Tutkin juuri saamani auton letkuja ja huomasin, että ahtimen takaa lähtevä kytkentäkaavion mukaan bensapainesäätimeen menevä painepuolen letku on irti ja tulpattu. Bensapaineensäätimessä on kiinni lyhyt letkunpätkä, joka on auki eikä johda mihinkään.
Osaako joku kertoa, mikä tähän voi olla syynä? Tai vielä mieluummin, mitä vaikutuksia tällä voi olla auton seoksiin ja käyntiin? Jos kytkentäkaavio sanoo johdon kuuluvan kiinni bensapainesäätimeen, niin joku merkitys sillä lienee. Olen ajanut vain siirtoajon 50 km ja tuntui kone toimivan normaalin tuntuisesti.
Ahtimesta bensapainesäätimelle menevä letku - irti
Ahtimesta bensapainesäätimelle menevä letku - irti
S-type R -05
Re: Ahtimesta bensapainesäätimelle menevä letku - irti
Mielestäni seuraava on selitys mainitulle letkulle:
Polttoaineen suuttimen "yli" pyritään pitämään vakio paine-ero, jotta suuttimen tiettynä aukiolo-aikana suuttimen läpi kulkisi vakio polttoainemäärä. Polttoaineen painetta siis tarvitsee säätää imusarjassa kulloinkin vallitsevan paineen mukaan. Eli esim. jos ahtopaine imusarjassa kasvaa, polttoaineen painetta on nostettava.
Eli kyllä tuon letkun kuuluisi olla kytkettynä, jos letku on siellä ollut tehtaalta lähtiessä. Toki tuon paine-eron kompensoinnin voisi varmasti tehdä muullakin tavalla. Varaosakirjasta homman voi varmistaa.
Polttoaineen suuttimen "yli" pyritään pitämään vakio paine-ero, jotta suuttimen tiettynä aukiolo-aikana suuttimen läpi kulkisi vakio polttoainemäärä. Polttoaineen painetta siis tarvitsee säätää imusarjassa kulloinkin vallitsevan paineen mukaan. Eli esim. jos ahtopaine imusarjassa kasvaa, polttoaineen painetta on nostettava.
Eli kyllä tuon letkun kuuluisi olla kytkettynä, jos letku on siellä ollut tehtaalta lähtiessä. Toki tuon paine-eron kompensoinnin voisi varmasti tehdä muullakin tavalla. Varaosakirjasta homman voi varmistaa.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994