XJ-S V12 muutti ranchille

Yleinen Jaguar-keskustelu
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tuli hankittu pihan V-kone sarjaan erittäin siistikuntoinen rotukissa. Aikani luimuilin myyjän nettisivuilla ja kun kävin sitten autoa katsomassa/kokeilemassa olin myyty mies.
Positiivisista ennakko-odotuksista huolimatta auton erittäin siisti kunto suorastaan häkellytti, eikä koeajo suinkaan vähentänyt innostusta... erittäin hieno peli ja jotenkin se valtavan uljas tunne huokui autosta ja vei miehen mennessään.

Kyseessä siis series II XJ-S V12. Hyvässä kodissa ollut suomi-auto. Nyt se pääsee, tai joutuu, tänne meille pikkuRoverin ja kahden Rangen kaveriksi. Tämä ajokausi tulee jäämään vähän lyhyeksi mutta ens kesänä sit aloitetaan tosissaan.
Kehuskellaan sitten enemmän kun vaunu joskus kotiutuu.

EDIT: otsikko päivitetty
Viimeksi muokannut AVRO, Su Tammi 01, 2023 12:23 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
jööran
Viestit: 27
Liittynyt: To Marras 20, 2014 11:35 am

Re: XJ-S V12 muuttamassa ranchille

Viesti Kirjoittaja jööran »

Onneksi olkoon.

Tuliko kovalla vai rättikatolla?

Aika vähän on täällä juttua XJS:stä. Optimistisesti voisi ajatella sen johtuvan vähistä huolista.
1994 XJS 4.0, 2+2 (heh) Convertible
1990 RRC V8 3.9
1989 LR Defender 110 Pick Up V8
2003 MB 220 CDI W203
2013 MB 220 CDI S204
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muuttamassa ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kiitos. Tämä on kovalla katolla, rättikatot ei oikein nappaa. Kunhan päästään alkuun niin saatan kirjailla juttuja, toivottavasti positiivisia, kun tuonne Rover-puolellekin jaksaa jutustella.

Vahinko vaan kun kaik on tuolla FB:ssa vaan. :x
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muuttamassa ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Iso kissa saapui tänään tutkimaan uutta kotiaan. Olin varsin tyytyväinen tuolla ajellessa, on melkoisen eleetöntä ja smoothia kyytiä.
Kuva

British racing green ja vaalea nahka sisustus. Frouvakin näytti hyväksyneen tulokkaan vaikka ei ihan aina näitä mun autohankintoja oikein ymmärrä, kävi istuksimassa mutta ei vielä halunnut lähteä ajelulle. Ens viikolla päästään paremmin tutustumaan tulokkaaseen kun pikku kuviot on ensin hoideltu sekä auton että ukon osalta.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tällä on nyt jokuseen otteeseen ajeltu ja kun myyjän kanssa sovitut kuviot on auton liikkeiden osalta hoidettu niin ajelua on kelien salliessa vielä tarkoitus suorittaa.

Auto toimii hyvin, kilsoja on ehtinyt kertyä viimeisen kk aikana jokunen satanen mikä ei minun mielestä ole pahitteeksi vanhalle autolle, pysyy vetreänä.
Tavoilleni uskollisena olen jo ruksannut päässäni asioita joille pitää tehdä jotain tässä kun joutaa, pikkujuttuja. Radioantennin grommetti tuli jo tilattua, se kun on halki niin eihän semmoista viitsi loputtomiin katsella. Samoin workshop manual, ei mitään HBL opusta vaan toivottavasti kunnollisempi.
Soitin on aika epäherkkä, tarviaa vähän tutkia olisko antenni/antennilinja huono. Menetys ei ole suuri kun kaupallisten kanavien tarjonta on surkean ja luokattoman väliltä, säilytyslokerossa on iso kasa c-kasetteja jotka kuuluivat kauppaan... :P , tarviaa ruopata ne ja kuulostella mitä sieltä löytyy. AInakin kaksi mielekästä jo löytyi.
Nyt kun tuli ajeltua pimeällä niin totesin mittarivalot aika hämäriksi, vaikka säätö on täysillä. Ettei vaan olis perinteiset mustuneet polttimot jotka vaihtamalla saisi hieman kirkastusta.
Keskuslukko ei toimi, tämä laitetaan myyjän piikkiin kuntoon kun vaan tähtimerkit osuu kohdilleen. Ei ole paniikki kun täällä sivummalla asia ei ole kovin tärkeä.

Muutakin pientä hipistelyä jos joutaa. Tässä on nyt vähän kahden vaiheilla kumpi autoista menee muualle talveksi, ja kumpi jää kotipajaan. Tässä ei olisi mitään suuren suurta, tuo P6 Rover sen sijaan tarttis vähän hommailua joten se tod näk jää tähän ranchille talvehtimään ja kisu saa nukkua muualla. Tallipaikastakin tuli jo aiesopimus, eikä tarvinnut tuulettaa jo muutenkin raikasta lompsaa kovin mainittavasti.

Mutta kyllä se vaan tuntuu mahtavalta autolta ajella. Kyselin VAG tdi kollegalta että montakos sylinteriä sillä on tuossa pihassa? Range kun on kans tällä hetkellä kustannuspaikalla niin vierekkäisissä ruuduissa on yhteensä 20 pyttyä. 8)

Vähän surullistakin. Kävin viikonloppureissulla kaverin tykönä Lontoossa ja siellä hoideltiin sinne jääneestä S-typestä paperit sillai että auto on nyt kaverin, tekee sillä mitä haluaa. Näillä näkymin se kulkee jonnekkin ens kevääseen ja sit joko seuraavalle omistajalle tai romikseen. Hyvä kissi oli ollakseen tonnin auto, luotettavasti se on kaveriakin palvellut viimeisen vuoden.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Tyylikäs Iso-Kissa-Coupe!

Ja oikean värinenkin.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tuli nuo mittariston taustavalot vaihdeltua kun työmaalla on hiljaista. Tuossa illemmalla kun lähtee tuksuttelemaan kotiinpäin niin näkee auttoiko yhtään vai menikö kaikki turha työ taas hukkaan. Pari W tehokkaammat bulbit laitoin, juippi meinasi että ledien kans pitää olla varuillaan jos ei poista niitä vihreitä kupuja. Pahimmillaan tulee siniset taustat... HYI!

Vaihdoin myös antennin kumiluttanan lokariin, suht tiukka asennettava mutta sopivan muovilastan avulla oikeassa asennossa se asettui paikoilleen. Nyt ei valu vesi enää lokarin sisään, ainakaan tuosta. Ja on se siistimpikin, kun rumasti halkinainen kumi on vaihtunut ehjään.

Lampunpesurien sulat värkkäsin irtokumeista. Tämä ei tosin ollut ihan onnistunut operaatio kun irtosulka olikin poikkileikkaukseltaan ihan erilainen kuin orkkis, täytyy kaivella varaston sulista uus uhri. Rangeenkin vaihtelen tuulilasin pyyhinnästä eläköityneitä kumeja silmänpyyhkijöiksi. Tässä hommassa kun ei uusikaan kumi loputtomiin kestä niin mieluummin ajaa käytetyt kumit tuossa loppuun.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Keskuslukitus tuli korjattua, ei ollut lukkomoottori rikki vaan tanko irronnut lukkokoneistosta. Pieni taiteilu peilin ja silmin varustetuiden sormenpäiden kanssa niin tanko meni paikoilleen ja k-lukko toimii.
Oikukkaaksi havaittu orkkisgrammari vaihtui väliaikaisesti valkoisesta Rangesta otettuun soittimeen, toi orkkis Jaguar/Alpine tarviaa jossain vaiheessa pyrkiä saattamaan toimintakuntoon.
Muuallakin voivottelin mutta kyllä mä vaan niin paljon olen pettynyt retromankka tarjontaan, ei nopealla etsinnällä löytynyt tyyliin sopivaa... liikaa kromia, liikaa diginäyttöä. :cry:

Sähköpeilitkin melkein toimivat, tätä pitää vielä funtsia kun se katkaisija on aika hinnakas.

Kattovalo palaa vähän miten sattuu, tai ei olleenkaan. Tässä on asennon lukitukset kuluneet joten katotaan saisko muuten ehjästä-siististä valokalusteesta vielä toimivan. Tämmöisten pitää toimia, piste.

Muuten kisu on juossut kivasti, frouvakin uskaltautui sillä matkailemaan lähipitäjään ja oli mielissään sieltä tullessa. Parisataa km oli ajellut, eikös tämmöinen GT cruiser olekkin just moiseen ajoon.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisun häntä tuli ehjättyä. Se kun jäi eräänä päivänä jytkyttämään vaikka oli pitkänä. Työmaalla purkki käteen ja palasiksi, tämä on tehty purettavaksi.
Todennäköisin vika oli piirikortin hapettuminen, muuta tuosta en löytänyt vaan pesin vanhat likaiset rasvat mekanismista pois ja kasasin uusilla puhtailla. Piirikortti vaikutti pelastuneen ainakin tähän hätään asiaankuuluvalla deodorantilla ja harjauksella. Vesi lienee mennyt rikkinäisestä antennin grommetista, joka on jo aiemmin vaihdettu, siitä kun sataa suoraan antennimoottorin päälle ja sähköliitin on just purkin päällä - piirikortti heti siinä alla.

Nyt kuitenkin toimii, aika simppeli homma simppelille ukkelille. :P

Kuva


Muuten tällä on ajeltu vielä, kelit ihan ok ja parempi että kissa liikkuu kuin että makaisi pihassa sateessa. Yövuorojen ajaksi on päässyt halliin lämpöiseen. Hienosti pelaa ja kulkee tyylikkästi. Kollegat ihailee tuota moottoria, startin sähistyä hetken pata vaan käy eleettömästi... ei mitn tarpeettomia murahduksia tms.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Sisävalokin tuli korjattua. En raatsinut uutta ostaa koska vanhakin oli siistissä kunnossa kaikinpuolin, pl. se linssin asennonpidin -> ON-OFF-OVI ei toiminut kun kaluste ei "lukittunut" oikein mihinkään asentoon vaan oli semmoinen lötkö. Vaikuttaa myös melkoisen hinnakkaalta kapistukselta.

Tätähän tuli jo aiemmin tutkittua ja todettua että se pikkuruinen kuula joka lukituksen hoitelee pääsee karkuun kolostaan, koska muovirunko on antautunut vuosisatojen vieriessä. Nyt kun työmaalla oli jo toinen yö peräkkäin hiljaista niin kaluste mukaan ja aiottua korjausta kokeilemaan. Onnistui hyvin, eli muoviseen runkoon kasvatin kuulapitimen ympärille pikaliimalla ja silikaattijauhella lisää materiaalia painuneen tilalle. Näppärää kamaa, nätti annostella ja kun jauheen tiputtelee pikaliimaan niin kovettuu välittömästi ja on nopeasti hionta-, ja muotoilukelpoista.

Tonne kuulan luokse lisää läskiä niin loppuu se kuulan karkailu, samoin tohon linssin kolmeuraiseen ulokkeesen täytin kuulan tekemän painauman.
Kuva

Toi juustonvärinen muoviosa on kutistunut jolloin kuula pääsee kolostaan karkuun ja linssin lukitus ei toimi.
Kuva

Tossa vielä yleiskuva, ei kovin monimutkainen kapine ollakseen Niksmannien tekele. Ei ehkä suunniteltu täysin purettavaksi mutta mitäpä ei pelle peloton, paino sanalla pelle, koittaisi koljata.
Kuva
Linssin saaminen takaisin kehykseen materiaalin lisäyksen jälkeen tuotti vähän tuskaa mutta kyllä se sinne lopulta napsahti. "Akselitapit" tosin ovat vähän narraten ulkopuolelta vaan painettu takaisin koska niiden asentelu sisäpuolelta näytti ainakin mahdottomalta. Linssin korvakkeet ovat nekin hieman ulospäin taipuneet, ilmeisesti ajansaatossa ja sekin lisää asentelun tiukkuutta.

Nyt valo kuitenkin toimii kuten kuuluukin, vielä kun ne ledit saisi hankittua niin olis enempi valoa kajuutassa. :P
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Vaihdoin tuossa hiljattain, juuri vuoden viimeiselle "huruajolle" toisen ajovalopolttimon kun mokoma pimeni eikä yksisilmäisenä ajele kukaan itseään/muita kunnioittava kuljettaja muutenkuin korjaamolle. Eikös niin?

Olipa kuumottava homma vaikka homma on melkein helpoksi ajateltu. Meinasin vaihtaa molemmat lamput mutta pihalla kurassa en sitten ruvennut enempää kun ei ollutkaan ihan nix und nax... yllätys Jagulaarissa. :lol:
Irroitus oli ok, ja ne pyyhkijätkin irtautuivat akselista ilman draamaa.

Takaisinlaitto olikin sitten oma hommansa kun eihän ne kirotut muovilukot ottaneet, erityisesti alimmainen oli ihan mahdoton.Joku tämän kanssa on jo aiemmin temunnut kun lasista puuttuu pikku pala yläreunasta jossa on kromikehyksen kiinnityskorvake törröttämässä. Ja lasin on varmaan tuohon kolhittu kun asennus on kovin piukea.
Lopulta umpio oli lähes paikoillaan mutta se alimmainen lukko jäi puolitiehen kun ei vaan mennyt niin ei mennyt.
Nyt otin homman uudestaan työn alle ja vaihdoin toisenkin lampun sekä asensin tämän ensin tuherretun umpion uusiksi. Ei mennyt ei sitten millään ennenkuin löysäsi umpion ylös-alas säädön ja sääti valot sitten uudestaan.

En tiedä teinkö jotain väärin vai onko tämä oikeasti näin tuskainen homma? Umpio kai periaatteessa menisi niihin muovilukkoihin sillai että ensin se sisimmäinen jota ei edes kunnolla näe ja sitten alempi vai ulompi seuraavaksi? Tässä ei mennyt oikein kumminkaanpäin kun niin kovaa ei voinut painaa että umpion kynnet olisivat lopsahtaneet lukkoihin.
Lopulta helpoin oli ruuvata ne alalukot kunnolla ulospäin ja asennuksen jälkeen valojen korkeussäätö.

Älkääkä peljätkö, Kisua ei ole uitettu tuolla suolassa. Se on makoillut tallissa jo tovin, nyt vaan innostuin ne lamput viimeistelemään.

Se viimeinen huruajokin oli ihan jees tuossa kuunvaihteessa. Käytiin mutsin kanssa hautuumaakierroksella, kaikkiaan melkein 300km tuli ajeltua kun mutsi asuu nykyään tuossa Hämeessä ja esim. faija on kuopattu Helsingin Malmin hautuumaalle. Eikä tuo äitimuorikaan ollut yhtään pahoillaan kun pääsi Kisulla kulkemaan, on kuitenkin vielä notkeassa kunnossa niin pääsi kyytiin ja itse uloskin. 8)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Sytkätulpat tuli vaihdettua, ja samalla vähän katseltua miten noi sytkävehkeet muuten jakselee. Johdot on jo vanhat, eikä jakajankansikaan ole ensiluokkaisessa kunnossa joten ne tulikin heti tilattua mutta ne voi vaihtaa kun joskus saapuvat. Pyörijästä jo jupisinkin tuolla toisessa ketjussa ja vaikkei se kovin huonona ollutkaan niin laitan uuden, kun sellaisen yleensäkin löysi.

Tulppien vaihto olikin rupeama itsessään. Laakson päältä sai purkaa kamaa pois että tulppiin pääsi kivuttomasti käsiksi, vakkarin kumiluttana ja venttiili - puolat jalkoineen - kaasuvivuston capstan. Jakajan olinkin jo tyhjentänyt heti aluksi. Etummaisten tulppien vaihtoon piti irroittaa ja hieman nostaa ilmastoinnin kompuraa, mun vehkeillä tulppiin ei muuten päässyt vaikka oli kolme erilaista tulppa-avainta käsillä. Ei mahdu niin ei mahdu. Kompuran irroitus ei sinänsä ole homma eikä mikään.
Ainakin osan tulpista voinee vaihtaa ilman isompia purkamisia mutta tähän on joku kotletti vetänyt tulpat ns. kiinni asti joten irroitus vaati isompaa avainta ja tommoisen tiukan tulpan auetessa jollain vinkuralla avatessa voi särkyä siitä ympäriltä kamaa tai se tulppa katketa jos avain lipeää. Nämä mm. eivät lähteneet varsin sutjakalla 12-kulmaisella nivelöidyllä tulppahylsyllä kun tulpasta pyöristyi kulmat.

Työn kestäessä tuli todettua että pa-suuttimien sähköliittimet ovat tiensä päässä. Aivan älyttömän rapeat, nämä täytyy kans jossain vaiheessa vaihtaa ennenkuin tulee problems. Sinänsä tämä ei ole mikään suuren suuri ongelma kun ko. liitin on ihan tavallinen AMPin liitin joita saa kaupasta rahaa vastaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Rupesinkin jo heti tussaroimaan bensasuuttimien littimiä. Nämähän ovat aikalailla perus AMP lliittimiä Bosch suuttimelle.
Vaihto ei ole kovin kummoinen juttu, ainut vaan.että liittimen peräpuoli ja alku johtosukasta on täytetty sitkeällä mäskillä joten pelkkä liitinrungon vaihto ei tule kyseeseen vaan johdot laitettava poikki ja johtoihin puristeltava uudet pinnitkin.
Osa johdoista on kiusallisen lyhyitä joten niitä joutuu vähän jatkamaan, tähän on kunnollisia tinajatkoja ja hyvää johtoa käsissä.

Yhden tuossa iltapuhteiksi näpräsin ja tuntuisi onnistuvan. Noi vanhat on kyllä ihan älyttömän rapeita, tosta kuvassa olevasta lohkesi pala tuolta kontaktienkin ympäriltä pelkästään avatessa... Näihin ei siis kannata mennä koskemaan ellei ole pakottava tarve.
Kuva

Kuva
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
jööran
Viestit: 27
Liittynyt: To Marras 20, 2014 11:35 am

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja jööran »

Jätit sitten tähän pienen cliffhangerin?
AVRO kirjoitti: Nämä mm. eivät lähteneet varsin sutjakalla 12-kulmaisella nivelöidyllä tulppahylsyllä kun tulpasta pyöristyi kulmat.
1994 XJS 4.0, 2+2 (heh) Convertible
1990 RRC V8 3.9
1989 LR Defender 110 Pick Up V8
2003 MB 220 CDI W203
2013 MB 220 CDI S204
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

jööran kirjoitti:Jätit sitten tähän pienen cliffhangerin?
AVRO kirjoitti: Nämä mm. eivät lähteneet varsin sutjakalla 12-kulmaisella nivelöidyllä tulppahylsyllä kun tulpasta pyöristyi kulmat.

En kai? Kaikki 12kpl tuli vaihdettua, mutta lienikö tässä joku ulosannin töksähdys. 12-kulmaisella nivelhylsyllä olisi mahtunut asiallisesti lähes kaikkiin tulppiin mutta kun joku oli vääntänyt ne niin tiukalle että tulpan nurkat pyöristyi. Kuusikulmaisella aukesi mutta kun ne hylsyt oli ilman niveltä niin puratti lisää että sai mahtumaan about suoraan.
Toisaalta noi nivelöidyt markettihylsyt on kysymysmerkki laadultaan niin pitkällä varrella näiden vääntäminen on arveluttavaa, ehkä parempikin että joutui heti purkuhommiin eikä käynyt sitä että nivel hajoaa kun tarjoaa tarpeeksi voimaa. Joutui nääs käyttämään tommosta ~50cm vääntövartta ja sitäkin sai kääntää varsin topakasti ennenkuin tulpat aukesivat kunnon napsahduksella.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Rupesin tuossa konehuonetta ihmetellässä funtsimaan tota vakkarin bellowsia. Ameriikan poikien voorumeilla tuntuu olevan kaikenlaisia ongelmia tämän kanssa, tosin niillä on ongelmia ihan kaiken kanssa. :)
Yhtäkaikki, mulla cruise toimii mutta se on kaikkea muuta kuin tarkka. Nopeus vaeltaa tyyliin +-10kmh ja esimerkiksi ylämäen jälkeen kissa vaan kiihtyy hiljalle kunnes joku tajuaa että himmataanpa vähän -> vauhti hiipuu alle asetetun. (Ja mulla kun hihnaa päässä luistattaa pumppujalkaisten kanssa-autoilijoiden humpaaminen erityisen paljon.

Vaikka olin vielä touhuamassa noiden bensasuuttimien kanssa niin se mokoma bellow näyttää hankaavan aika topakasti konepellin eristefylliin, bellowsin muotoinen kuluma näkyy fyllissä. Tämähän saattaisi hyvinkin aiheuttaa vakkarin hidasta reagointia kun bellow ei pääse vapaasti pidentymään-lyhentymään? Tuskin ainakaan parantaa toimintaa.
Onko kellään ollut vastaavaa pohdiskelua ko. aiheen kanssa?
Kiusallista kun tätähän ei nyt pääse ollenkaan kokeilemaan, kelit eivät houkuta isoa kisua ollenkaan. :D
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja HEF »

Mukavia seurattavia nämä sun remonttipäivitykset. 12 reikäistä ei kovin moni uskalla rassata mutta sulta tuo homma tuntuu luonnistavan. Ja onhan se autona mahtava kulkija. Veto on aivan tolkuton koko kierroslukualueen läpi. Olen tuollaisilla päässyt ajelemaan eikä se nautinto hevillä unohdu. Bensaa tietysti kuluu mutta jostainhan se voima on otettava.
Kerro vaan jatkossakin miten yhteiselo XJ-S:n kanssa sujuu. :)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Mukavaa että joku näitä jaksaa lueskella, ja tiedä vaikka olisi avuksikin jollekkin joskus. Ite pitää kaikki tehdä kun näitten rassailu on jollain tapaa terapeuttista vaikka välillä tuntuu että tarttis mennä terapiaan kun joku homma tökkii tai on muuten vaan hankala.

Onhan tuo aika puhutteleva kulkija, ei millään tavalla raivoava vaan just semmoinen sivistyneesti hyökkäävä. Toi toinen kesäkulkine, Rover P6, on toista maata. Varsin liukas mutta sillä meno on enemmänkin semmoista reuhaamista jos aikoo vähän kiihdytellä, toki silläkin voi lotkotella leppoisasti kun kasi jaksaa kuskata kevyttä autoa ihan pintakaasullakin.

Juuri tuossa jollekkin mainitsin että kaikkien maailmassa pitäisi ajella vanhoilla (britti)autoilla niin sodat sun muut tyhmyydet unohtuisi. Eihän siinä ehtis kun autoa vaan korjailla. :mrgreen:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Saarelta oli tullut paketti. Ai että kun sen avasi, jo tutuksi tullut mummun pottukellarin haju pöllähti nenään. :lol:
Oli siellä tulpanjohtosetti, jakajankansi ja pyörijäkin. Sopivasti kun alkoi vapaa viikko...
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Hommat valmistui. Kaikki suuttimien liittimet vaihtuivat, tulpat, tulpanjohdot+puolien johdot, pyörijä ja jakajankansi. Kone käy nätisti, 2e kolikko pysyy throttle capstan mikrokytkimen peltikorvakkeen päällä pystyssä.
Kuivan pakkaspäivän innoittamana kävin ajamassa kylätien eestaas, noin 6km.

Muutenhan tuossa ei ollut mitään erikoisempaa työn osalta, uudet sytkäpiuhat olivat sikasen tiukat jakajankanteen ja niitä 90asteen kumimutkia piti hieman änkeä syvemmälle johtoon ettei jääneet vänkäämään.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tälle ei ole tehty mitään ihmeitä. Pari kertaa käynyt ajelemassa "talven" aikana kun on ollut kuivaa, lunta täällä etelässä ei ole ollut niin mikäs siinä on ollut pakkaspäivänä käydä huristelemassa pienet jaloittelut.
Pientä öljyn tihkumista koneen etupäästä kattelin mutta äkkiseltään näyttää siltä että mistään isommasta ei ole kyse, eikä tämä tiputtele alleen. Ohjaustehostimen pumpun paluuletkuun vaihdoin ehjät klemmarit pumpun-jäähysiilin välille kun ko letku oli kostea ja klemmarit olivat korkanneet. Olivat paikoillaan mutta kun koitin kiristää niin hyppivät vaan yli. Vähän ahdas paikkahan tuo on koneen ja lokarin välissä siellä alhaalla. :lol:
Tuli myös todettua että sellainen long reach hallijekki täytynee hankkia. Eihän tonne pitkän keulan alle ylety kunnolla tunkkailemaan tavan hallijekillä... palkki on niin pitkällä että tunkki ottaa alahuuleen ja nostovartta pääsee liikuttamaan todella vähän.

Samalla kun keula oli vaivalla tunkattu niin tein etujarruille kevyen kausihuollon, siellä kaikki hyvin ja toimii. Pyöränlaakerit kirin pikkuisen, tämmöisissä vanhanliiton kartiorullalaakereissa saa ja pitää olla pienenpieni välys mutta näppituntumalla välys oli liian tuntuva. Laakerit muuten ok ja nämä onkin kirjanpidon mukaan vaihdettukin ihan nykyaikana. Sormeilin myös sieltä etupalkin sarvien sisäpuolelta, lokarin ja sarven välistä, ettei olis ruosterotalla pesää siellä... ei ollut mutta aika paljon kuraa siellä oli. Täytyy keväällä suorittaa kisulle alapesu bideellä.

Saapi nähdä
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Alustapesu tekee gutaa myös käyttöautoille aina talven jälkeen. Voi sitä soran ja kuran määrää mitä jää lattialle joka kerta.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu oli tovin ajossa kun kelit oli hyvät, yhtenä aamuna oli hieman liukasta mutta pääasia ettei suolaajat ollut pilaamassa päivää.

Suolakaivoksessa oli hiljainen vkonloppu joten turasin auton kanssa. Ovien vesivuotoja tutkin ja jo etukäteen epäilyksen alla olleet kohdathan siellä tihrusi vettä. Kolmioikkunoiden tiivisteet, tai oikeammin niiden alla oleva peltiprofiili on sen verran kupettunut että alue ei ole enää tiivis. Näitä ei nyt ole mahis ruveta purkamaan joten tein väliaikaisen ratkaisun, liimasin muovikalvon ovirungon ja oviverhoilun väliin siten että vesi valuu omia aikojaan muualle kuin oviverhoukseen. Onhan tuolla jotain muoveja jo tehtaankin jäljiltä mutta ne ovat väärissä paikoissa.

Oviverhoukset ja kuskin lattiamatto kuivauskaappiin, tuo lattia on kastunut osittain tuon ovivuodon vuoksi koska vesi on löytänyt tiensä oviverhouksesta kynnykselle ja siitä lattialle. Luulen että tuo vuotaa myös sieltä kojelaudan takaa jostain mutta sen etsiminen tehdään myöhemmin. Oviverhoukset kuivuivat aika nopsaan mutta tuo paksu lattiamatto, ja myös sen alla oleva foam viettivät kaapissa "hieman" pidempään.

Tuli sitten myöskin pestyä tuo kunnolla ja kiilloitettua perusvahalla. Kunnon puunaus sitten kesemmällä, kyllähän tuo kivalta näyttää jo näinkin.

Moottorin öljyhikoiluja vähän kattelin kun suolakaivoksessa on hyvät tilat ja hyvät tunkit. Jo tiedossa olevan venakoppien hikoilun lisäksi näyttää kiusallisesti siltä että kampuran etustefa vuotaisi, tämä on jo vähän sellainen että sille pitää tehdä jotain. Ajon jälkeen tiputtaa keulan alle muutaman tipan, tämä saattaa suututtaa leimaministerin... Öljykello näytti myös öljyiseltä, sen osalta homma jäi putsaamiseksi ja kattelen kohta uudestaan kun on ajeltu vielä.
Muuten kaikki näytti olevan ok.

Kuva
Joo tiedän, puskurin kumilista on tuolla välissä huonosti

Kuva
Ei, valuma ei ole autosta vaan auton alla olevaan kaivoon valuneen vanan rippeet :)

Kyllä sitä vaan on ukko mielissään kun tällä päästelee. Tarjosin frouvallekkin että mene nyt alkuviikosta kisulla töihin, ei sit halunnut kun jännittää aamuliukkaita. Kesemmällä sitten, hänellehän tämä ikäänkuin tuli ostettua.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja HEF »

Nätti väri tuo tummanvihreä. 8) Nuo kaikenlaiset pikkuvuodot kuuluvat ikävä kyllä asiaan ja tuo etupään kampuran vuoto saattaa aiheuttaa isompiakin toimepiteitä ellei joku ole siihen sitten keksinyt jotain patenttiratkaisua. Sulta puuttuu näemmä nuo kylkilistat, tarraiset sellaiset. Nämä on tietty makuasioita mutta ne muuttavat auton profiilia yllättävän paljon. XJ-S madaltuu ja pitenee aivan silmissä. Saahan ne sitten pois jos ei miellytä. :)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

HEF kirjoitti:Nätti väri tuo tummanvihreä. 8) Nuo kaikenlaiset pikkuvuodot kuuluvat ikävä kyllä asiaan ja tuo etupään kampuran vuoto saattaa aiheuttaa isompiakin toimepiteitä ellei joku ole siihen sitten keksinyt jotain patenttiratkaisua. Sulta puuttuu näemmä nuo kylkilistat, tarraiset sellaiset. Nämä on tietty makuasioita mutta ne muuttavat auton profiilia yllättävän paljon. XJ-S madaltuu ja pitenee aivan silmissä. Saahan ne sitten pois jos ei miellytä. :)
Juu ei näitä ihan kuiviksi saa millään. Pihassa on kolme muutakin brittiautoa ja kaikki ne vuotavat. Sinänsä hauska yksityiskohta se että talouden kilometritehdas ja sinänsä jo iäkkääksi luettava -99 Volvo ei vuoda pisaraakaan mistään. Pikku vuodot ei haittaa mutta nyt oli jo ovipahvien tuhoutuminen lähellä jos ei olisi tehnyt mitään. Mun autot kun joutuvat olemaan ulkona paljon, ja tämmöisiä pestäänkin. Toisinkuin noita käyttiksiä.

Ite en ole niitä listoja osannut kaivata, tars ehkä mallailla jos sattuis vaikka miellyttämään. PikkuRoverissakin ne listat tekee todella paljon, kun vertaa ilman listoja olevien kuviin. Listat vois muutenkin säästää kylkiä mahdollisilta kolhuilta, auto kun on säilynyt varsin siistinä koriltaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tämä kävi tuossa viikolla leimaministerin syynättävänä. Mitään valittamista ei ollut, moottorin etupään öljyhikoilua pällisteltiin yhdessä, inssi ei siitä mieltään pahoittanut kun ei aseman lattia tai hän itse sotkeutunut. Muutenkin tämmöisissä asioissa ollaan hyvissä väleissä kun olen talouden kaikkien autojen kanssa vakiasiakas ko. asemalle ja autot on kunnossa eikä esim tämmöisten vuotojen kanssa ajeta jos ne pahenevat.

Leimahan ehti olla tovin kylmänä kun päivämäärien kanssa kävi sekaannus ja katsastusaika tuli ja meni. Auto ollut kuitenkin parkissa kun kelit eivät suosineet ja sitten jäinkin odottelemaan huhua siitä että tautisen ajan vuoksi katsastelusäännöksiä höllennetään väliaikaisesti ja olisi voinut lykätä leimaa.
Kävin sitten kuitenkin leimalla kun muutenkin näiden ajokausi on lyhyehkö. Nyt Kisu voikin kuljeskella ihan luvallisesti.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
jagjns
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 12:19 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja jagjns »

AVRO kirjoitti:Tämä kävi tuossa viikolla leimaministerin syynättävänä. Mitään valittamista ei ollut, moottorin etupään öljyhikoilua pällisteltiin yhdessä, inssi ei siitä mieltään pahoittanut kun ei aseman lattia tai hän itse sotkeutunut.
Ei nuo pienet (tai hivenen isommatkaan) öljyvuodot mikään ongelma näytä olevan hieman vanhemmassa kalustossa.

Kävin oman -69 mallisen kissani eteläruotsista ja ajoi sen sitten suoraan katsatukseen. Katsastusmies totesi että vuotaa vähän öljyä mutta leima tuli silti.
Joo, koko pohja öljyssä, kun vuoti venttiilikopan tiivisteistä ja edestä huohottimen tiivisteestä ja ... Ei tuo vieläkään tiivis ole, jostakin vähän tiputtaa.

Toisaalta joissakin autoissa on täysin mahdotonta saada öljyvuotoa loppumaan. Kun koneen takapäässä ei edes ole tiivistettä, eikä laatikon etupäässä. Jälkiasennussarjana https://www.spridgetmania.com/part/RIC7 ... te--Midget saisi koneen takapäähän tiivisteen, mutta eipä tuo pieni tiputtaminen haittaa.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Juu ei mullakaan ole pieniin vuotoihin puututtu kuin maininnalla, ja toinen noista ko. aseman nuorista miehistä sanoikin taannoin Rangea katsellessa että jos tämä olisi ihan kuiva niin epäilisin vilppiä. :lol:
Monet näistä mun katsastuskauhisteluista on omassa päässä, koska ne häiritsevät itseäni niin heti on sillä mielellä että tämä ei pääty hyvin.

Kävin jopa ajelemassa Kisulla, naapuripitäjässä pikku reissu osienhankitareissun nimissä. (tohon projekti Classic Rangeen)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja trj »

AVRO kirjoitti:Juu ei mullakaan ole pieniin vuotoihin puututtu kuin maininnalla, ja toinen noista ko. aseman nuorista miehistä sanoikin taannoin Rangea katsellessa että jos tämä olisi ihan kuiva niin epäilisin vilppiä. :lol:
Monet näistä mun katsastuskauhisteluista on omassa päässä, koska ne häiritsevät itseäni niin heti on sillä mielellä että tämä ei pääty hyvin.

Kävin jopa ajelemassa Kisulla, naapuripitäjässä pikku reissu osienhankitareissun nimissä. (tohon projekti Classic Rangeen)
Kuiva moottori = ruosteinen pohja. En tiiä pitääkö paikkansa, mutta tämmöistä huhua olen kuullut, vanhoista autoista. :roll:
Ja pitäähän kisunkin merkata reviirinsä.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

trj kirjoitti:
Kuiva moottori = ruosteinen pohja. En tiiä pitääkö paikkansa, mutta tämmöistä huhua olen kuullut, vanhoista autoista. :roll:
Ja pitäähän kisunkin merkata reviirinsä.
Pitää paikkaansa. Eio kardaanitunnelit lahoja ikinä autoissa missä moottori ruostesuojaa tunnelin. Mut sitten taas näitä vähä uudempia moottoreita peltipohjilla mitkä ei vuoda. Niin ne peltipohjat ruostuu puhki ja alkaa vuotaa. En tunne metalleja niin syvästi että keksisin että mitä ihmeen rautaa se tommonen on mikä ruostuu puhki vaikka sisäpuolella on öljyä. Maailmassa on miljoonia moottoreita millä on ajettu tai oltu ajamatta vuosikymmeniä eikä se öljypohja ole puhki.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Näinhän ne joistain, mukamas laadukkaistakin, autoista ö-pohjat ruostuu ulkopuolelta puhki.

Hauska kommentti talouden neiti 14v:ltä kun ollaan ajeltu Kisulla, "pitää kyllä opetella joku cool tapa nousta tästä julkisilla paikoilla". :lol: Onhan se vähän semmoista möyryämistä tottumattomalle...
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Näkyy Kisun lämpötalous olevan pääpiirteittäin reilassa. Piti lähteä käymään iltapäivän kuumina tunteina Hgin keskustan tuntumassa, Meilahdessa, ja jonkinverran tuolla saa junnata liikennevaloissa yms. vaikkei mistään ruuhkista voinutkaan puhua.
Hyvin pysyy lämmöt aisoissa vaikka ilmastointikin pohottaa, oli vähän semmoinen excursio kun ei tällä ole kovin hidasliikkeisessä liikenteessä vielä tarvinnut ajella.
Ilmastointiahan tästä ei käsittääkseni saa pois päältä muutenkuin kääntämällä puhalluksen asentoon OFF, tätä pohdiskelin mielikuvaharjoitteluna jos tulee ongelmia lämpöjen kanssa.

Kyllä toi patti muhoaa ihan valtavasti kuumaa... tätä äimistelin muun liikkumisen yhteydessä taannoin kun kuumana päivänä olin kylällä. Tuulilasista näkyy vaan kuumana väreileva ilmaseinä ja kun kävin eräällä stopilla auton takakontilla moottori käydessä, kyllä porotti jalkoihin kun flekti puskee kuumaa ilmaa auton alta ja tässä puhaltaa noin pakorööritkin aika miehekkäästi. :shock:

Edellisenä kesänä kävin Rangella länsi-satamassa hakemassa matkalaisia ja siellä oli katukuilussa päällystystyö, oli muuten pikkukasilla kuuma kun ilmastointi teki töitä ja seisottiin reilut puoli tuntia sykäyksittäin kävelyvauhtia liikkuvassa autojonossa. Oli veden-, ja öljynlämmöt reilusti normaalin yläreunassa.
Viimeksi muokannut AVRO, La Kesä 27, 2020 10:47 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joo, nämä peruslämön päälle tulevat +10'c tuppaa näkymään myös moottoreiden peruslämmön päällä. Enää ei esim R än vesi ICt ole viileät tasakaasuajon jälkeen vaan enemmänkin kuumat käsin koskea. Sekä flektit tuppaavat olemaan hereesti 2. asennosa.
Viikolla piti tunkea kädet modernin auton vesiletkujen sekaan kun sillä eka oli ajettu x kauan. Muutenkin ne käy 100c (vaikka mittari näyttää 90) niin nyt ne vasta kuumia onkin. Voin sanoo että oli kuuma. :mrgreen:
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Lensikö sekin? :lol:
Hienoa!
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kopi kirjoitti:Lensikö sekin? :lol:
Hienoa!
Köpi
En usko. :roll:

Harmillisesti tarjottu osallistuminen kuvauspäivään meni mun osalta viime kesänä mönkään kun tuli muuta menoa, Kisu oli sitten muun henkilön käsissä tuolla.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Frouva oli tänään liikenteessä Kisulla. Tästä saatiinkin hyvät naurut kun oli ollut "pieni" sekoomus lämmityslaitteen säätimien kanssa... :mrgreen: Oli lämpötilapyynti mennyt mielenhäiriössä täysille, eli 80F. Itsepäinen kun tuo nainen on niin ei ollut uskonut, ja oli toki ollut joku ajatusvirhekkin... Oli kuulemma kuuma kuin saunassa ja miettinyt siinä matkanvarrella että nyt se ukko saa kuulla kunniansa näistä ostoksistaan "joissa kaikki toimii"!!

Hauskinta tässä on se että juuri eilen kinasteltiin aiheesta ko. autossa, ei kuulemma ole kovin loogisia tämmöiset ja kun eilen ei ollut mitenkään lämminlämmin päivä niin lämppäristä tietysti puhalsi lämmintä ´-> frouva sitä ihmetteli että eikö tässä toimi viilennys? Toimii kun laittaa tuosta kylmemmälle. No, asia jäi siilleen, frouva jäi selvästi pohtimaan itsekseen asiaa.

Tänään oli sit itse säädellyt "niitä säätimiä" koska oli ollut kuumissaan, ja tietysti itsepäisenä oli kääntänyt eri suuntaa nuppia koska se oikea suunta on epälooginen. Kuumaahan sieltä sitten tulee, ja nainen oli hionnut kunnolla ennenkuin loppumatkasta oli nöyrtynyt ja katsellut tarkemmin säätimiä... ahaa fahrenheitit... käännetään nyt sitten tuonne suuntaan mistä se ukko posmotti.

Lämmönsäätönuppihan on pyöritettävä sellainen, lämpötila ympyrän kaarella klo 12-18. Tämä oli se logiikan romuttaja koska asteikko on ikäänkuin väärällä puolella. Toisaalta tässä pätee vanha viisaus että brittiautojen kanssa on normilogiikka heitettävä pois, ainakin näiden vähän vanhempien menopelien kanssa.

Tämä menee sarjaan"navigaattorin kanssa kinastelu, koska se rupes komentelemaan". :lol:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

:)
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Apparin peilin säätöjoystick tuli ehjättyä. Jo tovi sitten tutkittu ja diagnosoitu vika korjaantui pienellä näpertelyllä. Jonkun aiemman sepän jäljiltä puolet kontaktirenkaasta puuttui katkaisijan sisältä, sivusilmällä katsellut sopivaa materiaalia siihen ja sellaisen löydyttyä otin tämän uudestaan työn alle.
Muut viallisuudet tuosta tuli korjattua jo edellisen avauksen yhteydessä eli hapettuneet kontaktit siivottu. Nyt rakentelin sen +kontaktin josta siis puuttui noin puolet.
Noiden tappien ympärille kuuluu metallirengas joka on yhteydessä +karvaan ja joystickin liikuttelu yhdistelee tappeja sopivassa järjestyksessä ulkokehälle ja keskellä olevaan miinukseen (miinus ja muut kontaktit kannessa joka ei ole kuvassa) En muistanut ottaa kuvaa ennenkuin lätkäisin kannen takas, enkä uskaltanut enää tähän väliin avata ettei noi tapit vaan huku.
Kuva

Peili kuitenkin toimii nyt, edullisen korjauksen jälkeen. Se on kiva näin vähävaraisen mielestä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tulipa tutkailtua takapenkkialueen kosteustilannetta, brittiauto vuotaa aina jostain ja niin tämäkin. Sinänsä mitään näkyvää tai tuntuvaa vuotoepäilyä ei ollut muutenkuin erilaisten palstojen kokemukset sisustojen kastumisesta ja muustakin vaivasta. Ja kun tämäkin kissa vuotaa edestä, about hallitusti, niin miksei se vuotaisi takaa?
Toden totta, takapenkin alla oli ihan märkää oikealla puolella. Jopa sen verran että istuin on jo hieman kärsinyt, ei mitenkään lopullisesti mutta taisi olla kreivin aika ruveta kuivattelemaan. Siellä poterossa siis vettä, ja penkki imenyt sitä itseensä myös. Veden oleilu tuolla oli helppo todeta mutta vuotokohta teetätti tovin työtä ennenkuin löytyi... Ensimmäinen epäilys oli joko takasivuikkuna tai se quarter panelin ilmanvaihtohässäkkä, siellä kuitenkin ihan kuivaa ja seinässä verhouksien takana olevat eristeet täysin kuivat. Mistäs se vesi sitten tulee? Aikani ihmettelin ja kun istuinosa ja selkänojakin oli nostettu ulos niin työnsin sormet hattuhyllyn verhouksen alle. Aha, oikealla on ihan märkää. Verhous pois ja se eriste solumuovi kans, joka tietysti liimattu. Märkää oli ja peltikin on jo hieman punertunut, takakontin puolelta hirmu kyttäys sinne tankkialueelle ettei olis puhki asti mennyt se hattuhyllyn peltitaso. Ei onneksi joten kupalle harjaa ja tähän hätään ärtsyä kupan himmaajaa estämään lisäkuppautuminen.

Mitään selkeää vuotokohtaa/jälkiä ei näy mutta jostainhan se vesi tuonne tulee. Holvasin vettä takapään päälle ja kyttäsin sinne hattuhyllylle. Lopulta näkyy pienenpieni tippa, takaikkunan tiivisteen kulmasta. Sieltä se tulee. Sitten jo selviskin, tippasee hiljakseen sinne eristeen alle ja hiipii eteenpäin, lopulta menee reunan yli ja valuu lokarin saumaa pitkin sinne takapenkin poteroon.

Ulkopuolella ei heti näkynyt mistä vesi pääsee sinne tiivisteen ja korin väliin mutta kun katteli suurennuslasilla ja tökki piikillä tivisteen reunassa oleva kittisaumaa niin jopas näkyi että kitti on nurkasta noin 10cm molempiin suuntiin irti. Ehjä ja siisti mutta irti.

Väliaikaiskorjauksena kaivoin kitit pois niin pitkältä matkalta kun vähänkin olivat irti ja kittasin uudestaan. Pitää paremmalla ajalla irroittaa se tiivisteen lista ja kitata ympäriinsä. Molemmat alanurkat samanlaisia, jostain syystä vain oikealta vesi löysi tiensä sisälle. Ehkä vasemmalla menee jonnekkin muualle juonimaan.

Penkin alta heitinkin jo ne vettyneet ja muutenkin irstaat solukumit roskiin. Todella inhottavia kun ovat liimattu, ja liima on mennyt sellaiseksi erittäin tahmeaksi liisteriksi joka tarttuu joka paikkaan. Kunhan vuotovaiva saadaan kuntoon niin tarviaa laitella uudet eristeet.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Komppaan tuota veden vuotamista sisään. Oma kissa on käsittämättömän kuiva. Ei lemua, ei märkiä ikkunoita(sisäpuolelta) eikä märkiä mattoja yms vaikka kuinka pesee autoa tai on päivän kestävä kaatosade.

Sensijaan tuo eräs toinen brittiajokkini. Se vuotaa sisään sitten jaggenkin edestä.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Lauantaista alkaen olisi kisulle suunnitteilla GT-cruiserille sopivaa toimintaa. Lähdetään frouvan kanssa pienelle itä-Suomen kiertueelle lomameiningillä, frouva kun on järki-ihminen niin hän olisi lähtenyt talouden diesel Volvolla koska pa-kulut. Tyytyväisyydekseni sain ylipuhuttua hänet että mennään kisulla, maksaa vähän enemmän mutta kun loman pitää olla loma niin eikö tuolla arkisella farmari-autolla matkailu sodi ajatusta vastaan. :mrgreen: Eikä siinä, kisukin on suosiossa joten kirjaimellisesti vihreä vaihtoehto voitti tällä kertaa.

Mäntsälä - Imatra - Lieksa - Punkaharju - Mäntsälä, about tuollainen reissu sivujuonteineen olisi kiikarissa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Kas, täällähän on muitakin Mäntsäläläisiä 8)
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Eugene V. Craddock kirjoitti:Kas, täällähän on muitakin Mäntsäläläisiä 8)
Kyllä kyllä. Numibian kylällä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Ahaa, itse from South-Mäntsälä Hyökännummi
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu juoksi tänään Imatralle. Yövytään Valtionhotellin linnapuolella ja huomenna matka jatkuu kohti Lieksaa.

Iloisena yllätyksenä heti saapuessa yhytetty toinenkin XJS-omistaja perheineen. Terve vaan. :) Harmi vaan kun oli vain yksi Kisu liikkeellä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Matkan päämäärä saavutettiin tänään iltapäivällä, Koli. Matka meni ilman murheita, en tosin odottanutkaan mitään sellaisia kun auto on ns. kunnossa. Vanha voi toki väsyä.

Aika rauhaksiin sai ajella ja yllättävän paljon cruisella reippaasti rajoitusten mukaan. Kaksi possujono-ohitusta, ei kauaa katella jos jonkun tulpan takaa ei kukaan uskalla ohittaa. Sopiva paikka ja jalka suoraksi, niin helppoa se on.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu matkustajineen kotiutui to-iltana reissusta. Leppoisat 1452km oli kertynyt trippiin joka nollattiin kotoa lähtiessä, 201 litr bentsiiniä paloi. Ihan ok suoritus kun matkavauhtina pidetty rajoituksen mukaiset nopeudet pl. 120-alueet joissa paineltu max 105kmh. (tämä opittu jo Rangen kanssa, kulutus rupeaa kasvamaan satasen jälkeen jyrkästi)
Koli - Juuka - Punkaharju seuduilla tuli runsaasti lyhyehköjä ajomatkoja kun pällisteltiin maisemia, paljon soratieajoakin.

Mitään teknisiä murheita ei ilmennyt, auto toimii hyvin. Luulen kyllä että huonommilla osuuksilla saatu alustan jumppaus sai jonkun jo väsyneen puslan/nivelen kypsymään kun pieni klumpsahtelu on ruvennut kuulumaan isommissa heitoissa. Reikiin en osunut mutta joillain osuuksilla olleet isot heitot ja röykyt pisti alustan töihin, nielee kyllä hienosti melkoisetkin kuhmut mutta vanhat osat eivät sellaista kestä loputtomiin. Onneksi autossa on isot ja pulleat renkaat, joillan kumiteloilla olisi jo pitänyt ruveta valitsemaan reittejä tai pudottamaan vauhtia.
Eiku joo, apparin ovensaranat rupes nirisemään. Tsaijaijai.

Frouva jo ihmetteli kun monilla pysähdyksillä tuli ihmiset juttelemaan ja ihastelemaan autoa. Kylien pikkupojat näyttää peukkua. Tämä on ihan kiva, tykkään itekkin katella kun joku reissailee massasta poikkeavalla kalustolla, tälläkin reissulla bongattu uljas patina Volvo Amazon, ja sakemanni kävi Kolinportin Nesteellä Volvo Duett farmarilla. 8)
Yhtenä iltana kävi jo hymyilyttämään kun ajeltiin eräällä pikkutiellä, hiekka sellaisella, vastaan tuli Hollantilaiset ja ikkunat oli täynnä kamerakännyköitä... ok. Tultiin sitten kohta samaa tietä takaisin kun oli väärä suunta, Hollantilaiset olivat pysähtyneet katselemaan Pielisen maisemia ja kun huomasivat että tullaan taas niin melkoinen rynnistys mättäillä kun halusivat vielä kuvata.

Mäntsälä - Loviisa - Kotka - Lappeenranta - Imatra - Joensuu - Koli - Juuka - Liperi - Kerimäki - Punkaharju - Mikkeli - Mäntsälä, sellainen reissu. Välteltiin onnistuneesti isoja liikenneasemia taukojen merkeissä, ainut oli Kolinportin Neste jossa ruokailtiin. Muuten suosittiin pieniä mestoja kun haluttiin pysyä pois väenpaljoudesta, ja muutenkin tukea pienempiä kahviloita/ruokailupaikkoja.
Täytyy kirjoitella tarkempi matkakertomus kuvineen kun tästä joutaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Linkistä pieneen yhteenvetoon P-Karjalan reissusta.

http://www.roverfriends.fi/forum/viewto ... 67#p110367
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu liikuksii vielä vaihtelevaan tahtiin. Pyrkimys on ajella kerran-pari viikossa vähintään että pysyy kuivana. Eilen piipahdin pitkästäpitkästä aikaa Vantaan cruisingissa kattelemassa ukkojen pelit, Kisu parkkiin ja kävellen alue muutaman kerran ympäri, hienoa kalustoa paljon.

Tänään sain lopultakin aikaiseksi vaihtaa kallistuksenvakaajan linkit/kumit eteen, nämähän väsähtivät lopullisesti kesälomareissulla. Eipä ole kova homma, mutterit aukesivat ilman tuskaa eikä edes pyöriä tarvitse irroittaa, auto vaan rampeille ja osat vaihtoon.
Erityisesti vasen oli ihan sippi, ja se kuuluikin kolaavan paljon pahemmin. Ne tangon rungonpuoleiset D-puslat on ehjät mutta vaihtuvat varmaankin talven aikana kun joskus löytävät tänne Numibiaan.

Vaihdoin myös vasemmalle puolelle sen kaasuläppäakselin linkun kumiholkin, se ollut rikki ja linkussa iso välys. Näihin pitäisi sorvauttaa ihan kunnolliset metalli-, tai vaikka nylonholkit mutta nyt mennään tällä. Ehkä talvella se toinen uusista kumiholkeista malliksi kollegalle jolla sorvausmahis, tätä toista en vielä vaihtanut kun ei ole rikki eikä näillä uusilla tule sen kummempi niin kauan kun se vanha ei ole poikki.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vastaa Viestiin