Sisälämpötilan sekoilut.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Sisälämpötilan sekoilut.

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Ajokkina siis s type 2.7D missä on nyt jonkin asteisia häiriöitä sisälämpötilan tunnistamisessa.

Ulkona 15 astetta lämmintä, mutta kisu kytkee tuulilasin ja takaikkunanlämmittimen päälle käynnistäessä. Lämpömittari kojelaudassa näyttää siis 15astetta ja hiutaleen kuvaa ei näyttöön tule. Lisäksi AUTO-asento putoaa välillä pois päältä ilmastoinnista, mutta jää päälle, kun sen itse uudelleen painaa päälle.

Missä siis anturi mistä auto saa tiedon lämmittimille?

Voiko kylmäaineen vähyys potkia AUTO-asento pois?

Kaikki mututkin otetaan vastaan, kiitos!
S-type 2.7D vm-05
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sisälämpötilan sekoilut.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Kylmäaineen vähyys ei minulla ole koskaan sotkenut lämmityslaitteen toimintaa muuten, kuin että sitä kylmää vain ei tule. Lämpöantureiden kanssa on ollut ongelmia, S-Typessäkin ilman lämpöä mittaa ainakin kourallinen antureita. Ne löytää sähkökuvan avulla. Omalla S-Typellä paikallistin ongelman pitkän yrittämisen jälkeen siten, että irroitin antureiden liittimiä yhden kerrallaan ja kokeilin miten auto toimii. Viallisen kohdalla se lakkasi kertomasta autolle puuta-heinää ja lämmityslaite meni jonkinlaiseen hallittuun vikatilaan missä se korvasi puuttuvan lämpötiedon jollain vakioarvolla ja systeemi alkoi kerrasta toimimaan suunnilleen oikein.

Kannattaa myös kokeilla käsisäädöillä että kaikki toiminnot ovat kunnossa, eli ilmavirrat ja lämpötilat menevät niin kuin on käsketty. Tuossa yo. ongelmassa väärä lämpötieto ilmastoinnin sisäkennon anturista ohjasi ilman kiertämään vain auton sisällä, ja lasit olivat sateella tosi huurussa ja lämmöt sekaisin muutenkin.

Kerran on pimentynyt ilmastointi, kun kompressorin solenoidin johdon liitin oli likainen. Ei napsauttanut kompressorin kytkintä päälle ja kompressoria pyörimään.

Kertovatko vikakoodit aiheesta mitään? Minulla ei tainnut vielä olla SDD:tä kun S-Typen kanssa itse puuhasin, vain kytkentäkaavio.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Sisälämpötilan sekoilut.

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Kiitos Jouko. Täytyy huomenna alkaa purkamaan "haistelijoita". Kojelaudassa ratin vieressä oleva oli ainakin todella likainen, kun kesällä puhdistin. Katossa ilmeisesti pari ja jostain muistan nähneeni, että apparin puolella on oma.

Onko lämpömittarin päällä oleva reikä myös haistelija. Volvossa vastaava kolo oli usein syynä ilmastoinnin sekoiluun.
S-type 2.7D vm-05
Vastaa Viestiin