Eugenen EX-type kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Uusi startti paikallaan ja nyt starttaa taas sähäkästi. Urakka ei itsessään ollut kovin vaativa, mutta yhden asian pieni tökkiminen venytti urakkaa.

Purin startin poiston tieltä enemmän kuin ehkä olisi pitänyt, mutta nyt riitti näkyväisyyttä ja paremmin tilaa. Alapuolelta piti poistaa yksi alipainesolenoidi liittimineen että telineineen ja hieman siirtää letkuja sivuun. Yläpuolelta otin pois akun koteloineen, ilmanputsarikotelon putkineen ja EGR-putken. Hankalinta ei ollut startin irrotus vaan solenoidin päästä toisen virtapiuhan irrotus, jossa oli 10 mm mutteri pitämässä johtoa kiinni. Starin paikallaan ollessa tuntui tehtävä mahottomalta, joten irrotin ensin startin ja toisen solenoidille tulevan johdon ja käänsin startin perän kohti taivasta ja silloin sai mutterin helposti auki. Ajattelin olla näppärä ja kiinniitää tuon hankalan johdon vielä kun startti oli irrallaan, mutten katsonut ja ajatellut huolellisesti miten sen tein. Nimittäin kun sain sitten startin paikallee niin huomasin johdon olevan kiinnitetty niin, että sojotti aivan väärään suuntaan tehden oudon mutkan takaisin päin. En viitsininyt ottaa starttia enää irti vaan sain lopulta taiteiltua mutterin auki ja johdon irti, sekä käännettyä sen paremmin. Mutta sen 10 mm ohuen mutterin takaisin paikoilleen laittaminen on haastavaa. Oli nääs ahdas ja pimeä paikka johon ei saanut kunnolla suunnattua valoa. Lopulta sain mutterin paikoilleen kun tein pienen 10 mm hylsyyn roudariteipistä "pesän" johon upotin mutterin ja varovasti kiertelin sen paikoilleen. Loppu kasaus meni aika rutiinilla ja kun kaikki oli paikoillaan niin helpotuksen huokaus oli suuri kun koekäynnistys oli onnistunut.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Välillä ulkonäön kohennusta, koska konepellilltä puuttui jotain olennaista:

Kuva

Ei puutu enää.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

:mrgreen:


Sullahan on ollut ihan autoasentajan arkea viimeaikoina.
XJR -00.
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eikä se tähän lopu. Hehkut pitää vaihtaa kohtapuoleen. Sen teen itse, jos lähtevät helposti auki. Lisäksi kesälomarahoista pitää ostaa ainakin vas. etupyöränlaakeri (lievä klappi tuntuu jo) ja vaihdattaa se ammattilaisella (ei jaksa kaikkea itse tehdä). Ilmastointi vuotaa joten täytyy käydä näyttämässä tuota myös ammattiliikkeessä. Ostoslistalla on ainakin ilmastoinnin kompura. Kuivain olisi samalla kai hyvä vaihdattaa, kun ei paljoa maksa. Kenno sentään taitaa olla ehjä. Paisuntasäiliö taitaa vuotaa myös, joten se ehkä täytyy vaihtaa ja ratin nahkaisia osia täytyy pikkuisen paikata.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 1.

Mainitsin jokin aikaa sitten tuossa edellisissä viesteissäni, että X-typestä pitäisi vaihtaa hehkutulpat ja etupyörän laakeri. Näistä kiireellisempi oli tuo laakerisavotta. Siispä viime tiistaina meni meidän kylää lähellä olevaan oikeaan kaupunkiin, jossa oli uusiin ja vähän vanhempiinkin Fordeihin erikoistunut autokorjaamo. Päästyäni asiakaspalvelutiskillä vuorolleni alkoi mielenkiintoinen keskustelu joka meni osapuilleen seuraavasti:

- Pitäisi tuohon mun Jaguar X-typeen vaihtaa hehkut ja etupyöränlaakeri
- Yhym, ei meillä Jaguaareja korjata
- Tuossa on kyllä Mondeon alusta ja Fordin TDCi diesel ja on kyllä anakin ennen ollut teillä korjattavana ja teiltä osiakin ostanut siihen.
- Jaa, no anna rekisterinumero
Kerrottuani sen asiakaspalvelija mutisee:
- No joo, näyttää tämä kerran meillä olleen viisi vuotta sitten. Mutta siellä on ainakin yksi hehku niin hankalassa paikassa että ei me sitä aleta puljaamaan...
- Älä viitsi, kun ottaa ilmanputsarikotelon ja imusarjan pois, niin siinä ne on hehkut kuin tarjottimella.
- Jaa, no varmaan ovat aika jumissa
- Voisikohan se olla se syy että turvaudun autokorjaamoon. Osaisin sen itsekin tehdä jos lähtisivät vaan normaalisti hylsyavaimella avaamalla kuten bensa-autojen tulpat.
- Jos se katkeaa avatessa niin ei me sille mitään voida tehdä sitten.
- Jaa, minä kun ajattelin että kun tämä on merkkikorjaamo niin teillä olisi pelit ja vehkeet miten homma hoituu...
- Ei meillä mitään semmosia ihmevehkeitä ole...
- No entäs edes se etupyörän laakeri?
- Mjaa voisihan se onnistua jos se on sama kuin Mondeossa.
- Se on sama ja minulla on jo laakeri hankittuna, että koska olisi aikaa ottaa se työn alle?
- Viikon päästä keskiviikkona tai hieman vielä myöhemmin...
- Tuota jos nyt tehdään niin että palaan huomenna uudestaan asiaan niin selvittelen perheen menot että milloin auto joutaa oikeasti tuoda tänne niin sovitaan sitten tarkemmin...

Rupesi olemaan hermo nimittäin hieman pinnassa kun oli niin töykeän oloista ja tylyä tuo palvelu, että ajattelin vetää henkeä päivän ja oikeasti myös tosiaan tarkistaa mitä suunnitelmia rouvalla on kun jotain lomareissun tynkää oli ollut ilmassa.

... jatkuu
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, Ti Heinä 28, 2020 1:07 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

VÄLIPROLOGI
Mutta mutta, ko. yrityksen asiakaspalvelu on kuin Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Tässä tarinassa oli ensin tiskin takana Mr. Hyde ja kun palasin seuraavana päiväna, oli onnekseni tiskin takana Dr. Jekyll.

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 2.

Palasin korjamolle sitten rauhallisena ja kaiken zeniläisyyden perikuvana vastaanottamaan mitä eteen tulee. Suureksi riemukseni tiskin takana oli ko. firman toinen asiakaspalvelija ja keskustelu meni tällä kertaa näin:

- Jahas, päivää, mitäs sinulla oli ongelmana?
- Kävin täällä eilen ja oli puhetta josko etupyöränlaakeri vaihdettaisiin mun Jaguar X-typeen.
- No sehän onnistuu, annappa rekisterinumero.
Annoin rekisterinumeron ja keskustelu jatkui:
- No niin, tämähän on ennenkin ollut täällä ja näemmä omistajakin vaihtunut välissä ja sinä olet nyt sitten varmaan meiltä osiakin ostanut tähän. Onko puhelinnumero vielä tämä XXXX-XXX XXX?
- Kyllä vaan
- Onko sinulla laakeri omasta takaa vai otatko meidän kautta?
- Laakeri on jo hankittuna.
- No hyvä, koskas sinulla olisi aikaa tuoda se tänne
- Mjaa, eilen käydessäni oli jotain puhetta että jo viikon päästä keskiviikkona olisi ainakin vapaata...
- Jaa jaa, katsotaanpas... tuota... tässäpä on joitain isoja hommia meiltä päässyt valmistumaan, niin olisi jo huomennakin mahdollista ottaa työn alle ja saada kello 16 mennessä valmiiksi.
- Käy loistavasti, mihin aikaan tuon auton huomenna?
- Noo, veikkaan että tuo pääsisi työn alle aikaisintaan klo 11 kantturoilla, joten kun reilusti ennen sitä tuot niin homma onnistuu.
- Tuon auton aamukymmeneen mennessä.
- Hieno juttu, tervetuloa ja nähdään huomenna.

Poistuin hyvin mielin paikalta ja vein auton seuraavana päivänä ajoissa paikalle.

...jatkuu
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, Ti Heinä 28, 2020 1:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Olen siinä onnellisessa asemassa että teen kaiken itse, ja jos ei pysty esim. kunnon prässin puuttumisen takia niin tässä kylillä on hyvä yhden miehen korjaamo joka tekee eikä jupise. Noi tommoset "ei me haluta tehdä"-korjamot on tosi tympeitä. Jotenkin ihmetyttää että sellaiset huonon asiakaspalvelun firmat yleensä on pystyssä vuodesta toiseen, joissain vieläpä huono työnlaatukin...

Toi mun luottomekaanikko vaihtoi tohon P6 Roveriinkin ylä-,ja alapallot. Ei todellakaan mikään niks ja naks homma, molemmat prässätty etutolppiin. Hankalan malliset.
Vein tolpat pajalle annoin suht vapaan aikataulun, jos silloin kuluvan viikon aikana vaihtuu niin hyvä. Katteli niitä et milläköhän... mut sano lopuks et ongelmat ratkaistaan..
Ukko oli joutunut rakentamaan special ulosvetäjät että sai tehtyä, ja kun ovat ihan helv... tiukassa niin mikään spagetti kierretanko ei riitä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Aikoinaan XF sai hylsyn katsastuksessa, käskettiin uusimaan tukivarret edestä. Kysyin ensin läheiseltä Aallon Autolta mitä velottaisivat. Yllätyin kun vastaus oli aivan suora "emme edes tutki asiaa, vie muualle".
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

AVRO kirjoitti:Olen siinä onnellisessa asemassa että teen kaiken itse, ja jos ei pysty esim. kunnon prässin puuttumisen takia niin tässä kylillä on hyvä yhden miehen korjaamo joka tekee eikä jupise. Noi tommoset "ei me haluta tehdä"-korjamot on tosi tympeitä. Jotenkin ihmetyttää että sellaiset huonon asiakaspalvelun firmat yleensä on pystyssä vuodesta toiseen, joissain vieläpä huono työnlaatukin...
Aivan, itsekin teen kaiken minkä pystyn, kun kerran on kunnon halli ja nosturi käytössä. Nyt päädyin juurikin tuon laakerin prässäämisen takia viemään Jaggen korjaamolle. Työtunteja heillä kului 1,7 eli ehkä viisi kertaa nopeammin kuin itse olisin saanut aikaiseksi. Vasen jalka on tällä hetkellä myös hieman vammautunut, joten ajattelin sitäkin säästää. Mulla on myös toinen luottokorjaamo, mjtta se sijaitsee hieman kauempana ja sinne on aikoiset jonot.

Mutta sitten kolmas ja viimeinen osa trilogiasta:

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 3.

Vein tosiaan aamupäivällä auton sovitusti ja Dr. Jekyll oli onneksi taas vuorossa ja hän varmisti vielä että puhelinnumeroni on se mikä heidän papereissaan seisoo, soittelee sitten kun on valmista, kuulemma klo 16 mennessä varmasti mutta ehkä aiemminkin.

Olin sitten iltapäivällä lähdössä anoppia kuskaamaan hammaslääkäriin ja puhelin soi. Keskustelu meni tällä kertaa näin:

- "Dr.Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä morjesta. Siitä sinun Jaguaarista. Laakeri on hyvä ja laadukas sekä varmasti tähän sopiva, että sen puoleen ei ongelmaa. Mutta kun saatiin paikat esille, niin sen lisäksi että vanha laakeri oli tosiaan aivan loppu, niin napa on myös erittäin huonossa kunnossa. Se on sekä halki että pahasti urittunut ja naarmuilla.
- Jaahas, tuo oli hieman huono uutinen. Mites homma etenee?
- No kun meillä ei sattunut olemaan napaa hyllyssä, niin soittelin tukkureita läpi ja yhdeltä löytyi laadukas ja kohtuuhintainen napa, joka olisi perillä huomenna puolenpäivän maissa.
- Luonnollisestikin olen kiinnostunut siitä kohtuuhinnasta.
- No juu, napa maksaisi hieman alle satasen.
- No se on kohtuuhinta tässä tapauksessa.
- Otin vapauden tilata sen jo ja nyt kysynkin että annatko luvan asentaa sen tilaamamme navan. Jollet anna, niin palautetaan se huomenna takaisin ja keskustellaan sitten jatkosta, että miten toimitaan.
- Asentakaa vaan juu, turhaa tässä ruveta etsiä kymppiä tai paria halvempaa napaa jostain. Saadaan autokin nopsemmin valmiiksi.
- No niin, hyvä juttu, niin kyllä me saadaan Jaguaari huomenna valmiiksi iltapäiväksi joskus kahden maissa kai viimeistään.
- Mutta sehän olisi hieno juttu. Kiitos oikein paljon.
- Olkaapa hyvä ja soittelen sitten huomenna kun auto on valmis.

No, näinhän sen homman pitää mennäkin. Olin erittäin tyytyväinen. Seuraavana päivänä kahden maissa soi puhelin sitten ja keskustelu meni seuraavasti:

- "Dr. Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä, nyt on sitten etulaakerin osalta homma kunnossa. Napa saapui ajallaan ja asennus sujui niinkuin pitikin. Mutta nosturilla pojat teki vielä pientä tsekkausta muista renkaista, niin huomasivat että tuosta on vasen takapyörän laakeri myös aivan loppu. Itse asiassa niin loppu, että eivät haluaisi tuota päästää liikenteeseen ilman remonttia.
- Jaahas, no hieman tuollaista epäilinkin kyllä, kun tuntui että takapäästä kuuluu jotain ylimääräistä ääntämistä.
- Niin että mites me tehdään tämän kanssa?
- Tehdään silleen että minä kyllä nyt vaihdan itse sen takanavan kun sen pystyn itse kohtuuhelposti omalla tallilla tekemään. Mutta tulen hakemaan sen kohta niin keskustellaan lisää.
- Asia selvä, otetaan auto alas nosturilta ja nähdään piakkoin.

EPILOGI

Menin sitten korjaamolle, jossa sain asiallisesti eritellyn laskun, sekä kännykällä otetut hyvälaatuiset valokuvat vahingoittuneesta etunavasta. Myös videolta esitettiin kuinka paljon takana on klappia ja kuinka pahaa ääntä takanapa pitää. Laskussa luki myös huomautuksena että takanapa on viallinen ja että korjaamon mielestä auto ei ole liikennekelpoinen ennen takanavan vaihtoa. Eli just niinkin pitääkin. Vakuutin "Dr. Jekyllille" että ajan auton matkan varrella olevan varaosaliikkeen kautta suoraan tallin pihaan odottamaan korjausta. Kiitin kohteliaasti hyvästä työstä.

Yllätyksekseni paikalliselta Fixus-liikkeelltä löytyi takanapa (FAG) suoraan hyllystä hintaan 193€. Napapaketti sisälsi itse navan, laakerin ja kiinntyspulttien lisäksi myös paikallaan olevan uuden ABS-anturin. Takanapa vaihtui paikalleen myöhemmin samana iltana, mutta se on sitten jo oma juttunsa se ja siitä lisää myöhemmin.

Kaiken kaikkiaan huonon alun jälkeen homma sujui niinkuin pitää ja varmaa on että jos jatkossa joudun viemään Jaguaarin samaan paikkaan, en asioi kuin Dr. Jekyllin kanssa.
_________________
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Kuten jo tuossa hieman aiemmin kerroin, niin ajettuani korjaamolta varaosaputiikkiin oli heillä hyllyssä laadukas (FAG) takanapa, joten kovalla tohinalla sitten heti päivällisen jälkeen toiveikkaana taallille "vajaan parin tunnin" pajotukseen.

Teoriassa homma sujuu näin jos osaa että tietää (lue = muistaa) ja on kunnon vehkeet, eikä tarvitse kauheasti etsiä työkaluja:
1. Takarengas irti - max 5 min
2. Käsijarruvaijeri irto jarrusatulasta - 1 min
3. Jarrusatulan irrotus - max. 5 min
4. Jarrulevyn irrotus - 1 min
5. ABS-anturin irrotus takanavasta - 1 min
6. Takanavan kiinnityspultit (4 kpl) auki - n. 16 min (ovat yleensä tiukassa ja naaras-torx pulttien pesän putsaus vie aikaa)
7. Takanapa irti - 1 min
Työaikaa kulunee n puoli tuntia

ja sitten sama toisin päin eli yhteenä ammattilaisella aikaa mitoitettu 1 tunti, jos sitäkään.

No tietty minulla meni hieman yli kolme tuntia kun oli työkalut hukassa ja piti muistella että mites tää homma menikään.

Rengas tietty lähti hyvin irti. Kässärinvaijerin irrotuksessa menikin sitten oudon paljon aikaa, kun ei ollit ensin kunnon pihtejä - ne piti etsiä kun oli aikansa turannut huonoilla. Satula oli tiukasti tuossa edellisessä proseduurissa napannutkin sitten jo kunnolla kiinni levyyn, joten sitä sai sitten kikkailla aikansa, mutta lopulta päästiin navan pulttien irrotukseen. Torxien huolelli puhdistus ja hieman WD:tä, pikkuisen lämpöä ja kunnon jatkovarsi niin kolme ekaa narskahti kohtuu helposti auki - neljäs ei. Viimeisessä tietty avain pyörähti kun tiukassa oli. Siinä sitten tuli pähkäiltyä ja viriteltyä vaikka mitä, mutta lopulta oti kuitenkin kunnon lämmöt pulttiin ja wd:tä sekä paineilmakäyttöisen pyöränmutterinavauskoneen jolla sain nojattua päin pulttia, ettei kanta pyörähtänyt enää vaan lopulta narskahti auki kun sille oli annettu enemmän kuin tarpeeksi kuumaa. Ja täytyihän niitä muitakin pultteja nitkutella ees taas hiljalleen auki ja kiinni ennen kuin aukesivat.

Asennus sujui kohtuu helposti mutta aikalailla sai satulanmäntää työkalulla kiertää sisään ennen kuin meni levyyn paikalleen. Ja tulipa samalla tarkistettuja että liukutapit toimivat.

Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Pistäisin peukku hymiön jos olisi. :mrgreen:
XJR -00.
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Vanja-eno kirjoitti:Näyttäisi tulleen korjaamo H:n tekemät hommat valmiiksi kerralla, tässä reilun toista tuhatta kilsaa ehtinyt ajaa tuolla...

...Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.
Ja toimiihan se, sillä oli testiajon paikka. Viikko sitten lähdettiin heti etu- ja takanavan sekä laakereiden vaihdon jälkeen pieneen reissuun Loviisa - Pyhtää suunnalle. Meillä oli varaus Seaside hotel Mäntynimeen joka sijaitsi Munapirtin kylän kyljessä upealla merenrantatontilla kuten olettaa nimestä jo saattoi. Voin suositella paikkaa etenkin niille jotka kaipaavat hiljaisuutta ja rauhaa. Todella hyvä palvelu, siistit huoneet ja lisämaksusta sai todella maukkaan aamiaisen.

Tulihan siellä lähimaastossa hieman kierreltyä ensin lauantaina, kuten esim. Munapirtin kotiseutumuseo Hinkapyölin pihalla, kun museo sattui nyt olemaan kiinni. Paikalla on upea tuulimylly, joka on tietojen mukaan toinen jäljellä oleva 1800-luvulla rakennettu tuulimylly joka yhä pystyssä alkuperäisellä paikallaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kissa sai lekotella varjossa...

Sunnuntaina lähdimme hotellista ja tutustuimme Pyhtäällä Strukan sulkuun, joka on yksi harvoista 1800-luvulla rakennetuista käsivoimin toimivista kanavasuluista jotka ovat yhä käytössä.

Kuva

Kuva

Kuva

Pyhtään kirkonkylällä kävimme sitten ihailemassa 1400-luvuta peräisin olevaa kivikirkkoa. Sielä Loviisaan jossa kruisailimme puutalokorttelissa ja sieltä Valkoon merenrantaan. Matka jatkui Valkosta Pernajan kautta Ilolaan, josta ajoimme Porvooseen. Porvoossa oli niin paljon väkeä liikkeellä että ajoimmekin suosiolla pysähtymättä läpi ja palasimme lopulta kotiin Kerkkoon ja Askolan kautta vanhoja asfalttiteitä ajellen. Jagge pelasi hyvin, mitä nyt ilmastoinnin toimimattomuus hieman harmitti.

Ilmastoinnista puheenollen, niin siitähän on kompurasta hiljalleen vuotanut mehut ulos, joten taitaisi olla aika laittaa sekin kohta kuntoon vaikka syksy on kohta ovella.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Hyvä matkavinkki tuo Pyhtään seutu, pitää laittaa korvan taakse. Tällaiset ex-temporee pikamatkailuun sopivat mestat on tervetulleita, voi käydä vaikka päiväreissulla.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Sitten se ilmastoinnin kompura...

Huomasin jo viime syksynä pian Jaguaarin ostamisen jälkeen tallin nosturilla että kompura taitaa vuotaa. Ilmastointi kuitenkin pelasi syksyn loppukylmiin asti, ja lopulta otin sen pois päältä ja ajattelin saastää loput mehut kevääseen ja käyttää kompuraa vain hetkellisesti talven aikana että se voitelisi tarvittavat tiivisteet sisällään. Jo alkukeväästä huomasin että kompura ehkä tiensä päässä. Sattui kuumempi kevätpäivä toukokuussa ja laitoin ilmastoinnin päälle. Olimme Lohjalla ja ajelimme kaupungilla hiljalleen katselemassa keskustan meininkiä. Äkisti pölähti ikävän tuoksuinen käry nokkaan ja pellin alta näytti nousevan savua. Jagge parkkiin ja pelti ylös. Kompuran tienoilta nousikin savua ja totesin rouvalle että taisi tulla kompurasta vainaa. Hetken aikaa odoteltiin savun hälvenemistä ja kompuran jäähtymistä. Sitten auto käyntiin ja ilmastointi pois päältä ja homma meni sillä ohi.

En ole nyt käyttänyt ilmastointia sen jälkeen lainkaan ja meinasin antaa asian olla, sillä uusi kompura maksaa reilu parisataa euroa ja kuivain vajaan satkun. Kävin alustavasti kyselemässä myös remonttihintaa ja se oli noin viiden sadan seutuvilla. Tuumin unohtaa ja ajella sitten ilmastoimattomalla autolla. Hankin kuitenkin jo varuiksi uuden moniurahihnan, jos sattuisi se menemään poikki. No, noin viikko sitten olimme taas rouvan kanssa ajelemassa ympäri Uuttamaata ja oli kuuma päivä. Olimme ajelleet reilun toista sataa kilsaa siellä sun täällä ja ajattelimme sitten kotimatkalla käydä vaihteeksi Keravalla kaupassa. Ajelimme ensin hiljalleen ympäri Keravaa tsekkaillen muuttuneita maisemia. Sitten pölähti klyyvariin taas ikävä käry ja katsoin heti onko ilmastointi mennyt vahingossa päälle. Ei ollut. Eikun Jagge parkkiin ja pelti ylös. Taas nousi savua kompuran tienoilta. Mietin ensin että olisiko kompuran hihnapyörä hirttänyt kiinni. Pistin Jaggen käyntiin mutta hihnapyörä pyöri normaalisti. Sammutin auton ja käytiin välillä kaupassa ja mietin samalla mitä voisi olla tapahtunut. Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon. Kuntoonhan se ilmastointi on nyt sitten laitettava.

No, tulihan onneksi veronpalautukset, ja päätin sitten uhrata osan niistä ilmastointiremppaan. Kompura ja kuivain maksavat noin kolme sataa. Moniurahihna ja sen kiristin sekä ohjainrullat maksoi pari sataa ja merkkikorjaamo H antoi kaikkien osien vaihtotyölle, ilmastoinnin täytölle ja testaukselle hinta-arvion viidelle ja puolelle sadalle. Eli hieman yli tonnin kaikkineen, mikäli kenno on ehjä, tulee lysti kustantamaan.

No, elämä ja auton omistaminen on kallista. Tämä viimein vahvisti sen, että tuo auto tulee pysymään nyt tässä perheessä pitkään. :lol:
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

:lol: Tuttu tilanne.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Mitäpä sitä tuttua ja turvallista autoa vaihtamaan niinkauan kun sen korjailu pysyy tolkullisena. Mulla menossa ton P38 Rangen kanssa 16. yhteinen vuosi enkä ole siitä ajatellut luopua ihan hevillä. Frouvakin huristellut jo 9 vuotta tuolla Volvollaan ihan tyytyväisenä.

Pitää vaan hankkia lisää autoja jos rupeaa kyllästyttämään. :)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti:Sitten se ilmastoinnin kompura...
Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon.
Tämä!

Hieman selvyyttä asiaan. Reilu viikko sitten olin taas liikkeellä Jaggella Stadissa. Käväisin levykaupassa Kalliossa ja kun piti jatkaa matkaa, ei Jagge lähtenyt enää käyntiin. Pyöritti starttia ja hörähti mutta siinä kaikki. Annoin vempeleen jäähtyä muutaman tunnin ja hoidin sillä aikaa loput asiat joukkoliikenteen avulla. Palattuani takaisin autolle, yritin jälleen startata sitä. Sama vika. Lopulta alkoi olemaan hieman akun hyytymisen oireita, joten luovutin ja soitin vakuutusyhtiöön. Puolen tunnin päästä tuli ensin tiepalvelu, muttei hekään saaneet sitä käyntiin. Kolmen vartin päästä sitten tuli hinausauto ja vei kissan pajalle. Onneksi lähin korjaamo sattui olemaan frendini ANT-Auto Merihaassa, joten pyysin kuskaamaan Jaggen sinne.

Tämän viikon alussa saivat työn alle ja paljastui syyksi ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri joka oli kyrvähtänyt kiinni. Teki tenää kampuralle joten ei käynnistynyt. Vaihtoivat sen ensiapuna ja bonuksena tsekkasivat vikakoodeja. Nyt Jagge pelittää, eikä mikään enää rallata konehuoneen puolella.

Päätin kuitenkin laitattaa ilmastoinnin kuntoon, sillä fakta on että kompura vuotaa. Ja uusi kompura on jo hankittu sekä kuivain tilattu. Moniurahihna on tosi kuluneen näköinen, eikä huoltokirjassa ole merkintöjä hihnan kiristimen ja ohjainrullien vaihdosta merkintöjä. Eli menköön nyt, ei jaksa ruveta nuukailemaan. Pitkään tämä mulla kuitenkin on, joten laitetaan kuntoon.

Loppuun pari kysymystä.

Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kierähdys- vai oliko se pyörähdysanturi vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?

Vetokoukku. Pitäisi varmaan semmoinen hankkia, mutta käykö esim. X-type farkun vetokoukku sedaniin?
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Tänään tulee tasan vuosi täyteen yhteistä taivalta. Kilometrejä oli ostettaessa 230 800 km ja nyt aika tasan 257 800 km eli tasan 27 tkm tullut täyteen.

Vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:

13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:

17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto

03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 19

27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)

14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty

2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)

08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto

07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto

23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)

24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto

18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto

11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto

Mitäköhän seuraavaksi? Ainakaan oikean puolen etupyörän laakeri ei vielä äännä eikä siinä ole yhtään välystä, mutta se on pyöränlaakereista tod. näk. se joka vaihdetaan. Suuttimet? Hehkut olis valmiina mutten oo vielä vaihtanut kun en oo varma johtuuko lämpimänä esiintyvä käynnistyshäiriö siitä.

Auton muotoilu miellyttää yhä enemmän silmää ja ajettavuus on enemmän kuin hyvä yhä edelleen. Vaikka on tuota paljon tullut nyt korjattua, korjautettua ja huollettua, niin on se ollut sen arvoista. Toivottavasti nyt tulisi taas vähähuoltoisempi jakso.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti:Mitäköhän seuraavaksi?
Se selvisi kun käytin tätä tänään leimalla, ja vasen raidetangon pää oli väljä ja siitä tuli sitten viimeistään kuukauden päästä jälkitarkastus. Olinkin kuulevani etupäästä jotain vaimehkoa klonksahtelua. Siksi veinkin kissan jo reilusti etuajassa (vajaa 2 kk), kun en itse tallilla onnistunut täysin paikallistamaan ääntä.

Huomautuksena oikean puolen etukoiranluun alapään kiinnitys väljä. Ihan itse kiristin uuden osan keväällä kiinni, mutten näemmä hirvannut vetää tarpeeksi tiukalle, vai vedinköhän tallin pulttipyssyllä (joka ei ole ihan kaikkein tehokkain). Mutta täytyypi kirrata se.

Raidetangon pää maksaa parikymppiä ja pitääpi alkaa jo ruikkia irrotusöljyä sinne.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Parikymppiä ja ohjauskulman säädöt jotenka herkistele myös toinen puoli valmiiksi.
XJR -00.
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Raidetangon pään vaihto tehty. Uudeksi osaksi meni Lemförder joka maksoi hurjat 20€. Työ sujui helposti kun kaikki aukesi vaivatta kuin youtube-videossa :lol: Kiristin samalla koiranluiden mutterit kun oikealla puolella oli selkeästi löysällä ja hieman vasemmaltakin. Kaikkineen meni kolme varttia siihen kun ajoin nosturille ja ajoin nosturilta alas. Piti oikein ihmetellä että näinkö helposti tämä meni :lol: Ei enää kolise ja naputa. Samalla ruikin oikean puolen raidetankoon jo varuiksi irrotusöljyä. Ohjauskulmien säätö reilun viikon päästä tiistaina, joten pidin alla vielä kesärenkaat, jos vaikka olis kulmat hiukan pielessä ja söisi ulkoreunaa. Ennen kulmien säätöä availen ja herkistelen tuon oikean puolen säädön ettei mene hermo säätäjällä.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Tämä sitten kävi alkuviikosta kaverin pajalla ohjauskulmien säädössä. Oikean puoleisen säädön herkistys asentajaa varten sujui hyvin ja kun tällä puolella aukesi säätö helposti. Kelpaa ajella, mittarissa ihan kohta 263 tkm eli 33 tkm kohta yhteistä taivalta takana.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Olen tehnyt hankintoja joku aika sitten ns. vastaisuuden varalle. Täällä Kissakulmassa tuttu myyjä kaupitteli loppua osavarastoaan edullisesti. Tärkein hankinta oli oikean puolen etunapa, jossa vain 3 tkm ajettu pyöränlaakeri ja alapallonivel (hinta osa + korjaamontyöna n. 300€) Tästä kun on nyt kahden vuoden sisään vaihdettu napojen kanssa molemmat takapyöränlaakerit sekä vas. etupyörän laakeri. Huoltokirjasta luntattuna lukaisin että edellisen kerran kun tähän on vaihdettu eteupyöränlaakereita, niin molemmat uusittu samaan aikaan. Päättelin että oletusarvoisesti ei mene enää kovin kauaa kun oikealta puoleltakin laakeri kyrvähtää. Ja nyt kun on lähes uusi jo hankittu napoineen päivineen, niin vaihto onnistuu nyt tarvittaessa vaikka sorapiharemonttina. Mukaan lähti myös vähän käytetty öljyn lämpötilatermostaatti (a' 45€ ja on marmoritistitavaraa) sekä etu- ja takaluukun kaasujouset (a'10€). Eli summattuna n. 400€ paketille tuli sitten hintaa 50€.

Mitä tulee tämän vehkeen suuttimiin, niin ei siellä vielä taida mitään uusittavaa olla... Ford Clubin forumin puolella vinkattiin, että pikemminkin vika voisi olla polttoainelinjan paluupuolella ja nyt merkit viittaisivat siihen. Palaan asiaan kun selvyyttä on tyuohon saatu.

Niin, ja nyt mittarissa kohta 269 tkm eli jokusen tuhatta on saanut päästellä ilman remppaa. Saa nähä kuin kauan :lol:
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti:
Mitä tulee tämän vehkeen suuttimiin, niin ei siellä vielä taida mitään uusittavaa olla... Ford Clubin forumin puolella vinkattiin, että pikemminkin vika voisi olla polttoainelinjan paluupuolella ja nyt merkit viittaisivat siihen. Palaan asiaan kun selvyyttä on tyuohon saatu.

Niin, ja nyt mittarissa kohta 269 tkm eli jokusen tuhatta on saanut päästellä ilman remppaa. Saa nähä kuin kauan :lol:
Jaahas, 271 mittarissa ja oikean puolen etujousi yläpäästä poikki -naps ja boing- noin puolitoista kierrosta. Pienet ikävän kuuloiset ääntämiset kääntäessä ja tallilla huomasin että tuo puolitoista kierrettä makaa jäljelle jääneen jousen sisällä. Taidan tällä kertaa jättää vaihdon ammattilaiselle ja vaihdattaa samalla sen oikean puolen etunavan, kun tuli se varaosanapa lähes uudella laakerilla ja alapallolla niin olisi sekin vaihdettu. Tai jätän ratkaisun asentajalle, saa tsekata missä kunnossa alapallo ja laakeri on. Samaan syssyyn saavat tsekata sen paluulinjan ja laittaa vuodon kuntoon.

Saattaisi tuon jousen ja navan itsekin vielä ehkä vaihtaa, mutta tallilla on tavarat levällään tallin remontin jäljiltä, niin säästän hermoja ja aikaa, kun kerrankin raha ei ole este korjauttaa ammattilaisella.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti:
Eugene V. Craddock kirjoitti:
Mitä tulee tämän vehkeen suuttimiin, niin ei siellä vielä taida mitään uusittavaa olla... Ford Clubin forumin puolella vinkattiin, että pikemminkin vika voisi olla polttoainelinjan paluupuolella ja nyt merkit viittaisivat siihen. Palaan asiaan kun selvyyttä on tyuohon saatu.

Niin, ja nyt mittarissa kohta 269 tkm eli jokusen tuhatta on saanut päästellä ilman remppaa. Saa nähä kuin kauan :lol:
Jaahas, 271 mittarissa ja oikean puolen etujousi yläpäästä poikki -naps ja boing- noin puolitoista kierrosta. Pienet ikävän kuuloiset ääntämiset kääntäessä ja tallilla huomasin että tuo puolitoista kierrettä makaa jäljelle jääneen jousen sisällä. Taidan tällä kertaa jättää vaihdon ammattilaiselle ja vaihdattaa samalla sen oikean puolen etunavan, kun tuli se varaosanapa lähes uudella laakerilla ja alapallolla niin olisi sekin vaihdettu. Tai jätän ratkaisun asentajalle, saa tsekata missä kunnossa alapallo ja laakeri on. Samaan syssyyn saavat tsekata sen paluulinjan ja laittaa vuodon kuntoon.

Saattaisi tuon jousen ja navan itsekin vielä ehkä vaihtaa, mutta tallilla on tavarat levällään tallin remontin jäljiltä, niin säästän hermoja ja aikaa, kun kerrankin raha ei ole este korjauttaa ammattilaisella.
Vein sitten kissan ammattilaisten huomaan ja sieltä se tuli muutama päivä sitten. Etujouset vaihdettu, kuten myös korjaamon ehdotuksesta etuiskunvaimennuksen yläpään laakerit, hyvä huomio heiltä kun osat eivät olleet kalliita. Sanomattakin selvää oli että ajolleen tuntuu heti paremmalta.

Aloittivat myös polttoainevuodon selvittämisen ja samalla tsekkasivat moottorin vikavalon aiheuttajan ja löysivät vuotavan EGR:n alipaineletkun. Eli se tuli nyt kuntoon sitten kanssa. Vuotoa ei vielä löydetty, mutta pesivät koneen ja sanoivat että ajele muutama päivä ja tuo sitten takaisin. Eiköhän se vuoto jostain löydy. Samalla mainitsivat että venakopan tiiviste vuotaa myös ja tottahan se onkin, hieman on pihalla ollut tiputtelun jälkiä.

Etunapaa en vielä vaihdattanut, kun laakeri eri äännä eikä alapallossa ole väljyyttä. Nyt kun jousituksen alakiinnitys on uusittu, niin olisikohan fiksua suojata se tervalla ettei jämähdä kiinni. Esson baarissa aikoinaan kerrottiin entisaikain ammattiautoilijoiden tervaavan pultit yms. niin eivät ruostuneet kiinni...
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Tämä kävi uudestaan pajalla ja tällä kertaa tutkittiin mistä tämä vuotaa polttoainetta. Viime viikon käynnillä pesivät moottorin ja nyt ajettiin muutama sata kilsaa ennen paluuta pajalle, että vuoto löytyisi helpommin. Löytyihän sieltä kaksi vuotoa liitoksista, jotka korjattiin. Pitäisi olla nyt kunnossa. Huomauttivat myös että venakopan tiiviste alkaa olla vaihtokunnossa.

Ostin tähän myös uuden ratin eBayn kautta. Täysin samanlainen (jalopuu / musta nahka) hyväkuntoinen ilman bagia olisi kustantanut 160€ + postikulut. Päädyin kuitenkin täysnahkaiseen mustaan rattiin jossa oli bagi mukana, kun hinta houkutti. Ratti oli myynnissä Latviassa ja hinta oli huimat 25£ + postikulut 24£ eli yht. 49£ mikä euroissa tekee jokusen sentin vajaat 60€. Olin kyllä hieman epäluuloinen vaikka myyntikuvat olivat hyvät, että onkohan kuvassa myytävä ratti. Otin kuitenkin riskin ja tilasin sitten sunnuntaina, maksoin PayPalilla ja ratti oli keskiviikkona kotiportailla. Ja kas, oli oikein hyväkuntoinen ja siisti. Palaan tähän kuvien kanssa kun olen saanut ratin vaihdettua.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Hyvin nyt pelannut ja toiminut. Polttoainevuodot ovat loppuneet, kissan hanurikin pysyy nyt puhtaampana. Rattia en ole vielä kerinnyt vaihtaa, saa nähdä ehtisikö pääsiäisen pyhinä sen tekemään. Perheen toisen auton viipyminen pajalla (Ford Focus 1,8 TDCi -09) jatkuvan oikuttelun takia (paljastui Fordille tyypilliseksi mittaristoviaksi) en ole vielä myöskään varannut aikaa venakopan tiivisteen vaihtoon. Kun Focuksen saa pois pajalta, niin täytyy kysäistä hintaa ja aikaa samalla. Välillä tulee mieleen kevään myötä kerettiläinen autonvaihtokuume, mutta sen oireet häviää heti kun istuu kissan ratin taakse ja lähtee ajamaan. Eiköhän vähätkin oireet häviä kun kevät etenee ja kesä lähestyy.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Kulutusta olen nyt mittaillut. Mun ajo käsittää pääsiassa kaupunkiajoa tai moottoritieajoa hieman yli 100km/h nopeudella. Viimeisin lukema oli tasan 6,5 ltr/100 km kun se tätä aiemmin on liikkunut järjestäen 6,8-7,0 ltr lukemissa. Eli tuon verran vaikutti vuodon korjaus.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti: To Maalis 11, 2021 5:12 am
Ostin tähän myös uuden ratin eBayn kautta. Täysin samanlainen (jalopuu / musta nahka) hyväkuntoinen ilman bagia olisi kustantanut 160€ + postikulut. Päädyin kuitenkin täysnahkaiseen mustaan rattiin jossa oli bagi mukana, kun hinta houkutti. Ratti oli myynnissä Latviassa ja hinta oli huimat 25£ + postikulut 24£ eli yht. 49£ mikä euroissa tekee jokusen sentin vajaat 60€. Olin kyllä hieman epäluuloinen vaikka myyntikuvat olivat hyvät, että onkohan kuvassa myytävä ratti. Otin kuitenkin riskin ja tilasin sitten sunnuntaina, maksoin PayPalilla ja ratti oli keskiviikkona kotiportailla. Ja kas, oli oikein hyväkuntoinen ja siisti. Palaan tähän kuvien kanssa kun olen saanut ratin vaihdettua.
Sain vihdoin aikaiseksi vaihtaa ratin.

Lähtökohta oli tässä. Kulunut alkuperäinen ratti jonka maalaisin beesistä mustaksi. Maali vaan ei tahtonut kestää ja ostinkin sitten e-baysta kokomustan nahkaratin, kun nuo jakopuu-nahka mallin ratit olivat törkeissä hinnoissa. Eli nahkamaalilla maalattu ratti näytti vastamaalattuna tältä:

Kuva

ja tälläinen siitä tuli:

Kuva


Yleisilme ennen ratin vaihtoa:

Kuva

Ratin vaihdon jälkeen yleiilme kabiinissa näyttää nyt tältä.

Kuva

Näyttäähän tuo jalopuinen paremmalta, mutta kuluneena se näytti karmeälta kun vaalea vanha väri näkyi alta mistä kohtaa maalit olivat kuluneet tai irronneet pois.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja harriba »

Furniture Clinicillä on mainio ratinehostussarja, jolla saa vaaleankin ratin takaisin uudenveroiseksi. Siinä on oikeat aineet jotka pysyy. Toisaalta €60 ratista ei ole paha :)
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Tänä aamuna töistä lähtiessä tuli 280 tkm kissalle mittariin. Sehän tarkoittaa sitä että syyskuussa 2019 alkanutta yhteistä taivalta on nyt takana aika tasan 50 tkm.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Tässäpä taas syttyi tuo ABS ja luistoneston valo. Nämä tuikut paloivat jo viime kesänä ja ilmastoinnin kompuran laakerin kyrvähdettyä kissa meni korjaamolle jossa luettiin vikakooditkin. Tulos oli silloin tämä:
Eugene V. Craddock kirjoitti: Pe Elo 21, 2020 2:04 pm Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kierähdys- vai oliko se pyörähdysanturi vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?
No, lähdettiin sitten kesälomareissulle kun kompurakin oli nyt kunnossa, niin nämä valot sitten sammuivat ja jäivät sammuksiin joten unohdin koko asian, Tuumin että kyse oli jostain kontaktihäiriöstä joka korjaantui itsestään. Mutta nytpä nuo valot alkoivat taas palamaan. Ensin vain hetken mutta nyt ne palavat koko ajan. Huomasin sitten, että täällä Kissakulmassa eräällä toisella X-typen omistajalla oli sama vika ja diagnoosi oli seuraava:

"Lopputulema oli, että Yaw Date Sensor no. 0 265 005 236 / 1S7T-14B296-AD (sijaitsee keskikonsolin sisällä-vaihdemekanismin etupuolella sen alaosassa."

No, laskin viime kesän vikadiagnoosin ilmoituksen ja tämän tiedon yhteen niin nyt on vahva epäilys että sama vika itselläkin. Anturin hinta on kuulemma alkaen 20€ ja kotimekaanikon vaihdettavissa. Halpuus houkuttaa joten täytyy pistää tilaukseen ja vaihtaa niin onpa sitten aikakin se mahdollisuus tsekattu jos valot eivät sammu.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti: To Tammi 07, 2021 9:08 pm Olen tehnyt hankintoja joku aika sitten ns. vastaisuuden varalle. Täällä Kissakulmassa tuttu myyjä kaupitteli loppua osavarastoaan edullisesti. Tärkein hankinta oli oikean puolen etunapa, jossa vain 3 tkm ajettu pyöränlaakeri ja alapallonivel (hinta osa + korjaamontyöna n. 300€) Tästä kun on nyt kahden vuoden sisään vaihdettu napojen kanssa molemmat takapyöränlaakerit sekä vas. etupyörän laakeri. Huoltokirjasta luntattuna lukaisin että edellisen kerran kun tähän on vaihdettu eteupyöränlaakereita, niin molemmat uusittu samaan aikaan. Päättelin että oletusarvoisesti ei mene enää kovin kauaa kun oikealta puoleltakin laakeri kyrvähtää. Ja nyt kun on lähes uusi jo hankittu napoineen päivineen, niin vaihto onnistuu nyt tarvittaessa vaikka sorapiharemonttina.
No nyt oli sitten aika vaihtaa tuo hantin puolen etupyörän laakeri, sen verran alkoi ääntämään. Koska tallin pylväsnosturi alkaa olla tiensä päässä niin piti tehdä pukkien päällä sorpiharemontin tyyliin, joskin kuiva betolilattia ja seinät ympärillä inhimillistää olosuhteet. Kaikkineen meni navan vaihtoon vajaa neljä tuntia, kun asennusvaihessa piti vähän kikkailla. Mutta nyt ei laakeri enää jollota. Pitänee viedä ohjauskulmien tarkistukseen kun ratin asento muuttui. Kilometrejä mittarissa vaihtohetkellä aika tasan 286 tkm.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti: Ti Kesä 15, 2021 4:17 pm Tässäpä taas syttyi tuo ABS ja luistoneston valo. Nämä tuikut paloivat jo viime kesänä ja ilmastoinnin kompuran laakerin kyrvähdettyä kissa meni korjaamolle jossa luettiin vikakooditkin. Tulos oli silloin tämä:
Eugene V. Craddock kirjoitti: Pe Elo 21, 2020 2:26 pm Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kierähdys vai oliko se pyörähdysanturin vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?
No, lähdettiin sitten kesälomareissulle kun kompurakin oli nyt kunnossa, niin nämä valot sitten sammuivat ja jäivät sammuksiin joten unohdin koko asian, Tuumin että kyse oli jostain kontaktihäiriöstä joka korjaantui itsestään. Mutta nytpä nuo valot alkoivat taas palamaan. Ensin vain hetken mutta nyt ne palavat koko ajan. Jagge palstalla eräällä toisella X-typen omistajalla oli sama vika ja diagnoosi oli seuraava:

"Lopputulema oli, että Yaw rate Sensor no. 0 265 005 236 / 1S7T-14B296-AD (sijaitsee keskikonsolin sisällä-vaihdemekanismin etupuolella sen alaosassa."

No, laskin viime kesän vikadiagnoosin ilmoituksen ja tämän tiedon yhteen niin nyt on vahva epäilys että sama vika itselläkin. Anturin hinta on kuulemma alkaen 20€ ja kotimekaanikon vaihdettavissa. Halpuus houkuttaa joten täytyy pistää tilaukseen ja vaihtaa niin onpa sitten aikakin se mahdollisuus tsekattu jos valot eivät sammu.
No niin, tilasin tuon Yaw rate sensorin käytettynä Italiasta eBayn kautta. Vaihto ei ollut monimutkainen prosessi, mutta kun uutta osaa asensi paikoilleen niin pitää olla tarkkana. Kesdkikonsolista otetaan sivupaneelit irti, sitten kaksi mutteria auki ja nitkutella YR sensor irti. Liitin irti ja sensori vaihtoon. Moka tapahtui asennettaessa. Laitoin liittimen kiinni ja sensori lipsahti paikalleen asennettaessa ensin jumiin vaihdevaijereiden alle. Sieltä sitä ei saanut irti ennen kuin sai nitkutettua liittimen uudestaan irti. Sitten uusi yritys huolellisemmin ja onnistui. Lopputuloskin oli onnistunut, sillä abs- ja luistonestovalot sammui, eikä tosiaan tarvittu edes vikakoodien kuittausta. Samalla vaihtui öljyt ja kaikki suodattimet. Kilometrejä takana 287800 km eli kahdessa vuodessa on yhteistä taivalta takana vajaa 58 tkm.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti: La Syys 04, 2021 2:35 pmNo nyt oli sitten aika vaihtaa tuo hantin puolen etupyörän laakeri, sen verran alkoi ääntämään. Koska tallin pylväsnosturi alkaa olla tiensä päässä niin piti tehdä pukkien päällä sorpiharemontin tyyliin, joskin kuiva betolilattia ja seinät ympärillä inhimillistää olosuhteet. Kaikkineen meni navan vaihtoon vajaa neljä tuntia, kun asennusvaihessa piti vähän kikkailla. Mutta nyt ei laakeri enää jollota. Pitänee viedä ohjauskulmien tarkistukseen kun ratin asento muuttui. Kilometrejä mittarissa vaihtohetkellä aika tasan 286 tkm.
Eugene V. Craddock kirjoitti: Ti Syys 21, 2021 7:03 pm No niin, tilasin tuon Yaw rate sensorin käytettynä Italiasta eBayn kautta. Vaihto ei ollut monimutkainen prosessi, mutta kun uutta osaa asensi paikoilleen niin pitää olla tarkkana. Kesdkikonsolista otetaan sivupaneelit irti, sitten kaksi mutteria auki ja nitkutella YR sensor irti. Liitin irti ja sensori vaihtoon. Moka tapahtui asennettaessa. Laitoin liittimen kiinni ja sensori lipsahti paikalleen asennettaessa ensin jumiin vaihdevaijereiden alle. Sieltä sitä ei saanut irti ennen kuin sai nitkutettua liittimen uudestaan irti. Sitten uusi yritys huolellisemmin ja onnistui. Lopputuloskin oli onnistunut, sillä abs- ja luistonestovalot sammui, eikä tosiaan tarvittu edes vikakoodien kuittausta. Samalla vaihtui öljyt ja kaikki suodattimet. Kilometrejä takana 287800 km eli kahdessa vuodessa on yhteistä taivalta takana vajaa 58 tkm.
Tosiaan etunavan ja laakerin (samassa paketissa siis myös uusi alapallo) vaihdon jälkeen oli ohjauskulmat viturallaan. Tuon Yaw rate sensosrin vaihdon jälkeen alkoi sytyttämään luistoneston valoa joka "kuittantui" aina auton sammutuksen jälkeen mutta syttyäksen pian vain uudelleen pienen ajon jälkeen. Eli pistin Jaguariin lepoon kun isän entinen Opel Corsa on tuossa pihassa vara-autona ja tilasin ajan kulmien säätöön. Kaveri on Järvenpään amiksessa autopuolen opettajana, joten teetin hänellä pyöränkulmien säädön onnistuneesti. Oli sitten itse lopulta säätänyt ne kun oppilailla oli paljon muuta työtä. Taas pelittää hyvin eikä luistoneston valo enää syty vikatilan vuoksi.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Ihan vaan uteliaisuuttani tiedustelen miksi noin paljon osia on vaihdettu ? Autoonhan myydään ihan vaan pelkkä laadukas pyöränlaakeri. Suomessakin n. 70€ brutto.
i
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Niin teinkin kun vaihdettiin laakeri vasemmalle puolelle, mutta sielläkin piti uusia napa, laakeri oli syönyt navan huonoon kuntoon. Toiseseksi vaikka ostaa pelkän laakerin, niin napa pitää silti ottaa irti ja prässätä vanha laakeri ulos tai hajottaa se napaan tms. tai omistaa erikoisulosvetäjä, you tubessa on joku video semmoisesta. Nyt sain vajaa pari tuhatta ajetun laakerin ja alapallon valmiiksi napaan kiinnitettynä 50 eurolla ja pystyin itse vaihtamaan sen ettei tarvinnut viedä korjaamolle.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Nyt mäkin ymmärrän kun puhutaan käytetystä olka-akselista.
i
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Huomasin että pari viikkoa sitten täyteen tuli kaksi vuotta yhteistä taivalta. Kilometrejä oli siis ostettaessa 230 800 km ja nyt aika tasan 288 800 km eli aika tasan 58 tkm tullut ajokilsoja täyteen tuona aikana.

Ensimmäisen vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:

13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:

17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto

03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 19

27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)

14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty

2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)

08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto

07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto

23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)

24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto

18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto

11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto

Toinen vuosi on tullessaan tuonut seuraavaa:

30.09.2020 259 880 Vuosikatsastus, hylätty

16.10.2020 262 210 Vas. raidetangon pää vaihto (Lemförder)

27.10.2020 263 000 Ohjauskulmien säätö

20.12.2020. 267 425 Etujarrupalojen vaihto

2021
18.02.2021 271 522 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr
, Öljynsuodattimen vaihto
, Ilmansuodattimen vaihto

03.03.2021 272 270 Etujousien vaihto ja etuiskunvaimentimien yläpäänlaakerien vaihto. EGR-alipaineletkun vaihto

10.03.2021 272 828 Korkeapainepumpun määräsäätimen vuodon korjaus ja paineputken krympin korjaus

04.09.2021 285 950 Oik. Etupyörän laakerin ja alapalloniven vaihto

21.09.2021 287 800 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr
, Öljynsuodattimen vaihto
, Ilman- ja raitisilmansuodattimen vaihto, Yaw rate sensorin vaihto

Eli vähemmän kuin ekan vuoden aikana, mikä oli toivottavaa ja odotettavaa. Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää. Etujarulevyt alkavat olla kohta vaihtokunnossa, täristävät aavistuksellisesti ja etupaloja vaihtaessani huomasin että sisäpinnoilta löytyy uraa aikalailla. Vaikka puuhaa on riittänyt, niin olen ollut todella tyytyväinen tähän, sillä tämä on upea auto ajaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää.
No, pari päivää sitten kerkisin. Tarkistelin valot, äänimerkit yms. pikkuviat mitä voisi olla jo edellisviikolla. Oikean puoleinen parkki oli pimeä joten se piti ennen leimaa vaihtaa. Mutta hylkypä sieltä tuli ja ihan omaa tyhmyyttä.

Varsinainen hylky oli oikean puolen etupyörän laakerissa oleva välys - katsurin kertoessa tämän, niin muistin saman tien etten ollut muistanut käydä vetämässä sitä kunnolla momenttiin. Tyhmä minä.

Lisäksi korjaukehotuksia tuli VASEN parkki - eli parin päivän aikana ehtinyt kyrvähtää oikean puolen parkin vaihdon jälkeen. Enpä ennen leimaa muistanut tarkistaa enää sitä.

Toinen kehotus tuli liian alas suunnatuista lähivaloista - en oston jälkeen ole koskenutkaan tuikkujen säätöihin, joten tämä oli yllätys. Tosin hiffasin sitten että nyt leimaan tätä ekaa kertaa kun takakontti on täysin tyhjä.

Kolmas kehotus tuli rekisterikilven valosta - olin täysin unohtanut moisen valon olemassaolon joten sehän tietty jäi tarkistamatta. Oma vika.

Neljäs kehotus tuli vuotavasta takaiskarista - enpä ollut moista huomannut, mutta piti perehtyä asiaan.

No eilen ehtoolla sitten vaihtelin palaneet polttimot ja tänään kävin paikallisen amiksen autopuolella lainaamassa momenttiavainta laakerin kirraamiseen. Löysällähän se oli, vaan eipä enää. Samalla säädin ajovalot ja tsekkasin takaiskarin, joka oli kuiva kuin brittiläinen huumori. Mutta ymmärsin mistä katsuri oli keksinyt vuodon. Tässähän oli polttoaine ruiskun krymppi vuotanut ja valutellut naftaa pitkin oikeaa puolta pohjasta joka oli sitten kerännyt kiitettävästi töfnää... no, siitä sitten suoriltaan amikselta leimalle ja läpi meni. Katsuri hyväksyi myös selitykseni iskarin vuodosta katseltuaan tarkemmin että sitä töhnää oli joka puolella eikä vaan iskarin alapään ympärillä. Sanoi että kerrankos sitä erehtyy kun oli vaan katsellut sitä iskarin alapäätä ja unohtanut tsekata enemmän ympäristöä.

Palvelu oli jälleen molemmilla kerroilla ensiluokkaista ja erittäin asiallista. Voin vain suositella Järvenpään Autokatsastamoa Wärtsilänkadulla lämpimästi.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Eugene V. Craddock kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 5:19 pm
Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää.
Palvelu oli jälleen molemmilla kerroilla ensiluokkaista ja erittäin asiallista. Voin vain suositella Järvenpään Autokatsastamoa Wärtsilänkadulla lämpimästi.
Jep, asiallinen paikka ja saman tyyliset kokemukset minullakin. Näköjään samana päivänäkin eli maanantaina käytin omaa kissaakin tuolla näytillä. Ei ollut aikaa varattuna mutta kun oli kuiva syyskeli niin ajattelin että nyt on hyvä päivä katsastaa. Hyvä kun kerkis kahvit hörpätä niin jo pääs kissa syyniin. 8)
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Huomasin tänään aamulla töistä lähtiessäni, että lämpömittari näyttää liikaa +5 astetta. Keli oli nollassa ja mittari näytti sitkeästi +5 astetta. Ajaessani kotiin päin tsekkailin tien varsilla olevia lämpötilanäyttöjä ja jokainen näytti viittä astetta kylmempää kuin Jaggen mittari.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Eugene V. Craddock kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 2:40 pm Huomasin tänään aamulla töistä lähtiessäni, että lämpömittari näyttää liikaa +5 astetta. Keli oli nollassa ja mittari näytti sitkeästi +5 astetta. Ajaessani kotiin päin tsekkailin tien varsilla olevia lämpötilanäyttöjä ja jokainen näytti viittä astetta kylmempää kuin Jaggen mittari.
Mittari näyttää entistä villimpiä lukemia. Lukema pitää paikkansa jos auto on seissyt pitkään ja kun sen käynnistää, on lukema oikea. Mutta kun lähtee ajamaan, niin lukema nousee reilusti yli +30 asteeseen... Missäs päin tuo ulkolämpötilan anturi oikein onkaan...?
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Taitaa olla etupuskurin takana. Tarkahkot ohjeet löytyvät tuolta enklannin foorumilta:
https://www.jaguarforums.com/forum/x-ty ... faq-33261/
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

DiltWasney kirjoitti: To Marras 11, 2021 9:41 am Taitaa olla etupuskurin takana. Tarkahkot ohjeet löytyvät tuolta enklannin foorumilta:
https://www.jaguarforums.com/forum/x-ty ... faq-33261/
Kiitos, pitääpä tutkia tapausta
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

^ En ole vielä ehtinyt tilaamaan tai edes tutkimaan tuota anturia johtuen aika- ja rahapulasta.

Joulukuun ensimmäisten kovien pakkasten tultua huomasin pientä vikaa ajolla. Kiihdyttäessä ja ajossa nypytti hieman, vähän samaan tapaan kuin luistonesto reagoisi. No, luistonesto se ei ollut, kun luistonestonvalo ei nypyttäessä välkähdellyt. Ensiapuna kippasin tankkiin dieselin ruiskun putsausaineen, mutta eipä siitä apua ollut. Huomasin ennen vuoden vaihdetta että pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän kiihdyttäessä ja käynnistettäessä puskee tosi ison mustan läikän pakoputken suun alle. Nypytys ja nykiminen hieman lisääntynyt, etenkin kylmällä ja viileällä koneella. Kylmänä ei paikallaan ota kierroksia yli 3000 rpm ollenkaan, mutta lämpöisenä ottaa normaalisti. Vääntö ja kiihtyvyys huonontunut. Suuttimessa / suuttimissa siis varmaan jotain häikkää kun huomasin että myös polttoaineen keskikulutus lisääntynyt 2-3 ltr/ 100 km. Tallin vieressä on hyvässä maineessa oleva dieselpaja, mutta rahapula on toistaiseksi estänyt viemästä tutkittavaksi kun auto toimii muuten ihan normaalisti.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Vasara »

EGR jumissa tai ilmamäärän mittari likainen? Tarkastappa myös että ilmansuodatinkotelon sisällä on kaikki kunnossa ja ettei ole imuvuotoja.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Eugene V. Craddock kirjoitti: To Tammi 13, 2022 8:28 pm ^ En ole vielä ehtinyt tilaamaan tai edes tutkimaan tuota anturia johtuen aika- ja rahapulasta.

Joulukuun ensimmäisten kovien pakkasten tultua huomasin pientä vikaa ajolla. Kiihdyttäessä ja ajossa nypytti hieman, vähän samaan tapaan kuin luistonesto reagoisi. No, luistonesto se ei ollut, kun luistonestonvalo ei nypyttäessä välkähdellyt. Ensiapuna kippasin tankkiin dieselin ruiskun putsausaineen, mutta eipä siitä apua ollut. Huomasin ennen vuoden vaihdetta että pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän kiihdyttäessä ja käynnistettäessä puskee tosi ison mustan läikän pakoputken suun alle. Nypytys ja nykiminen hieman lisääntynyt, etenkin kylmällä ja viileällä koneella. Kylmänä ei paikallaan ota kierroksia yli 3000 rpm ollenkaan, mutta lämpöisenä ottaa normaalisti. Vääntö ja kiihtyvyys huonontunut. Suuttimessa / suuttimissa siis varmaan jotain häikkää kun huomasin että myös polttoaineen keskikulutus lisääntynyt 2-3 ltr/ 100 km. Tallin vieressä on hyvässä maineessa oleva dieselpaja, mutta rahapula on toistaiseksi estänyt viemästä tutkittavaksi kun auto toimii muuten ihan normaalisti.
Minun X-Typessä oli täsmälleen samat oireet viime syksynä lukuunottamatta tuota että kylmänä paikallaan ei ottanut kierroksia yli 3000. Tosin en sitä kyllä silloin kokeillutkaan. Muuten tismalleen kaikki samat oireet. Käytin diesel pajalla, koska epäilin suuttimia. Testasivat ne ja ei mitään vikaa niissä. Syylliseksi paljastui haljennut ahtopaineputki. Sen vaihtamalla kaikki oireet katosivat.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

JoHu kirjoitti: Pe Tammi 14, 2022 11:51 pm Minun X-Typessä oli täsmälleen samat oireet viime syksynä lukuunottamatta tuota että kylmänä paikallaan ei ottanut kierroksia yli 3000. Tosin en sitä kyllä silloin kokeillutkaan. Muuten tismalleen kaikki samat oireet. Käytin diesel pajalla, koska epäilin suuttimia. Testasivat ne ja ei mitään vikaa niissä. Syylliseksi paljastui haljennut ahtopaineputki. Sen vaihtamalla kaikki oireet katosivat.
Tarkoitatko sitä putkea joka on ennen cooleria? Tsekkailin Ford-puolen foorumia ja on kuulemma kohtuu yleinen vika 2,0 TDCi Mondeossa. Vien Jaggen huomenna tallille ja tsekkaan putkiston kunnon.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Ni putkistossa ennen cooleria ei ollut halkeamia joten googlettelin tarkemmin, niin yleisimmin hajoaa se 90 asteen mutkaletku heti coolerin jälkeen. Perheemme kolmosautona toimiva perintö-Corsa on taas ajokunnossa ja Jagge joutaa työn alle kesäkuntoon laittamista varten muutenkin. Hankin jo Motonetista uuden silikonilmutkaletkun, mutta täytyy ensin kattella onko se oikean mittainen jahka pääsee auton alle tutkailemaan. Muutenkin sipisteltävää on kuten se yksi anturi ja muuta pientä.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vastaa Viestiin