Koneremontti menossa, xkr

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
nupaha
Viestit: 117
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja nupaha » Su Kesä 02, 2019 8:38 am

Moro!
Työn alla siis vm-99 xkr:n moottori kannentiivisteen vuodon takia. Olikos se niin, että 4,2l koneen kannentiivisteet kävi tähän 4,0l koneeseenkin? Haluaisin laittaa nyt laadukkaammat alumiinirunkoiset tiivisteet. Noista vanhoista tiivisteistä oli useammasta pytystä liekkirengas elänyt. Kyselin brittiosista, mutta sieltä en tietoa saanut.

Autoa hankkiessani minulle vakuutettiin, että jakopää on uusilla osilla. Siellä on nyt metallirunkoiset, mutta muovipäällysteiset ohjaimet. Pitääkö nämä vaihtaa täysmetallisiin samalla? Kulumaa noissa muovipinnoitteissa jo näkyy.
Kyselin aiheesta Sng Barrattilta jakopään setistä ja he suosittelivat settiä tck8, ”which has plastic guides” eli muoviset ohjaimet. Eikö näistä yritetä eroon ja laittaa tilalle teräksiset vai onko muovin laatu jotenkin parantunut?
Kuva
Kesäkissa XKR

Avatar
matsu
Viestit: 639
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja matsu » Su Kesä 02, 2019 10:20 am

Jos moottorissa on metallirunkoiset ketjunkiristimet, ne ovat viimeisintä mallia. Metalli on harmaasta väristä päätellen kevytmetallivalua. Ketjua vastaan tuleva liukupinta on jotain vaaleaa muovia, kenties nylonia. Barrattin väki tarkoittanee muovilla tuota liukupintaa.

Ensimmäinen eli alkuperäinen kiristin oli muovirunkoinen. Mutta niin oli myös ensimmäinen parannettu versio. Vasta tuo kolmas eli toinen parannettu eli metallirunkoinen malli on kestävä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994

nupaha
Viestit: 117
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja nupaha » Su Kesä 02, 2019 1:43 pm

matsu kirjoitti:Jos moottorissa on metallirunkoiset ketjunkiristimet, ne ovat viimeisintä mallia. Metalli on harmaasta väristä päätellen kevytmetallivalua. Ketjua vastaan tuleva liukupinta on jotain vaaleaa muovia, kenties nylonia. Barrattin väki tarkoittanee muovilla tuota liukupintaa.

Ensimmäinen eli alkuperäinen kiristin oli muovirunkoinen. Mutta niin oli myös ensimmäinen parannettu versio. Vasta tuo kolmas eli toinen parannettu eli metallirunkoinen malli on kestävä.


Kiitos tiedosta. Tuossa nykyisessä metallirunkoisessa on se muovi/ohjaavapinta ruskeaa, vähä niin kuin bakeliitin väristä. Facen puolella fjdc-foorumilla oli kuva yhdestä jakopäästä, niin siinä mielestäni ohjain oli täysin metallia.
Kannet laitetaan nyt samalla huoltoon kansisepälle ja ajatus on nyt laittaa kaikki kerralla kuntoon samoilla kivuilla.
Kuva
Kesäkissa XKR

Avatar
matsu
Viestit: 639
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja matsu » Su Kesä 02, 2019 5:28 pm

Mielestäni liukupinta ei voi olla metallia. Sehän pitäisi hirveää ääntä hankautuessaan ketjua vasten. Ja irtoava metallipöly ei tekisi hyvää moottorissa. Kyllä liukupinnan täytyy olla selvästi pehmeämpää tavaraa kuin jakopään ketju, vaikka pintojen välissä onkin öljy.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994

nupaha
Viestit: 117
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja nupaha » Su Kesä 02, 2019 6:23 pm

matsu kirjoitti:Mielestäni liukupinta ei voi olla metallia. Sehän pitäisi hirveää ääntä hankautuessaan ketjua vasten. Ja irtoava metallipöly ei tekisi hyvää moottorissa. Kyllä liukupinnan täytyy olla selvästi pehmeämpää tavaraa kuin jakopään ketju, vaikka pintojen välissä onkin öljy.


Tästä olen täysin samaa mieltä. Sen takia tuntuu tämä oikeiden ohjaimien tietäminen/löytäminen hankalalta. Sanotaan, että ei muovisia ja toisaalta täysin teräksinen tuntuu mainitsemiesi seikkojen takia väärältä. Toki kuluuhan se muovikin ja muovia irtoaa. Noissa munkin ohjaimissa näkyi kulumaa muovipinnassa. Tuleehan se ”pöly” öljynsuodattimen mukana pois koneesta.
Tässä varmaan kans on jo osin ”ylisäikky” tämän asian kans.
Kuva
Kesäkissa XKR

Avatar
Kopi
Viestit: 1794
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja Kopi » Su Kesä 02, 2019 6:34 pm

Tuolla on kuvat 1, 2 ja 3 generaation kiristimistä, 3. on siis se viimeisin, metallirunkoinen.
http://jaguarbilder.se/jaguar_30.html
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

XJR-99
Viestit: 439
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja XJR-99 » Ma Kesä 03, 2019 8:54 pm

4.2 MLS on ainoa oikea tiiviste kun alkuperäinen heikko komposiittitiiviste on pettänyt. Tehdas teki materiaalivalintavirheen 98-00 autoissa. Metallinen MLS otettiin käyttöön jo nelilitraisissa MY01 alkaen. Pitää vaan muistaa tehdä riittävän sileät tasopinnat metallitiivisteelle.

nupaha
Viestit: 117
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja nupaha » Ti Kesä 11, 2019 9:18 pm

XJR-99 kirjoitti:4.2 MLS on ainoa oikea tiiviste kun alkuperäinen heikko komposiittitiiviste on pettänyt. Tehdas teki materiaalivalintavirheen 98-00 autoissa. Metallinen MLS otettiin käyttöön jo nelilitraisissa MY01 alkaen. Pitää vaan muistaa tehdä riittävän sileät tasopinnat metallitiivisteelle.


Kannet kävi oikaisussa. Muutama sadasosa oli lähtenyt eli ei tuo ainakaan kovin pahasti ole lämmennyt, jos yleensä on/oli keittänyt.
Eihän kukaan osaa osanumeroa heittää vai onko nyt niin, että kun nykyään tilaa kannentiivisteen voi luottaa siihen, että se on laadukas. Toki 4,0 litraiselle ja 4,2litraiselle löytyy eri osanumerot. Tilaanko 4,2litraisen tiivisteet?
Kuva
Kesäkissa XKR

XJR-99
Viestit: 439
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja XJR-99 » Su Kesä 16, 2019 10:45 pm

nupaha kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti:4.2 MLS on ainoa oikea tiiviste kun alkuperäinen heikko komposiittitiiviste on pettänyt. Tehdas teki materiaalivalintavirheen 98-00 autoissa. Metallinen MLS otettiin käyttöön jo nelilitraisissa MY01 alkaen. Pitää vaan muistaa tehdä riittävän sileät tasopinnat metallitiivisteelle.


Kannet kävi oikaisussa. Muutama sadasosa oli lähtenyt eli ei tuo ainakaan kovin pahasti ole lämmennyt, jos yleensä on/oli keittänyt.
Eihän kukaan osaa osanumeroa heittää vai onko nyt niin, että kun nykyään tilaa kannentiivisteen voi luottaa siihen, että se on laadukas. Toki 4,0 litraiselle ja 4,2litraiselle löytyy eri osanumerot. Tilaanko 4,2litraisen tiivisteet?
Juu, 4.2 litraisen .

nupaha
Viestit: 117
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: Koneremontti menossa, xkr

ViestiKirjoittaja nupaha » Su Kesä 16, 2019 11:23 pm

XJR-99 kirjoitti:
nupaha kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti:4.2 MLS on ainoa oikea tiiviste kun alkuperäinen heikko komposiittitiiviste on pettänyt. Tehdas teki materiaalivalintavirheen 98-00 autoissa. Metallinen MLS otettiin käyttöön jo nelilitraisissa MY01 alkaen. Pitää vaan muistaa tehdä riittävän sileät tasopinnat metallitiivisteelle.


Kannet kävi oikaisussa. Muutama sadasosa oli lähtenyt eli ei tuo ainakaan kovin pahasti ole lämmennyt, jos yleensä on/oli keittänyt.
Eihän kukaan osaa osanumeroa heittää vai onko nyt niin, että kun nykyään tilaa kannentiivisteen voi luottaa siihen, että se on laadukas. Toki 4,0 litraiselle ja 4,2litraiselle löytyy eri osanumerot. Tilaanko 4,2litraisen tiivisteet?
Juu, 4.2 litraisen .


Kiitos vahvistuksesta.
Tilauksessa on nuo, samoin kuin jakopään osat, vesipumppu, tiivisteitä, letkusetti ( lähes kaikki siis ), kampiakselin stefat...
Eiköhän tämä tästä... :lol:
Kuva
Kesäkissa XKR


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa