Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm
Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
Mulla on ollut automaatti yli 30 vuotta. Olen ottanut tavakseni vaihtaa aina punaisissa valoissa vapaalle. Jotenkin minusta tuntuu, että D:n pitäminen päällä rasittaisi vetosydeemiä. Onko tästä kokemuksia, ehdotuksia, neuvoja.
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
Sama tapa täälläkin. Tuskin se laatikko siitä kärsii mutta onhan siinä turhaa kuormaa moottorille ja siten bensaa palaa enemmän. Ei ole faktatietoa asiasta.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
- Eugene V. Craddock
- Viestit: 147
- Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
- Paikkakunta: Mariefors
Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
Itse en vaihda punaisissa valoissa vapaalle. Tähänastiset automaativaihteistoiset autoni reilun 30 vuoden ajalta (Mercedekset ja vanhat jenkkiautot) eivät ole käytössäni millään tapaa siitä kärsineet. Mielestäni automaattivaihteiston yksi parhaista ominaisuuksista ja käyttömukavuuksista poistuu käytöstä jos vaihdetaan vapaalle punaisissa valoissa ja n. 1/3 automaatin ideasta jää käyttämättä. Mitään haittaahan tuosta tavasta ei ole, mutta käsitykseni mukaan jokainen vaihteisto joka on huollettu asiallisesti ja ajallaan, kestää tuon liikennevaloissa seisottamisen.
Mielenkiintoinen tapa, joka herättää vastakysymyksen:
Kun parkkeeraatte ja laitatte P-astentoon, niin laitatteko myös käsijarrun päälle?
Itse teen noin kyllä. Syystä että paine/paino p-asennon mekaniikkaa kevenee etenkin ala- tai ylämäessä. Lisäksi käsijarrun säännöllinen käyttö pitää käsijarrun mekaniikan vetreänä sekä toimintakykyisenä,
Mielenkiintoinen tapa, joka herättää vastakysymyksen:
Kun parkkeeraatte ja laitatte P-astentoon, niin laitatteko myös käsijarrun päälle?
Itse teen noin kyllä. Syystä että paine/paino p-asennon mekaniikkaa kevenee etenkin ala- tai ylämäessä. Lisäksi käsijarrun säännöllinen käyttö pitää käsijarrun mekaniikan vetreänä sekä toimintakykyisenä,
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
Tämähän on yksi niistä ikuisuuskysymyksistä. Normaali liikennevaloseisonta vaikka seisoisit kahdetkin valot putkeen ruuhka-aikoina ei tee vaihteistolle mitään haittaa. Öljy ei ota siitä kovia lämpöjä eikä mitään muutakaan. Tyhjäkäyntialueella turbiini on poissa ns alueeltaan muutenkin ja silloin se luistaa tarkoituksen mukaisesti. Kokonaan toinen tarina on sitten jos jarrua vasten painaa kaasua. Mutta ei siitä sen enempää. Jotkut automaattivaihteistoista jopa laittaa itse vapaalle huomattuaan että nyt ollaan seisty tietty aika paikallaan jarrua vasten.
Itse käytän käsijarrua nimeomaisesta syystä keventääkseni P lukitusta selvissä ylä sekä alamäissä. Jos näin ei tee, sen tuntee selvästi kun lukitus aukeaa ja se ei tunnu kivalta.
Kaksoiskytkinvaihteistot ovat oma lukunsa. Niissäkin seisoskelu ei tuota ongelmia. Mutta jatkuva lypsäminen kypsentää niitä isolla kädellä.
Itse käytän käsijarrua nimeomaisesta syystä keventääkseni P lukitusta selvissä ylä sekä alamäissä. Jos näin ei tee, sen tuntee selvästi kun lukitus aukeaa ja se ei tunnu kivalta.
Kaksoiskytkinvaihteistot ovat oma lukunsa. Niissäkin seisoskelu ei tuota ongelmia. Mutta jatkuva lypsäminen kypsentää niitä isolla kädellä.
XJR -00.
Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
Vaihteiston vapaalle laittaminen tekee sen, että start/stop automatiikka ei toimi (sikäli, kuin systeemi autosta löytyy), jolloin edellä mainitun turhan vaivan palkaksi saa pari desiä lisää kulutusta. Luonnollisesti tuohonkin löytyy useampia näkökulmia, muistelen tälläkin palstalla joidenkin pelänneen startin kulumista, jolloin taas start/stopin kotkaaminen olisikin suorastaan tavoiteltavaa. Aika turvallisena olutksena voitaneen pitää, että jos jonkin härvelni on valmistaja tarkoittanut toimimaan automaattisesti, ei siihen käsin puuttumalla yleensä mitään lisempää hyötyä koidu.
XF British Racing Green - vihreätä matkantekoa
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm
Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
Ainakin mulla start/stoppi toimii moitteetta, vaikka vapaalle laittaisikin. Tosin otan toiminnon yleensä pois päältä ja valoissa jätän D:lle.puu-ukko kirjoitti:Vaihteiston vapaalle laittaminen tekee sen, että start/stop automatiikka ei toimi (sikäli, kuin systeemi autosta löytyy), jolloin edellä mainitun turhan vaivan palkaksi saa pari desiä lisää kulutusta. Luonnollisesti tuohonkin löytyy useampia näkökulmia, muistelen tälläkin palstalla joidenkin pelänneen startin kulumista, jolloin taas start/stopin kotkaaminen olisikin suorastaan tavoiteltavaa. Aika turvallisena olutksena voitaneen pitää, että jos jonkin härvelni on valmistaja tarkoittanut toimimaan automaattisesti, ei siihen käsin puuttumalla yleensä mitään lisempää hyötyä koidu.
Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle
Ilmeisesti on logiikka muuttunut välissä. Mulla tekee sen, että kun s/s sammuttaa pysähtyessä, kääntö D:ltä N:lle starttaa moottorin takaisin päälle. En kylläkään ole testannut, josko se siitä vielä pysähtyisi odottamalla. Yhtäkaikki, menee jo ohi alkuperäisen kysyjän huolesta, anteeksi siitä.rontikainen kirjoitti: Ainakin mulla start/stoppi toimii moitteetta, vaikka vapaalle laittaisikin. Tosin otan toiminnon yleensä pois päältä ja valoissa jätän D:lle.
XF British Racing Green - vihreätä matkantekoa