Oikea öljy x300 perään

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

-96 vuotinen x300 kaipaisi uutta öljyä peräänsä, (lukollinen) tietoa ei ole liekö koskaan vaihdettu mutta nyt vaihdetaan. Mitä öljyä sinne kuuluu ja minkäverran?
X300 XJ6 4.0 Sovereign
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Suositus on EP90, mutta ei taida saada enää.Minä laitoin toissa viikolla 75/90 LS olikohan seTeboilia.Kunhan se on LS merkillä olevaa{Limited Slip}.Katso vielä että se Salisbury perä.Tilavuus on 2.1 Litraa. Eli niin paljon että valuu täyttöreiästä jo pois.Tuo EP 90 onko LS öljyä en osaa sanoa.Mulla Saksankielisessä manuaalissa väitetään että mulla ei olisi lukkoperä, mutta Englannin manuaalissa on lukkoperä.Auto on Daimler Doublesix 1995.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Muistelen että EP tulee sanoista extreme pressure. Eli normaali tasauspyörästöön sopiva liemi. 90 sitten taas viskositeetistä. Jos on kitkalevylukko niin tosiaan vain LS merkittyä. Muuten ei väliä.
XJR -00.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja matsu »

Olen laittanut perään 75W140 LS (GL5) öljyä. Lisäksi laitoin RVS mausteen. Tarkoitus oli hiljentää orastavaa perän ääntelyä. Tuo resepti kyllä toimi. Uskon myös että paksumpi öljy hillitsee kulumista ja äänen lisääntymistä sen vuoksi.

Mainitunlaista öljyä saa ainakin Liqui Moly ja Redline tuotemerkeillä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

Öljyksi valikoitui lopulta Castrol AXLE Z LIMITED SLIP 90 GL-5 jota rekkarillakin ehdotti. Autolla kun toistaiseksi ajetaan myös talvella lienee tällöin parempi hieman notkeampi öljy, samalla tuli huomattua että vetoakselien stefat kaipaavat myös lähiaikoina vaihtoa.
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jos öljyn viskositeetti on pelkkä 90, ei se ymmärtääkseni ole Suomen oloissa talviöljyksi sopiva. Se on pakkasella kuin puuroa. Pakkasella notkeat synteettiset öljyt tunnistaa koodista 75W (W niinkuin winter eli talvi). Eli talvikäyttöön sopii yhtä hyvin 75W90 tai 75W140. Jälkimmäinen luku kuvaa viskositeettiä kuumana, aivan kuten moottoriöljyilläkin.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Kannattaa vaihtaa nuo stefat pikimmiten,koska tuon perän rakenteen takia öljymäärän pitää olla oikea poskilaakereiden voitelun vuoksi.Ne laakerit jotka ovat vetoakseleiden päissä.Itselläni kävi omamoka kun vaihdoin öljyt 4 vuotta sitten ja laitoin öljyä vain 1,1 litraa kun ei ollut laseja päässä ja näin väärin.Seurauksena muutaman kilometrin ajon jälkeen alkoi kuulua pieni ulina perästä.Syy oli laakereiden vioittuminen.Lisäsin öljyä mutta ulina pysyi kunnes vaihdoin uudet laakerit.Ei pahempi vaihtaa mutta tarvii tilata lukitusrenkaat jotka painetaan prässillä pitämään laakerit aloillaan.Arkiautossani Fiat Stilossa on Jo kolmesti mennyt stefat vuoroin eripuolilta rikki mutta rakenteen takia pohjalla oleva öljymäärä voitelee laatikon sisuskalut jolloin korjauksella ei ole mitään kiirettä.Mutta Jagessa ei perä kestä ajoa yhtään.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja matsu »

Hankala juttu vaihtaa vetoakseleiden stefat X300:n perässä. Joutuu nimittäin samalla vaihtamaan poskilaakeritkin, ja tietty ne laakereiden lukitusholkit. Mutta ei ole huono asia vaihtaa nuo laakerit. Ne ovat melkoisessa rasituksessa, koska vetoakselit toimivat ylätukivarsina. Laakerin kuularata kuluu toiselta syrjältä ja laakerit alkavat ääntämään.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

hetkinen, siis perän ulompia tiivisteitäkö ei voi vaihtaa pelkästään jos ottaa vetoakselin perästä irti?
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ikävä kyllä asia on juuri niin. Asia selviää varaosakirjan kuvasta ja korjaamokäsikirjasta sama selviää myös. Olen itse kerran vaihtanut nuo laakerit ja siinä myös kävi ilmi tuo asia. Nyt pitäisi vaihtaa pelkät stefat lähes ajamattomaan XJ40:n perään (sama perä kuin X300:ssa). Laakerit ovat taatusti kunnossa, koska perä on ajamaton. Mutta koska perä on kymmeniä vuosia vanha, stefat ovat kai kovettuneet, koska hieman tihkuvat öljyä. Taidan yrittää auttaa tilannetta lisäaineilla, mitkä pehmentävät kumia. Paksu öljy auttaa omalta osaltaan vuodon hallinnassa.

Korjatkaa, jos olen väärässä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Oikea öljy x300 perään

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

täyttynee toistaiseksi seurata tilannetta tuon hikoilemisen suhteen, kohtuuttoman suurelta työltä kuulostaa tällöin... toiseen autooni chevy vaniin onjo perään tullut vaihdettu laakerit poskilaakereista pinionlaakereihin mutt silti..
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Vastaa Viestiin