Xj6 -86 herättelyä
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Xj6 -86 herättelyä
Löysin ja kotiutin pari vuotta sitten tällaisen muutaman vuoden seisseen yksilön. Edellinen omistaja kertoi jonkinlaisesta käyntiinlähtö ongelmasta jonka takia oli jäänyt seisomaan. Itse sen kanssa puuhastelin jonkin verran ennenkuin sen hetkinen innostus lopahti ja muut projektit veivät voiton. Ongelmana oli tulppien kastuminen ja jos lähti käyntiin, kävi huonosti eli vain osa sylintereistä sytytti.
Nyt auto on seissyt taas kuukausia ja kaveri halusi että koitetaan mitä se sanoo kun startataan. Virtaa paikoilleen ja avaimesta kääntämään, mutta kone vain hieman nytkähtää, ei jaksa pyörähtää. Ajattelin että akussa ei ollutkaan tarpeeksi virtaa ja rupesin virittämään lisävirtaa. Samaan aikaan kaveri tutkii muuta ja tarkastaa öljyt. Ja tikussa on öljyä ainakin viisi senttiä yli ylärajan, ja se haiskahtaa vahvasti bensalle.
Voiko bensa vuotaa mistään muualta kuin suuttimesta/suuttimista?
Nyt auto on seissyt taas kuukausia ja kaveri halusi että koitetaan mitä se sanoo kun startataan. Virtaa paikoilleen ja avaimesta kääntämään, mutta kone vain hieman nytkähtää, ei jaksa pyörähtää. Ajattelin että akussa ei ollutkaan tarpeeksi virtaa ja rupesin virittämään lisävirtaa. Samaan aikaan kaveri tutkii muuta ja tarkastaa öljyt. Ja tikussa on öljyä ainakin viisi senttiä yli ylärajan, ja se haiskahtaa vahvasti bensalle.
Voiko bensa vuotaa mistään muualta kuin suuttimesta/suuttimista?
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Vaihdoin öljyt. Öljyä oli ainakin kaksi litraa liikaa, haisi vahvasti bensalle ja oli hyvin ohutta.
Auton saa käyntiin kun kuivaa tulpat. Ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä eikä ota yli 3 tuhatta kierrosta.
Aiemmin vaihdettu bensapumppu ja tarkistettu bensan paine. Uudet tulpat, johdot, jakajan kansi, pyörijä. Puristuspaineet hyvät ja tasaiset joka sylinterissä.
Ilmamäärämittari pitäisi testata. Tietääkö kukaan miten sen voisi mitata? Wheeler Deelerssissä mekaanikko mittasi jonkin auton vastaavan mittarin, hänellä oli jonkinlaiset vertailuarvot mitä sen kuului olla. Mistä ohjeita hommaan?
Auton saa käyntiin kun kuivaa tulpat. Ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä eikä ota yli 3 tuhatta kierrosta.
Aiemmin vaihdettu bensapumppu ja tarkistettu bensan paine. Uudet tulpat, johdot, jakajan kansi, pyörijä. Puristuspaineet hyvät ja tasaiset joka sylinterissä.
Ilmamäärämittari pitäisi testata. Tietääkö kukaan miten sen voisi mitata? Wheeler Deelerssissä mekaanikko mittasi jonkin auton vastaavan mittarin, hänellä oli jonkinlaiset vertailuarvot mitä sen kuului olla. Mistä ohjeita hommaan?
Re: Xj6 -86 herättelyä
Kun en tunne auton tekniikkaa,jonka voisi tietenkin tarkistaa netistä,onko siinä kaasutin vai ruisku.Jos kaasutin niin se tulvii.mutta ruisku versiossa suuttimet tai osa niistä on koko ajan auki ja moottori saa liikaa bensaa.Käytä suuttimet irti ja tarkastuta toiminta.Kannattaa ostaa uudet ruiskut jos vanhat on rikki.
Re: Xj6 -86 herättelyä
BOSCH F 026 T03 101
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Eli joku kylmäkäynnistys lämpötila-anturi. Paikallaan on Lucas 0280130220. Onkohan tuon toiminnan toteamiseen jotain konstia? Mitä auto tekee jos anturista ottaa töpselin irti?Landshark kirjoitti:BOSCH F 026 T03 101
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Ruisku on ja kuusi suutinta+ jokin seitsemäs kylmäkäynnistyssuutin?tepukka kirjoitti:Kun en tunne auton tekniikkaa,jonka voisi tietenkin tarkistaa netistä,onko siinä kaasutin vai ruisku.Jos kaasutin niin se tulvii.mutta ruisku versiossa suuttimet tai osa niistä on koko ajan auki ja moottori saa liikaa bensaa.Käytä suuttimet irti ja tarkastuta toiminta.Kannattaa ostaa uudet ruiskut jos vanhat on rikki.
Neljä suuttimista käytin irti ja testasin että sulkeutuvat ja avautuvat.
Re: Xj6 -86 herättelyä
"Mitä auto tekee jos anturista ottaa töpselin irti? "
Käynnistyy heti jos lämpötila on OK. Voi vaatia muutaman yrityksen riippueen lämpötilasta.
Käynnistyy heti jos lämpötila on OK. Voi vaatia muutaman yrityksen riippueen lämpötilasta.
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
Re: Xj6 -86 herättelyä
Vika ei ole oletettavasti suuttimissa vaan antureissa!Ruisku on ja kuusi suutinta+ jokin seitsemäs kylmäkäynnistyssuutin?
Neljä suuttimista käytin irti ja testasin että sulkeutuvat ja avautuvat.
-M
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Otin kylmäkäynnistysanturin johdon irti ja laitoin käyntiin, ei vaikutusta. Ei käy tyhjäkäyntiä, eikä ota kierroksia. 1000-1300 kierrosta kun pitää kaasulla niin käy jotenkin.
Jotenkin se ilmamäärämittari nyt tuntuu todennäköiseltä.
Jotenkin se ilmamäärämittari nyt tuntuu todennäköiseltä.
Re: Xj6 -86 herättelyä
Joko ensikysymyksen asettaja on löytänyt vian?
Oma 12 mukinen ei toiminut oikein kunnolla yli 3000 rpm jälkeen, ja vika oli moottorien antureissa. Tyhjäkäynti oli ihan ok, ja toimi suurinpiirtein alakierroksilla. Ajossa veto hävisi tyystin sen 3000 rpm jälkeen ja polttoaineen kulutus kasvoi siitä pienestä alkuperäisestä tippamäärästä hieman isommaksi.
Käytännössä kaikki anturit jotka antoi tietoa eculle, oli sököt, ja niiden annetut vastusarvot päin p:tä. Ne sotki moottorin toiminnan.
Eipä ole itselläni tietoa että onko 6 mukisessa likimainkaan edes samanlainen "järjestelmä" antamassa moottorin tietoja eculle, mutta kannattaa tarkistaa ja mitata ne anturit. Itse löysin jostain netin syövereistä antureiden oikeat vastusarvot eri lämpötiloille. Enkä muista enää sitä sivustoa mistä ne löytyi.
Oma 12 mukinen ei toiminut oikein kunnolla yli 3000 rpm jälkeen, ja vika oli moottorien antureissa. Tyhjäkäynti oli ihan ok, ja toimi suurinpiirtein alakierroksilla. Ajossa veto hävisi tyystin sen 3000 rpm jälkeen ja polttoaineen kulutus kasvoi siitä pienestä alkuperäisestä tippamäärästä hieman isommaksi.
Käytännössä kaikki anturit jotka antoi tietoa eculle, oli sököt, ja niiden annetut vastusarvot päin p:tä. Ne sotki moottorin toiminnan.
Eipä ole itselläni tietoa että onko 6 mukisessa likimainkaan edes samanlainen "järjestelmä" antamassa moottorin tietoja eculle, mutta kannattaa tarkistaa ja mitata ne anturit. Itse löysin jostain netin syövereistä antureiden oikeat vastusarvot eri lämpötiloille. Enkä muista enää sitä sivustoa mistä ne löytyi.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Ei ole selvinnyt vika vaan auto seisoo pihassa. Ilmamäärämittaria olen metsästänyt että voisi koittaa vaihtaa, mutta niitä ei ole missään. Voisi sitä mitatakin jos tietäisi mitä siitä mittaisi. Muitakin antureita voisi mitata jos löytäisi niille arvoja. Jotakin tässä on hyvin paljon pielessä ja tietenkin useampi vika yhtä aika voi hankaloittaa paikallistamista.
Re: Xj6 -86 herättelyä
Oireet vastaavat omaa kokemusta MAF viasta joten sen vaihtamisesta kannattanee lähteä.
Pääseekös tuohon vuosimalliin millään saatavissa olevalla vikakoodilukijalla kiinni? Näkisi MAF:n tuottaman lukeman.
Pääseekös tuohon vuosimalliin millään saatavissa olevalla vikakoodilukijalla kiinni? Näkisi MAF:n tuottaman lukeman.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Xj6 -86 herättelyä
Cardonelta pitäisi ainakin periaatteessa löytyä, tuotenro 74-20100. Näyttääköhän sopivalta:Mystinenmetsätyömies kirjoitti: Ilmamäärämittaria olen metsästänyt että voisi koittaa vaihtaa, mutta niitä ei ole missään.
https://www.ebay.com/itm/Mass-Air-Flow- ... SwLEVbmHYE
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: Xj6 -86 herättelyä
Aika monihan tuota mainostaa myyvänsä, eiootako ne sitten tilatessa kuitenkin sanoo?TePe kirjoitti:Cardonelta pitäisi ainakin periaatteessa löytyä, tuotenro 74-20100. Näyttääköhän sopivalta:Mystinenmetsätyömies kirjoitti: Ilmamäärämittaria olen metsästänyt että voisi koittaa vaihtaa, mutta niitä ei ole missään.
https://www.ebay.com/itm/Mass-Air-Flow- ... SwLEVbmHYE
https://www.google.com/search?q=EAC3821 ... utf-8&aq=t
https://www.sngbarratt.com/uk/#!/Englis ... 0e7a5433e9
https://www.jagspares.co.uk/product/air ... ac3821e**1***
No joo, coming soon ja special order. Mutta kai tuo joltain noista löytyy?
Köpi
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Näyttää kyllä sopivalta. Löysin alkuperäisen käytetyn osan Saksasta, jonka kunnosta nyt ei tietysti voi olla varma. Hivenen käynti parani, mutta aivan sekaisin se on vieläkin. Ehkä metsästän vielä muut anturit jostain ennenkuin ostan MAFfia.TePe kirjoitti:Cardonelta pitäisi ainakin periaatteessa löytyä, tuotenro 74-20100. Näyttääköhän sopivalta:Mystinenmetsätyömies kirjoitti: Ilmamäärämittaria olen metsästänyt että voisi koittaa vaihtaa, mutta niitä ei ole missään.
https://www.ebay.com/itm/Mass-Air-Flow- ... SwLEVbmHYE
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Vaihdoin autoon eilen moottorin lämpötilan anturin, ja auto kävi vähän aikaa jopa tyhjäkäyntiä. Ajoinkin sillä huimat 200m.
Kylmäkäynnistys lämpötila-anturi tuli myös käytettynä, mutta olikin hieman erilainen.
Toivon kipinä syttyi taas tähän hommaan.
Kylmäkäynnistys lämpötila-anturi tuli myös käytettynä, mutta olikin hieman erilainen.
Toivon kipinä syttyi taas tähän hommaan.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Taas on kissa nostettu pöydälle.
MAF löytyi käytettynä, mutta ainakaan tällä ei korjaantunut. En jotenkin jaksa uskoa vian olevan siinä.
En löydä moottorin asentoa antavaa anturia, jonkunhan olisi varmaan annettava tieto eculle. Jonkinlainen kampiakselin asentoanturi? Tai YKK anturi?
MAF löytyi käytettynä, mutta ainakaan tällä ei korjaantunut. En jotenkin jaksa uskoa vian olevan siinä.
En löydä moottorin asentoa antavaa anturia, jonkunhan olisi varmaan annettava tieto eculle. Jonkinlainen kampiakselin asentoanturi? Tai YKK anturi?
Re: Xj6 -86 herättelyä
Luinko huolimattomasti, mutta minulle ei selvinnyt onko tuo XJ6 mallia Series 3 vai XJ40?
Ainakin Series 3 mallissa MAF:n voi avata, vaikka ei kai se ole tarkoitettu avattavaksi. Kun sen avaa, liukupotikkaa säätämällä voi seosta justeerata, laihemmalle tai rikkaammalle.
Ainakin Series 3 mallissa MAF:n voi avata, vaikka ei kai se ole tarkoitettu avattavaksi. Kun sen avaa, liukupotikkaa säätämällä voi seosta justeerata, laihemmalle tai rikkaammalle.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm
Re: Xj6 -86 herättelyä
Series 3.
Bensan paineet mittasin taas kun ei syötä ainetta ollenkaan. Painetta löytyi kuitenkin 3 baaria. Yhtään ei yritäkään hörähtää ja tulpat pysyy kuivina.
Mitä jos ecu temppuilee eikä anna avaamiskäskyä suuttimille?
Bensan paineet mittasin taas kun ei syötä ainetta ollenkaan. Painetta löytyi kuitenkin 3 baaria. Yhtään ei yritäkään hörähtää ja tulpat pysyy kuivina.
Mitä jos ecu temppuilee eikä anna avaamiskäskyä suuttimille?