Auton tuonti ajamalla ulkomailta (Englannista)

Yleinen Jaguar-keskustelu
Mr_Jaguarman
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 11:08 am
Paikkakunta: Helsinki

Auton tuonti ajamalla ulkomailta (Englannista)

Viesti Kirjoittaja Mr_Jaguarman »

Hei,

Olen tuomassa autoa Englannista ajamalla Suomeen ja haluaisin kysyä osaisiko joku kertoa käytännön asioista. Olen saanut hyviä ohjeita ja kuullut joukon huhuja, jota yritän tässä selvittää.

Perustiedot:
Olen Suomen kansalainen ja omistan vain suomalaisen ajokortin.
Auto on rekisteröity Englantiin ja se on katsastettu (MOT)
Roadtax tullaan hankkimaan noudettaessa.

Saanko ajaa autolla Englannissa tai muissa euroopan maissa?

Suomalainen vakuutusyhtiö ei suostu autoa vakuuttamaan koska ei ole suomen rekisterissä. Saanko vakuutusta brittiläisestä vakuutusyhtiöstä käteisellä rahalla?

Käytännön asioihin sain hyvän vinkin varata käteistä tietulleihin. Osaatteko antaa apua ylläoleviin tai tuleeko mieleenne muita huomioitavia asioita?

Terveisin,
Janne Mikkola
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Ajamalla tuonti

Viesti Kirjoittaja jjj »

Hei

En minäkään löytänyt hakutoiminnalla suoraa vastausta kysymykseesi.Siis: MOT täytyy olla mutta vakuutus on ongelmallinen koska se on yleensä UK:ssa henkilökohtainen - ei autokohtainen. Tilapäisen voi hankkia mutta on järjettömän kallis. Tietääkseni useimmat ovat käyttäneet siksi jotain kiertokonstia, esim paikallista kuljettajaa tai ottaneet riskin.
Suomen päässä on tullista haettava heti siirtokilvet sillä sellaisia ei UKsta saa.

Monet Kissakulmalaiset ovat homman hoitaneet, toivottavasti tulee kiireellä täydentävää tietoa.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
narvaine
Viestit: 16
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 11:25 pm
Paikkakunta: Kuopio

maastaviennistä jne.

Viesti Kirjoittaja narvaine »

Itse olen tuomassa autoani joskus syksymmällä Suomeen, en ole vielä päättänyt onko se ajamalla vai rahtina. Raaskiiko sitä kerryttää kilometrejä ja kestääko kissa :?: Minulla on paikallinen vakuutus täältä, ilmeisesti sekään ei ole voimassa jos vien auton pois maasta lopullisesti, mutta ajattelin lähteä 'lomalle' Suomeen ja jättää sen sitten sinne :D

Muuten en nyt osaa auttaa juuri vakuutuksista. Voin viikonloppuna katsella jos löydän lisätietoja. Se on tiedossa, että voi olla hankalaa saada vakuutusta täältä jos ei asu maassa. Joku iso kansainvälinen vakuutusyhtiö saattaisi vakuutuksen myöntää.

Lisäksi sinun tulee poistaa ajoneuvo maan rekisteristä, ohjeita saa tuolta:
http://www.dvla.gov.uk/vehicles/exptimpt.htm .

Auton laivaaminen olisi yksi vaihtoehto, Finnlines tarjosi 500e (rahti) + 100e (kulut) + 24% polttoainelisä + ALV. Mitä tuosta sitten tulee...

Toiselta rahtifirmalta en ole vielä kysynyt, mutta jos kiinnostaa, soittele +441482211770, firma on Charles Gee (tai jotain) ja on Kaukohuolinnan paikallinen kumppani.

- Jarkko
------------------------
XJ6 4.2 Sovereign RHD -85
e-type
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 8:26 am
Paikkakunta: Espoo

Auton tuonti.

Viesti Kirjoittaja e-type »

Ehkä on parasta ,että kun saavut Britteihin ota yhteys lähimpään tulliviranomaiseen.Uskon että Briteillä kuten muilla EU:mailla on tullirekisteröinti mahdollisuus käytettyinä maasta lähteville ajoneuvoille.Tulli/siirtokilvissä on aina vakuutusmahdollisuus mukana.
Saku
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Olen tullut tuotua joitakin Jaggeja Englannista parin viime vuoden aikana, joten on tullut tietty rutiini niihin hommiin. Eli se käy näin:

Auton saat toki ajaa - aivan kuten Suomessa sen on hyvä olla katsastettu (MOT), ja vero maksettuna. Veron voi maksaa lyhyemmällekin periodille, mutta pitäkää mielessä: sen voi ostaa ainoastaan henkilö jolla on brittiläinen osoite! Mikäli siis haluatte sen olevan siirtymämatkalla verotettuna, pyytäkää että myyjä ostaa siihen lyhyen veron. Tax-badgen voitte sitten lähettää hänelle takaisin Göeborgista, hän voi sillä hakea palautuksen DVLA:sta.

Enää ei tarvita vientilupaa autoon, mutta verottaminen ja katsastaminen Suomessa edellyttää rekisteriotetta. Tyypillisesti Englannissa autokaupan yhteydessä myyjä pitää rekisteriotteen (V5), ja antaa ostajalle vain 'New owners part':in - joka toimii Englannissa rekisteriotteena kunnes DVLA lähettää uuden. Hän lähettää uuden omistajan tiedoilla täytetyn V5:n DVLA:n keskuskonttoriin, Swanseahen, jossa toteavat että uusi omistaja ei olekaan britti vaan joku ihme suomalainen, joten lähettää sen samaisen V5:n tänne Suomeen. Tuo kestää 4-6 viikkoa, jonka aikana siis katsastaminen tai tullaaminen ei onnistu!

Siis: Antakaa V5:sta myyjälle vain 'Permanent Export' -osan sekä myyjän pienen kellertävän lappusen, ja pitäkää loput itse.

Vakuutus onkin ongelmallinen. Itse olen ottanut liikenne- ja Kaskovakuutukset Suomessa ennen matkaa, sehän tietenkin vaatii että auton rekisterinumero on tiedossa kuten myös VIN. Vakuutusyhtiö on pari kertaa yrittänyt kenkkuilla, mutta ymmärtänyt yskän hyvin kun selitän asian.

Englannissa tosiaan vakuutus on kuljettajakohtainen, eikä brittiläistä autovakuutusta taas pysty ostamaan ilman osoitetta! Ja saattaa muuten olla hirvittävän kallis vaikka onkin osoite...

Suomessa katsastuskonttori viime lokakuulta lähtien nappaa sitten V5:n kokonaisuudessaan, lähettää sen takaisin DVLA:lle ilmoituksella että auto on pysyvästi viety pois maasta. Tämän jälken DVLA poistaa auton UK:n rekisteristä.

Kaiken kaikkiaan Saksalaiseen rumbaan verrattuna hyvin yksinkertainen systeemi! Ainoa ongelma saattaa olla myyjän halukkuus - jopa himo - pitää V5 itsellään. Hän haluaa sillä varmistaa että auto tosiaan poistetaan häneltä - ennen vanhaan vanhalta omistajalta saattettiin loputtomasti vaatia tieveron maksuja mikäli uusi omistaja oli jättänyt auton rekisteröimättä/tai viennin yhteydessä ei hoitanut paperieta oikealla tavalla kuntoon. Silloin pitikin vielä käydä DVLA:lta hakemassa vientilupa, joka oli eräänlainen väliaikainen rekisteriote.

Soittele mielellä mikäli jokin asia jäi vaivaamaan mieltä tai jäi kertomatta 046-8102 818! Ja onnittelen viisaasta päätöksestä. Jaguarissa tulee tietenkin olla ohjauspyörä oikealla - ei väärällä :lol: - puolella!!
Viimeksi muokannut stefanantinaho, Pe Huhti 07, 2006 6:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Auton tuonti.

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

e-type kirjoitti:Ehkä on parasta ,että kun saavut Britteihin ota yhteys lähimpään tulliviranomaiseen.Uskon että Briteillä kuten muilla EU:mailla on tullirekisteröinti mahdollisuus käytettyinä maasta lähteville ajoneuvoille.Tulli/siirtokilvissä on aina vakuutusmahdollisuus mukana.
Vielä maininta tästä: Britit eivät siis käytä tullikilpiä tai väliaikaisia kilpiä viennin yhteydessä.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Reitistä :
Muistelen että joku tuttu toi auton sieltä niin että laivalla norjaan ja sieltä ajamalla suomeen, syystä että paljon halvempi laivamatka
( muistaakseni ).

Ja ohjauksen puolesta :
Vanhemmissa jaggeissa todellakin se kuuluu olla oikealla, ei väärällä puolella :wink:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Nykyisin käyttökelpoisin = halvin reitti lienee Newcastle upon Tyne (oikeastaan Tynemouth/North Shields) Göteborgiin. Laiva poikkeaa matkalla Norjan Kristiansandissa, mutta - uskokaa tai älä - retki Englannista Norjaan on kalliimpi kuin perille Göteborgiin! On muuten mukava merimatka 'vanhanaikaisella' pitkällä ja matalalla laivalla, kesto kaikkiaan noin 24 tuntia.

Ja jos tarvitsee ytösijan Newcastlen lähistöllä: Whitley Bay on mitä suositeltavin paikka, nätti kuin mikä. Siellä olen useasti yöpynyt pienessä Glen Esk Guesthousessa - huone + breakfast 20 Sterlingpuntaa - ei todellakaan paha!!

Newcastle sijaitsee tietenkin aika pohjoisessa - mutta Channel Tunnel ja ajo Calaisista Tanskan ja Ruotsin kautta kotiin on todella pitkä - ja kallis! Mieluummin suosittelen vaikka auton ostaisi etelästä ajoa pohjoiseen - hyvät tiet, ajoaika 6-7 tuntia parhaimmillaan - ja poikkeamista varaosahankinnoille vaikkapa Eurojag:ssa Darlingtonissa - saapi muuten samalla nähdä 'the missing link' - omistaja vaikuttaa hurjalta mutta on mita asiansa tuntevin ja mukavi - ja luotettavin - henkilö! Tai Walsallissa (Birminghamin pohjoispuolella) JustJags:lla hankkimassa upeat ja edulliset vanteet talvirenkaille...

Ja Newcastlessa on edullista shoppingia laidasta laitaan - oivallinen tilaisuus täyttää takakontti polkuhintaan vaatteilla, kirjoilla, hyvällä Englantilaisella Bitter and Twistedillä... :lol:
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peejii »

Minä olen saanut Saksasta ajamalla (Baltian kautta) tuodulle autolle kaskon puhelinsoitolla Suomeen. Lähtiessä olen vain sopinut vakuutusyhtiöstä virkailijan, jolle soitan suoraan ja ilmoitan auton merkin, mallin ja valmistenumeron.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Avatar
Vanden Plas
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 5:48 pm
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja Vanden Plas »

Vähän sama juttu mullakin, sovittiin vakuutusyhtiön kanssa ennen matkaa mitä ollaan ostamassa ja sitten faxattiin rekisteriote ja kauppakirja Suomeen, - voilá kasko oli voimassa!. Piss on cake. Paperisota Saksassa oli helppoa, myyjä hoiti, 15 minuuttia. Ei eri maksua.
************
- Volvo Duett -62
- Jaguar XJ12 H.E. Vanden Plas -85
narvaine
Viestit: 16
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 11:25 pm
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narvaine »

Selvittelin lisää tätä omaa kuviota, nykyinen brittivakuutus kun sanoo, että pitää olla 'permanent resident' uk:ssa jotta saa green cardin ulkomailla ajoon. Ja kun olen tuomassa autoa muuttomatkalla, voipi olla (kenkut britit tuntien), että en uskalla luottaa tuon vakuutuksen voimassaoloon.

Kyselin tänään Suomen liikennevakuutuskeskukselta, jotta mitäpä tehdä. Lain mukaan suomalaista liikennevakuutusta ei voida myöntää ulkomailla rekisterissä olevaan ajoneuvoon. Jos joku yhtiö tämän tekee, niin he vastaavat siitä aivan omillaan - tai miten se täti sen sano ja mitä ikinä se tarkoittaakin.

Pohjoismaissa on olemassa rajavakuutus, minkä voin ottaa Ruotsin rajalta, Ruotsin läpiajoa varten. Tämä on tarkoitettu tapauksiin, missä ajoneuvo ei ole vakuutettu/vakuutus ei ole jostain syystä voimassa ko. maassa :D
------------------------
XJ6 4.2 Sovereign RHD -85
Jiipee62
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: Auton tuonti ajamalla ulkomailta (Englannista)

Viesti Kirjoittaja Jiipee62 »

Mikä lie käytäntö tänä päivänä? Olen ymmärtänyt että briteistä saa ostettua auton kilpineen ja Suomesta soittamalla vakuutuksiin, sitten vaan ajellen kotimaahan. Verot ja katsastus pitänee olla voimassa.

Vai miten menee, onko kellään kokemuksia?
XF 3,0 DS -10 Porcelain white
tommia4
Viestit: 37
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 4:42 pm

Re: Auton tuonti ajamalla ulkomailta (Englannista)

Viesti Kirjoittaja tommia4 »

2011 tai 2012 ostin XJ40:n kaiken taiteen sääntöjen mukaan, eli sokkona Manchesteristä ebayn välityksellä ja jonka kävin hakemassa ajamalla sen kotiin. Selvitin, että ainakin sen aikaiset säädökset DVLA:lta (eli sikäläinen Trafi) salli ulkomaisen vakuutuksen käytön maastavientitarkoitukseen. Suomesta otin mukaan pelkällä alustanumerolla liikennevakuutuksen green-cardilla ja autoon jäi UK-rekisterikilvet. Sikäläisistä papereista pitäisi olla kunnossa V5 oikeilta osin täytettynä, katsastus (MOT) sekä "road tax" maksettuna ja tietenkään auto ei saa olla liikennekäytöstä poistettu (SORN).

Tietenkään mitään näitä asioita ja proseduureja ei tarvinnut käytännössä koeponnistaa sikäläisten viranomaisten toimesta, sillä pyrinkin poistumaan saarelta saman päivän nimiin. :lol:
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Auton tuonti ajamalla ulkomailta (Englannista)

Viesti Kirjoittaja koivuma »

2012 toin myös Jaguar XK8:n ajamalla Manchesterista Suomeen. Myyjän kilvillä ja suomalaisella vakuutuksella, jonka soitin ennen ajoa. Me tulimme laivalla Dunderqueen. Ei se kovin kallista ollut siihen aikaan. Autosta on moottori vielä myymätä, jos jotakuta kiinnostaa. On kylläkin kestävä kone kun en ole nähnyt yhtään halutaan ostaa moottori-ilmoitusta seitsemään vuoteen.

Punnan romahdusta odotellessa
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Jiipee62
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: Auton tuonti ajamalla ulkomailta (Englannista)

Viesti Kirjoittaja Jiipee62 »

No niin, saaren trafi löytyi ja sieltä tuli jopa vastaus sunnuntaina, varmaan automaatti:

Dear Mr Pxxxx,

Thank you for your enquiry received on 11/8/2019.
Your case reference number is xxxxxxxxx.

If you are buying a vehicle and want to export it immediately, the complete V5C Registration Certificate should be handed to the new keeper (you). You should then fill in the selling or transferring my vehicle to a new keeper section as the new keeper. Both yourself and the current keeper must sign the declaration in section 8 where applicable. The V5C can then be used to re-register the vehicle in the host country.

Remember
You must tax immediately using the Green New Keeper Slip before you can use the vehicle on the road to drive out of the country. You can do this online at http://www.gov.uk/vehicletax or by phone on 0300 1234 321. New keepers resident in Northern Ireland must apply to their nearest Post Office branch that deals with vehicle tax with the Green New Keeper Slip, valid insurance certificate or cover note, valid MOT (if applicable) and the fee for tax.

How do I get a refund once I have left the country?
In order to obtain a refund of vehicle tax, please write to the below address explaining the circumstances:

Refunds
DVLA
Swansea
SA99 1AL

How long will my refund take?
You will receive a refund for any full paid remaining months within 6 weeks.

What does the current keeper (seller) need to do?
The current keeper (seller) will need to notify the sale of the vehicle, by writing or faxing to:

DVLA
Swansea
SA99 1BD

Including:

Their full name and address
The vehicle registration number
Make & model
Date of sale
Who the vehicle has been sold to
Brief explanation of the situation
Their signature
What happens next?
We are issuing automatic acknowledgement letters to confirm that keepers are no longer responsible for their vehicles. If the current keeper (seller) does not receive the confirmation letter within 4 weeks they should contact us.

Do not reply to this email. If you wish to contact us again about this response then please use our reply form link or copy and paste the following URL in to your browser:

https://live.email-dvla.service.gov.uk/ ... xxxxxxxxxx

Best Regards


DVLA Email Logo

Eli verot pitää maksaa itse ja heti ennenkuin autoa voi käyttää saaren maaperällä. XF:n kohdalla näyttää olevan 260£ vuodessa josta saa palautuksen täysiltä kuukausilta. Voi maksaa myös puolivuotta tai korttiveloituksena kuukausittain, pieni korotus näissä.

Summasummarum, jos korttimaksu yhdeltä kuulta onnistuu ja veloituksen saa poikki helposti voisi sen maksaa jos auto on pidemmän ajomatkan päässä, puoli vuottakin on vielä siinä ja siinä. Helpoin olisi jos myyjä heittää satamaan/tunnelin alkuun ja voinee unohtaa koko veron 8)

Vakuutus käynee suomesta, soittamalla saa voimaan mutta ei mitään dokumenttia jollei sitten mailiin. Etukäteen saanee greencardin mukaan joka olisi selkeintä.
XF 3,0 DS -10 Porcelain white
Vastaa Viestiin