Huh. Tulihan ruuvailtua pari päivää.
Nyt on sitte lattia ummessa taas vuosiksi mätäpaikoista, levitetty melkein koko tukkulaatikko 1.8mm paksua bitumilevyä pitkin lattiaa jättäen helmat ja korikitit peittämättä. Samalla painehuuhtelaitteella kävin irti olevan lattiamaton kauttaaltaan läpi, vaihdoin sivupeilien lasit, hoidin istuimien nahat koitin selvitellä syytä miksi ei takapenkkiläisten suulakkeista tuu ilmaa juurikaan ja voitelin kuskin turvavyön mekanismiä rullan sisältä.
Peilien lasien vaihdon yhteydessä huomasin että mekanismit oli molemmat ottaneet kipiää joskus jo aiemmin. Oikean mekanismin se kiekko mihi peili kiinnittyy, oli halki. Vasemman peilin mekanismi oli pompannut pois paikaltaan toisesta päästä. Selvisin noista onneksi vain muovihitsaus liimalla ja purkamalla toisen lähes osiin. Selvis samalla miksi oikea etuovi välillä sanoo naps kun sen avaa. Edellinen oven irroittaja on sudittanut kierteet viimeisen 3mm kohdalle ja pultin jumiin A pilariin oven topparin laipasta. "hienoa". On niin P stä korjata tuo että antaa olla. Melkeinpä mielummin keksin siihe kiilan väliin että laippa on tiukka eikä pääse paukuttamaan pilarin hentoa peltiä paskaksi.
Takapenkkiläisten ilmasuulakkeisiin en löytänyt mitään syytä miksi ei sieltä ilmaa tule kummoisesti. Sain itse räppänät liikkumaan hienosti aiemman jumittelun sijaan. Mutta aktuaattoritestilläkin sieltä tulee hento hönkäys kun puhallus on naamalla. Onko siellä oma askelmoottori tälle vai samalla pitäisi hoitua kuin etupenkkiläistenkin naamapuhallus ?
Mätäpaikoista selvis onneksi vain noin 28cm x 4cm lapuilla per puoli. VIimetingassa kyllä osu silmään. Matot eivät olleet märät eikä vesi ollut seissyt sisällä. Melkoisesti kyllä korikittiä tehtaalla laittaneet etenkin lattian, helman, a-pilarin ja tulipellin nurkkaan. Siinä oli alkaen 2cm paksulti. Pistin vinkuun terän ja sillä vingutin kittiä pois. Kone painui ns syvälle mönjään. Tulipellin ja a pilarin saumasta syvältä löytyi pintakuppaa. Vingutin kittiä ylöspäin jonku nelisen senttiä kunnes kuppaa ei enää esiintynyt. Ikäväkyllä ei todellakaan ollut aikaa alkaa syövyttelemään. Joten kaivoin pintakuppaa pois sieltä erinäisin mekaanisin metodein ja ruosteensuojapohjaväriä päälle. Voi olla että puraisee joskus takaisin tai sitten ei. Kyseessä oli kuitenkin semmoinen 3cm matka pistehitsillä toisiinsa hitsatun pellin raosta.
Kasatessa sisustaa tuli vastaan että ei ihme että yksi oviaukon pistehitsisaumoja peittävä nauha roikkuu. Nimttäin mulla on 3 kappaletta takaoven nauhoja.
Sitten oli semmosta pientä että takapenkin selkänoja oli vain kahdella ruuvilla kiinni. No nyt se on neljällä.
Kuskin vyö pitänee vaihdattaa joskus. Alkaa olee niin kulunut sisäpuolelta että puree yläsilmukkaan etenki juuri siitä kohdasta mikä ottaa esim mahaan kii. Eikä vyötä saa puhtaaksi. Tosin en ole bräkyä koittanut vielä.
Nyt vaan ajelua auringon laskuun.
Edit: Kookletin tota ilmanmäärää suulakeista. Se on ominaisuus että se virtausmäärä on tasolla onneton tahi astmaattinen. Jotenka se siitä sitten.
XJR -00.