1998 XKR jäähdytinneste.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Aitópasi
Viestit: 21
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:46 pm

1998 XKR jäähdytinneste.

Viesti Kirjoittaja Aitópasi »

Mitä nestettä jäähdyttimessä pitäis olla, kun nettikin antaa niin sekavaa infoa. Nyt on jotain oranssia. Ja onko jollain tietoa, mikä putki on jäähdyttimen kuskin puoleisessa kulmassa. Jouduin irrottamaan sen, että sain flektin pois, ja muutama tippa öljyn näköistä lientä sieltä tuli.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: 1998 XKR jäähdytinneste.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Putki on vaihteiston öljyn jäähdytys kierron putki.
XJR -00.
Aitópasi
Viestit: 21
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:46 pm

Re: 1998 XKR jäähdytinneste.

Viesti Kirjoittaja Aitópasi »

Epäilinkin näin. Kiitos varmistuksesta.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1998 XKR jäähdytinneste.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Kaikki AJ-V8 ja modernit alumiiniset koneet vaatii toisenlaiset litkut kuin vanhat koneet, eli vihreä perus-glykoli jäähdytysneste ei käy tai siis riitä suojaamaan järjestelmää oikein.

Speksi selviää ko auton omistajan käsikirjasta tai korjaamomanuaalista. Alunperin oli muistaakseni XK8/XJ8/XJR/XKR keltainen Shellin jäähdytysneste mutta useimmat modernit oranssit ja punaiset jäähdytysnesteen täyttävät vaaditun speksin. Ja on tärkeää että jäähdytysneste vaihdetaan kahden tai aivan maks komen vuoden välein. Olen nähnyt joitakin Saksan tuonteja, joissa on ollut aukoton huoltokirja ja silti vähän yli 10 vuodessa puhkisyöpynyt jäähdytin tai lämppärin kenno. Omistaja kun on voinut halutessaan nuukailla ja jättää kalliin merkkikorjaamon jäähdytysnesteen vaihdon väliin.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1998 XKR jäähdytinneste.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Itse olen hakenut sopivia nesteitä tämänkaltaisten sivujen avulla: https://www.commaoil.com/products

Valvolinelta löytyy vastaava myös, heidänkin yleisnestettä olen käytellyt jos käsiin on sattunut.

Tuota Comman jäähdytysnestettä saa Motonetista. Siellä on kaupassa myös hyllyn reunassa vihkoset heidän omasta tuotemerkistään, hyvin tarkalla automallin tasolla. Olen sen mukaan ostanut myös Motox-tuotemerkin nesteitä. Eivät paljoa maksa, niin niitä hennoo surutta vaihdella aika usein. Listassa myös selvästi sanotaan, jos sopivaa nestettä ei ole, esim. 3.0 DS:n öljyssä pitää olla juuri oikeat lisäaineet DPF:lle (tai jollekin muulle kohdalle pakokaasujen käsittelyä) jota Motoxissa ei ole.

Vanhanmallinen vihreä jäähdytysneste ei käy myös siksi, että se pystyy tukkimaan lämmityslaitteen kennon näissä autoissa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin