Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ma Kesä 08, 2020 7:29 pm

Uusi startti paikallaan ja nyt starttaa taas sähäkästi. Urakka ei itsessään ollut kovin vaativa, mutta yhden asian pieni tökkiminen venytti urakkaa.

Purin startin poiston tieltä enemmän kuin ehkä olisi pitänyt, mutta nyt riitti näkyväisyyttä ja paremmin tilaa. Alapuolelta piti poistaa yksi alipainesolenoidi liittimineen että telineineen ja hieman siirtää letkuja sivuun. Yläpuolelta otin pois akun koteloineen, ilmanputsarikotelon putkineen ja EGR-putken. Hankalinta ei ollut startin irrotus vaan solenoidin päästä toisen virtapiuhan irrotus, jossa oli 10 mm mutteri pitämässä johtoa kiinni. Starin paikallaan ollessa tuntui tehtävä mahottomalta, joten irrotin ensin startin ja toisen solenoidille tulevan johdon ja käänsin startin perän kohti taivasta ja silloin sai mutterin helposti auki. Ajattelin olla näppärä ja kiinniitää tuon hankalan johdon vielä kun startti oli irrallaan, mutten katsonut ja ajatellut huolellisesti miten sen tein. Nimittäin kun sain sitten startin paikallee niin huomasin johdon olevan kiinnitetty niin, että sojotti aivan väärään suuntaan tehden oudon mutkan takaisin päin. En viitsininyt ottaa starttia enää irti vaan sain lopulta taiteiltua mutterin auki ja johdon irti, sekä käännettyä sen paremmin. Mutta sen 10 mm ohuen mutterin takaisin paikoilleen laittaminen on haastavaa. Oli nääs ahdas ja pimeä paikka johon ei saanut kunnolla suunnattua valoa. Lopulta sain mutterin paikoilleen kun tein pienen 10 mm hylsyyn roudariteipistä "pesän" johon upotin mutterin ja varovasti kiertelin sen paikoilleen. Loppu kasaus meni aika rutiinilla ja kun kaikki oli paikoillaan niin helpotuksen huokaus oli suuri kun koekäynnistys oli onnistunut.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Kesä 11, 2020 4:03 pm

Välillä ulkonäön kohennusta, koska konepellilltä puuttui jotain olennaista:

Kuva

Ei puutu enää.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Vauxi
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Kesä 11, 2020 6:21 pm

:mrgreen:


Sullahan on ollut ihan autoasentajan arkea viimeaikoina.
XJR -00.

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Kesä 11, 2020 9:51 pm

Eikä se tähän lopu. Hehkut pitää vaihtaa kohtapuoleen. Sen teen itse, jos lähtevät helposti auki. Lisäksi kesälomarahoista pitää ostaa ainakin vas. etupyöränlaakeri (lievä klappi tuntuu jo) ja vaihdattaa se ammattilaisella (ei jaksa kaikkea itse tehdä). Ilmastointi vuotaa joten täytyy käydä näyttämässä tuota myös ammattiliikkeessä. Ostoslistalla on ainakin ilmastoinnin kompura. Kuivain olisi samalla kai hyvä vaihdattaa, kun ei paljoa maksa. Kenno sentään taitaa olla ehjä. Paisuntasäiliö taitaa vuotaa myös, joten se ehkä täytyy vaihtaa ja ratin nahkaisia osia täytyy pikkuisen paikata.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ma Heinä 27, 2020 10:56 am

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 1.

Mainitsin jokin aikaa sitten tuossa edellisissä viesteissäni, että X-typestä pitäisi vaihtaa hehkutulpat ja etupyörän laakeri. Näistä kiireellisempi oli tuo laakerisavotta. Siispä viime tiistaina meni meidän kylää lähellä olevaan oikeaan kaupunkiin, jossa oli uusiin ja vähän vanhempiinkin Fordeihin erikoistunut autokorjaamo. Päästyäni asiakaspalvelutiskillä vuorolleni alkoi mielenkiintoinen keskustelu joka meni osapuilleen seuraavasti:

- Pitäisi tuohon mun Jaguar X-typeen vaihtaa hehkut ja etupyöränlaakeri
- Yhym, ei meillä Jaguaareja korjata
- Tuossa on kyllä Mondeon alusta ja Fordin TDCi diesel ja on kyllä anakin ennen ollut teillä korjattavana ja teiltä osiakin ostanut siihen.
- Jaa, no anna rekisterinumero
Kerrottuani sen asiakaspalvelija mutisee:
- No joo, näyttää tämä kerran meillä olleen viisi vuotta sitten. Mutta siellä on ainakin yksi hehku niin hankalassa paikassa että ei me sitä aleta puljaamaan...
- Älä viitsi, kun ottaa ilmanputsarikotelon ja imusarjan pois, niin siinä ne on hehkut kuin tarjottimella.
- Jaa, no varmaan ovat aika jumissa
- Voisikohan se olla se syy että turvaudun autokorjaamoon. Osaisin sen itsekin tehdä jos lähtisivät vaan normaalisti hylsyavaimella avaamalla kuten bensa-autojen tulpat.
- Jos se katkeaa avatessa niin ei me sille mitään voida tehdä sitten.
- Jaa, minä kun ajattelin että kun tämä on merkkikorjaamo niin teillä olisi pelit ja vehkeet miten homma hoituu...
- Ei meillä mitään semmosia ihmevehkeitä ole...
- No entäs edes se etupyörän laakeri?
- Mjaa voisihan se onnistua jos se on sama kuin Mondeossa.
- Se on sama ja minulla on jo laakeri hankittuna, että koska olisi aikaa ottaa se työn alle?
- Viikon päästä keskiviikkona tai hieman vielä myöhemmin...
- Tuota jos nyt tehdään niin että palaan huomenna uudestaan asiaan niin selvittelen perheen menot että milloin auto joutaa oikeasti tuoda tänne niin sovitaan sitten tarkemmin...

Rupesi olemaan hermo nimittäin hieman pinnassa kun oli niin töykeän oloista ja tylyä tuo palvelu, että ajattelin vetää henkeä päivän ja oikeasti myös tosiaan tarkistaa mitä suunnitelmia rouvalla on kun jotain lomareissun tynkää oli ollut ilmassa.

... jatkuu
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, Ti Heinä 28, 2020 1:07 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ma Heinä 27, 2020 11:09 am

VÄLIPROLOGI
Mutta mutta, ko. yrityksen asiakaspalvelu on kuin Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Tässä tarinassa oli ensin tiskin takana Mr. Hyde ja kun palasin seuraavana päiväna, oli onnekseni tiskin takana Dr. Jekyll.

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 2.

Palasin korjamolle sitten rauhallisena ja kaiken zeniläisyyden perikuvana vastaanottamaan mitä eteen tulee. Suureksi riemukseni tiskin takana oli ko. firman toinen asiakaspalvelija ja keskustelu meni tällä kertaa näin:

- Jahas, päivää, mitäs sinulla oli ongelmana?
- Kävin täällä eilen ja oli puhetta josko etupyöränlaakeri vaihdettaisiin mun Jaguar X-typeen.
- No sehän onnistuu, annappa rekisterinumero.
Annoin rekisterinumeron ja keskustelu jatkui:
- No niin, tämähän on ennenkin ollut täällä ja näemmä omistajakin vaihtunut välissä ja sinä olet nyt sitten varmaan meiltä osiakin ostanut tähän. Onko puhelinnumero vielä tämä XXXX-XXX XXX?
- Kyllä vaan
- Onko sinulla laakeri omasta takaa vai otatko meidän kautta?
- Laakeri on jo hankittuna.
- No hyvä, koskas sinulla olisi aikaa tuoda se tänne
- Mjaa, eilen käydessäni oli jotain puhetta että jo viikon päästä keskiviikkona olisi ainakin vapaata...
- Jaa jaa, katsotaanpas... tuota... tässäpä on joitain isoja hommia meiltä päässyt valmistumaan, niin olisi jo huomennakin mahdollista ottaa työn alle ja saada kello 16 mennessä valmiiksi.
- Käy loistavasti, mihin aikaan tuon auton huomenna?
- Noo, veikkaan että tuo pääsisi työn alle aikaisintaan klo 11 kantturoilla, joten kun reilusti ennen sitä tuot niin homma onnistuu.
- Tuon auton aamukymmeneen mennessä.
- Hieno juttu, tervetuloa ja nähdään huomenna.

Poistuin hyvin mielin paikalta ja vein auton seuraavana päivänä ajoissa paikalle.

...jatkuu
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, Ti Heinä 28, 2020 1:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

AVRO
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja AVRO » Ma Heinä 27, 2020 9:05 pm

Olen siinä onnellisessa asemassa että teen kaiken itse, ja jos ei pysty esim. kunnon prässin puuttumisen takia niin tässä kylillä on hyvä yhden miehen korjaamo joka tekee eikä jupise. Noi tommoset "ei me haluta tehdä"-korjamot on tosi tympeitä. Jotenkin ihmetyttää että sellaiset huonon asiakaspalvelun firmat yleensä on pystyssä vuodesta toiseen, joissain vieläpä huono työnlaatukin...

Toi mun luottomekaanikko vaihtoi tohon P6 Roveriinkin ylä-,ja alapallot. Ei todellakaan mikään niks ja naks homma, molemmat prässätty etutolppiin. Hankalan malliset.
Vein tolpat pajalle annoin suht vapaan aikataulun, jos silloin kuluvan viikon aikana vaihtuu niin hyvä. Katteli niitä et milläköhän... mut sano lopuks et ongelmat ratkaistaan..
Ukko oli joutunut rakentamaan special ulosvetäjät että sai tehtyä, ja kun ovat ihan helv... tiukassa niin mikään spagetti kierretanko ei riitä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

DiltWasney
Viestit: 106
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja DiltWasney » Ti Heinä 28, 2020 12:30 pm

Aikoinaan XF sai hylsyn katsastuksessa, käskettiin uusimaan tukivarret edestä. Kysyin ensin läheiseltä Aallon Autolta mitä velottaisivat. Yllätyin kun vastaus oli aivan suora "emme edes tutki asiaa, vie muualle".

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ti Heinä 28, 2020 1:05 pm

AVRO kirjoitti:Olen siinä onnellisessa asemassa että teen kaiken itse, ja jos ei pysty esim. kunnon prässin puuttumisen takia niin tässä kylillä on hyvä yhden miehen korjaamo joka tekee eikä jupise. Noi tommoset "ei me haluta tehdä"-korjamot on tosi tympeitä. Jotenkin ihmetyttää että sellaiset huonon asiakaspalvelun firmat yleensä on pystyssä vuodesta toiseen, joissain vieläpä huono työnlaatukin...


Aivan, itsekin teen kaiken minkä pystyn, kun kerran on kunnon halli ja nosturi käytössä. Nyt päädyin juurikin tuon laakerin prässäämisen takia viemään Jaggen korjaamolle. Työtunteja heillä kului 1,7 eli ehkä viisi kertaa nopeammin kuin itse olisin saanut aikaiseksi. Vasen jalka on tällä hetkellä myös hieman vammautunut, joten ajattelin sitäkin säästää. Mulla on myös toinen luottokorjaamo, mjtta se sijaitsee hieman kauempana ja sinne on aikoiset jonot.

Mutta sitten kolmas ja viimeinen osa trilogiasta:

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 3.

Vein tosiaan aamupäivällä auton sovitusti ja Dr. Jekyll oli onneksi taas vuorossa ja hän varmisti vielä että puhelinnumeroni on se mikä heidän papereissaan seisoo, soittelee sitten kun on valmista, kuulemma klo 16 mennessä varmasti mutta ehkä aiemminkin.

Olin sitten iltapäivällä lähdössä anoppia kuskaamaan hammaslääkäriin ja puhelin soi. Keskustelu meni tällä kertaa näin:

- "Dr.Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä morjesta. Siitä sinun Jaguaarista. Laakeri on hyvä ja laadukas sekä varmasti tähän sopiva, että sen puoleen ei ongelmaa. Mutta kun saatiin paikat esille, niin sen lisäksi että vanha laakeri oli tosiaan aivan loppu, niin napa on myös erittäin huonossa kunnossa. Se on sekä halki että pahasti urittunut ja naarmuilla.
- Jaahas, tuo oli hieman huono uutinen. Mites homma etenee?
- No kun meillä ei sattunut olemaan napaa hyllyssä, niin soittelin tukkureita läpi ja yhdeltä löytyi laadukas ja kohtuuhintainen napa, joka olisi perillä huomenna puolenpäivän maissa.
- Luonnollisestikin olen kiinnostunut siitä kohtuuhinnasta.
- No juu, napa maksaisi hieman alle satasen.
- No se on kohtuuhinta tässä tapauksessa.
- Otin vapauden tilata sen jo ja nyt kysynkin että annatko luvan asentaa sen tilaamamme navan. Jollet anna, niin palautetaan se huomenna takaisin ja keskustellaan sitten jatkosta, että miten toimitaan.
- Asentakaa vaan juu, turhaa tässä ruveta etsiä kymppiä tai paria halvempaa napaa jostain. Saadaan autokin nopsemmin valmiiksi.
- No niin, hyvä juttu, niin kyllä me saadaan Jaguaari huomenna valmiiksi iltapäiväksi joskus kahden maissa kai viimeistään.
- Mutta sehän olisi hieno juttu. Kiitos oikein paljon.
- Olkaapa hyvä ja soittelen sitten huomenna kun auto on valmis.

No, näinhän sen homman pitää mennäkin. Olin erittäin tyytyväinen. Seuraavana päivänä kahden maissa soi puhelin sitten ja keskustelu meni seuraavasti:

- "Dr. Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä, nyt on sitten etulaakerin osalta homma kunnossa. Napa saapui ajallaan ja asennus sujui niinkuin pitikin. Mutta nosturilla pojat teki vielä pientä tsekkausta muista renkaista, niin huomasivat että tuosta on vasen takapyörän laakeri myös aivan loppu. Itse asiassa niin loppu, että eivät haluaisi tuota päästää liikenteeseen ilman remonttia.
- Jaahas, no hieman tuollaista epäilinkin kyllä, kun tuntui että takapäästä kuuluu jotain ylimääräistä ääntämistä.
- Niin että mites me tehdään tämän kanssa?
- Tehdään silleen että minä kyllä nyt vaihdan itse sen takanavan kun sen pystyn itse kohtuuhelposti omalla tallilla tekemään. Mutta tulen hakemaan sen kohta niin keskustellaan lisää.
- Asia selvä, otetaan auto alas nosturilta ja nähdään piakkoin.

EPILOGI

Menin sitten korjaamolle, jossa sain asiallisesti eritellyn laskun, sekä kännykällä otetut hyvälaatuiset valokuvat vahingoittuneesta etunavasta. Myös videolta esitettiin kuinka paljon takana on klappia ja kuinka pahaa ääntä takanapa pitää. Laskussa luki myös huomautuksena että takanapa on viallinen ja että korjaamon mielestä auto ei ole liikennekelpoinen ennen takanavan vaihtoa. Eli just niinkin pitääkin. Vakuutin "Dr. Jekyllille" että ajan auton matkan varrella olevan varaosaliikkeen kautta suoraan tallin pihaan odottamaan korjausta. Kiitin kohteliaasti hyvästä työstä.

Yllätyksekseni paikalliselta Fixus-liikkeelltä löytyi takanapa (FAG) suoraan hyllystä hintaan 193€. Napapaketti sisälsi itse navan, laakerin ja kiinntyspulttien lisäksi myös paikallaan olevan uuden ABS-anturin. Takanapa vaihtui paikalleen myöhemmin samana iltana, mutta se on sitten jo oma juttunsa se ja siitä lisää myöhemmin.

Kaiken kaikkiaan huonon alun jälkeen homma sujui niinkuin pitää ja varmaa on että jos jatkossa joudun viemään Jaguaarin samaan paikkaan, en asioi kuin Dr. Jekyllin kanssa.
_________________
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » La Elo 01, 2020 6:07 pm

Kuten jo tuossa hieman aiemmin kerroin, niin ajettuani korjaamolta varaosaputiikkiin oli heillä hyllyssä laadukas (FAG) takanapa, joten kovalla tohinalla sitten heti päivällisen jälkeen toiveikkaana taallille "vajaan parin tunnin" pajotukseen.

Teoriassa homma sujuu näin jos osaa että tietää (lue = muistaa) ja on kunnon vehkeet, eikä tarvitse kauheasti etsiä työkaluja:
1. Takarengas irti - max 5 min
2. Käsijarruvaijeri irto jarrusatulasta - 1 min
3. Jarrusatulan irrotus - max. 5 min
4. Jarrulevyn irrotus - 1 min
5. ABS-anturin irrotus takanavasta - 1 min
6. Takanavan kiinnityspultit (4 kpl) auki - n. 16 min (ovat yleensä tiukassa ja naaras-torx pulttien pesän putsaus vie aikaa)
7. Takanapa irti - 1 min
Työaikaa kulunee n puoli tuntia

ja sitten sama toisin päin eli yhteenä ammattilaisella aikaa mitoitettu 1 tunti, jos sitäkään.

No tietty minulla meni hieman yli kolme tuntia kun oli työkalut hukassa ja piti muistella että mites tää homma menikään.

Rengas tietty lähti hyvin irti. Kässärinvaijerin irrotuksessa menikin sitten oudon paljon aikaa, kun ei ollit ensin kunnon pihtejä - ne piti etsiä kun oli aikansa turannut huonoilla. Satula oli tiukasti tuossa edellisessä proseduurissa napannutkin sitten jo kunnolla kiinni levyyn, joten sitä sai sitten kikkailla aikansa, mutta lopulta päästiin navan pulttien irrotukseen. Torxien huolelli puhdistus ja hieman WD:tä, pikkuisen lämpöä ja kunnon jatkovarsi niin kolme ekaa narskahti kohtuu helposti auki - neljäs ei. Viimeisessä tietty avain pyörähti kun tiukassa oli. Siinä sitten tuli pähkäiltyä ja viriteltyä vaikka mitä, mutta lopulta oti kuitenkin kunnon lämmöt pulttiin ja wd:tä sekä paineilmakäyttöisen pyöränmutterinavauskoneen jolla sain nojattua päin pulttia, ettei kanta pyörähtänyt enää vaan lopulta narskahti auki kun sille oli annettu enemmän kuin tarpeeksi kuumaa. Ja täytyihän niitä muitakin pultteja nitkutella ees taas hiljalleen auki ja kiinni ennen kuin aukesivat.

Asennus sujui kohtuu helposti mutta aikalailla sai satulanmäntää työkalulla kiertää sisään ennen kuin meni levyyn paikalleen. Ja tulipa samalla tarkistettuja että liukutapit toimivat.

Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Vauxi
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Elo 01, 2020 7:12 pm

Pistäisin peukku hymiön jos olisi. :mrgreen:
XJR -00.

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Su Elo 02, 2020 10:46 am

Vanja-eno kirjoitti:Näyttäisi tulleen korjaamo H:n tekemät hommat valmiiksi kerralla, tässä reilun toista tuhatta kilsaa ehtinyt ajaa tuolla...

...Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.


Ja toimiihan se, sillä oli testiajon paikka. Viikko sitten lähdettiin heti etu- ja takanavan sekä laakereiden vaihdon jälkeen pieneen reissuun Loviisa - Pyhtää suunnalle. Meillä oli varaus Seaside hotel Mäntynimeen joka sijaitsi Munapirtin kylän kyljessä upealla merenrantatontilla kuten olettaa nimestä jo saattoi. Voin suositella paikkaa etenkin niille jotka kaipaavat hiljaisuutta ja rauhaa. Todella hyvä palvelu, siistit huoneet ja lisämaksusta sai todella maukkaan aamiaisen.

Tulihan siellä lähimaastossa hieman kierreltyä ensin lauantaina, kuten esim. Munapirtin kotiseutumuseo Hinkapyölin pihalla, kun museo sattui nyt olemaan kiinni. Paikalla on upea tuulimylly, joka on tietojen mukaan toinen jäljellä oleva 1800-luvulla rakennettu tuulimylly joka yhä pystyssä alkuperäisellä paikallaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kissa sai lekotella varjossa...

Sunnuntaina lähdimme hotellista ja tutustuimme Pyhtäällä Strukan sulkuun, joka on yksi harvoista 1800-luvulla rakennetuista käsivoimin toimivista kanavasuluista jotka ovat yhä käytössä.

Kuva

Kuva

Kuva

Pyhtään kirkonkylällä kävimme sitten ihailemassa 1400-luvuta peräisin olevaa kivikirkkoa. Sielä Loviisaan jossa kruisailimme puutalokorttelissa ja sieltä Valkoon merenrantaan. Matka jatkui Valkosta Pernajan kautta Ilolaan, josta ajoimme Porvooseen. Porvoossa oli niin paljon väkeä liikkeellä että ajoimmekin suosiolla pysähtymättä läpi ja palasimme lopulta kotiin Kerkkoon ja Askolan kautta vanhoja asfalttiteitä ajellen. Jagge pelasi hyvin, mitä nyt ilmastoinnin toimimattomuus hieman harmitti.

Ilmastoinnista puheenollen, niin siitähän on kompurasta hiljalleen vuotanut mehut ulos, joten taitaisi olla aika laittaa sekin kohta kuntoon vaikka syksy on kohta ovella.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

AVRO
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja AVRO » Ma Elo 03, 2020 10:33 am

Hyvä matkavinkki tuo Pyhtään seutu, pitää laittaa korvan taakse. Tällaiset ex-temporee pikamatkailuun sopivat mestat on tervetulleita, voi käydä vaikka päiväreissulla.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Elo 06, 2020 11:43 am

Sitten se ilmastoinnin kompura...

Huomasin jo viime syksynä pian Jaguaarin ostamisen jälkeen tallin nosturilla että kompura taitaa vuotaa. Ilmastointi kuitenkin pelasi syksyn loppukylmiin asti, ja lopulta otin sen pois päältä ja ajattelin saastää loput mehut kevääseen ja käyttää kompuraa vain hetkellisesti talven aikana että se voitelisi tarvittavat tiivisteet sisällään. Jo alkukeväästä huomasin että kompura ehkä tiensä päässä. Sattui kuumempi kevätpäivä toukokuussa ja laitoin ilmastoinnin päälle. Olimme Lohjalla ja ajelimme kaupungilla hiljalleen katselemassa keskustan meininkiä. Äkisti pölähti ikävän tuoksuinen käry nokkaan ja pellin alta näytti nousevan savua. Jagge parkkiin ja pelti ylös. Kompuran tienoilta nousikin savua ja totesin rouvalle että taisi tulla kompurasta vainaa. Hetken aikaa odoteltiin savun hälvenemistä ja kompuran jäähtymistä. Sitten auto käyntiin ja ilmastointi pois päältä ja homma meni sillä ohi.

En ole nyt käyttänyt ilmastointia sen jälkeen lainkaan ja meinasin antaa asian olla, sillä uusi kompura maksaa reilu parisataa euroa ja kuivain vajaan satkun. Kävin alustavasti kyselemässä myös remonttihintaa ja se oli noin viiden sadan seutuvilla. Tuumin unohtaa ja ajella sitten ilmastoimattomalla autolla. Hankin kuitenkin jo varuiksi uuden moniurahihnan, jos sattuisi se menemään poikki. No, noin viikko sitten olimme taas rouvan kanssa ajelemassa ympäri Uuttamaata ja oli kuuma päivä. Olimme ajelleet reilun toista sataa kilsaa siellä sun täällä ja ajattelimme sitten kotimatkalla käydä vaihteeksi Keravalla kaupassa. Ajelimme ensin hiljalleen ympäri Keravaa tsekkaillen muuttuneita maisemia. Sitten pölähti klyyvariin taas ikävä käry ja katsoin heti onko ilmastointi mennyt vahingossa päälle. Ei ollut. Eikun Jagge parkkiin ja pelti ylös. Taas nousi savua kompuran tienoilta. Mietin ensin että olisiko kompuran hihnapyörä hirttänyt kiinni. Pistin Jaggen käyntiin mutta hihnapyörä pyöri normaalisti. Sammutin auton ja käytiin välillä kaupassa ja mietin samalla mitä voisi olla tapahtunut. Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon. Kuntoonhan se ilmastointi on nyt sitten laitettava.

No, tulihan onneksi veronpalautukset, ja päätin sitten uhrata osan niistä ilmastointiremppaan. Kompura ja kuivain maksavat noin kolme sataa. Moniurahihna ja sen kiristin sekä ohjainrullat maksoi pari sataa ja merkkikorjaamo H antoi kaikkien osien vaihtotyölle, ilmastoinnin täytölle ja testaukselle hinta-arvion viidelle ja puolelle sadalle. Eli hieman yli tonnin kaikkineen, mikäli kenno on ehjä, tulee lysti kustantamaan.

No, elämä ja auton omistaminen on kallista. Tämä viimein vahvisti sen, että tuo auto tulee pysymään nyt tässä perheessä pitkään. :lol:
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Vauxi
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Elo 06, 2020 1:24 pm

:lol: Tuttu tilanne.
XJR -00.

AVRO
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja AVRO » To Elo 06, 2020 6:39 pm

Mitäpä sitä tuttua ja turvallista autoa vaihtamaan niinkauan kun sen korjailu pysyy tolkullisena. Mulla menossa ton P38 Rangen kanssa 16. yhteinen vuosi enkä ole siitä ajatellut luopua ihan hevillä. Frouvakin huristellut jo 9 vuotta tuolla Volvollaan ihan tyytyväisenä.

Pitää vaan hankkia lisää autoja jos rupeaa kyllästyttämään. :)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Pe Elo 21, 2020 2:04 pm

Eugene V. Craddock kirjoitti:Sitten se ilmastoinnin kompura...
Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon.


Tämä!

Hieman selvyyttä asiaan. Reilu viikko sitten olin taas liikkeellä Jaggella Stadissa. Käväisin levykaupassa Kalliossa ja kun piti jatkaa matkaa, ei Jagge lähtenyt enää käyntiin. Pyöritti starttia ja hörähti mutta siinä kaikki. Annoin vempeleen jäähtyä muutaman tunnin ja hoidin sillä aikaa loput asiat joukkoliikenteen avulla. Palattuani takaisin autolle, yritin jälleen startata sitä. Sama vika. Lopulta alkoi olemaan hieman akun hyytymisen oireita, joten luovutin ja soitin vakuutusyhtiöön. Puolen tunnin päästä tuli ensin tiepalvelu, muttei hekään saaneet sitä käyntiin. Kolmen vartin päästä sitten tuli hinausauto ja vei kissan pajalle. Onneksi lähin korjaamo sattui olemaan frendini ANT-Auto Merihaassa, joten pyysin kuskaamaan Jaggen sinne.

Tämän viikon alussa saivat työn alle ja paljastui syyksi ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri joka oli kyrvähtänyt kiinni. Teki tenää kampuralle joten ei käynnistynyt. Vaihtoivat sen ensiapuna ja bonuksena tsekkasivat vikakoodeja. Nyt Jagge pelittää, eikä mikään enää rallata konehuoneen puolella.

Päätin kuitenkin laitattaa ilmastoinnin kuntoon, sillä fakta on että kompura vuotaa. Ja uusi kompura on jo hankittu sekä kuivain tilattu. Moniurahihna on tosi kuluneen näköinen, eikä huoltokirjassa ole merkintöjä hihnan kiristimen ja ohjainrullien vaihdosta merkintöjä. Eli menköön nyt, ei jaksa ruveta nuukailemaan. Pitkään tämä mulla kuitenkin on, joten laitetaan kuntoon.

Loppuun pari kysymystä.

Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kierähdys- vai oliko se pyörähdysanturi vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?

Vetokoukku. Pitäisi varmaan semmoinen hankkia, mutta käykö esim. X-type farkun vetokoukku sedaniin?
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Su Syys 13, 2020 2:37 pm

Tänään tulee tasan vuosi täyteen yhteistä taivalta. Kilometrejä oli ostettaessa 230 800 km ja nyt aika tasan 257 800 km eli tasan 27 tkm tullut täyteen.

Vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:

13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:

17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto

03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 19

27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)

14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty

2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)

08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto

07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto

23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)

24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto

18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto

11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto

Mitäköhän seuraavaksi? Ainakaan oikean puolen etupyörän laakeri ei vielä äännä eikä siinä ole yhtään välystä, mutta se on pyöränlaakereista tod. näk. se joka vaihdetaan. Suuttimet? Hehkut olis valmiina mutten oo vielä vaihtanut kun en oo varma johtuuko lämpimänä esiintyvä käynnistyshäiriö siitä.

Auton muotoilu miellyttää yhä enemmän silmää ja ajettavuus on enemmän kuin hyvä yhä edelleen. Vaikka on tuota paljon tullut nyt korjattua, korjautettua ja huollettua, niin on se ollut sen arvoista. Toivottavasti nyt tulisi taas vähähuoltoisempi jakso.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 89
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ke Syys 30, 2020 6:11 pm

Eugene V. Craddock kirjoitti:Mitäköhän seuraavaksi?


Se selvisi kun käytin tätä tänään leimalla, ja vasen raidetangon pää oli väljä ja siitä tuli sitten viimeistään kuukauden päästä jälkitarkastus. Olinkin kuulevani etupäästä jotain vaimehkoa klonksahtelua. Siksi veinkin kissan jo reilusti etuajassa (vajaa 2 kk), kun en itse tallilla onnistunut täysin paikallistamaan ääntä.

Huomautuksena oikean puolen etukoiranluun alapään kiinnitys väljä. Ihan itse kiristin uuden osan keväällä kiinni, mutten näemmä hirvannut vetää tarpeeksi tiukalle, vai vedinköhän tallin pulttipyssyllä (joka ei ole ihan kaikkein tehokkain). Mutta täytyypi kirrata se.

Raidetangon pää maksaa parikymppiä ja pitääpi alkaa jo ruikkia irrotusöljyä sinne.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Vauxi
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Syys 30, 2020 8:22 pm

Parikymppiä ja ohjauskulman säädöt jotenka herkistele myös toinen puoli valmiiksi.
XJR -00.


Palaa sivulle “Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa