X351 Talviautona

Yleinen Jaguar-keskustelu
Pauli
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 12:41 am

X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Moi, minulla on XJ 2015 3.0 diesel, olen ollut Espanjassa, nyt olen palaamassa Suomeen ja mietin että tuonko auton tullessani vai myynkö täällä pois, Autosta pidän kovasti, eikä ole ollut mitään ongelmia, tosin ei ole paljon kilometrejäkään. Miten ko. autolla pärjää talvella? Takavetoinen ja suht kevyt perä.

t. Pauli
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

MIksei pärjäisi?

Meillä oli X308 11 vuotta ja ei koskaan ollut mitään vaikeuksia talvella. Aina käytiin hiihtoreissulla Sallassa ja/tai Rukalla 5h perheen kanssa, musta suksiboksi katolla jne. Hyvin kulki ja mukava oli aina ajaa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ihan hyvin minäkin X308:lla pärjäsin 5 talvea (ja kesää) Oulun ja Rovaniemen korkeuksilla,
lämpöä riitti* ja liikkeelle pääsi. Kyllähän se luistonestovalo paloi talvella joka kiihdytyksessä
eikä ihan kesäkiihdytyksiin päässyt, mutta suht normaalisti pystyi ajelemaan, ainoastaan kaikkein
kapeimpiin väleihin ei uskaltanut yrittää, kun luistoesto saattaa pudottaa tehot pois kesken
kiihdytyksen.

* paitsi kerran, kun lohkolämppärin asentajat eivät osanneet ilmata systeemiä ja sisäkiertoon ei
riittänyt vettä.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Rumasti lainaan topikkia. Mut kuinka hyvin se x308 yksi tuulilasin pyyhin riittää rapasäässä ?
XJR -00.
Jagge Jäyhä
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 06, 2019 1:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Jagge Jäyhä »

Minulla on Jaguar kokemusta ainoastaan S-typestä kolmen kuukauden ajalta. Helevetin kevyt perä eikä sisätilat meinaa kaupunkiajossa lämmetä. Tiesin tuon jo ostaessani ettei Jagge ole tehty pohjosen talaveen. Enemmän riippuu kuskista, lähteekö kevyellä eli raskaalla jalalla liikkeelle. Ite opettelin ajamaan 35-verkulla halakokuorma "hännällä". Tarkkana piti olla ja jarruilla ohjata Kuhmon vaaramaisemissa
Fiat 600 vm 1971 ( v. 1977-1979)
Muutamia muita (v. 1979-2019)
Jaguar S-type 2.7D vm 2007 ( v. 2019- ja eteenpäin)
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Meillä X351 30d ja perä on kevyt kun on alumiinikori ja jatkuvasti jumissa jos nyt lunta sattuu olemaan. Muuten mahtavan nopea lämpenemään.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Vauxi kirjoitti:Rumasti lainaan topikkia. Mut kuinka hyvin se x308 yksi tuulilasin pyyhin riittää rapasäässä ?
Enpä muista olleen mitään ongelmia. Melkoista vauhtia se piti nopeammalla nopeudella.
Silmänpesijöiden puute joskus vaivasi.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Minulla on x351 3.0D ympärivuotisessa ajossa. Maltillisen leveyksiset talvirenkaat taakse, niin pistovoima riittää sielläkin luomaan pitoa lumeen/jäähän. (itsellä talvigummit 245 joka kulmassa) Vaikka kori on alumiinia, niin x351 ei silti ole keveimmistä päästä autoja -> reippaasti kevyemmilläkin renkaan pintapainoilla kuljetaan takavetoisilla ongelmitta. Esim pikku bemarit ja meset.
Vaihteiston talviasento auttaa paljon jäisissä liikennevaloissa, kun moottorin vääntö nappaa helposti normiasennossa pidon takarenkailta irti.
Ajonvakaudenhallinta on todella nopea liikkeissään ja korjaa sivuluisut varmoin ottein ja haluttaessa ilman sitä on x351 erittäin tasapainoinen vietävä pitkissä 4-pyöräluisussa. (luonnollisestikaan ei tuollaista harrastella tieliikenteessä :oops: )

Lämpenee nopeasti, kuten s1jviita kirjoitti (sähköavusteinen lämmitin). Tuulilasin puhallus on aikalailla keskellä lasia, joten päädyt tahtoo huurtua jos/kun nousee märin vaattein kyytiin. (tänä talvena on vettä ja märkää piisannut)
Ratin lämmitin on hyvä ja nopea, penkinlämmittimet voisivat olla nopeampia, mutta kyllä niissä lämpöä riittää kunhan alkavat lämmetä.
Ovien tai lukkojen kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta huomaa pyyhkiä lumet pois takalasilta ENNEN kuin avaat takakontin luukun. (lumet on paljon helpompi siivota lasilta kuin kontista :lol: )
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Vauxi kirjoitti:Rumasti lainaan topikkia. Mut kuinka hyvin se x308 yksi tuulilasin pyyhin riittää rapasäässä ?
Paljon paremmin kuin ykkössarjan E-typen kolme! :P

Mutta ihan vakavasti vielä, että hyvin se toimi, en ole varma onko kaikissa, mutta ainakin meidän Suomi-autossa (ko. loka 1997) oli sellaiset viisi pissapojan suutinta siinä pyyhkijän varressa, jolloin pesuneste tuli heti siihen oikeaan paikkaan keskelle sulkaa ja hyvin pyyhki! 8)

Meillä oli ne lampunpesimetkin, jotka toimivat hyvin, mutta jos huonossa säässä ajoi pääkaupunkiseudulta Lappiin, joutui kyllä nestettä lisäämään välillä. Tosin se toimii automaattisesti niin, että kun neste alkaa olla vähissä, ei se enää ruiski sitä lampuille vaan säästää tuulilasia varten.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
puu-ukko
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 8:02 pm

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja puu-ukko »

Lisätään ketjuun kaksipenninen. Kohta kaksi talvea takana 3.0D XF:llä ja alkuun askarrutti mitenkä mahtaa pärjätä, onko millainen ajeltava ja mitenkä lämpiää. Kuten tässä jo useammasta suunnasta on mainittu, hyvin on sillä pärjännyt ja enpä mitenkään osaa kuvitella XJ:n ainakaan huonopi olevan missään suhteessa.

Muuta erityistä huomioon otettavaa ei juurikaan ole kuin kunnolliset renkaat. Maltillisessa koossa ja kunnon valmistajalta, ei mitään kiinankumeja. Itsellä on Michelinin kitkat toimineet XF:n alla ihan mukavasti. Ilmeisesti mainostettu 'torque vectoring' jopa toimii, sillä takavetoisuudesta huolimatta ei jalkoihinjääti ole ollut ongelmana.

Suurin ongelma talviajossa on likaantuminen, ihan sytämmestä ottaa kun autosta nousee perillä viimeaikaisissa keliolosuhteissa. Jatkuvasti saa olla pesulla, jos haluaa mitenkään säällisessä kuosissa pitää.
XF British Racing Green - vihreätä matkantekoa
Pauli
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 12:41 am

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Kiitoksia vastauksita.
Pauli
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 12:41 am

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Kiitoksia vastauksita. Kyllä auto varmaan pohjoiseen matkaa. Ei raaski luopua.

t. Pauli
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: X351 Talviautona

Viesti Kirjoittaja Ode »

On varmasti hyvä päätös ja kelien puolesta pärjäämisen kanssa ei ongelmia pitäisi tulla. Minä en takavetoisilla autoillani ole jäänyt jumiin kuin kerran, joskus 98 tai 99 koulun pihalla. Olin pysäköinyt auton tien reunaan nokka alamäkeen osoittaen. Päivän aikana oli polanne muuttunut vesisateen myötä märäksi jääksi ja eteeni oli pysäköity niin lähelle, ettei voinut kuin peruuttaa. Siihen ei pito riittäny alkuunkaan. Pois päästiin niin, että laitettiin pakki päälle ja työnnettiin auton perä sivusuunnassa pois ruudusta.

Viime jouluna ei sen sijaan mökille päässyt etuvetoisella (eikä varmasti olisi mennyt takavetoinenkaan) perille, kun taas Astro meni kuormatun peräkärryn kanssa täysin ongelmitta.

S-Type on minun mittapuulla varsin hyvä etenemään takavedostaan huolimatta - ja kuormattuna takavedon ansiosta entistä parempi.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Vastaa Viestiin