaa vaihteen päälle ja alkaa ajamaan, niin kaikki tuntuu olevan ok ja auto käyttäytyy täysin normaalisti! Ainakaan sisälle ei kuulu enää silloin mitään ylimääräisiä ääniä. Eli jos starttaat ja laitat heti vaihteen päälle ja lähdet ajamaan, niin ylimääräistä ääntä ei kuulu.
Niinkuin jo aiemmin sanoin, niin en autotekniikasta juuri mitään ymmärrä, mutta mikä vika vaihdelaatikossa voisi olla, kun se kuitenkin toimii aivan moitteetta, niin nopeammassa kiihdytyksessä kuin normaalissa ajossakin - eli siis vaihtaa vaihteet aina normaalisti?? Otan todella mielellään lisävinkkejä ja kommentteja vastaan !
Hmm...ensinnäkin ÄLÄ VAAN maksa 8000 € siitä laatikosta.
Sain uuden alkuperäisen paljon halvemmalla.
Laatikon voi sitäpaitsi korjata vaikka maahantuoja sanoisi mitä.
Maahantuoja kusettaa hinnassa ja valehtelee muutenkin.
Kokemusta on vaikka muille jakaa.
Itselläni laatikko todella oli rikki, mutta mikä mielenkiintoista testeri ei näyttänyt mitään vikakoodia vaikka laatikko oli niin romuna, että testauksen jälkeen se hajosi totaalisesti 50 metrin ajon jälkeen.
Vie auto Laatuvaunu Oy:n Hollolaan. Siellä se osataan korjata ilman ryöstöä.
Sain uuden alkuperäisen paljon halvemmalla.
Laatikon voi sitäpaitsi korjata vaikka maahantuoja sanoisi mitä.
Maahantuoja kusettaa hinnassa ja valehtelee muutenkin.
Kokemusta on vaikka muille jakaa.
Itselläni laatikko todella oli rikki, mutta mikä mielenkiintoista testeri ei näyttänyt mitään vikakoodia vaikka laatikko oli niin romuna, että testauksen jälkeen se hajosi totaalisesti 50 metrin ajon jälkeen.
Vie auto Laatuvaunu Oy:n Hollolaan. Siellä se osataan korjata ilman ryöstöä.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
äänen laadusta
Terve,
Jos ei ole mekaanikon vikaa, voisi tuota äänen laatua ja sen kuulumistapaa hieman kuvailla lisää...
Perheeseen hiljattain tullut XJ8 vm.1998 myös "napsuu" hieman, varsinkin vaimo on äänistä ollut huolissaan. Itse en tuota aiemmin huomannut, mutta nyt kun siitä tuli puhetta, huomaan varsinkin kaikuvissa paikoissa (autotalli, betoninen sisäpiha, halli) että kun auton käynnistää, ja jos ei heti lähde liikenteeseen alkaa alustasta ja konehuoneen puolelta kuulua metallisia napsahduksia. Oletan kyseessä olevan erilaiset pakosarjojen ja pakoputkien sekä moottorin suojapellit tms. Kulostaa hieman samalta kuin tummaksi maalattu eristämätön peltikatto kesäauringossa, mutta tuntuu tietenkin tulevan sieltä konehuoneen ja vaihdelaatikon puolelta.
Yksi kikka kokeilla, olisiko tuo "se" ääni on, että kun olet ajanut auton oikein lämpimäksi ja pysäköit sen, sammuta kone ja jää kuuntelemaan, kuuluuko vielä samanlaista napsumista kun ko. pellit jäähtyy. Jos virrat on poikki, ei ääni varmaankaan enää lähde sähkötoimisesta vaihdelaatikosta.
Ei varmaan kannata "varmuuden vuoksi" vaihtaa, tuolla rahalla kun manner-Euroopasta saa kokonaisia toimivia autoja varaosiksi...
Tämä siis ilman minkänlaista teknistä tuntemusta tai koulutusta, mutta runsaan kolmenkymmenen vuoden pakoputkien ja moottoreiden kuuntelukokemuksiin pohjautuen.
t. Jakuvaari perheineen
Jos ei ole mekaanikon vikaa, voisi tuota äänen laatua ja sen kuulumistapaa hieman kuvailla lisää...
Perheeseen hiljattain tullut XJ8 vm.1998 myös "napsuu" hieman, varsinkin vaimo on äänistä ollut huolissaan. Itse en tuota aiemmin huomannut, mutta nyt kun siitä tuli puhetta, huomaan varsinkin kaikuvissa paikoissa (autotalli, betoninen sisäpiha, halli) että kun auton käynnistää, ja jos ei heti lähde liikenteeseen alkaa alustasta ja konehuoneen puolelta kuulua metallisia napsahduksia. Oletan kyseessä olevan erilaiset pakosarjojen ja pakoputkien sekä moottorin suojapellit tms. Kulostaa hieman samalta kuin tummaksi maalattu eristämätön peltikatto kesäauringossa, mutta tuntuu tietenkin tulevan sieltä konehuoneen ja vaihdelaatikon puolelta.
Yksi kikka kokeilla, olisiko tuo "se" ääni on, että kun olet ajanut auton oikein lämpimäksi ja pysäköit sen, sammuta kone ja jää kuuntelemaan, kuuluuko vielä samanlaista napsumista kun ko. pellit jäähtyy. Jos virrat on poikki, ei ääni varmaankaan enää lähde sähkötoimisesta vaihdelaatikosta.
Ei varmaan kannata "varmuuden vuoksi" vaihtaa, tuolla rahalla kun manner-Euroopasta saa kokonaisia toimivia autoja varaosiksi...
Tämä siis ilman minkänlaista teknistä tuntemusta tai koulutusta, mutta runsaan kolmenkymmenen vuoden pakoputkien ja moottoreiden kuuntelukokemuksiin pohjautuen.
t. Jakuvaari perheineen
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Mikäli vaihteisto toimii moitteetta, ei anna vikailmoitusta ja ainoa ongelma on napsuminen, hmmm, enpä tiedä tekisinkö asialle mitään? En osaa edes arvata mikä se siinä ääntä aiheuttaisi, mutta varmuuden vuoksi vaihtaminen ei tulisi mieleen erikoisen järkevänä toimenpiteenä!
Varsinkaan tuohon summan - sehän on todellisuudessa on summa joka lähimain on identtinen auton arvon kanssa (ilman niitä valtiolle tulevia tukimuotoja, tietenkin! ). Tietenkin mikäli joutuu pitkiä etäisyyksiä päivittäin ajamaan, ja on hyvin riippuvainen auton toimivuudesta ajatus saattaisi olla toinen. Käy kuitenkin ennen päätöstäsi näyttämässä jossain automaattivaihteistoihin erikoistuneessa korjaamossa!
Varsinkaan tuohon summan - sehän on todellisuudessa on summa joka lähimain on identtinen auton arvon kanssa (ilman niitä valtiolle tulevia tukimuotoja, tietenkin! ). Tietenkin mikäli joutuu pitkiä etäisyyksiä päivittäin ajamaan, ja on hyvin riippuvainen auton toimivuudesta ajatus saattaisi olla toinen. Käy kuitenkin ennen päätöstäsi näyttämässä jossain automaattivaihteistoihin erikoistuneessa korjaamossa!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jakuvaari osasi hyvin paikallistaa tuon "napsumisen". Itsekin sitä aikoinani ihmettelin, mutta ääni tulee nimenomaan putkiston eri osien lämpölaajenemisesta toisiinsa nähden. Mitään huolta tästä äänestä ei ole.
Jos nyt puhumme samasta äänilähteestä, niin aika erikoiselta tuntuu maahantuojan diagnoosi..
Jos nyt puhumme samasta äänilähteestä, niin aika erikoiselta tuntuu maahantuojan diagnoosi..
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
En voi olla kertomatta omalla kohdallani tyhmyyteni aiheuttamaa rahanmenoa: oli joskus -80-90-luvun taitteessa kaksikin BMW 320i-nimistä kiesiä. Ensimmäisessä huomasin ensimmäistä talveamme ajaessa että etuovea raottaessa, tarkkaan kuunnellessa kuului pientä tikitystä vasemman takapyörän edessä.
Heti huoltoon, huoltomies kuunteli ja totesi että bensapumppuhan siinä tikittää. Pitää vaihtaa, ja niin tehtiin. Ei kauaakaan kun sattumoisin kuulin uudenkin tikittävän samalla lailla (älkää kyselkö minkä ihmeen takia talvipakkasella pitää ajella ovi raolla ja korva tarkkana...), ja taas huoltoon, sama huoltomekaanikko, sama diagnoosi ja sama toimenpide.
Kun vielä kolmaskin tikitti, tulin maininneeksi jollekin työpaikan kolleegalle asiasta, johon sain vastauksen että niinhän sen kuuluukin tehdä! Niin sitten ajoin tikittävän bensapumpun kanssa siinä autossa, seuraavassa, ja taitaa olla aika monessa muunmerkkisissäkin sen jälkeen! Kyseessä ei siis ollutkaan se pelkäämäni aikapommi...
Heti huoltoon, huoltomies kuunteli ja totesi että bensapumppuhan siinä tikittää. Pitää vaihtaa, ja niin tehtiin. Ei kauaakaan kun sattumoisin kuulin uudenkin tikittävän samalla lailla (älkää kyselkö minkä ihmeen takia talvipakkasella pitää ajella ovi raolla ja korva tarkkana...), ja taas huoltoon, sama huoltomekaanikko, sama diagnoosi ja sama toimenpide.
Kun vielä kolmaskin tikitti, tulin maininneeksi jollekin työpaikan kolleegalle asiasta, johon sain vastauksen että niinhän sen kuuluukin tehdä! Niin sitten ajoin tikittävän bensapumpun kanssa siinä autossa, seuraavassa, ja taitaa olla aika monessa muunmerkkisissäkin sen jälkeen! Kyseessä ei siis ollutkaan se pelkäämäni aikapommi...
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
korvat höröllä
Joo, niinhän niitä rakkaita lapsia täytyykin kuunnella.
Olen koettanut joskus selittää muillekin perheenjäsenille, mitä se E-tyypin takaosasta kuuluva naksutus on, on meinaan aika tärkee asia:
1. Kun autoon laittaa virrat päälle, alkaa naksutus, kesto on usein riippuvainen siitä, kuinka kauan auto on seissyt ja kuinka paljon bensaa on ehtinyt haihtua kaasareista.
2. Jos naksutus ei lakkaa, ei autoa kannata käynnistää, se voi vaikka palaa, sillä tuo yleensä tarkoittaa uponnutta uimuria tai jumiutunutta uimurikammion venttiiliä, jonka tavallisesti vahvistaa vielä bensan loriseminen lattialle/asvaltille. Jokatapauksessa se tarkoitaa, että bensaa menee jonnekin vaikka kone ei käy: ei hyvä!
3. Ajossa naksahdusten tahti kertoo bensan menekistä, avoautossa sitä ei paljon kuule, mutta umpiautossa kylläkin jos ei ole ikkunat ja kattoluukku auki. Jos tahti kovasti tihenee, on bensa loppu!
Tämä koskee siis lähinä SU:n ja Lucaksen komponenteilla siunattuja ajoneuvoja, ei semmoisia missä on ECU tms.
t. Jakuvaari
Jk. Mutta Stefanin bensapumput, joku vastuu tulisi merkkikorjaamoillakin olla...
Olen koettanut joskus selittää muillekin perheenjäsenille, mitä se E-tyypin takaosasta kuuluva naksutus on, on meinaan aika tärkee asia:
1. Kun autoon laittaa virrat päälle, alkaa naksutus, kesto on usein riippuvainen siitä, kuinka kauan auto on seissyt ja kuinka paljon bensaa on ehtinyt haihtua kaasareista.
2. Jos naksutus ei lakkaa, ei autoa kannata käynnistää, se voi vaikka palaa, sillä tuo yleensä tarkoittaa uponnutta uimuria tai jumiutunutta uimurikammion venttiiliä, jonka tavallisesti vahvistaa vielä bensan loriseminen lattialle/asvaltille. Jokatapauksessa se tarkoitaa, että bensaa menee jonnekin vaikka kone ei käy: ei hyvä!
3. Ajossa naksahdusten tahti kertoo bensan menekistä, avoautossa sitä ei paljon kuule, mutta umpiautossa kylläkin jos ei ole ikkunat ja kattoluukku auki. Jos tahti kovasti tihenee, on bensa loppu!
Tämä koskee siis lähinä SU:n ja Lucaksen komponenteilla siunattuja ajoneuvoja, ei semmoisia missä on ECU tms.
t. Jakuvaari
Jk. Mutta Stefanin bensapumput, joku vastuu tulisi merkkikorjaamoillakin olla...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Merkkikorjaamon vastuu?
Minusta alkaa pitkälti tuntua, että merkkikorjaamolla on vain laskutusvastuu!
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Onkos joku palstalainen perehtynyt tuon zf5hp24 toimintaan?
Ajelin viikonloppuna varaosa-auton lontoosta tuohon pihalle mutta pikkasen tuo näyttisi omaan silmään liian hyvältä purettavaksi. Oikeastaan ainoa vika on tuon vaihdelaatikko. Autolla on ajettu 87t mailia ja 7000 mailia sitten vaihteisto purettu ja vaihdettu ventiilikoneisto (£2800.) Nyt luistaa liikkeelle lähdössä reippaasti. Itse epäilen että A-rumpu on haljennut. Vikakoodina kakkosvaihteen luistaminen.
Ajelin viikonloppuna varaosa-auton lontoosta tuohon pihalle mutta pikkasen tuo näyttisi omaan silmään liian hyvältä purettavaksi. Oikeastaan ainoa vika on tuon vaihdelaatikko. Autolla on ajettu 87t mailia ja 7000 mailia sitten vaihteisto purettu ja vaihdettu ventiilikoneisto (£2800.) Nyt luistaa liikkeelle lähdössä reippaasti. Itse epäilen että A-rumpu on haljennut. Vikakoodina kakkosvaihteen luistaminen.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Kaverin XK8:ssa luiston syyksi paljastui momentinmuunnin. Se olikin mennyt jo korjauskelvottomaksi. Siinä sivussa myös laatikon öljypumppu oli saanut hieman siipeensä. Siitä ei kyllä tullut mainitsemaasi vikakoodia.
Oireina oli momentinmuuntimen lukituksen humpailu edestakaisin. Vaihteistoöljyssä oli aika runsaasti metallia. Lopulta laatikko alkoi luistamaan reilusti. Satunnaisesti laatikko saattoi toimia normaalistikin. Luiston takia laatikon öljyt kävivät todella kuumina.
Korjaus vaati momentinmuuntimen uusinnan ja muutaman osan öljypumppuun. Toki siinä samalla kaveri vaihdatti laatikkoon kaikki kuluvat osat eli tehtiin laatikon perus kunnostus. Autolla oli ajettu n 140 tkm.
Oireina oli momentinmuuntimen lukituksen humpailu edestakaisin. Vaihteistoöljyssä oli aika runsaasti metallia. Lopulta laatikko alkoi luistamaan reilusti. Satunnaisesti laatikko saattoi toimia normaalistikin. Luiston takia laatikon öljyt kävivät todella kuumina.
Korjaus vaati momentinmuuntimen uusinnan ja muutaman osan öljypumppuun. Toki siinä samalla kaveri vaihdatti laatikkoon kaikki kuluvat osat eli tehtiin laatikon perus kunnostus. Autolla oli ajettu n 140 tkm.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
1300km koeajon aikana huomasin seuraavaa.
Varovasti kiihdyttäen mieluiten alamäkeen auton sain moottoritienopeuteen ilman vikatilaa. Kun käytössä 4 tai 5 vaihde ei ongelmaa. Välillä vikakoodina kolmosvaihteen luistaminen (Gear 3 Incorrect Ratio.)
Pitääpä tutkia millaista tuo öljy on kun saan jossainvaiheessa auton nosturille.
Varovasti kiihdyttäen mieluiten alamäkeen auton sain moottoritienopeuteen ilman vikatilaa. Kun käytössä 4 tai 5 vaihde ei ongelmaa. Välillä vikakoodina kolmosvaihteen luistaminen (Gear 3 Incorrect Ratio.)
Pitääpä tutkia millaista tuo öljy on kun saan jossainvaiheessa auton nosturille.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Kovasti vaikuttaa samanlaisilta nuo oireet sinun X308:ssa kuin oli meillä XK8:ssa. Eli luisto oli paha kun autolla lähti paikaltaan. Mutta kun auton sain jonkunmoiseen nopeuteen, laatikko alkoi toimia koko lailla normaalisti.
Kannattaa ottaa laatikon öljypohja irti. Siellä on 4 magneettia, joiden keräämän metallin määrästä voi päätellä paljon. Jos magneetit ovat kuin siilin selkä, laatikkotai momentinmuunnin kaipaa pikaista kunnostusta. Ei kannata kovin paljon ajaa ja testailla, jotta kunnostuksesta selviää vähemmällä. Jos vika on momentinmuuntimessa, sen voi ehkä kunnostaa, jos korjauksen tekee ajoissa.
Mittasimme luiston jälkeen momentinmuuntimen pintalämpötilan infrapuna mittarilla ja lämpötila oli kyllä niin hurja, ettei sitä mikään ööjy kestä pitkään. Ja tuskin kestää tiivisteetkään.
Kannattaa ottaa laatikon öljypohja irti. Siellä on 4 magneettia, joiden keräämän metallin määrästä voi päätellä paljon. Jos magneetit ovat kuin siilin selkä, laatikkotai momentinmuunnin kaipaa pikaista kunnostusta. Ei kannata kovin paljon ajaa ja testailla, jotta kunnostuksesta selviää vähemmällä. Jos vika on momentinmuuntimessa, sen voi ehkä kunnostaa, jos korjauksen tekee ajoissa.
Mittasimme luiston jälkeen momentinmuuntimen pintalämpötilan infrapuna mittarilla ja lämpötila oli kyllä niin hurja, ettei sitä mikään ööjy kestä pitkään. Ja tuskin kestää tiivisteetkään.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
menikös tuo laatikko limp moodiin? Teittekö stall speed testiä? Auto ei tällähetkellä ajossa ja saan sen parinviikon sisällä tutkittavaksi
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Joskus tuli herja, että rajoitettu suorituskyky. Mutta silloin ei ollut oikeastaan mitään laatikko oireita, paitsi se että momentinmuunnin välillä lukittui ja samn tien taas vapautti. Stall speed testiä ei sen kummemmin tehty, koska silloin kun "laatikko" luisti, se luisti todella paljon eli kierrokset kävivät korkealla. Eli ei siinä oikeastaan ollut havaittavissa mitään stall speed kohtaa.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Jep jep että kunnostettu vaihteisto...
Öljypohjasta ei löytynyt mitään kummempaa. Edellisen remontoijan jäljiltä yksi venttilipaketin kiinityspultti auki kokonaan. Samoin yksi öljynjäänjäähd.putki sormitiukkuudella. Johdot vaihdelaatikon päältä irti kiinnikeistään. Muutama ruuvi oli vaihtunut erilaisiksi. Laatikon päältä löytyi purkaamon tekstit. eli vaihdettu joskus.
Laatikkoa en vielä purkanut mutta edelleen vahvasti vaikkaan a rumpu vikaa.
edit.
No nyt on pikkasen raotettu laatikkoa ja näyttää olevan tuo a-rumpu haljonnut lukkorengasurastaan. Ei onneksi puutu palasia joten ei pitäisi olla ylimääräisiä osia laatikon sisällä kierrossa.
Öljypohjasta ei löytynyt mitään kummempaa. Edellisen remontoijan jäljiltä yksi venttilipaketin kiinityspultti auki kokonaan. Samoin yksi öljynjäänjäähd.putki sormitiukkuudella. Johdot vaihdelaatikon päältä irti kiinnikeistään. Muutama ruuvi oli vaihtunut erilaisiksi. Laatikon päältä löytyi purkaamon tekstit. eli vaihdettu joskus.
Laatikkoa en vielä purkanut mutta edelleen vahvasti vaikkaan a rumpu vikaa.
edit.
No nyt on pikkasen raotettu laatikkoa ja näyttää olevan tuo a-rumpu haljonnut lukkorengasurastaan. Ei onneksi puutu palasia joten ei pitäisi olla ylimääräisiä osia laatikon sisällä kierrossa.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Olikos se niin, että tuo A-rummun pettäminen oli kyseisen laatikon tyyppivika? Ja että siihen on saatavana vahvistettu osa?
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Joo on kuulemma tyyppivika. Uusi vahvistettu on vähän paksummasta materiaalista. Hajoaa lukkorengasurasta. Sitä käskivät laatikkokorjaamolla ensinnä tarkistamaan ja hajallahan se oli. Recro:lta kyselyssä osat tuon korjaamiseen.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8
Nyt on laatikko korjattu ja takasin paikallaan. Testilenkki tehty vehoniemen automuseolle ja tuntus toimivan loistavasti.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110