x308 kevään rojektit ja ongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Kesä 14, 2020 4:17 pm

Huomasin interwebbiä selatessani että jakken cd vaihtajan makasiini on sama kuin mersussa, mikä olikin ikäänkuin jo tiedossakin. Otin kuvan esiin mersun makasiinistä ja pamahti mieleen että mähän oon nostanut kaappiin käyttö volvosta vaihtajan päivineen. Ikäkausi kun on abaut sama niin oiskohan sama makasiini. No sehän oli.

Läppäsin makasiinin täyteen levyjä ja eiku koittamaan. Makasiini lumpsahti sisään kuten pitääkin ja jäi sinne eikä tapahdu mitään. Radio ei ilmoita että makasiini tyhjä tai se puuttuu. Riipasin sitten vaihtajan irti kotiin pöydälle. Nostin kaapista 2000 luvun puolelta olevan Alpinen hifi 1din mankan jossa on myös ai-net liitäntä. Sillä sain sähköt vaihtajaan ja sehän lähti heti inisemään ja ruksuttamaan. Tietenkin koska soitin ei ole jaguar brändätty niin ohjelmat eivät ymmärrä toisiaan. Ei auttanut kuin virittää palasina oleva auton oma alkuperäinen radioltaan rikki oleva soitin miten kuten läjään ja siitä johto vaihtajaan. Hetken ininän ja ruksuttelun jälkeen soitin ilmoitti että ei levyjä vaikka siellä 6 on.

Ei muuta kuin kansi auki ja testailemaan. Kävi ilmi että koneisto ei vedä levyjä ollenkaan makasiinista ulos vaikka kelkka pysähtyykin oikeaan korkeuteen. Siinä siis vika. Ohjelma vaihtajassa kun on kuitenkin niin alkeellinen niin se menee eteenpäin tunnisti se ulosvetokelkan liikettä tai ei. Purin piirikortin pois mekanismistä ja yhden rattaan pois jotta pääsin ajamaan mekanismiä sormin. Koitin eka suoraan 5 voltilla ja se oli tosiaan aivan jumissa. Liikutin sormin systeemiä laidasta laitaan ja se tuntui aika herkältä, kunnes liikutin sen aivan ääriasentoon. Eli niihin mihin se aina menee. Sinne se jämähti tyystin. Eikun vaan rasvaa väliin ohuelti sinne tänne ja vähä tonnekkin ja testaamaan. Toimi samantien oikein. Mittailin varuiksi kys mekanismin mikrokytkimien toiminnan.

Vaihtaja takaisin autoon ja ei toimi vieläkään. Ei auttanut kun taas riipasta radio ulos ja siellähän ai-net johto oli kytkemättä.. Tämä hämäsi kovaa koska muistan tasantarkkaan kokeilleeni että soitin ilmoittaa että makasiini puuttuu. Mutta oon sen jälkeen irroittanut radion kahdesti... :oops:
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Heinä 05, 2020 9:26 pm

Tänään ajellessani ajokki ilmoitti kahdesti että takavalohäiriö kun vilkku oli oikealle ja painoin jarrua. Kyseisiä tilanteita tän päivän ajojen aikana tuli moooonta ja vain kahdesti syttyi teksti. Edellis kerrasta kun teksti syttyi on nyt noin 2 vuotta. Ehkä syytä tarkastaa oikean takavalon kytkennän maadoitus. Polttimot ite olivat ookoo. Näin harvakseen syttyvä teksti on pyllystä koittaa paikallistaa kun toistoa ei saa. = maadoituksen tarkastus ja ajoa vaan.
Ajoa on tällekesälle tullut jo melkoisesti. Peli kun on vaan toiminut kilometristä toiseen.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Heinä 06, 2020 8:26 pm

Jäin päivän päätteeksi vähän tutkailemaan takavaloja. Mittasin että oikean takavalon maapiuhassa oli 2.0 ohmia resistanssia maihin. Ja vasemman valon maapiuhassa 1.8 ohmia maihin. 0.2ohm tarkkuudella. Viilasin molemmat maapisteet akun vierestä ja kirrasin ne uudelleen kiinni. Nyt molemmissa on 1.8ohmia. 2 ohmia on kyllä yläkanttiin ollakseen valojen suora maajohto. Mutta johtimet ovat sitä seitin ohutta joten eiköhän se jostain semmoisesta tule. Valot kuitenkin palavat kirkkaasti joten antaa olla. Seurantaan vain. Paneuduttava syvemmin jos ongelmat jatkuu.
XJR -00.

AVRO
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja AVRO » Ti Heinä 07, 2020 8:47 am

Korkeita lukemia pelkälle johdolle. Nämähän voivat hapantua sieltä valojen liittimestä, liittimen ja johdon liitos, johto itsessäänkin voi lähteä hapantumaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Heinä 07, 2020 5:18 pm

Umpion juniorpowertimer liitin on kuin uusi molemmilla puolilla. Niihän se on että suoraksi maakarvaksi lukema on huono. Mutta että täsmälleen sama lukema molempien takavalojen maajohdosta niin se hivenen sotii jotenkin vastaan. Lisäksi huomasin että oikea valo on maadoitettu eri pisteesen kuin mitä skema sanoo. Peräkontissa kyllä mutta ei takimmaisimmassa vaan etummaisimmassa. Täytyy tossa jossain kohdin tehdä lisämittausta etenkin jos ilmoo viasta. Valoissa ei nimittäin ole yhtään perinteistä maadoitushäriötä havaittavissa. Voihan sitä vielä mittaa parkin ylimenevän jännitteen että näkyykö resistanssi siinä mitenkä.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Heinä 12, 2020 5:20 pm

Mittailin yksi päivä lisää takavalojen maadoituksia. Ei pitäisi työpäivän jälkeen jäädä mittaa mitään.. Kyllä se maadoitus on ok. Perjantaiaamuna peräytysvaihteen valittuani huomasin että taas ilmoittaa takavalohäiriöstä. Eikun takas P lle ja jarrua uudelleen painaen. Teksti eiole senjälkeen enää ollut esillä. Pysyvä maadoitus tai johtovika ei korjaannu kyllä uudelleen painamalla. Joten tänään kun vihdoin paistoi aurinko lämpimästi otin security & locking modulen esiin ja kannen auki. Sisällä ei ollut yksikään läpijuotos rikki. Juotin ne kaikki kuitenkin uudelleen. Mittasin jarruvaloja sytyttäviä transistoreja sen vähän mitä osaan. Lievä epäilys on että oikean jarruvalon 5 napainen trankku on pikkuhiljaa menossa. Mutta koska vika eiole päällä kokoajan niin paha on varmistua mistään. Täytyy ajaa vika esiin.

Myöskin ranuista tuttua sulanutta liitintä umpion pohjassa eiole. Eikä myöskään polttimon kanta ole hapan tai polttimo edes tummunut.
XJR -00.

henu
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja henu » Su Heinä 12, 2020 6:03 pm

Mulla tehny 308 tuota takavalohäiriö ilmotusta jo useemman vuoden ja on nyt viimisen pari vuotta pahentunu selkeästi, tulee lähes joka kerta kun autolla ajaa, valot kyllä toimii ihan normisti.
Kun herja tulee jarruttaessa niin toisen kerran kun painaa karrua niin ei enää ilmoita.

Joskus myös tulee sama ilmoitus ihan randomisti vaikka mitään et ajaessa tee, tässä tilanteessa ilmoitus jää palamaan niin pitkäks aikaa kunnes käyttää valoja poissa.

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Heinä 13, 2020 5:38 pm

Joo. Niin tuokin korjaantuu jokakerta kun painaa jarrua uudelleen. Nyt eio taas eilisen jälkeen syttellyt. Mutta kovin veikkaan että sieltä on väsymässä valoja sytyttävä transistori.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Heinä 25, 2020 10:40 pm

Leikkaa, liimaa ja askartelin pakoputkistoon takapenkin kohdalle vaimentimet. Nyt tuli hyvä. Kokonaan läpivirtaava mutta ilman dronea ja kuullostaa kuitenkin hyvältä. 8) Takavalot vaan toimii. 148tkm tuli mittariin.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Heinä 29, 2020 9:48 am

Maaliskuussa tilatut sisustan taustavalopolttimot asennettu ja toimii. Kivaa kun lämppärin paneelista näkeekin jotain ilman tihrustamista. Etenkin auringonpaisteessa. Tottakai vaikka kuinka varovasti hivuutin ja koskin niin nyt on radion kehyksestä taas korva poikki. Tilattava talvella sitten lämppäripaneelin ja radion kehykset. Eri kiva rakenne kyllä etenkin vanhemmiten kun muovit alkaa olla heikentynyttä.

Eilen kävin etrasta hakemassa pu-tankoa ja illasta sitten ähersin sen kokeeksi sen aiemman rikki olevan oven makkaratiivisteen sisään tueksi. Meni melkein siten kun aattelinkin. Mut nyt se on siellä. Liimailen halkeamat uudelleen tiiviiksi ja sitten asennan. Toivottavasti ei ollut hukkatyötä. Jos auttaa tämä nyhräys oven suhinoihin niin sitten tietää mitä pitää tehä 3x. Eiole ihan sitä halvinta muovi/kumia. Mut tulee rajusti halvemmaksi kuin jos jostain saisi 4x uudet.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 241
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Elo 01, 2020 12:05 pm

Tukevoitettu ovitiiviste asennettu. Nyt ovi on kyllä täsmälleen kuin kassakaappi sulkea. Ehkä liiankin. Mut katsotaan mitä aika näyttää. Suhina sensijaan ei muuttunut mihinkään. Huikkasin naapurin takapenkille kuullostelemaan samalla kun moottoritietä ajelen. Tuumasi hän että kuuluu ja ihan tuntee kädellä että lepattava suhina tulee takaoven peilikolmion suunnalta. Pysähdyttiin ja tungettiin ulkopuolelta ikkunakourun ja karmin väliin laho puutikku. Se ei auttanut yhtään mitään ääniin. Takas tultuamme alettiin ihmettelemään tiivisteitä ja huomasin että tämähän ei istu tämä ikkunakourun tiiviste ollenkaan paikkaansa juuri kolmion kohdalta. Kaikenlisäksi tiiviste on ruosteinen ulko kyljestään. Kun vertasin vasemman takaoven samaan kohtaan niin ero on selvä. Joten sieltähän sen äänen on vähä pakko tulla vaikkei vesi sisään tulekkaan. Tippalistan ja peilikolmion välissä on rako, vähän isompi kuin etuovessa. Mutta se on niin älyttömän hintainen että saa olla ja on tuossa kohtaa muissakin autoissa raot eivätkä ne niissä äännä.

Ikkuna istuu paikalleen hienosti eikä linttaa yhtään kun lasia nostaa ja laskee. Pöly ja kuluma jäljet lasissa kertoo että se myös menee riittävästi kourun sisään ja vielä saman verran koko matkalta.

PS:
Menin sit kun aurinko nyt taas paistaa, purkamaan ovipahvin pois ja tsigaamaan et mikä vaivaa kourutiivistettä. Tiivisteessä ei äkkiä näkynyt muuta kuin kulumaa ja se mitä luulin ruosteeksi oli vain likaa kun tiiviste on höplötellyt aikansa. Tiivisteen pohjalla on joku lirpake mikä on juuri kyseisessä kohtaa taittunut toiseen suuntaan kuin mitä se on 5cm ylempänä. Laitoin silti takas kasaan ja tuumasin että kun tiiviste tulee silmämääräisesti täsmälleen yhtä ulos pohjasta kuin vasemmallakin mutta rakoa ulospäin on riittävästi. Niin mitä jos vähän litistäisin peilikolmiota. No sehän litisty ihan käsivoimin ja sen jälkeen tiiviste oli yhtä timmi kuin vasemmallakin. AVOT ! Lepatukset ovat poissa ainakin 140kmh asti. 8) Takapenkin läpi ja ovien läpi tulevaa suhinaa on ihmeellisen paljon kyllä auton luokkaan nähden. Takapenkin istuimen alle on bitumia lisätty isolla kädellä ja selkänojan taakse myös. Nojan takana on toki myös se alkuperäinen telttapatjakin. Liekkö syytä lisätä toinen. Ovien vaimennus keski ja korkeita taajuksia ajatellen on suunnitteilla.

Niin ja jos joku pohtii että mistä saa oven makkaratiivisteen niitä kiinnitys nappuloita eikä henno mennä marmoritiskille. Niin Restagrafin numerolla 11629 kun tilaa varaosaputkasta niin saa suoraan soivat Peugeot 308/3008 nappulat.
XJR -00.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa