XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Morjens,

Tuollainen vikakoodi napsahti näyttöön viime viikolla ja kulku tyrehtyi huomattavasti.

Samainen vikakoodi ilmestyi ennen joulua mutta tehon menetys oli vain hetkellinen vaikka koodi oli päällä. Muutenkin auto teki outoja. Syy oli kuin olikin täysin alitehoinen ja puolalainen paska 60Ah akku. Vaihdoin akun uuteen Exideen 95Ah niinkun autossa kuuluukin olla ja ongelmat niinkuin poistuivat kunnes palasi viime viikolla eikä ongelmaa ole vielä ratkaistu.

Lueskelin vanhoja juttuja samaisesta aiheesta ja näyttäisi, että yleisin syy tuohon koodiin on ilmeisesti akun vajaa teho? Muitakin vaihtoehtoja tuntui löytyvän netin syövereistä.
Akku siis reilun kuukauden vanha ja latasin sen täyteen kun häiriö iski viime viikolla mutta se ei auttanut.

Tänään tuli eteen kaverilta ajatus, että vaatikohan auto ns AGM akun? Jos niin vika voi olla siinä ja jossain akun ohjelmoinnissa?
Onko kenellekään tullut vastaan vastaavaa ja voiko ns tavis akun ohjelmoida tuohon autoon toimivaksi?

Kyselen siksi ensin täältä ennen kuin menen autosähköpajalle joka tasan satavarmasti haluaa myydä mulle 400€:n akun tarvitsen sitä tai en......
Hdjanne
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 08, 2017 7:14 am

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Oletko latausjännitteen tarkastanut?
Asioilla on tapana järjestyä..

Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

BreXFit kirjoitti:Morjens,
Tänään tuli eteen kaverilta ajatus, että vaatikohan auto ns AGM akun? Jos niin vika voi olla siinä ja jossain akun ohjelmoinnissa?
Onko kenellekään tullut vastaan vastaavaa ja voiko ns tavis akun ohjelmoida tuohon autoon toimivaksi?
Ei tartte ainakaan -10 XF 3.0DS AGM akkua toimiakseen, eikä tietääkseni uutta akkua sinne mitenkään ohjelmoida, vaan se kalibroi itse itsensä. Jos jollain on parempi tieto, niin korjatkoon. Ikkunoiden "one-touch" avaus ja käsijarru pitää kyllä kalibroida kun sähköt kokonaan katkeaa, mutta siihen ei korjaamoa eikä mitään huoltosoftia tarvita. Voisin kuvitella, että -08 2.7D toimisi ihan samoin. Laturin toiminta kannattaa kyllä tsekata, itsellä meni just vaihtoon syksyllä.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Moi,
Saan auton huomenna autosähköpajalle niin katsovat mitä on syönyt. Eilen kun kävin varaamassa aikaa sähköpajalla niin katsottiin nopsasti jostain taulukoista niin ilmoitti, että vaatisi AGM akun.
Pajalla eivät vielä osanneet ottaa kantaa voiko ja tarviiko normiakun ohjelmoida.
Bemarin joutui ohjelmoimaan jotta laturi ja säädin tunnistaa akun ja lataa oikein ja kuulemma todella monen muunkin auton joutuu
Samalla tosiaan tarkastetaan latausjännite.
Miten noi ikkunat ja käsijarru sitten kalibroidaan? Mulla oli akun johdot kokonaan irti yön yli kun latasin akkua ja kyllä ikkunat ja käsijarru sen jälkeen toimi normaalisti.
Ja tosiaan voihan noilla kilsoilla (300tkm) olla jo laturi tiensä päässä vaikka ei mitenkään metelöi tai muuten oireile.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tavallinen mutta isokokoinen akku on oikea, eikä tarvitse ohjelmoida. Tehtaan ohjelmisto antaa mahdollisuuden kertoa, että akku on uusi mutta kuten jo tuli esille niin auto selvittää sen itsekin ja tekee tarvittavat kalibroinnit. Täällä jossain on siitä tarkempi kuvaus, ote tehtaan papereista. Nämä XF:t ovat hankalia sähkölaitteita, kuluttavat sähköä ja tyhjentävät akun jos ei ajele riittävästi tai lataa erikseen. Viikko-pari seisontaa, ja ei lähde enää käyntiin, ainakaan tämä oma kappale.

Käyttöohjeessa kerrotaan ikkunoiden asettaminen, nousevat silloin myös ylös yhdellä nykäisyllä. Nappula pohjaan - ajetaan alas - pidetään pari sekuntia - päästetään nappula - odotetaan kaksi sekuntia - nappula alas uudelleen hetkeksi. Ja sama ylöspäin.

Kojelaudassa kertoo ensimmäisen startin jälkeen, että paina jarrua ja kytke käsijarru.

Laturi yleensä joko toimii tai sitten ei. Näyttää punaista akun kuvaa jos ei lataa, ja silloin ei enää pitkälle ajeta. Jännitettä pitäisi olla reilusti yli 14 V koneen käydessä. Mutta autolla pitää ajaa pitempiä matkoja että ehtii lataamaan akun kunnolla, lyhyillä matkoilla akku tyhjenee vähitellen.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
jaguarmo
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmi 19, 2015 9:43 am
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja jaguarmo »

Moi
S-type 2.7 -06 ei kylläkään varoitellut latauksen puutteesta mitenkään muuten kuin että kun virta oli aivan loppu ,herjasi kaikki vika ilmoitukset mitä autosta löytyy. Laturi sökö.

S-type 3.0 -99
S-type 3.0 -00
S-type 2.7 -06
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja JNi »

"Perinteisen" latauksen merkkivalon tai sen nykyaikaisemman version pitäisi kai kertoa kun auto tekee vähemmän sähköä kuin mitä se sillä hetkellä kuluttaa? Klassinen tilanne jos laturin hihna katkeaa ja valo syttyy. Akku voi kuitenkin hyytyä lyhyillä ajoilla talvella, koska käynnistys haukkaa hetken tehoa paljon. Vaikka ajossa taas sähköä jää lataukseenkin, niin lyhyillä matkoilla ei ennätä lataamaan akkua edes sen vertaa mitä kylmäkäynnistys taas kuluttaa. Lopulta akku on liian tyhjä käynnistykseen. Vähän sitä ennen nämä Jaguarit tuovat kojelautaan paljon valoja ja vikaviestejä :-)

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja JNi »

Katsoin uudelleen tuota alkuperäistä kysymystä, vikatilanne tuli kai ajon aikana? Onko autosta luettu vikakoodit, laitteella mikä osaa lukea myös muut kuin moottorin koodit? Eli onko jarru- tai vakautusjärjestelmässä ajoittain häiriötila?

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Jagge käytetty testerissä joka antoi liudan vikakoodeja jarrupuolelta, koska siihen tehtiin juuri takajarruremppa.
Vikakoodien nollauksen jälkeen autolla pääsi 2km jolloin tuo alkuperäinen vikakoodi napsahti tauluun ja meno hyytyi.
Auto saatiin ajettua takaisin korjaamolle joka siis teki jarrurempan mutta heillä ei ole vikakoodinlukijaa siksi siis seilataan korjaamon ja autosähköpajan välillä.
Akun varaus oli joka tapauksessa alhainen ja sitä se herjasi myös kojetaulussa. Korjaamolla vaihdettiin normi akun tilalle AGM kun sellainen oli tarjolla kokeeksi mutta sen vaihto itsessään ei vielä auttanut mitään. Huomenna ajelen auton taas autosähköpajaan jossa luetaan vikakoodit ja yritetään nollata ne.
Autosähköpaja kyllä sanoi, että jos autoon on alunperin tarkoitettu AGM akku niin sellainen siinä pitää olla ja että jos auton voi ohjelmoida tavalliselle akulle niin se näkyy hänen testerissään. Tuossa ei näkynyt eikä pajan mukaan sellaista ole olemassakaan, että auto itse valitsisi akun tyypin. Koska akun varaus alhainen niin kielii siitä, että akku ei lataudu täyteen koska vääränlainen akku. Laturi on kunnossa.
Huomenna ollaan viisaampia. Ehkä. Ei niin hyvin ala tämä elämäni ensimmäinen brittiautohankinta.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja JNi »

Nyt kannattaa olla tarkkana, tässä sinun tapauksessa ei ihan kaikki ole kohdallaan.

Osui juuri silmiin Motonetin mainos, iso AGM-akku Exide maksaa 200 eur. Tavallisista olen itse maksanut 100 - 130 eur.

Tarkistin JEPC:stä viralliset osanumerot akuille. Runkonumeroon R47153 asti akku on mallia "wet" ja "90 amp" ja osanumero C2Z1141. Itselleni vuoden 2010 dieseliin kuuluu sitä seuraava osanumero C2Z10605, myös "wet" ja "90 amp". AGM-akku tulee listoille vasta runkonumerosta S20753, lienee jo facelift-malli.

Yritänpä vielä löytää sen jutun, missä käydään tuo auton latauslogiikka läpi. Juoneen kuuluu, että auto aina välillä antaa akun lähes tyhjentyä hallitusti.
- edit, täällä: viewtopic.php?f=2&t=7817

Vikakoodien nollaus ei vikaa poista. ABS-anturit olisivat ensimmäinen veikkaus, mitä kannattaa tarkistaa. Pyydä ne vikakoodit itsellesi ja laita tänne, niin katsotaan tehtaan korjausohjeesta.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Auto kävi taas sähköpajalla ja vikakoodeja oli vaikka muille jakaa.
Nollattiin kaikki ja kun ajoin pari kilsaa niin tuo "DSC ei saatavilla" tuli takaisin ja tehot pois ja ajoin noin 10 min ja sammutin auton.
Kun sitten 10min kuluttua starttasin auton niin syttyi DSC häiriön lisäksi myös moottorin merkkivalo.
Sen jälkeen ajoin hetken n.10min, sammutin auton 10 minuutiksi jonka jälkeen taas liikkeelle ja 10min ajo DSC ja moottorivika valot päällä ja sammutin auton. Outoa oli, että seuraavaksi kun starttasin auton taas n. 10min kuluttua niin ainoastaan moottorin häiriövalo paloi ja se olikin ainoa joka paloi seuraavat puolen tunnin ajan kun ajoin kotiin. Auto toimi täysin normaalisti ja tehot olivat käytössä.
Nyt auto on pihalla ja akku latauksessa, koska eilen kun asennettiin AGM niin se ei ollut täynnä vaan 2/3 ja sähköpajalla roplaaminen verotti myös voltteja. Kyllä ainakin Vartan taulukko vaan antaa tuolle autolle akuksi AGM ja kun sähköpaja mittaili latausta ja vaikka mitä niin lataus oli AMG:lle ominainen. Tiedä sitten mitä tarkoittaa mutta viisaammat tietää. Puhtia startatessa tuossa 95Ah AGM:ssä on enemmän kuin tavis 95Ah akussa ihan jo korvakin kuulolla. Normi akkukin mitattiin ja ihan terve akku kyllä kun epäiltiin risaksi vaikka melkein uusi onkin.

Vikakoodeja oli seuraavasti:
P045D
U0401
U0415
B1009
U0231
C1120
B111A
B10CB
B11ED
B11F9
B11FA
B11FF
B1A10
B1A11
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Moottorin vikavalo johtuu ainakin EGR:stä (P045D). Ei kannata uusia vaan ohjelmoida kummatkin pois toiminnasta. Tosi paljon on johtosarjavikoja noissa siellä missä moottorinohjainlaitteelta lähtee johtonippu pyöränkaareen. Sieltä yleensä hinkkaa itsensä rikki ja oireet voi olla mitä ihmeellisimmät.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja JNi »

Niinpä, näiden tietojen valossa et noilla korjaamoilla ole kovin hyvissä käsissä, ja kalliiksi taitaa käydä.

Katsoin nopeasti vikakoodien otsikot tehtaan korjausoppaasta XF diesel vm. 2010:

P045D - ei löytynyt
U0401 - Invalid Data Received from Engine Control Module
U0415 - Invalid Data Received From Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module
B1009 - Ignition Authorisation
U0231 - Lost Communication With Rain Sensing Module
C1120 - Reversing lamp
B111A - Number Plate Lamps
B10CB - Right Rear Door Handle Antenna - Circuit intermittent
B11ED - Electric Heater Control Module
B11F9 - Left Inner Vent
B11FA - Right Inner Vent
B11FF - A/C Refrigerant Pressure
B1A10 - Speaker #10
B1A11 - Speaker #11

En huomannut näistä selvästi etukäteen varoittaa. Auto kerää historiatiedot pitkältä ajalta ja ne kaikki näkyvät listalla kunnes ne erikseen poistetaan. Tehtaan SDD:llä ne voi erikseen poistaa ja samalla nollaantuu Check engine -valo. Muut vikakoodien lukija saattavat vain nollata Check engine -valon mutta eivät koske historiatietoihin. Ehkä. Maitsit kyllä, että jarrukoodeja oli alunperin enemmänkin. Onko tämä viimeisin lista nollauksen jälkeen ja siinä välissä lista on ollut tyhjä?

Nuo koodit ovat kaikki tynkiä, niistä puuttuvat tarkentimet jotka kertovat vielä tarkemmin mikä asia on vialla ja mistä kohtaa kannattaa alkaa korjaamaan tai tarkistamaan. Samoin puuttuu tieto että mikä on Permanent ja mikä Intermittent, ja mikä on ollut matkamittarin näyttö koodin syntyessä. Tässä tapauksessa pysyvät koodit ovat ne tärkeät, erityisesti XF:n kanssa peliin kuuluu että tilapäistä häikkää tulee hyvin helposti vaikka käynnistyksen yhteydessä ja silloinkin varmasti jos on akun jännite alhainen. Suurinta osaa ei itse huomaa, joskus tulee kojelautaan varoituksia mitkä poistuvat kun ensin antaa auton hetken käydä ja sitten starttaa uudelleen.

Moottorin vikavalon kuuluu jäädä päälle jos se kerran liipaistuu. Nollataan erikseen vikakoodien lukemisen yhteydessä.

Niin, noista pitäisi nyt saada eroteltua ne mitkä ovat pysyviä koodeja. Jos ongelmat ovat alkaneet jarruremontista, niin U0415 on erityisen kiinnostava, ja siitä olisi hyvä saada pitempi koodi mikä suoraan osoittaisi vikaan. Pääasiassa nuo koodit näyttävät sellaisille joita satunnaisesti tulee ja joista oikeasti ei tarvitse välittää, ovat tilapäisiä häiriöitä. Se tuntuu kyllä oudolta, mutta nyt kuuden vuoden ja kolmen auton kokemuksella joissa on SDD-ohjelmointi (vanhemmissa on IDS) näin se on käytännössä. Toimiiko lämmityslaite oikein ja kääntyvätkö kojelaudan suuttimet esille oikein?

Missäpäin Suomea tämä sattumusten sarja sijaitsee? Jos vikakoodeja ei korjaamo saa tarkemmin eroteltua, niin voisi olla edullisinta käydä jossain missä on tehtaan mittalaitteet. Koodeja nollaamalla ja akkuja lataamalla tämä tuskin ratkeaa, jossain on ihan oikeaa vikaa.
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Koodien lukemiseen ei kannata käyttää merkkitesteriä kun se ei erittele päällä olevaa vikaa, mikä on tässä kohtaa se tärkein niin saa korjauksen kohdistettua sinne mihin se kuuluu. Itsellä on SDD ja IDS äärimmäisen harvoin noita tarvitsee juuri tuon vuoksi + törkeän hidasta eikä ole vastaavaa hyötyä, markkinoilla on parempiakin vaihtoehtoja.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja JNi »

"Koodien lukemiseen ei kannata käyttää merkkitesteriä kun se ei erittele päällä olevaa vikaa" - en ole hankkinut itse kuin tehtaan SDD/IDS:n kun pelaan vain tämän yhden merkin kanssa, mutta kyllä niillä on selvinnyt aukottomasti päällä olevat viat. Hitaita ovat, se on totta, mutta ei haittaa kun tämä on harraste. Maksoin noista satasen monta vuotta sitten. Niillä uskaltaa myös ohjelmoida näiden vanhojen autojen asetuksia.

On markkinoilla varmasti varsinkin ammattikäyttöön hyviä laitteita. Tässä harrastuksessa on ollut iso etu ja mahdollistaja se, että saatavilla ovat hyvin edullisesti tehtaan alkuperäiset korjausohjeet - sähkökuvat - koodinlukija ja ohjelmointilaite - osaluettelot. Ne muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, ja sitten netistä löytyy oikeat uudet ja käytetyt osat ja hyviä ohjeita erityisesti USA-UK -suunnasta - Kissakulman lisäksi :-)

Kirjoitin tämän kommentin lähinnä muille harrastajille ja harrastamisen näkökulmasta. Elinkeinonaan ammatikseen tekeviä en halua yrittää neuvoa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Kuulostais nyt kyllä sähköjen puolesta monivammapotilaalta.
EGR nyt on selvä ja varsin yleinen vika ja siihen s1jviita jo lääkkeen kertoikin ja häneltä tuo onnistuu mainiosti, suosittelen.
Noita muita häiriöitä on kyllä niin paljon, että johtosarjavika, maadoitusongelma tai jopa boxivika voisi selittää ne.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Jarruremppa ei aiheuttanut noita hälyjä, ne tuli aikaisemmin. ensimmäisen kerran 2kk sitten mutta siihen auttoi akun vaihto.
Eilen illalla auto kulki "normaalisti" paitsi moottorivikavalo paloi ja tänä aamuna sama juttu kunnes jätin auton hetkeksi tyhjäkäynnille niin DSC vikavalo ilmestyi ja tehot pois. Sen jälkeen auto seisoi 2h ja kun lähdin liikkeelle niin taas ainoastaan moottorin häly paloi ei DSC. Ajoin töihin ja auto seisoi parkkihallissa 6h. Sieltä kun lähdin niin taas vain moottorihäly ei DSC. Sitten ajelin 30km ilman DSC hälyä mutta kun lähdin sieltä takaisin niin tuli taas DSC häly. Sammutin ja starttasin auton hiljaa auton rullatessa ja DSC häly poistui ja ajoin taas 30km ilman oireita paitsi siis se moottorihäly joka ei ole sammunut ollenkaan muuta kuin vikanollausten yhteydessä. Kävin sumpilla niin siitä kun lähdin niin taas DSC häly mutta nyt ei lähtenyt pois vaikka starttasin auton 4 kertaa.
Itseasiassa jos tuo DSC valo ei pala niin aivan varmasti syttyy jos auton jättää hetkeksi paikalleen tyhjäkäynnille.

Alan itse kallistua ehkä tuohon ABS-anturi vikaan mikä saattaa olla tuo U0415 ja U0401 koodit Boschin printissä kohdassa ABS. Nimittäin keli muuttui märäksi joka saattaisi aiheuttaa kiusaa antureissa.
Voiko Jaggesta siis EGR:n vain ohjelmoida pois vai vaatiiko jotain fyysistä roplaamista? Yleensä joutuu räplää jotain itse laitteesta kertoivat muiden merkkien kanssa tuskailleet.

Lämmityslaite toimii ilmeisesti oikein mutta suuttimet eivät kaikki käänny ja kääntyminen on poistettu ajotietokoneesta ja ovat aina auki.
Takakaiutin on vielä irti, koska uuden subbarin asennus on työn alla orkkis muoviboxiin. Ei meinannut löytynyä suoraan sopivaa niin piti hieman tuunata boxia.

Onko tuo Juvanmalmilla oleva Karaasi tuttu ryhmäläisille? Olen Läntiseltä uudeltamaalta niin olisi suht lähellä käydä.

Summa summarum....vähän lohdutti kun sähköpajalla kertoi, että eipä ole mun auto mikään poikkeava merkki sähkövikojen suhteen vaikka usein niin briteistä väitetään.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Karaasi on varsin perinteikäs Jaguar huolto/korjaamo. Olen muutaman kerran 25 vuoden aikana omiani hoidattanut siellä ja homma on onnistunut sovitusti ilman ongelmia.
Palvelu on ollut hyvää.
EGR on ohjelmointijuttu.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

Myös Karaasin naapuri JaggFinn on hyvä paikka, joka vei Defen abs-ongelmissa pidemmän korren.
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Kiitos kaikille vastanneille avusta ja infosta.
En nyt vielä vedä ranteita auki vaan varaan ajan joko Karaasista tai JaggFinnista. Eipä tuo DSC:n aiheuttama luistoneston ja ABS:n puute haittaisi ollenkaan jos tehot olisivat tallella. Tuo XF kun tuntuu olevan varsin hauska ja tasapainoinen kikotin pieneen luistatteluun.

Se miksi ostin Jaggen oli puhdas sattuma. Edellinen auto oli Mitsun PHEV lataushybridi jonka kanssa mulla paloi käämit aivan totaalisesti joten päätin myydä typerän patterilelun joka söi bensaa aivan hulluna ja pudotti arvoaan 8000€/v ja ostaa velattoman mutta mukavan auton. Niinpä tuumin, että ostan 2003-2009 mallin E mersun. Muutamia kävin kokeilee ja oikeastaan kaikissa niissä oli jotain pielessä. Kaikissa ainakin oli Air matic jousitus paskana koska halusin Avantgarde varustetason niin ajoin vain niitä. Sitten vain silmiin osui tuo Jagge yhden liikkeen pihassa ja kuten nyt kaikki tietää niin onhan tuo XF n.1000 x nätimpi ja linjakkaampi kuin E mersu. Koeajolla ei ollut mitään ongelmia joten kaupat tuli.

Hämmästys oli muuten suuri ja luulinkin, että ajotietokone on rikki kun kulutus näytti liikkeestä kotiin ajaessa 4.7l/100. Matka taittui tosin 80km/h. Mutta kun kaupunkikulutus heilui siinä 6,6-7.0 ja maantiellä järjestäen 5,5 hujakoilla niin päätin tehdä tankkaustestin ja kyllä ajotietokone näytti jotakuinkin oikein. Ja sattui toisenkin kerran, että ajelin tunnin pätkän jonossa 80km/h niin nyt oltiin lukemassa 4,6l/100. Tehdas ilmoittaa 5,5l/100 ja muistaakseni nopeudelle 90km/h joten ehkäpä tuo 8-kymppiä nipistää vielä melkein litran.

Onko se XF:ssä käytetty 3-litran dieseli muuten BMW:n moottori? Näin mulle kerrottiin/väitettiin
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

3.0d on PSA-Ford yhteistyömoottori, sama pohja kuin 2.7D. Vaihteisto on sama kuin BMW:ssä, muuta samaa perää lukuunottamatta ei ole.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Päivän havainto.
Latasin akkua 24h ja laitoin auton tänän alkuillasta käyntiin ja mittariin ilmestyi moottorin varoitusvalo ja vasta n.10min tyhjäkäynnin jälkeen näyttöön ilmestyi DSC häly.
Mutta kun sammutin auton ja starttasin niin DSC häly ei tullut ollenkaan jos pidin kierroksia ylhäällä n 1500-2000rpm. Kun päästin tyhjäkäynnille niin DSC häly syttyi lähes heti. Toistin tämän 3 kertaa ja sama havainto. No Kunhan saan auton Juvanmalmille niin eiköhän jotain ala selviämään.

Oletteko muuten asentaneet jaggeihin ledejä normi polttimoiden tilalle? Edellinen omistaja oli vaihtanut rek.kilven valon lediin ja itse vaihdoin takahutikan sukkulapolttimon ja H16 peruutusvalot ja kaikki 7kpl W5W sisävalopolttimot ledeihin. Pelkäsin, että herjaa jotain mutta eipä herjannut.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Voisiko olla moniurahihnan kiristin pettänyt ja hihna luistaa, koska pienillä kierroksilla ilmeisesti jännite jää alhaisemmaksi, vai olisiko jännitteensäätäjässä ongelmaa.
Erikoiselta kuitenkin vika kuulostaa.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Jotain tollasta aloin itsekin epäilemään. Tuolla pajalla lataus mitattiin kohta kun auto oli kylmäkäynnistetty ja silloin näytti 14,4 tyhjäkäynnillä ja 14,7 kierroksilla.
Herää tosiaan epäilys, että oisko laturissa tai jossain jotain mikä reagoi lämpöön ja kierroksiin.
Täytyypä huomenna ajella kottero lämpimäksi ihan kunnolla ja käydä mittauttaa taas latausjännite.
Mitään luistamiseen viittaava ulinaa tms sellaista ei kuulu mutta eipä kai sen tarvii aika ulistakaan vaikka olisi löysä.
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Varsin mielenkiintoista. Eilen oli kuiva ja nätti päivä ja aamulla ajelin töihin ilman DSC varoitusta vain moottori valo paloi. Kun lähdin töistä niin DSC häly ei taaskaan syttynyt, vain moottorin kuva ilmestyi näyttöön. Siitä hetken ajo rautakauppaan ja kun sieltä sitten lähdin liikkeelle niin eipä tullut mitään hälyjä tai valoja vaan kaikki oli OK Kunnes alkoi satamaan niin samantien iski DSC häly ja seuraavan startin jälkeen taas myös moottori valo. Eli reagoi armotta kosteuteen tämä oireilu. Saman havainnon olen tehnyt aikaisemminkin mutta yksi kerta ei vielä todistanut varmaksi.
En ole saanut vielä autoa rehattua Juvanmalmille kun toisella firmalla ei ole aikoja kuin joskus ensi viikolla ja toinen ei vastaa s-postiin tai puhelimeen.

Jos innostuisin ostamaan testerin/OBM lukijan jolla voisi itse tutkiskella auton sielua niin mitäs suosittelette? ei siis mitään monen tonnin tai edes monen sadan laitetta vaan hinta-laatusuhteeltaan monipuolista testeriä?
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Vihdoinkin XF saanut luotettavaa vikakoodinlukua ja ongelma näyttää olevan ABS ohjainyksikössä. Missäpäin ÄxÄffää sellainen mahtaa sijaita ja onko kokemusta mitä sellainen mahtaisi maksaa? Vinkattiin, että sen yksikön voisi joku jopa korjata mutta kuka ja missä on vielä hakusessa. Onko täällä tietoa?
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Ei tietoa missä boxi XF:ssä sijaitsee, mutta yleensä konehuoneessa pääjarrusylinterin lähistöllä, ABS-solenoidiventtiilien yhteydessä. Tyypillisesti ABS boseissa on ollut vikoja johtoliittimen pinnien liitoksessa piirilevyyn. Esim XC90:sessä ne ovat mallia "pressfit" joiden kontakti saattaa ajan myötä heiketä. Juotetut pinnit saattavat tärinän vaikutuksesta täristä irti juotoksestaan. Yleensä kohtuullisella hommalla korjattavissa ja olen muutaman tutun autoista noita korjannutkin. Googlettelemalla "abs yksikön korjaus" löytyy tahoja tekijöistä sekä myös ohjeita kuinka hommeli sujuu.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Tyypillisesti ABS boseissa on ollut vikoja johtoliittimen pinnien liitoksessa piirilevyyn.
Tällaista mulle tänään kerrottiin myös bemareista. Sitten silmiin pisti tarinaa myös vedenpoiston aiheuttamasta ongelmasta niin, että vettä saattaisi päästä valumaan sinne boxin päälle ja liittimeen?
Siinäpä mulle viikonlopuksi pientä tutkimista. Ebaysta näyttäisi löytyvän toimivaa osaa tilalle suht kohtuu hinnalla.
Kiitos vinkistä ja jos jollain kokemuksia vastaavista oireista niin luen mielelläni niistä.
Rahapulassa täytyy yrittää veivaa itse niin paljon kuin pystyy..... :cry:
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Abs purkeissa on tullu vastaan juotosvikoja, pätkiviä pinnejä ja pätkiviä prosessoreita sekä vesivaurioita. Purkkiin pääsy vaatii mallista riippuen rautasahaa tai yläjyrsintä. Piirilevyn päällä on vähintään paksu kerros lakkaa. Mutta helposti geeliä tai jopa epoksimönjää. Soittelemalla yrityksiin niin yleensä saa tietoa että onko korjattavissa vai ei ja mitä maksaa. 2008 on jo niin tuore että ei todennäköisesti toimi yksikään ebaystä tai purkaamolta ostettu yksikkö ennenkuin se vanha kloonataan purkuosaan.
XJR -00.
Hdjanne
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 08, 2017 7:14 am

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Eräs tuttu isäntä korjautti täällä oman ABS-purkkinsa.
Auto oli kylläkin eri merkkinen ja keskieuroopassa valmistettu, mutta kysyminen nyt kannattaa kuitenkin.

https://www.sercap.fi/category/253/abs-yksikot
Asioilla on tapana järjestyä..

Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Eräs tuttu isäntä korjautti täällä oman ABS-purkkinsa.
Auto oli kylläkin eri merkkinen ja keskieuroopassa valmistettu, mutta kysyminen nyt kannattaa kuitenkin.
Jesh, KIITOS! Hinnaston mukaan ei olisi edes kovinkaan kallista puuhaa...
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Aikaa vierähti mutta nyt on XF kunnossa. Monen testerin jälkeen löytyi se oikea ja vika osoittautui EGR ongelmaksi. Kiitos JagFinn joka hoiti homman nopeasti ja edullisesti. Auto sai tuoreen leiman torstaina ilman mitään huomautusta mikä oli kyllä ihme.
Nimittäin jostain syystä auto on täristänyt ostopäivästä asti eikä vikaa ole paikallistettu. Tärinä on pahimmillaan kun auto on kylmä. Aski toimii moitteetta eikä kierrokset vaella ja olen testannut ajella D-modessa, Sport modessa, viiksillä vaihtaen ja vaikka heittää N asentoon vapaalle niin täristää. Renkaatkin vaihtuneet talvikiekoista kesäisiin eikä sekään ollut syynä. Autoa kyllä syynätty läpi eikä mitään ole löytynyt. Tärinä on yhteydessä hieman jyrisevään ääneen mutta. Nopeudellakaan ei ole juurikaan väliä kun tärinä on pahimmillaan vaan alkaa siinä 50km/h ja jatkuu 160km/h. Siis sen kovempaa en ole vielä autolla ajellut. En tiedä mutta outoa on ja tekee tietenkin kokonaisuudesta melko romun vaikutelman. No nyt on taas tehot takaisin kun ei ole 90% ajasta vikatilassa.
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Jyrinän kanssa veikkaan kuivaa vetoakselin niveltä. Voisi olla myös kardaanin nivel tai kannatinlaakeri.
Ilman jyrinää tutkisin välykset pyöräntuennasta ja tarkistuttaisin pyöränsuuntaukset. Puhdistaisin pyöristä navan ja jarrulevyjen sekä jarrulevyn ja vanteen väliset pinnat. 0.2mm kuona noilla pinnoilla muuttuu renkaan ulkoreunalla jo noin 2mm heitoksi. Samalla tarkistaa laakerit.
On myös sattunut niin että sekä kesä- että talvivanteet on olleet kierot tai molemmista sarjoista yhden renkaan vyöt rikki tai tasapainotus metsässä.

Vetoakseleiden rasvauksen tarkistus on kohtuu helppo homma. Ulompi panta auki jolloin pääsee kurkkaamaan. Hyvä tarkistaa 100tkm välein.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
BreXFit
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 14, 2019 5:48 pm

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja BreXFit »

Täytyypä tarkastuttaa vielä noi pyörän navat ja vetarit. Onko muuten vetareissa ja kardaanissa yleensä rasvanipat?
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: XF 2,7D 2008 "rajoitettu suorituskyky" / DSC ei saatavilla"

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Taitaa kardaaninivelen nipat enää löytyä raskaamman kaluston puolelta...?
Veoakseleissa kun raottaa sitä isompaa suojakumin pantaa niin pääsee kurkkaamaan. Olen kaapinut/pessyt saveksi kuivuneet parhaani mukaan pois ja sitten uutta tilalle.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Vastaa Viestiin