XJ-S V12 muutti ranchille

Yleinen Jaguar-keskustelu
AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » La Loka 17, 2020 7:13 pm

Kisu meni ensimmäistä kertaa "uuteen" talviyksiöönsä. Tuskassa rymsteerannut tämmöisen vanhan asuntokontin autojen talvisäilöksi. Vähän viimeistelyä vielä ja valojen kytkentä "ei roikkamalliksi" sekä liiketunnistimen ohjattavaksi.
Kuva

Ajokausi taitaa nyt olla finito, kävin tänään vielä kylällä tuolla mutta josko kuivassa makoilu olisi nyt jo parempi vaihtoehto.

EDIT: Kisu meni tänään 18.10. seisontaan. Reilu 5tkm ajeltu tälle kesälle, ihan ok suoritus mielestäni.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » To Marras 05, 2020 2:47 pm

Alkuperäinen Alpine-soittorasia on lopultakin kytketty takas, tässä oli vähän ihmettelyä kytkentöjen kanssa mutta lopulta ne selvisivät tiukalla pohdinnalla. Ei siis ole ISO-liittimillä tämä, ja sotkua lisäsi tuo aiemmassa elämässä rakentunut THE vyyhti jota ehdin jo perata varamankan laittelun yhteydessä.
Nyt tuli parturoitua voimasähköjen johdotus, ja liitettyä johdot ilman mitään pellejen ryöstäjiä yms sotkuja. Sama homma vielä kaiutinjohdoille, niihin en vielä tehnyt mitään vaikeasti purettavia liitoksia ennenkuin pääsin kokeilemaan että piuhat meni oikein.

Soittorasia kuitenkin toimii hienosti, soi mukavasti ja radio löytää kanavat paaaljon paremmin kuin uudemmat rotunsa edustajat. Mii häpi nau.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

XJS-V12HE
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 6:40 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja XJS-V12HE » To Marras 05, 2020 11:17 pm

AVRO kirjoitti:Iloisena yllätyksenä heti saapuessa yhytetty toinenkin XJS-omistaja perheineen. Terve vaan. :) Harmi vaan kun oli vain yksi Kisu liikkeellä.


Kappas vaan, kaikkea sitä netistä löytyy... Isojen lasten kanssa oltiin liikkeellä, ei heitä oikein saa enää Jaguarin takapenkille. Pienempinä he matkustivat siellä kyllä tyytyväisinä Saksankin halki. Mutta jos Kissa olisi ollut paikalla, se olisi ollut tämä:
Kuva

Avatar
Kopi
Viestit: 1847
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja Kopi » Pe Marras 06, 2020 9:26 am

XJS-V12HE kirjoitti:Mutta jos Kissa olisi ollut paikalla, se olisi ollut tämä:

Dropbox on vähän kinkkinen linkitettävä, URL:n kautta kuvasi näkyy:
https://www.dropbox.com/s/ls08g6bpxkv1c7e/XJS.jpg?dl=0
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Pe Marras 06, 2020 10:02 am

XJS-V12HE kirjoitti:
AVRO kirjoitti:Iloisena yllätyksenä heti saapuessa yhytetty toinenkin XJS-omistaja perheineen. Terve vaan. :) Harmi vaan kun oli vain yksi Kisu liikkeellä.


Kappas vaan, kaikkea sitä netistä löytyy... Isojen lasten kanssa oltiin liikkeellä, ei heitä oikein saa enää Jaguarin takapenkille. Pienempinä he matkustivat siellä kyllä tyytyväisinä Saksankin halki. Mutta jos Kissa olisi ollut paikalla, se olisi ollut tämä:
Kuva


Terve vaan, siisti Kisu sielläkin. Ei tuonne takapenkille kovin pitkäjalkainen tosiaan mahdu, meillä neiti 15v vielä menee sinne kun ei ole kovin pitkä.
Nuori mies ei ole Kisulla ajanut mutta tiedä kuinka mahtuu edes kuskinpaikalle kun mullakin on penkki takastopparissa, ja tuo nuorukainen on vielä 10cm pidempi...
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Ti Marras 10, 2020 6:38 pm

Autobiilin talvihuoltoa aloiteltu. Talvipesä ei ole varsinainen paja joten tehdään jotain sievää, tuulilasin vesivuotoa rupesin estelemään. Koristelistat ja pyyhkijänmoottoriassembly pois tieltä, veikkaan että tuosta tiivisteen ja korin välistä vesi karkaa sisäpuolelle. Tiivistemassa muuttunut semmoiseksi kummalliseksi tahnaksi/massaksi jonka vedenpitävyys ei liene enää parasta A-ryhmää. Luottokortilla ja littanalla muovilastalla uran saa kohtuu vaivatta siivottua ja lopuksi imurointi sekä xyleenirätin kulmalla puhdistus.
Teippaus ja uudet tiivistemassat uraan.

Kuva

Tässä samalla pitää nyt sitten touhuta toi ilmanottokaukalon pohja. Näyttää olevan sellainen että pohjalla makaa noin 1cm vettä, vedenpoistoröörit on sinänsä ok mutta kun ei niitä ole laitettu ihan pohjalle niin ompa kiva. Rupeahan tuonne on ruvennut jo muodostumaan, huomenna voisi ajella ainakin aluksi teräsharjalla ja kattoa miltä sitten näyttää.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Ma Marras 16, 2020 11:12 am

Ilmanottokaukalon pohja hipistelty pohjamaaliin. Hioin irtoruosteet pois teräsharja/hiomapaperi hinkuttamisella, kun kaikki silmällä näkyvä pintaruoste oli pois niin jätin likoamaan sitruunahappoliuoksen muutamaksi päiväksi koska niihin pienenpieniin kraatereihin ei pääse käsiksi. Koppi on viileä joten liuoksen haihtuminen ei ole suuri ongelma mutta laitoin kuitenkin kelmun päälle.
Eilen iltasella huuhtelu, kuivaus ja vielä pyyhintä rasvanpoiston nimissä. Sinkkipohjamaali päälle.

Aikomus on pintamaalin jälkeen täyttää tuo pohja tarkoitukseen sopivalla hieman joustavaksi jäävällä 2k kitillä, vesi saisi mielestäni juosta pois tuolta eikä jäädä seisomaan.

Tuli ennen työvuoroja taiteitua tuo tuulilasin yläreunan koristelistakin paikoilleen. Aika pinkeä sujutella, etureuna menee ihan nätisti tiivisten huulen alle mutta takareuna onkin toinen juttu kun listassa on pieni kouru joka pitää saada tiivisteen uraan. Useamman harjoittelukerran jälkeen lista oli paikoillaan, rupesin jälkikäteen funtsimaan ettei se tainnut olla kunnolla alunperinkään. Pullisteli erikoisesti ja se pienenpieni kouru oli lytyssä päistään, sellaisena se ei varmasti ole ollut urassa vaan päät ovat olleet a-tolppien listojen painamana paikoillaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Pe Marras 27, 2020 10:44 am

Tälle ei ole tapahtunut oikein mitään edistystä. Mainittu kittitäyttö kaukalon pohjalle tuli kyllä tehtyä, nyt poistoröörit ovat kaukalon "pohjan" tasalla joten vesi ei jää enää makaamaan ja ruostuttamaan british steeliä.

Aikamoinen rakenne tuokin, kolme panosta kittiä meni että pinta oli tarpeeksi korkealla. En suoralta kädeltä muista paljonko massaa noissa käyttämissäni on mutta hieman pienempiä kuin esim. nuo kaikille tutut ratkaisumassa-, ja saniteettisilikonipanokset. Eikä siis ole mitään possumassaa tms vaan ihan speciaalikittiä joka on tämänkaltaiseen käyttöön tarkoitettu.
Tuulilasi tuli kitattua kansalaiselle vapaasti saatavilla olevalla massalla ja ehdin jo heti katumapäälle, harmi vaan kun näissä käsillä olevissa pro-massoissa on vähän huonot/väärät värivalikoimat. Takalasin taidan kyllä tuutata tällä paremmalla kamalla, hopeanharmaa käy kyllä sinne.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Ma Joulu 07, 2020 2:28 pm

Ryhdyin touhuamaan takalasin kanssa, tai ei lasissa ole mitään vikaa mutta tiiviste/karmi liruttaa vettä sisään.
Alkuperäinen suunnitelma oli vain kitata tiivisteen ympärys uusiksi mutta kun vasemmassa alanurkassa oleva pieni ruostetäplä osoittautui hiipineen tiivisteen alle niin ei siinä oikein muuta ole tehtävissä kuin nostaa lasi pois. Nurkan pientä ruosteenalkua lukuunottamatta karmi on hyvä. Nyt samalla saa rapsuteltua hattuhyllyn punoituksen, sisään vuotanut vesi muhinut eristematon alla ja saanut pellin punastumaan. Nyt siihenkin pääsee hyvin käsiksi kun lasi on pois haitoilta.
Kuva
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » To Joulu 17, 2020 5:27 pm

Takalasin kehys teetti aika paljon työtä kun siinä ollut silikonipohjainen tiiviste/liimamassa oli yhtä pärssettä poista. Onneksi karmi on vasenta alanurkkaa lukuunottamatta hyvässä kunnossa niin siltäosin ei tullut lisätyötä tuon kitin kanssa taistelun lisäksi. Enkä onneksi tarttunut mihinkään maalia tuhoavaan työkaluun vaan jyhnytin pehmeillä lastoilla.
Ostin semmoisen pistehiekkapuhalluspistoolin ja töhöttelin alumiinioksidilla punoittavat kohdat, karmista - hattuhyllyltä - takapenkin alta. Kiusallisesti oikea nurkka hattuhyllyltä on puhki, siellä toki olikin jo alunperin paksuin ruostekerros mutta toiveesta huolimatta pelti on puhki vaikka en edes kaikkea ruostetta vielä poistanut. :cry:
Eihän siinä, hitsaamallahan tämä kuntoutuu mutta töitä se teettää kun bensatankki on tossa alla ja nyt kun lasikin on jo pois niin korjaamatta jättäminen olisi false economy.
Kuva

Olen positiivisesti yllättynyt tuon hiekkapuhalluspistoolin toiminnasta. Teki hyvää jälkeä ihan tolkullisella ajankäytöllä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Vauxi
Viestit: 308
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Joulu 17, 2020 6:36 pm

Joo pistehiekkapuhallin on todettu toimivaksi jos vaan mahtuu käyttämään eikä alue ole iso tai kovin monimuotoinen.
XJR -00.

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Su Joulu 27, 2020 7:31 pm

Kampesin tänään tankin pois, toissapäivänä tyhjensin sen ja jätin hajut tuulettumaan pois pajasta. Aika suoraviivainen homma, eniten tuskaa tuotti täyttöputken irroitus ja itse tankin saaminen liikkeelle koska se oli liimautunut aika topakasti allaan olevaan pehmusteeseen. Täyttöputken iso kumirengas puri kiinni aikuisten oikeasti, parhaiten lähti suodatinremmillä kiertämällä ja samalla vetäen. En tiedä olisko tähän joku työkalu olemassa kun putkessa on semmoinen kumma kynkkä jolle ei näytä olevan mitään tarkoitusta, ehkä tähän saa jonkun ulosvetovehkeen tarttumaan?

Mitään valtavia lisätyöyllätyksiä tuolta ei löytynyt, onneksi. Selviää about alkuperäisellä suunnitelmalla: se ruostunut alue hattuhyllyn oikeasta reunasta korjaten, uudet polttoaineletkut noiden 30v vanhojen tilalle (jostain muualta kuin Mnet/Bilhelvete), kunnon puhdistus koko kontin peltialueelle ja tarvittaessa paikkamaalaus ja tankin taakse kotelosuojaa korisaumoihin, akkukotelo pitää siivota kun siinä on vähän vanhoja happoroiskeita.
Tankki itsessään on vähän kysymysmerkki vielä, se on kyllä varsin siisti mutta siellä ja täällä on tehtaan ohut maalipinta vähän antautunut. Pitää rapsutella sitä ja katsoa tuleeko hyvä kotikonstein vai käyttäisikö jossain puhallettavana ja maalattavana.

Se nettitarina "pop-niitistä" on totta. Siellä se tököttää korin pohjalevyssä ja hieroo hiljalleen tankin pohjaa kun pehmuste tamppautuu tankin hytkyessä. Mulla on vasta maalit kuluneet tankista tällä kohtaa.
Kuva
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Vauxi
Viestit: 308
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Joulu 27, 2020 8:19 pm

Hyväksi havaittu letku on Gatesin multifuel. Entiiä onko ne huonontaneet sitä vuosien aikana. Siitä on jo ainakin 3-4 vuotta kun viimeeks toiseen brittiautooni sitä laitoin.
XJR -00.

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Ma Joulu 28, 2020 10:27 am

Vauxi kirjoitti:Hyväksi havaittu letku on Gatesin multifuel. Entiiä onko ne huonontaneet sitä vuosien aikana. Siitä on jo ainakin 3-4 vuotta kun viimeeks toiseen brittiautooni sitä laitoin.


No joo, toi parempi Gates lienee ihan ok letkua ja vieläpä sellainenkin haluttu ominaisuus mukana kuin matala läpäisyarvo. Haluan nimenomaan letkut joista tulee mahdollisimman vähän kaasuja läpi. Ehdokkaat on toi Gates Multifuel (nimenomaan Barricade) ja Parker Wawemaster.

On muuten noi originaalit letkut tosi hyvässä kunnossa, mitään silminnähtävää vikaa niissä ei ole mutta kyllä ne nyt vaihtuu. 30v on kuitenkin korkea ikä kumitavaralle, vanhimmassa nähtävillä olevassa on -87 leima. Laadukasta kamaa ne tuntuvat olevan kun eivät ole mitenkään kovettuneet tai pykineet.
Toi matala kaasunläpäisy on hakusessa kun tässä haisee bensa kontissa parkissa ollessa vaikka minkäänlaisia vuotojälkiä ei ole, epäilen että noi vanhat letkut ei pidättele E10 bensan katkuja kovinkaan hyvin tai sitten ne pari tuoreempaa pätkää ovat syyllisiä. Ei tullut vielä katsottua mitä letkua ne ovat.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Ma Joulu 28, 2020 7:28 pm

Sain turattua hattuhyllyyn paikan tänään. Onhan tämä sellaista tuherrusta tuolla nurkassa, vingulla piti ajella kielikeskellä suuta kun laikkakone ei mahdu ja aikapaljon pienemmällä kipunasuihkullakin selvis.
Tommoinen ahavoitunut pala pois.
Kuva

Pohjamaalattuna, huomenna kitti päälle niin ei pääse kuppa pureutumaan röpelöihin. Maalatulta alueelta poistettu pintaruostetta, tämähän tosiaan punoitti laajemmaltakin mutta vain tuo tupakkiaskin kokoinen alue oli puhki.
Kuva

Melko paljon hommaa tommosen pienen ruostespotin vuoksi, ja kaikki salaa tihkuvan takaikkunan vuoksi. :idea:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

AVRO
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja AVRO » Su Tammi 10, 2021 10:18 pm

Tämä edennyt hitaasti, jos ollenkaan. Tänään sain aikaiseksi maalata hattuhyllyn vihreäksi ja leikellä STP:n eristelevyistä alkuperäisen muotoja mukailevan eristeen verhoilun alle laitettavaksi. Tätä samaa mattoa meinasin laittaa sinne selkänojan alle vanhojen vaahtomuovien tilalle, saa nähdä miten bitumi?/vaahtomuovilevy lähtee irti.

Tarvittavat pa-letkut mitattu, on se kun pitää olla neljää eri kokoa sitäkin. :roll:

Ollut vähän jumppatuokiota tuon käyttisRangen kanssa niin ei ole paljoa ehtinyt pajassa puljailla.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Vauxi
Viestit: 308
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Tammi 13, 2021 8:59 pm

Suosittelen laittamaan vaahtomuovin takaisin sinne missä sitä on ollut. Laitat bitumin alle tai et. Eivät nimittäin korvaa toisiaan. Parempi on molemmat.
XJR -00.


Palaa sivulle “Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa