XE -16 vai XF -13
XE -16 vai XF -13
Harkinnassa vaihtelun vuoksi Jaguar-kuskiksi palaaminen.
Mielenkiintoisesti osuisi nyt sopivan oloisiksi vaihdokeiksi XE 2.0 diesel tai XF 2.2 diesel. Molemmat automaatteja ja molemmilla ajettu n. 110 tkm. Hintaluokka sama.
Pystyykö noiden "järkevyyttä" mitenkään vertaamaan keskenään? Onko esim. huolto-ohjelmat samantyylisiä?
Kai -13 mallisessa XF:ssa on jo bluetooth-yhteys puhelimen ja stereoiden välillä?
Mielenkiintoisesti osuisi nyt sopivan oloisiksi vaihdokeiksi XE 2.0 diesel tai XF 2.2 diesel. Molemmat automaatteja ja molemmilla ajettu n. 110 tkm. Hintaluokka sama.
Pystyykö noiden "järkevyyttä" mitenkään vertaamaan keskenään? Onko esim. huolto-ohjelmat samantyylisiä?
Kai -13 mallisessa XF:ssa on jo bluetooth-yhteys puhelimen ja stereoiden välillä?
Re: XE -16 vai XF -13
Kannattaa käydä testaamassa molempia. XE:tä on moitittu äänekkääksi mutta en ole itse koskaan kyytiin vielä päässyt, niin en tiedä kuinka iso ero on ja onko se kuinka paljon ”pienemmän kokoluokan” auto. Sisustaltaanhan tuo on varmasti modernimpi. Varustepaketit tosin vaikuttaa paljon ilmeeseen. Mulla ainakin 2012 mallisessa xf:ssä toimii Bluetoothin kautta musiikit ja handsfree.
Re: XE -16 vai XF -13
XF sitä sitten tulee ja tietenkin aivan eri auto kuin oli tulossa tuon alkuperäisen viestin kirjoittamisen aikaan
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
XF:ssä kannattaa varmistaa että on bt audio protokolla (myös musiikin streamaus) eikä pelkkä hf bt protokolla (hands free puhelimen käyttöön). Vanhempia XF malleja on myös tuolla suppeammalla toiminnolla, ja automyyjän mainostus "tässä on bluetooth" ei vielä kerro kummasta kyse.
Re: XE -16 vai XF -13
Sujuvasti löytyi IPhone ja Spotify pelitti niin, että koeajolla humppa raikui. -13-mallinen uutena Suomeen tuotu yksilö.DiltWasney kirjoitti:XF:ssä kannattaa varmistaa että on bt audio protokolla (myös musiikin streamaus) eikä pelkkä hf bt protokolla (hands free puhelimen käyttöön). Vanhempia XF malleja on myös tuolla suppeammalla toiminnolla, ja automyyjän mainostus "tässä on bluetooth" ei vielä kerro kummasta kyse.
Vanhassa GS450h-Lexuksessa oli ärsyttävästi juuri tuolla kuvaamallasi tavalla, vain puhelut toimivat, mikään muu BT ei.
Re: XE -16 vai XF -13
Kokemusta molemmista samoilla koneilla.
Kuskinpaikka lähes identtinen.
Takatilat paremmat XF:ssä.
XE:ssä se liukkaaseen tai löysähiekkaiseen mäkeen nouseva automaattinen kiihdytysmode.
Mielestäni sama hiljaisuus , mukavuus ja kulku.
Erittäin taloudellisia. Hirmuisen pitkät huoltovälit, yli 30 000km. Öljyäkään ei tarvitse vaihtaa ennen.....!!!
Kerta kaikkiaan nautittavaa menoa.
XE huutaa ureaa, v. 2011 XF ei vielä.
XF:ään en tilannut muuta kuin takatutkapiipparit.
XE:ssä lähes kaikki extrat lasikattoa myöten ovh. 20 000e. Tästä iso lisäluxus nyt.
Kannattaa koeajaa molemmat ja valita tuntuman ja varusteiden mukaan minkä aloittaja jo lienee tehnytkin!
Kuskinpaikka lähes identtinen.
Takatilat paremmat XF:ssä.
XE:ssä se liukkaaseen tai löysähiekkaiseen mäkeen nouseva automaattinen kiihdytysmode.
Mielestäni sama hiljaisuus , mukavuus ja kulku.
Erittäin taloudellisia. Hirmuisen pitkät huoltovälit, yli 30 000km. Öljyäkään ei tarvitse vaihtaa ennen.....!!!
Kerta kaikkiaan nautittavaa menoa.
XE huutaa ureaa, v. 2011 XF ei vielä.
XF:ään en tilannut muuta kuin takatutkapiipparit.
XE:ssä lähes kaikki extrat lasikattoa myöten ovh. 20 000e. Tästä iso lisäluxus nyt.
Kannattaa koeajaa molemmat ja valita tuntuman ja varusteiden mukaan minkä aloittaja jo lienee tehnytkin!
Re: XE -16 vai XF -13
Olen tutkaillut Youtubesta ym. vertailuja ja testejä XE:stä, ja jotenkin paistaa läpi se, että yleinen laatuvaikutelma ei olisi kovin hyvä esim. vertailussa saksalaisia vastaan. En ole vielä itse päässyt tutkailemaan ja testailemaan, mutta miten asia mahtaa todellisuudessa olla? Mielessä pyörii auton tuonti, mutta ettei vaan löisi kirvestään kiveen. Tunteella vai järjellä, eli XE R-Sport vai Bemari 520? Nettiauton mukaan ainakin toistaiseksi XE:n arvo näyttää säilyvän suunnilleen siinä kuin Bemarinkin, mutta ettei pitkän päälle vaan kävisi kuten X-Typelle.
Re: XE -16 vai XF -13
Mitä x-typelle sitten kävi ???
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
Miksi vertailussa nuo, kun ovat ihan eri segmentin autoja. XE on todella pieni auto, etenkin takapenkki ja takakontti todella pienet. Kilpaileva BMW segmentissä olisi 320 (tai tiloiltaan melkein jopa 100-sarja). 500-sarja taas on samaa suuruusluokkaa XF:n kanssa. Itse olen kaksi kertaa koeajanut XE:tä ja yksi merkille pantava asia oli melko karkea moottorin dieseltraktori-ääni. Toinen oli se että XE:tä on melkoisina karvalakkimalleina myytävänä, kangasverhoilu, penkit säädetään vanhanaikaisesti edestä penkin alta metallitankoa nykien, jne. Kannattaa tsekata paremmat varustelutasot tai faceliftattu malli. XF tuntuu kuitenkin aivan eri kokoluokan autolta heti rattiin tarttuessa. XE karvalakkimallin stereot olivat myös yhtälailla pettymys kuin XF:n halpis "Jaguar Sound System". Jos on musiikin kuuntelun ystävä, kannattaa ehdottomasti ottaa Meridian tai B&W äänentoisto, tai mikä Premium Sound System on kulloinkin saatavilla.MGB kirjoitti:XE R-Sport vai Bemari 520?
Re: XE -16 vai XF -13
Bemariin ei sinänsä ole erityistä hinkua, mutta 520D farkku kaikilla varusteilla voisi kyllä hyvinkin toimia. Alunperin mielessä ollut XF-farkku olisi hyvä, mutta vanhempi XF versio tuntuu vanhentuneelta esim. Bemariin verrattuna, ja 2016 facelift menee vielä roimasti yli budjetin,
Itsellä hankinta lähtee budjetin kautta, ja ilmoituksia katsellessa XE R-Sport alkoi ihan vahingossa kiinnostaa hinnan takia. Farkku on tosiaan nyt ollut haussa, mutta vanhastaan on aina nuo sporttisemmat sykähdyttäneet mieltä. Bemarin 320 ei minun mielessäni kuulu tähän joukkoon, mutta XE oikeilla varusteilla tuntui pirteältä ja mielenkiintoiselta.
Tuo viitaus X-Typeen tarkoitti sitä, että kaikki kohtaamani "asiantuntijat" tuntuvat olevan vakaasti sitä mieltä, että X ei ole oikea Jaguar, vaan Mondeo. XE:llä ei sillä lailla ole suoraa linkkiä muihin merkkeihin, mutta köykäinen laatuvaikutelma voi tulevaisuudessa haitata arvostusta.
Itsellä hankinta lähtee budjetin kautta, ja ilmoituksia katsellessa XE R-Sport alkoi ihan vahingossa kiinnostaa hinnan takia. Farkku on tosiaan nyt ollut haussa, mutta vanhastaan on aina nuo sporttisemmat sykähdyttäneet mieltä. Bemarin 320 ei minun mielessäni kuulu tähän joukkoon, mutta XE oikeilla varusteilla tuntui pirteältä ja mielenkiintoiselta.
Tuo viitaus X-Typeen tarkoitti sitä, että kaikki kohtaamani "asiantuntijat" tuntuvat olevan vakaasti sitä mieltä, että X ei ole oikea Jaguar, vaan Mondeo. XE:llä ei sillä lailla ole suoraa linkkiä muihin merkkeihin, mutta köykäinen laatuvaikutelma voi tulevaisuudessa haitata arvostusta.
Re: XE -16 vai XF -13
Heh huvittaa nämä mondeo vertaukset. Vaikka 20% osista onkin samaa niin kyllä x-type on aika eri auto kuin Mondeo,vaikka mondeo hyvä auto onkin. Onhan S-typessäkin Lincoln LS osia ja taitaa jopa Bentley GT:ssä olla VW osia. Itsekin katsellut uudempaa jaggea, mutta uudet eivät hirveästi miellytä silmää. XF pitäisi käydä koeajamassa ehdottomasti. Bensakoneiden tarjonta on vain melko suppeaa Suomessa.
Re: XE -16 vai XF -13
Onnittelut isomman kissan hankinnasta!siltala kirjoitti: XF sitä sitten tulee ja tietenkin aivan eri auto kuin oli tulossa tuon alkuperäisen viestin kirjoittamisen aikaan
Re: XE -16 vai XF -13
Mielenkiintoista luettava koska olen itsekin nyt miettinyt näiden kahden mallin välisiä eroja ja sopivuutta.
Aiemmin monta Alfa Romeota omistaneena, jotenkin vain nämä viimeisimmät Alfan mallit ei ole sytyttänyt. Nyt tapahtui kuitenkin sellainen kummallinen juttu, että taannoin koeajamani käytetty automaattivaihteinen Jaguar XE tuntui sopivan käteen kuin hansikas. XE on ulkomitoistaan huolimatta kuin kokoluokkaa pienempi auto, joten tutustuin myös XF:ään, joka oli minun makuun järkevämpi, mutta minulle vaikutelma oli myös jotensakin laimeampi. Tähän voi vaikuttaa myös se, että kokeilu XF oli manuaali. Siis nämä molemmat olivat XE ja XF dieseleitä. Kokemus oli, että tuon XF:n moottori ja vaihdelaatikko yhdistelmä ei innostanut, ehkä Jaguaarin kuuluu olla automaattivaihteistolla.
Tässä sitä nyt ollaan, firman leasing mondeo, jonka sopimus on kesken ei tunnu nyt oikein miltään ja vaimokin painostaa auton vaihtoon.
Palatakseni tähän huolto asiaan, miten näihin XE ja XF malleihin saa varaosia vai onko ainoa alkuperäisvaraosien hankintapaikka merkkihuollon marmoritiski. Onnistuuko huollot missä vaan, vai joutuuko siinäkin kääntymään merkkihuollon puoleen. Pitkähän noissa on huoltoväli, mutta kyselen tätä siksi, että jostain syystä olen tullut siihen vaikutelmaan, että huollot olisivat näihin kalliita.
Niin ja onko jotakin mitä käytettyä XE:tä tai XF:ää hankkivan pitäisi tietää, tyyppivikoja tai asioita joihin tulee kiinnittää huomiota.
Niin ja vielä kiitokset foorumille pääsystä.
Aiemmin monta Alfa Romeota omistaneena, jotenkin vain nämä viimeisimmät Alfan mallit ei ole sytyttänyt. Nyt tapahtui kuitenkin sellainen kummallinen juttu, että taannoin koeajamani käytetty automaattivaihteinen Jaguar XE tuntui sopivan käteen kuin hansikas. XE on ulkomitoistaan huolimatta kuin kokoluokkaa pienempi auto, joten tutustuin myös XF:ään, joka oli minun makuun järkevämpi, mutta minulle vaikutelma oli myös jotensakin laimeampi. Tähän voi vaikuttaa myös se, että kokeilu XF oli manuaali. Siis nämä molemmat olivat XE ja XF dieseleitä. Kokemus oli, että tuon XF:n moottori ja vaihdelaatikko yhdistelmä ei innostanut, ehkä Jaguaarin kuuluu olla automaattivaihteistolla.
Tässä sitä nyt ollaan, firman leasing mondeo, jonka sopimus on kesken ei tunnu nyt oikein miltään ja vaimokin painostaa auton vaihtoon.
Palatakseni tähän huolto asiaan, miten näihin XE ja XF malleihin saa varaosia vai onko ainoa alkuperäisvaraosien hankintapaikka merkkihuollon marmoritiski. Onnistuuko huollot missä vaan, vai joutuuko siinäkin kääntymään merkkihuollon puoleen. Pitkähän noissa on huoltoväli, mutta kyselen tätä siksi, että jostain syystä olen tullut siihen vaikutelmaan, että huollot olisivat näihin kalliita.
Niin ja onko jotakin mitä käytettyä XE:tä tai XF:ää hankkivan pitäisi tietää, tyyppivikoja tai asioita joihin tulee kiinnittää huomiota.
Niin ja vielä kiitokset foorumille pääsystä.
Re: XE -16 vai XF -13
Pakko heittää keskusteluun, että onko kukaan harkinnut näitä? Oletteko tehneet laskelmia missä tilanteessa tämmöinen olisi järkevää.
https://www.vaunula.com/fi/ajankohtaist ... pan-paalle
https://www.vaunula.com/fi/ajankohtaist ... pan-paalle
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
Osien toimitusajat merkkiä tuntemattomille pajoille usein pitkiä. Oma XF oli kesällä viikkotolkulla pajalla odottamassa osia koska Mekonomen tilasi omia kanaviaan. Myöhemmin kuulin että jag erikoisfirma olisi löytänyt osat päivissä.
Pääkaupunkiseudun kalleimmaksi merkkiliikkeeksi koin SCC:n, Länsiauton tarjoamat hinnat omissa tapauksissani oli 30-50% edullisemmat. Silti vielä edullisemmin sai ei-valtuultetuilta merkkispecialisteilta kuten Jag-Finn jota suosittelen lämpimästi. Hintaero tulee pääosin siitä että varaosia saa paljon halvemmalla kun ei osta marmoritiskiltä. Ei-valtuutettu firma voi myös tarjota poikkeavia vaihtoehtoja kuten
tarvike osaa,käytettyää osaa, tms, kun virallinen vaihdattaa aina uuteen. Ei Jaguar huolloista ikinä ihan perus-corolla huoltohinnoilla pääse mutta kun tietää minne vie, säästyy kuitenkin selvää rahaa. Takuuhan säilyy nykylain mukaan kunhan huolto-ohjelmaa on noudatettu. Sähköinen huoltokirjakin päivittyy myös noilla.
Pääkaupunkiseudun kalleimmaksi merkkiliikkeeksi koin SCC:n, Länsiauton tarjoamat hinnat omissa tapauksissani oli 30-50% edullisemmat. Silti vielä edullisemmin sai ei-valtuultetuilta merkkispecialisteilta kuten Jag-Finn jota suosittelen lämpimästi. Hintaero tulee pääosin siitä että varaosia saa paljon halvemmalla kun ei osta marmoritiskiltä. Ei-valtuutettu firma voi myös tarjota poikkeavia vaihtoehtoja kuten
tarvike osaa,käytettyää osaa, tms, kun virallinen vaihdattaa aina uuteen. Ei Jaguar huolloista ikinä ihan perus-corolla huoltohinnoilla pääse mutta kun tietää minne vie, säästyy kuitenkin selvää rahaa. Takuuhan säilyy nykylain mukaan kunhan huolto-ohjelmaa on noudatettu. Sähköinen huoltokirjakin päivittyy myös noilla.
Re: XE -16 vai XF -13
Täällä päin (Oulussa) merkkihuoloista on vain yksi valita ja hintatasosta en osaa kokematta sanoa. Ajatuksena on että huolto-osat voisi tilata itse jostain ja työt teettää jollakin joka osaa.
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
Käsittääkseni Jag-Finn toimittaa tilauksesta varaosia muualle Suomeen. Kannattaa kuitenkin varmistaa asia firmasta suoraan.
Re: XE -16 vai XF -13
Pikaisen tsekkauksen perusteella Autodoc toimittaa myös XE:n normaaleja perushuolto-osia. Tulevat yleensä noin viikossa kotiin, ja hintataso on sellainen, että itse en ole esim. Motonetista ostanut autoihini pitkään aikaan mitään osia. Vaikka yleensä olen hankkinut sieltä halvimpia tarjolla olevia osia, ei ongelmia ole ollut. Jotkut vannovat alkuperäisosien nimeen, mutta enpä tiedä asian hyötyä. Perushuolto-osien asennuskaan ei ole mikään merkkihuoltoa vaativa asia.
Re: XE -16 vai XF -13
XF palveli n. 1,1 vuotta hyvin ja vaihdoin ensimmäistä kertaa elämässäni samanmerkkiseen autoon suoraan. Sain neliveto-XE:hen niin hyvän hyvityksen, että nyt tulee kokeiltua sellaista.
Muutaman päivän ensituntuma on, että XE on selvästi pikkuautomaisempi (varsinkin ajomelu), mutta monin tavoin modernimpi niin käytökseltään kuin varsinkin sisäpuoliselta näkymältään.
Lämmitettävää rattia ja lämmitettävää tuulilasia on vähän ikävä, mutta muuten vaihtokauppa ei ainakaan vielä harmita.
Muutaman päivän ensituntuma on, että XE on selvästi pikkuautomaisempi (varsinkin ajomelu), mutta monin tavoin modernimpi niin käytökseltään kuin varsinkin sisäpuoliselta näkymältään.
Lämmitettävää rattia ja lämmitettävää tuulilasia on vähän ikävä, mutta muuten vaihtokauppa ei ainakaan vielä harmita.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 7:22 pm
- Paikkakunta: Tornio
Re: XE -16 vai XF -13
XE ollut nyt kesästä lähtien. 2016 2.0 diesel.
Huomattavan ketterä kaupungilla ja parkkipaikoilla edelliseen eli XFään verrattuna.
Takatilat ja tavaratila pienet, mutta ei haittaa.
Vielä kun seuraavana talvena pääsee noista mukana seuranneista piikkirenkaista niin oikein tykätään.
Huomattavan ketterä kaupungilla ja parkkipaikoilla edelliseen eli XFään verrattuna.
Takatilat ja tavaratila pienet, mutta ei haittaa.
Vielä kun seuraavana talvena pääsee noista mukana seuranneista piikkirenkaista niin oikein tykätään.
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
Olikos XE:ssä alusta asti tuo Jaguarin oma Ingenium-moottori? Noissa ekan faceliftin XF:issä ärsyttää kun se parilitrainen (oliko 2.2) Fordin kone on sellainen matalilla kierroksilla jurnuttaen kulkeva, todella raivostuttava kone. Vanhoissa XF:ss parhaita ovat V-moottorit ja sitten uudemmissa nämä 2.0 litraiset Ingeniumit on mukavia myös.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm
Re: XE -16 vai XF -13
PSA:n tuotantoa ja tehoissa, luotettavuudessa, kulutuksessa ja huoltokustannuksissa aika lyömätön moottori. Matalat kierrokset ei ole moottorin, vaan vaihdelaatikon ominaisuus.
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
Toki joo, mutta täristävä ominaisuus esiintyy lähinnä noiden moottoreiden yhteydessä. Eka XF:ni oli 3.0DS v-moottorilla ja se oli upea. Sitten oli XJ8 bensakoneella mikä oli myös mukava. Sen jälkeen olen koeajanut useita ostohousut jalassa, mutta noilla PSA 2.2:lla ei vain ole lainkaan yhtä kivaa ajaa. Enkä tarkoita tehollisesti, vaan juuri tuo perusajo tuossa Kehällä 80km/h alueella, auto täristää ja jurnuttaa hädin tuskin yli 1000 kierroksilla ja on epämukava. Uudet 2l koneet ovat olleet taas ihan ok. Ja olen ajanut useita, ei ole yksilöstä kiinni.rontikainen kirjoitti:Matalat kierrokset ei ole moottorin, vaan vaihdelaatikon ominaisuus.
Re: XE -16 vai XF -13
Onko 2.2 psa kone ? Pösö Citroen ym. Luulin että olis edes Transitin kone .
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
Googlella löytyi: "The engine is the new Ford/ PSA unit, as already seen in the Mondeo and Peugeot 508, but reworked for north-south installation to turn the rear wheels."
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XE -16 vai XF -13
Niinhän se kehumani 3.0D konekin oli Ford/PSA yhteistyötekele, taisi lukea jopa Citroen joissain letkuissa kun joskus jotain siihen fiksailtiin. Mutta sellainen kone kelpaisi kyllä uudestaankin.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm
Re: XE -16 vai XF -13
Niinpä, se Transitin kehuttu kone on juurikin tämä PSA 2.2.pta kirjoitti:Onko 2.2 psa kone ? Pösö Citroen ym. Luulin että olis edes Transitin kone .
Re: XE -16 vai XF -13
Ok. Aina oppii uutta . 2,2 koneesta olen kuullut vain kehuja . Täytyy käydä itsekin koeajamassa . Kiitos tiedosta
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Re: XE -16 vai XF -13
Aikanaan omaa uutta 2,2 Xf säädettiin parin kk ikäisenä.
Siitä liian matalien kierrosten jurinadta pääsi kun veti ratin läpyskästä pienempää vaihdetta.
Oli tosi hyvä ja kiva auto.
Nyk. uudesta ollut 2,0d Xe on alkupään malli. Aina ollut Jaggen oma Ingenium-moottori.
Täysin virheetön ja huoleton auto. Nyt 70 000km.
Tosi hyvä ja kiva auto.
Ollut kulutukseltaan säästöpossu kunnes viikko sitten tuli täyssähköauto.
Erona vain että Xe kuljettaa jopa 1500km kun sähikäinen samalla säästöajolla 350km.....
Siitä liian matalien kierrosten jurinadta pääsi kun veti ratin läpyskästä pienempää vaihdetta.
Oli tosi hyvä ja kiva auto.
Nyk. uudesta ollut 2,0d Xe on alkupään malli. Aina ollut Jaggen oma Ingenium-moottori.
Täysin virheetön ja huoleton auto. Nyt 70 000km.
Tosi hyvä ja kiva auto.
Ollut kulutukseltaan säästöpossu kunnes viikko sitten tuli täyssähköauto.
Erona vain että Xe kuljettaa jopa 1500km kun sähikäinen samalla säästöajolla 350km.....