xj300 vai 308?

Yleinen Jaguar-keskustelu
ilmari
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 9:26 pm

xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja ilmari »

On vissiin ollut tästä aiheesta ennenkin juttua mutta en löytänyt.
Eli ennen kesää olisi tarkoitus uusia kalustoa ja jostain kumman syystä Jaguar (tuonti?) vosi olla yksi vaihtoehto.
Ensinnä kiinnostaisi tuo bensan kulutus. Äkikseltään tuntuisi, että kutoskone kulkisi vähemmällä mutta toisaalta onhan kasikone uudempaa tekniikkaa. Eli mikä on todellinen kulutus noilla vehkeillä? Ja ahtamattomista moottoreista puhutaan. Nyt mulla on 2.5l bensa bmw automaatilla ja normaalikulutus on 9.2l joka on mielestäni erittäin siedettävä 192 hp "isoksi" autoksi. En tosin odota, että jaguaarilla pääsee noin "mataliin" lukemiin.
Ja sitten tuo ruostuminen. Onhan tuo 300:n jo väkisinkin 10 vuotta vanha malli. Karu totuus on, että vastaavan ikäiset mersut ja bemarit ON ruosteisia. Onko noissa jageissa edes sinkittyä koria?
Tietenkin S-sarja olisi vaihtoehto mutta tuossa XJ:ssä on jotain sitä perinteistä luksusta! Kiitoksia etukäteen vastauksista.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Samat kiinnostukset

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Juu kyllähän ne kiinnostaa, samasta syystä X308 kiinnosti enemmän, vaikka nickasil ja ketjunkiristimet hieman pelotti.

Ensimmäiseen kohtaan ei ole vielä perusteellista näkemystä, emme ole tähän mennessä ajaneet Kirkkonummea tai Porvoota kauemmaksi Helsingistä, eli lähinnä kaupunkiajoa 14.8-15.6l/100km on mennyt. Parin viikon sisällä on tarkoitus ajaa Turkuun ja Sallaan sekä takaisin, joten talvioloissa (nastat alla ja sukset katolla) matkakulutus selviää silloin. Veikkaan, että se on kuitenkin vähemmän kuin appiukon Kialla viime vuonna! Kesärenkaina olleet 255/35ZR20 kumitkin saattoivat lisätä kulutusta, ensi kesänä näkee ovatko vakiokumit taloudellisemmat meidän ajossa. Vielä voi muistuttaa, että meillä on enimmäkseen täysi lasti eli 5 henkeä +tavarat.

Toiseen kohtaan olin ainakin lukenut ja kuulluut, että X300 (ja mahdollisesti myös X308) olisi melko ongelmaton, lukuunottamatta takapuskurin kiinnityksiä ja niiden luona olevia (ilmeisesti takalamppujen alla) onkaloita, jotka voivat ruostua pahasti, jopa niin, että puskuri putoaa baanalle. Asia on tarkoitus tutkia, korjata ja ruostesuojata joko takaparkkitutkan asennuksen yhteydessä tai muuten vain ensi kesänä. Ainakin meidän autossa tuntuisi (9 vuotta Suomen oloissa) aika ruosteetonta olevan, paitsi nk. c-pilari, eli takaoven alareunasta, lokasuojan ja helman saumat ovat molemmilla puolilla ruosteessa. Toivon mukaan vain pinnasta, sillä sauma näyttää jotenkin törröttävän ja se on taatusti kosteudelle altis, eli voisi olla tekovika tai puutteellinen saumaus. Ikävää on, että ko. kotelo on kuulemma täytetty tehtaalla jollakin vaahdolla (ehkä jäykkyyden lisäämiseksi) ja vaahdon irtoaminen pellistä sekä kondenssivesi kotelossa voivat tehdä pahaa jälkeä. Katsotaan, mitä löytyy, auto on juuri nyt Karaasissa korjattavana ja ruostesuojattavana.

Mutta tämä nyt on tätä harrastusta, kyllä tuommoisella autolla liikkuminen tuntuu edelleenkin olevan yhtä juhlaa. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Olen varmaan poikkeava, kun bensankulutus ei vaivaa mieltäni? Koen tästä asiasta jatkuvasti puhuvat ihmisiksi, jotka eivät ole oikeasti autoilulle sydäntänsä menetäneet.
Varsin usein sitä on laskettu noita autoilun todellisia kustannuksia ja monesti pääoman koron, hinnanpudotuksen, rengaskulujen, verojen, akun kilometrihinnan, huollon, nesteidenvaihdon ym, ym, ym, ym jälkeen polttoainekulut ovatkin osoittautuneet olevan vain viidennes auton vuotuisista kulutuksista. Tämä siis "tavallisen autoilijan" osalta, 150 tuhatta kilometriä vuodessa ajavat "kaupparatsut" ovat mahdollisesti sitten eri asia. Silti rahvas vain keskustelee bagatelleista, kuluttaako auto 9,1 vai 10,2 litraa satasella. Jos tuo kulutuslukema on niin tärkeä, on parasta valehdella naapurilleen - joka siis ilmeisesti myös elää vallan harhaisessa utopialandissa. Fakta on, että auto kuluttaa ja sitä enemmän, mitä lystimpää sen kanssa pitää! Mitä reilumman kokoinen auto ja mitä paremmat kyydit, sitä enemmän bensaa palaa - massa kertaa kiihtyvyys on voima, se on fysiikan laki ja voima saadaan polttamalla polttoainetta.On ilo polttaa bensaa, kun sitä vielä saa. Viime vuosina olen itse käynyt yhä "suruttomammaksi", en piittaa yhtään, onko kulutuksessa litra tai pari enemmän tai vähemmän!
Muistakaa, kaiken kaikkiaaan joka tapauksessa on kyse vain kulutusEROISTA - mikään auto ei kulje vallan ilman polttoainetta! Ja jos ero on vaikka 30% - autoilun vuotuiset kulut lisääntyvät silloin vain 5 tai 10 % - ja se kannatta nautinnosta maksaa!!!
Jos on vaikeaa, unohtakaa kelpo autot ja ajakaa dieselpololla (olipa sattuva nimi!)
kari tt
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

kari tt kirjoitti:Olen varmaan poikkeava, kun bensankulutus ei vaivaa mieltäni? Koen tästä asiasta jatkuvasti puhuvat ihmisiksi, jotka eivät ole oikeasti autoilulle sydäntänsä menetäneet.
Varsin usein sitä on laskettu noita autoilun todellisia kustannuksia ja monesti pääoman koron, hinnanpudotuksen, rengaskulujen, verojen, akun kilometrihinnan, huollon, nesteidenvaihdon ym, ym, ym, ym jälkeen polttoainekulut ovatkin osoittautuneet olevan vain viidennes auton vuotuisista kulutuksista. Tämä siis "tavallisen autoilijan" osalta, 150 tuhatta kilometriä vuodessa ajavat "kaupparatsut" ovat mahdollisesti sitten eri asia. Silti rahvas vain keskustelee bagatelleista, kuluttaako auto 9,1 vai 10,2 litraa satasella. Jos tuo kulutuslukema on niin tärkeä, on parasta valehdella naapurilleen - joka siis ilmeisesti myös elää vallan harhaisessa utopialandissa. Fakta on, että auto kuluttaa ja sitä enemmän, mitä lystimpää sen kanssa pitää! Mitä reilumman kokoinen auto ja mitä paremmat kyydit, sitä enemmän bensaa palaa - massa kertaa kiihtyvyys on voima, se on fysiikan laki ja voima saadaan polttamalla polttoainetta.On ilo polttaa bensaa, kun sitä vielä saa. Viime vuosina olen itse käynyt yhä "suruttomammaksi", en piittaa yhtään, onko kulutuksessa litra tai pari enemmän tai vähemmän!
Muistakaa, kaiken kaikkiaaan joka tapauksessa on kyse vain kulutusEROISTA - mikään auto ei kulje vallan ilman polttoainetta! Ja jos ero on vaikka 30% - autoilun vuotuiset kulut lisääntyvät silloin vain 5 tai 10 % - ja se kannatta nautinnosta maksaa!!!
Jos on vaikeaa, unohtakaa kelpo autot ja ajakaa dieselpololla (olipa sattuva nimi!)
Allekirjoitan täysin! :)
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
ilmari
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 9:26 pm

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Huomenta taas. Eli kysymyksellä hain lähinnä eroa noiden kahden mallin polttoaineenkulutukseen. Toisin sanoen, jos joku tietää kertoa, että kuluttaako 308 vähemmän kuin 300:n niin silloin valinta noiden kahden välillä olisi erittäin helppo.
Ja tuo keskustelu bensankulutuksesta saa yleensäki aikaan ankeita piirteitä. Jos sanon, että ajan vaikka 18tkm vuodessa, joku älähtää heti, että EIKÖ KANNATTAIS OLLA DIESEL? Varmasti se kanattaa, mutta pikkudieseleistä puuttuukiin voima, automaattivaihteet, ilmastointi, väljät tilat, hyvät ajo-ominaisuudet, ymym..
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

XJR:llä 11-14 litraa

Viesti Kirjoittaja peejii »

Itsellä menee XJR:llä (-95), siis ahdetulla kutosella, välillä 11 - 14 l/100 km, riippuen miten "hauskaa" on ajaminen. Varmaankin, jos joka liikennevaloissa on "hauskaa", menisi lähemmäs 18. Jos katsoo hetkellisen kulutuksen mittaria, kun painaa tallaa liikennevaloissa, saa ainakin 150 l/100 km hetkellisen kulutuksen, ehkä enemmänkin (itse olen nähnyt lukeman 148). Tuo mittari kyllä on aika suurpiirteinen, että en tiedä mitä todelliset lukemat ovat.

Keskimääräinen kulutus on laskettu tankkausten ja ajomäärän mukaan. Nuo ajotietokoneiden kulutusnäytöt tuntuvat antavan aika summittaisia lukuja merkistä riippumatta.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Kun vajaa vuosi sitten etsiskelin käyttööni käytettyä Jaguaria (X300 & X308), silloin näistä autoista leipäänsäkin tienaava rohkeni arvioida nelilitraisista: kuutonen saattaa olla hivenen taloudellisempi polttoaineen suhteen kuin samankokoinen kasi, vaikka se on uudempi suunnittelultaan (itsellään on V8), Erot ovat siis mitä ilmeisimmin varsin pieniä. Kuitenkin, ainakin kuutosissa, kustannusta tulee muista öljytuotteista: öljynvaihto on mielellään joka 7500 km päästä - tehtaan suositusväli on liiiiian pitkä näille moottoreille!
kari tt
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

308 ja 300 todellinen kulutusero lienee marginaalinen. Viitaten peejiin 'hauskuus'-määrittäjään, pitänee todeta että vapaasti hengittävissä todennäköisesti palaa 308:ssa jonkinverran enemmän, hauskuutta eli voimaa kun on hivenen enemmän :D.

Todellisuudessa - in real life - olen usein todennut että oli Jaguar mikä tahansa: kaiken bensan se aina on syönyt mitä siihen on laittanut! Ja kun pitää mielessä että kone liikuttaa noin 2000 kg kokonaispainoa, niin pitäähän jo muitakin tekijöitä kuten passiivinen turvallisuus pitää arvossaan - jolloin todennäköisesti tuollaiset 12-14/100 km lienevät sallittuja!

Muuten autot ovat aikalailla samoja. Molemmissahan on XJ40:stä polveutunut kori, joka 308:ssa ja 300:ssa on miltei identtinen. Suurimmat kosmeettiset erot näkyvät sisustuksessa. Laadullisesti autot ovat hurjan hyviä molemmat. Samat ruosteongelmat molemmissa: A-pilarit, takalokasuojankaaret sekä paloseinä - mutta auton ovat galvanoituja joten ongelmia ei ole erikoisen paljon. 308:t ovat vähän nuoremmat joten myynnissä olevissa näkyy kenties hieman vähemmän korroosiota - vielä. Jännä asia on että kun kokogalvanointi tuli 'taloon' -93 XJ40:llä, lienee käytetty jotai äreämpää ainetta! X-300:ssa näkyy nimittäin enemmän korroosiota kuin viimeisissä nelikymppisissä...

Valintakriteeri 300 ja 308 välillä miettiessä pitää mielestäni olla ennen kaikkea tämä: tuleeko auto myös harrastukseksi, vai etsitäänkö vain kulkuneuvoa. Ja tässä tarkoitan harrastuksella oljyisiä sormia... nimittäin: X-300 taitaa olla historian viimeinen Jaguar jossa kotimekaanikko/harrastaja pystyy myös konehuoneen puolella tse toimimaan!

Toinen kriteeri - merkityksellinen? on jnimenomaan konehuoneen puolella. Tosiasia on että AJ6-AJ16 ovat erittäin luotettavia - jopa pomminvarmoja koneita. Tälle laatutasolle Jaguar valitettavasti ei ole sen jälkeen yltänyt. Mutta kun V8:n hoitaa hyvin ja modernisoi sen tietyistä kohdista uskon ilman muuta sen olevan likimain yhtä luotettava ja pitkäikäinen kuin suora-6.

Minkä ottaisin itse? Ehkä Rollsin... leikki leikkinä: valintani taitaisi olla X-300 - minun kohdalla ihan esteettisistä ja kultturelleistä syistä!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Stefan arvioi asiat kuin ne ovatkin...sama se, 300 vai 308, taitaa olla todella tärkeintä löytää paras mahdollinen yksilö, jossa korroosio ja muu käytön jälki pienimmillään - ja silloin saa upean pitkäikäisen ystävän!
Kulutuksista: Nuo iloisesti kirmaavat ahdetut näyttävät testien mukaan ryyppäävän litran tai kaksi enemmän satasella - vaan tiedämmehän miksi!
kari tt
Bollinger
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:16 am
Paikkakunta: Tallinna

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

http://kissakulma.jagclub.net/viewtopic ... highlight=

Kuten oheisesta rimpsusta käy ilmi...sadalla kuljettajalla on keskimäärin sata mielipidettä 8)

Oma kokemukseni on se että kasi oli jo melkoisen edistynyttä tekniikkaa ja sillä pääsi mataliin lukemiin niin halutessaan...

Kari tt on poikkeuksetta puhunut asiaa ja niin nytkin. Kulutus on vain osa koko prosessista :lol:

Vertailun vuoksi: Saabin 9-5 mallit kuluttavat kaupungissa helposti 13-15 litraa...ja pellin alla hyrrää useimmiten 2.3 litrainen ahdettu motti. Ja eivät todellakaan ole mitään raketteja...
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Paljon tai vähän, riippuu ajotyylistä

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Käväisin viime viikonloppuna X308:lla (3.2L) Oulu-Rovaniemi-Oulu. Ajotietokone kertoi kulutukseksi 9.5l/100km, keskinopeudeksi 90km/h. Alla nastarenkaat. Talvinopeusrajoitusten ja hiljattain ko välille lisättyjen kameratolppien vuoksi piti ajella rauhallisesti.

Kesällä menee maantieajossa yli 10 litraa, muistelen jotain 10.5. Keskinopeuskin on silloin kolminumeroinen... Kerrottakoon, että hiljaisilla korpiteillä, eihän moista normaaliliikenteen seassa pysty/uskalla.
Luulisin että kesällä voisi päästä 9.0:kin rauhallisella ajolla.

Kaupungissa kesät talvet menee sitten Stefanin sanoin "kaikki mitä tankkiin laittaa", eli esim 16l/100km. Raskas auto, ei järin taloudellinen ajotyylini (esim tykkään lähteä valoista reippaasti, että niistä ehtisi muitakin kuin ne kaksi autoa kuten normaali suomalaistyylillä).

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

Minulla (X300, 4.0L) hyvin samanlaiset kulutuslukemat kuin Köpillä X308:lla eli ei taida ainkakaan merkittävää eroa X300/X308 kulutuslukemilla olla. Painokin taitaa olla sama, tyhjänä 1800kg. Kori taisi keventyä sitten vasta alumiinin tullessa peliin mikä vuosi se nyt olikaan.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
mika_itte
Viestit: 26
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:22 pm

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja mika_itte »

ilmari kirjoitti:Ensinnä kiinnostaisi tuo bensan kulutus. Äkikseltään tuntuisi, että kutoskone kulkisi vähemmällä mutta toisaalta onhan kasikone uudempaa tekniikkaa. Eli mikä on todellinen kulutus noilla vehkeillä? Ja ahtamattomista moottoreista puhutaan. Nyt mulla on 2.5l bensa bmw automaatilla ja normaalikulutus on 9.2l joka on mielestäni erittäin siedettävä 192 hp "isoksi" autoksi. En tosin odota, että jaguaarilla pääsee noin "mataliin" lukemiin.
Ja sitten tuo ruostuminen. Onhan tuo 300:n jo väkisinkin 10 vuotta vanha malli. Karu totuus on, että vastaavan ikäiset mersut ja bemarit ON ruosteisia. Onko noissa jageissa edes sinkittyä koria?
Ajotietokoneen mukaan 7000 km:n keskikulutus (X308, 4.0 l, 209 kW) oli 11,8 l/100 km. Maantieajossa kulutus on 8,5-9,5 l/100 km ajotavasta, olosuhteista, kuormasta. jne riippuen. Kaupunkiajossa kulutus on 14,5-17,5 l/100 km ajotavasta riippuen. Nämä ajotietokoneen luvut heittävät n. 10 % toteutuneihin lukuinin. Yleensä alakanttiin.

X308:ssa on osin sinkitty kori. Ennen ruostesuojausta tutkin auton kuntoa tältä kantilta, eikä ruostetta näyttänyt olevan. Taitaa tuo ruoste olla lähinnä suomiautojen ongelma.

Noin yleisesti olisin taipuvainen sanomaan, että jos rahan käyttö autoon, sen huoltoon, korjauksiin tai bensiiniin mietityttää, kannataa ehkä valita jokin toinen harrastus. Kuluja tulee joka tapauksessa sen verran ettei niitä voi perustella järjellä.

Paras siis valita juuri se auto, joka eniten miellyttää ja hyväksyä tosiasia että "isojen poikien lelut erottaa juuri siitä, että ne ovat kalliimpia kuin pienten poikien lelut" (Oscar Wilde).
Viimeksi muokannut mika_itte, To Marras 16, 2006 8:15 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mika

XJ8 4.0 -99 Executive BRG
Teemuki
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 1:05 am

Viesti Kirjoittaja Teemuki »

Matemaattinen iltapuhde.

Nykyinen auto, Opel astra 1.6 -00, näppärä kaupunki kärry.

Ajatus1, tilalle uusi vastaava. Keskikulutus siellä 9l/100km tuntumassa, talvella enemmän, kesällä vähemmän, ajo pääosin tuossa Oulun keskustassa.

Ajatus2, X300, kulutus siinä 13l/100km tuntumassa.

Kilometrejä tulee noin 20t/v, eli kustannukset ovat seuraavat,

200*9*1.3=2340
200*13*1.3=3380 -> Erotus 1040 euroa.

Polttoaineen kulutukseen tulee 44% nousu, mikä on euromääräisesti tuo tuhat euroa per vuosi. Jaguaarin huolto ja vakuutuskulut voivat olla hieman uutta astraa kovemmat. Mutta mikä tulee huomioida, kun pidät 5v sitä noin 22ke maksavaa astraa pihalla, voit olla tyytyväinen jos saat autostasi 10k. Tuosta meidän -00 ei varmaan saa edes sitä. Olettaisin että 15-20k jaggesta saa vielä sen 10k viiden vuoden kuluttuakin? Tähän kun vielä huomioi hinnan erotuksen tuoman pääomakulun (noin 2-7ke jaguaarin hyväksi, autolaina 4-6%, sijoitettuna tuottaa 5-10%).


Johtopäätös 1,

X300 onkin samanhintainen tai taloudellisempi vaihtoehto kuin uusi Opel Astra.

Johtopäätös 2,

Polttoaineen kulutuksella ei ole siis merkitystä.

M.O.T.

-T

ps. tämän matemaattisen harjoituksen perimmäinen motiivi on kertoa tulevalle vaimolleni miksi meidän tulee ensi vuonna ajaa jaguaarilla.
:D
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Jos ei vaimo tuolla lämpene vielä, niin istuta se väkisin Kissan rattiin, niin kyllä se siitä...

Nim. kokemusta on


P.S. Perjantaina mahdollisesti perheeseen liittyvä Daimler Super V8 ei ole saanut vielä virallista hyväksyntää....tää on tätä "family bureaucracy" :wink:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

sinberg kirjoitti:Jos ei vaimo tuolla lämpene vielä, niin istuta se väkisin Kissan rattiin, niin kyllä se siitä...
Ja istuta hyvällä säällä ja älä ajata sitä ruuhkassa;) Meillä vaimo kauhistui, kun se ensimmäisen kerran ajoi kissalla:) Kaupunkiruuhkassa kauheassa räntäsateessa iso auto tuntui siitä aika kamalalta, se kun on tietysti hieman jäyheämpi kuin pieni japanilainen. Taisipa olla vielä hieman huono tuulilasinpyyhin. No, on se sittemmin siitä oppinut tykkäämään, mutta ensikosketus ei vissiin ollut sitä mitä se oli ajatellut:)

Mutta jagge on kyllä helpohko markkinoitava hameväellekin, itse tein niin sanottua alustavaa työtä pidempään esittelemällä silloin tällöin kuvia hienoista yksityikohdista jne. Tunteisiin kannattaa vedota, vaikka heillä ei autot niin lähellä sydäntä olekaan kuin meillä. Lopuksi heittää tuonsuuntaisen laskelman, niin eiköhän se lupa irtoa.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Kulutus ok

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Mulla ei tietenkään ole nyt vertailuarvoja X300:sta, mutta 3.2L X308:lla on nyt takana noin 2500 km reissu, Helsingistä Turkuun, sieltä Sallaan, Rovaniemelle ja Juvan kautta takaisin.

Kyydissä siis 5 henkeä, kattoteline ja suksiboksi, sekä koko porukan laskettelu-, murtomaa- yms. releet. Vaihtelevia olosuhteita rankasta sateesta ja tuulesta, loskaan ja ihan kunnon lumeen ja jäähän.

Menomatkan keskikulutus 10.6l/100km ja keskinopeus 76kmh, paluumatkan vastaavasti 11.0l/100km ja 75kmh ajotietokoneen mukaan, tankkiin mennyt bensamärä vastaa tuota melko tarkkaan.

Positiivista tässä ainakin on se, että kulutus oli ainakin kolmanneksen pienempi kuin viime vuonna appiukon Kia Sorento Sportage SUV:illa, samat matkustajat vuotta nuorempina ja vähän vähemmän tavaraa, kun ei siihen Kian tavaratilaan paljoa mahtunut. :)

Mukavasti meni reissu. Vaimon mielestä oli mukavin auto tähän mennessä.:D Ajoin itse enemmän kuin yleensä, tuossa on jonkinverran ohituksia ylämäessä ohituskaistoilla, moottoritiellä 105-115kmh ja eniten kulutusta lisänneitä lyhyitä ajoja Lapissa runsaalla tyhjäkäynnillä. Vaikka lämppäri oli käytössä en sammuttanut konetta, ennenkuin se oli täysin lämmennyt.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Menee jo hieman alkuperäisen aiheen ohi, mutta laitetaan nyt kuitenkin omakin kokemus..

Saksassa pääsääntöisesti autobaanoilla reilut 500km XK8:lla. Keskinopeus oli muistaakseni 106km/h ja keskikulutus ajotietokoneen mukaan 9,5l/100km. Pidän varsin kohtuullisena..

Reippaassa kaupunkipyörityksessä on mennyt sitten sellainen 15-18l/100km.

Naapurin Saab 9-5 matalapaine turbo 2,3l vie kaupungissa 15l/100km, että siinä mielessä kissan jano ei nyt ihan järjetön ole. :?

X-typellä meneekin sitten siellä sekalaisessa ajossa 5-6l/100km ja vielä riisseliä :wink:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

Nostellaas vanhaa topicia.

Jostain syystä on ruennu kiehtomaan tuommonen xj300 jagge seuraavaks käyttöautoks mutta kyseinen merkki on jostain syystä totaalinen kysymysmerkki mulle vaikka harrastukset, työ ja koko elämä pyörii näiden nelipyörästen parissa, eli vanhat tutut kysymykset varmasti mullakin mut miten on asiat muuttunu viimisen 8 vuoden aikana ?

Rupee näilläkin jo ikää olemaan ni ruostehhan se kiinnostaa eli missä kunnossa nää yleisesti on nykypäivänä ? Tuontiautot oletettavasti ruosteettomampia ?

Entäs tekniikkapuoli, enimmäkseen oon katsellu noita 4.0 koneisia ahtimella ja ilman josta päästäänkii seuraavaan kysymykseen.
Miten näillä pärjää talvella, tarkeneeko kabiinissa ja onko miten herkkiä pakkaselle et onko odotettavissa jotain häröilyä ?

Nii ja onko joku muuttanu E85 viinalle toimimaan tai löytyykö valmista settiä sekakäyttöö varten ?
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Tuohon viinakohtaan: x300:lla olen ajellut toisinaan viinasekoitteella (seos jotain 1/3 (tai vähän reilu) viinaa ja loppu 98:sia. Ongelmia ei ole ollut. Mitään muutoksia en ole tehnyt. Tuollainen viinanmäärä ei juurikaan ole kulutuksessa näkynyt tai muutos on niin pieni että häviää ajotapamuutokseen.

Oma -96:nen on ruosteeton vaikka onkin Floridan tuonti. Suolasohjossa ajetuista en osaa mennä sanomaan miten kukkaa ottavat.

Talvikäytöstä ei tietoa kun tuossa ei ikinä ole talvirenkaita ollut eikä taida tullakaan. Syksyviileillä ja -kosteilla menee kyllä ihan ok eikä lasit huurru. Millainen on sitten liukkaalla ajaa, sitä en tiedä. Luultavasti kyllä ihan ok kun onhan se sen verran tasapainoinen ajettava kuitenkin.

Tekniikka lie likipitäen pomminvarmaa jos vaan ei ole särkemällä särjetty.

Sähköhemputtimet sun muut toimii edelleen lukuunottamatta penkin muistia. Tuohon ei ole jaksanut paneutua kun itse sillä lähinnä ajelen :-D

Yksilöitähän tuonkin ikäiset autot on eli yleispätevää totuutta lienee aika vaikea synnyttää.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja matsu »

En ole raaskinut ajaa talvella suolassa. Mutta alussa tuli kuitenkin pakkaskeleillä kokeiltua, millainen X300 XJR on ajaa talvella. Ei ongelmia, vaikka alla oli kitkarenkaat. Tuli kokeiltua ajamaista myös sutimisen esto pois kytkettynä. Ei ongelmia silloinkaan. Toki silloin pitää olla tarkkana kaasun kanssa, koska vääntöä löytyy heti tyhjäkäynniltä alkaen ja lukkoperästä johtuen on helppo saada aikaan perän sivuluisto. Siinä oppii tuntemaan auton tavat ja fysiikan lait tulevat tutuiksi. Liki kahden tonnin painoisen auton liikkeissa on tiettyä jatkuvuutta ja se pitää huomioida.

X300:n lämmityslaite ei mielestäni ole tehty pohjoisen oloihin. Kyllä siinä tarkenee hyvin tuonne 15 asteen pakkasille saakka. 20 astetta alkaa olla jo sellaista, että ei viitsi paitasillaan ajaa. X300:ssa lämmityslaitteen kennolla on taipumus tukkeutua. Siitä syystä tehtaalta tuli aikoinaan suositus vaihtaa vihreiden jäähdytysnesteiden sijalle oranssi neste, se Fordin speksaama.

Itse olen puhdistanut kennon vastavirta periaatteella ulkoisella porakonepumpulla pesuainetta kennon läpi kierrättäen. Virtaus kulki hyvin ja kennon lämmitysteho parani hieman. Kennon pillit ovat olemattoman pienet, joten niiden tukkeutumis taipumus on ilmeinen. Uusi kenno on minulla hyllyssä, mutta eipä ole tarvinnut vaihtaa, kun auto on kesäkäytössä.

Luulen, että kennon tukkeutumista voisi hidastaa pitämällä lämmitystä päällä ajoittain myös kesällä. Silloin kennossa kiertää nesteet eli neste vaihtuu.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

Vemppu kirjoitti:Tuohon viinakohtaan: x300:lla olen ajellut toisinaan viinasekoitteella (seos jotain 1/3 (tai vähän reilu) viinaa ja loppu 98:sia. Ongelmia ei ole ollut. Mitään muutoksia en ole tehnyt. Tuollainen viinanmäärä ei juurikaan ole kulutuksessa näkynyt tai muutos on niin pieni että häviää ajotapamuutokseen.
Onko jossain päin nettiä tietoo kestääkö linjastot yms pumput raakaa viinaa näissä vai pääseekö rakentamaan ?

Tuohon ruoste hommaan sain jo jonkumoista osviittaa kun patistin kaverin vilkasemaan yhtä joensuun halpaa kapistusta, sen voikii jo suoraan unohtaa pelkällä ulkosella tarkastelulla, oli kuulemma vähän sielä täällä alkavaa kuppaa ja joissain kohdissa jo hitsaamista vaativaa vikaa.
matsu kirjoitti:Luulen, että kennon tukkeutumista voisi hidastaa pitämällä lämmitystä päällä ajoittain myös kesällä. Silloin kennossa kiertää nesteet eli neste vaihtuu.
Eli näissä on jonkun näkönen hana kennolle joka sulkee kokonaan vesikierron. Onkos näihin saatavilla lisälämmittimiä, eli siis ihan toinen erillinen kenno jonnekkin päin autoo ?

Loppuviikosta saatan käydä hollolassa vilkasemassa yhtä jaggee kun satun siitä ohi menemään, katellaan tarttuuko mukaan :)
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Lämppärin nestekierrolle on magneetti venttiili, joka aukeaa kun lämpöä pyydetään ja tarvitaan. Ja lämppärin nestekierrolle on oma sähkömoottorilla toimiva pumppu. Sitten kun lämmön tulo loppuu tykkänään, vika on yleensä mainitussa pumpussa. Siitä kuluvat hiilet loppuun varsin nopeasti.

Lisäkennolle ei ole mielestäni tilaa missään. Lopulta, pakkasella tarkeneminen on vaatetus kysymys :)
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

Terve taas tähänkii topiciin, eihän tämä sattus olemaan jonkun täällä kirjoittelevan entinen http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/6672101
Kovasti herättää ostamishaluja mutta pari juttua kaivelee, myyjän mukaan ruostetta oikeen takavalon alla kuten kuvista heikosti näkee ja konehuoneessa iskarien yläpäässä (mitä tämä nyt sitten tarkottaakaan)

Jakopääremontista ei löydy huoltokirjasta merkintöjä mutta kone kuulemma käy nätisti ja ei rallattele kylmänäkään, myöskään itse moottorista ei löydy tietoja että onko nikasil vai vaihdettu.
Mitä tuossa googlettelin tuota kone hommaa ni ilmeisesti tämmönen tarra pitäs löytyä jos on vaihettu ? http://www.go-lpg.co.uk/Replacment_engine_placard2.JPG
Voiko mistään muusta todeta vaihtokonetta ?
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja tlindi »

My few eurosents
Bensaa kuluu kun ajaa, ja Jaguar (pl. XE) on kulutuksen säästäjälle väärä auto IMHO.

Pääsääntöisesti nikazil ongelmasta mesotaan ihan turhaan, jos vehje on kestänyt jo 175k, niin ei siinä sitä ongelmaa ole. R-malleissa kyllä sitten alkaa olla lopussa muut asiat (SC laakerit jne) jos ei olla huollettu/vaihdettu). Nikasil ongelma ollessa kyseessä kone on väljä, eli käynnissä ollessa öljytikun ja/tai korkin kautta tulee painetta ulos - ja paljon. Joten jos ei tule niin siltä osin ei tarvitse todnäk huolehtia.
Viimeksi muokannut tlindi, La Syys 27, 2014 10:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Ihan ajatuksena muutaman oman pohjan rapsutelleena voisin todeta että jos ruostetta löytyy näkyvältä paikalta niinlähes takuulla sitä löytyy myös muualtakin piilosta. Ei välttämättä mitään normaalista poikkeavaa tai katastrofaalista mutta löytyy kuitenkin. Työllähän ne saa pois.

Toinen seikka eli mikäli jakopäärempasta ei ole kuitteja tai tietoja niin varautuisin suosiolla jo ajatuksen tasolla sijoittamaan siihen kauppahinnan lisäksi. Ja lopulta huomaa, että ei se niin kohtuuhintainen ollutkaan....

Ajoin muiten tänään ohi tuosta ja asioin naapuri liikkeessä, mutta en kerennyt käydä katsomassa autoa lähemmin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

kissaeläin kirjoitti:voisin todeta että jos ruostetta löytyy näkyvältä paikalta niinlähes takuulla sitä löytyy myös muualtakin piilosta. Ei välttämättä mitään normaalista poikkeavaa tai katastrofaalista mutta löytyy kuitenkin. Työllähän ne saa pois.
Tämähän se tässä painaakin, ruosteen kanssa oon paininu aina ja tulen vanhempien autojen harrastajana myös painimaan mutta käyttiksessä sitä ei tarviis hitsattavaks asti olla, ainakaan muutamaan vuotteen.
Jakopääremppa ei sinällään jännitä mut olishan se kiva jos siihen ei tarviis ihan heti lähtee, tuubissa tais olla jopa video missä joku äijä vaihtaa kettingit yms ja ei se nyt niin pahalta näyttäny.

Myyjä sano et uraherkkä noista "leveistä" renkaista johtuen mut onko nää sit todellisuudessa niin herkkiä rengastukselle vai onko sielä puslat loppu ?

Mulla on välimatkaa about 400km tuohon autoon niin en ihan huvikseni kehtais lähtee kattomaan.
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja tlindi »

henu kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:voisin todeta että jos ruostetta löytyy näkyvältä paikalta niinlähes takuulla sitä löytyy myös muualtakin piilosta. Ei välttämättä mitään normaalista poikkeavaa tai katastrofaalista mutta löytyy kuitenkin. Työllähän ne saa pois.
Tämähän se tässä painaakin, ruosteen kanssa oon paininu aina ja tulen vanhempien autojen harrastajana myös painimaan mutta käyttiksessä sitä ei tarviis hitsattavaks asti olla, ainakaan muutamaan vuotteen.
Jakopääremppa ei sinällään jännitä mut olishan se kiva jos siihen ei tarviis ihan heti lähtee, tuubissa tais olla jopa video missä joku äijä vaihtaa kettingit yms ja ei se nyt niin pahalta näyttäny.

Myyjä sano et uraherkkä noista "leveistä" renkaista johtuen mut onko nää sit todellisuudessa niin herkkiä rengastukselle vai onko sielä puslat loppu ?

Mulla on välimatkaa about 400km tuohon autoon niin en ihan huvikseni kehtais lähtee kattomaan.
Veikkaisin a) eturenkaiden laakereita, b) alapalloniveliä, c) raidetangon/steering column väljyyttä ja d) renkaita.

Ajo (koe ajon yhteydessä) sikäläiseen katsastuskonttoriin ja asian todellinen laita selviää muutamalla kympillä...

Ketjujen vaihto ylös onkin helppo homma, mutta ne alemmat laahaimet (blade) on tod näk myös entiset (vaihdetut laahaimet voi todeta venttiilikopan irroittamalla, ja katsomalla taskulampulla). Mutta niiden ja ala ketjujen sekä kiristinten vaihto onkin sitten pari astetta isompi temppu.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

henu kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:voisin todeta että jos ruostetta löytyy näkyvältä paikalta niinlähes takuulla sitä löytyy myös muualtakin piilosta. Ei välttämättä mitään normaalista poikkeavaa tai katastrofaalista mutta löytyy kuitenkin. Työllähän ne saa pois.
Tämähän se tässä painaakin, ruosteen kanssa oon paininu aina ja tulen vanhempien autojen harrastajana myös painimaan mutta käyttiksessä sitä ei tarviis hitsattavaks asti olla, ainakaan muutamaan vuotteen.
Jakopääremppa ei sinällään jännitä mut olishan se kiva jos siihen ei tarviis ihan heti lähtee, tuubissa tais olla jopa video missä joku äijä vaihtaa kettingit yms ja ei se nyt niin pahalta näyttäny.

Myyjä sano et uraherkkä noista "leveistä" renkaista johtuen mut onko nää sit todellisuudessa niin herkkiä rengastukselle vai onko sielä puslat loppu ?

Mulla on välimatkaa about 400km tuohon autoon niin en ihan huvikseni kehtais lähtee kattomaan.
alla on 245/35 19" enkä lähtis kovin uraherkäksi sanomaan verrattuna edelliseen autoon missä oli tuumakoko pienempi ja korkeampi profiili kumissa. (W140 s500)
xjr -99
galaxie -61
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

Kiitos vastauksista, pitää katella mitä tuon kanssa tekee.
Sen verran nuo XJ:t mielyttää omaa silmää että jonkunnäkönen on kyllä hankittava seuraavaks kulkuneuvoks :)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
Ihan ajatuksena muutaman oman pohjan rapsutelleena voisin todeta että jos ruostetta löytyy näkyvältä paikalta niinlähes takuulla sitä löytyy myös muualtakin piilosta. Ei välttämättä mitään normaalista poikkeavaa tai katastrofaalista mutta löytyy kuitenkin. Työllähän ne saa pois.
Niin, jos on ruostunut esim. C-pilarin tai A-pilarin sisältä, rintapellin ja tuulilasin välistä, tai takasisälokasuojien ja rungon välistä, niin TOSI isolla työllä. Jakopääremppa tai koneen vaihto on siihen verrattuna pikkujuttu. Sen takia Englannista riittää edullista purkuosaa...

kissaeläin kirjoitti: Toinen seikka eli mikäli jakopäärempasta ei ole kuitteja tai tietoja niin varautuisin suosiolla jo ajatuksen tasolla sijoittamaan siihen kauppahinnan lisäksi. Ja lopulta huomaa, että ei se niin kohtuuhintainen ollutkaan....

Ajoin muiten tänään ohi tuosta ja asioin naapuri liikkeessä, mutta en kerennyt käydä katsomassa autoa lähemmin.
Jaa, enpä tiedä, on tuossa aika paljon pelotteluakin. Vuonna 2006 oli 204tkm mittarissa, nikasil-kone, täysin alkuperäinen, mutta hyvin pidetty Suomi-auto, aukoton huoltokirja. Nyt 8 vuotta ja 84tkm myöhemmin ihan sama tilanne. Lievä huolestuminen iski kun tuli pieni sivuääni käyntiin vuosi sitten, lopulta korjaantui kun tuli lataushäiriö, eli alkuperäinen laturi vikaantui 17 vuoden iässä, ei ihan huono. €339,- sai alkuperäisen mallisen vaihtolaturin, nyt ei ole mitään ylimääräisiä ääniä taas. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Voihan sen jakopään vaihdon tietysti varmistaa ennen ostoa jos se olisi suurin huolenaihe ostajalle. Toisaalta jos auto olisi muuten iskussa niin ei se nyt niin iso kustannus kuitenkaan ole ja jos itsellä riittää taito laittaa päivitysosat niin vielä vähemmän sitten. Ei ole tarkoitus pelotella :wink: lähinnä arkirealismia hain tuolla niin ei tule yllätyksenä ja varsinkin jos ostaja on tietoinen asiasta etukäteen. Voihan olla että onkin laitettu ja silloinhan kyseinen kappale olisi hyvinkin edullinen ostos(jos ruostetta ei ole enemmän tai sitä ei pidä ongelmana).

Pitää varmaan käydä katsomassa kyseistä yksiköä kun matkaa sinne on vain n. 5 km kotoa ja on kauppareissun varrella.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

En laita yhtään pahitteeks jos satut vaikka huvikses pyörähtää kattomassa kyseistä kampetta.
Varmaan noissa 3.2 V8 koneissa sama jakopää ja samat "ongelmat" kun tuossa 4.0 koneessa ?
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

henu kirjoitti:En laita yhtään pahitteeks jos satut vaikka huvikses pyörähtää kattomassa kyseistä kampetta.
Varmaan noissa 3.2 V8 koneissa sama jakopää ja samat "ongelmat" kun tuossa 4.0 koneessa ?
On varmaan. Meidänkin elokuussa 1997 valmistuneessa 3.2L V8-koneessa ei ole vieläkään mitään vikaa. 288tkm tietty ajettu vasta. Katotaan kymmenen vuoden kuluttua, jos oltaisiin saatu ajettua vaikka 400tkm. Että semmoinen "ongelma" se on.

3.2L on muuten ihan sama kone, mutta kampiakseli ja kiertarit on erilaiset, eli iskunpituus on lyhyempi. On muuten kierrosherkempi kuin 4.0 tai 4.2L jos siitä joku tykkää! :D (kiertää iloisesti 8 tonniin, punainen alue alkaa vasta 7.000rpm)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Asiassa tietty eri mielipiteitä mutta itse ainakin pidän ongelmana noita jakopään hilppeitä sinällään että kun on nähnyt missä kunnossa ne voivat olla alle 200tkm ajetuissakin(halkeamia,repeämiä jne),niin olen luokitellit ne itselleni ongelmaksi. Ongelmaksi siksikin mitä vaurioita niiden pettäminen aiheuttaa koneelle. Totta on että on nlilla ajettu alkuperäisinä suuriakin kilometrejä mutta paljon enemmän taas pienempiä ennen konerikkoa. Jokainen tietty arvottaa riskin mahdollisuuden itselleen jos tietää tuon jakopääasian laidan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

Omakohtaisia kokemuksia on sekä X300 että X308 malleista. Lisäksi olen vaihtanut jakopään, vesipumpun ym, tekniikkaa XK8:iin ja tuosta jakopään vaihdostahan selviää n, 500 eurolla itse tehden ja hyvä tulee. Työ on toki mittava & haastava, mutta tehtävissä. Vaikeudesta huolimatta tämä jakopääongelma täytyy ottaa tosissaa ettei tule täystuhoa... vaikkakin jakuvaaria täytyy onnitella erityisen hyvästä yksilöstä niin on kiistaton tosiasia että tämä jakopää on "akilleen kantapää" näissä vanhemmissa V8issa... omani alkoi ääntelemään 150tk kohdalla ja poikkihan sieltä oli toinen pidemmistä ketjun laahareista.

Itse asiaan... mielestäni ei ole niin väliä että onko malli X300 vai X308 vaan se että auto olisi mahdollisimman ruosteeton! Vanha sanonta kuuluu että tekniikan kanssa pärjää aina, mutta ruosteen ei. Tämän allekirjoitan täysin, sillä paraillaan hitsailen pojalleni ostettua 150tkm ajettua X308 mallia. Auto oli ostettaessa muuten ryhdikäs paitsi A&C-pilarien juuressa ruostekuplia, takavalojen alla samaten ja pyöränkaarien reunoissa oli hieman maalia irtoillut. Tämä enteili ruosteen ryömimistä piilossa... ja kun sitten irroitin etupäästä muovisen sisälokasuojan niin karmea todellisuus paljastui. Pelkkään vänkärin puolen helmakotelon etupäähän ympäristöineen meni 6 kpl peltipaikkoja. Lisäksi alue on hemmetin vaikea hitsattava koska siinä nurkassa on kabiinin puolella paljon sähköjohtoja ym, elektroniikkaa. Kaiken kukkuraksi etulokasuojan sisäpinta (jonka siis muovisuoja peittää) oli suurelta osin ruosteen peitossa sekä jonkin vaahtomuovijäykisteen kohdalta viittä vaille menossa puhki!!

Ruostereikiä hitsatessa tuli ihan surullinen olo, kuinka epätoivoista on saada pitkälle ehtinyt ruoste kuriin, sillä se jää muhimaan tehtaan vanhoissa hitsausliitoksissa ja kotelon piiloissa vaikka uutta peltiä vaihtaisikin... itse asiassa millään tolkullisella työmäärällä ei autoa enää saada priimakuntoon vaan hitsaukset ovat vain tekohengitystä. Siis tärkeänä vinkkinä kaikille X308:n omistajille, irroittakaa sisälokasuojat etukaarista tarkastuksen vuoksi ja sitten koko alustaan ajoissa ruostesuoja kuntoon tehtaan jäljiltä... (kotelojen sisälle suihkuttamalla ja ulkopintoihin massa) niin työ kyllä kiittää ja saamme nauttia vuosikymmeniä vielä näistä ajattoman klassisista autoista.

Tämä poikani X308 on viettänyt viimeiset 10 vuotta tukholman nurkilla ja sen ikävä kyllä todella huomaa ruostumisesta. Allekirjoitukseni XK8:n taas hommasin Kaliforniasta ja on todella ilo katsella sen alustaa... on yhä kuin uudessa autossa!

Lopuksi vielä sellainen ylistys että aikoinaan omistamani X300 oli täysin ongelmaton auto kaikin puolin... sellaisen kun hommaisi ruosteettomana esim, juuri aurinkoisesta kaliforniasta niin siinäpä järkivalinta joka kestäisi isältä pojalle... ja nykyhinnoilla olisi odotettavissa arvonnousuakin!!
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

Terve taas.

Nyt ollaan lähellä ostamista, kyseessä melko vähän ajettu saksan tuonti XJ8 3.2 V8 mosalla.

Etupään nivelet + puslat vaihdettu, kattoverhous vaihdettu samalla kun tuulilasi ja laturikin tais olla vaihdettu.

Kopassa on alkavaa ruostetta mutta niin tuntuu olevan kaikissa meikäläisen määrittämän budjetin vehkeissä, ennenkaikkee tuo etupään ruostepaikka kiinnostaa, eihän jollain saittus olemaan kuvia omista rojekteistaan et mitä on odotettavissa, googlella löytyy harvinaisen vähän kuvia
Katsastettu se on melkolailla just mut se ei paljoo sano.

Huolettavia asioita on ruosteen lisäks edelleen tuo jakopää koska se on kuulema alkuperänen mut ei kilistele kylmänä käynnistäessä eli varmaan toistaseks kunnossa

Lohkolämmitintä ei ole eli löytyykö näihin ihan oikee lohkoon tuleva lämmitin vai vesiletkuun tuleva, onko muuten miten ahdas paikka laittaa ?
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

omaan tulee öljypohjaan laitettava säteilijä. kateltiin korjaamolla että liian työlästä laittaa lohkon kylkeen ja letkuun en laita sen takia että kokemuksesta tiedän että letkulämmitin pilaa lekun, kuumuus haurastuttaa letkun.
xjr -99
galaxie -61
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

No perskule, ite en oikein perusta noista säteiliöistä oikein muualla kun vaihteiston kyljessä.

Noh, pitää mitettiä tuota miten mahdollisesti toteuttaa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Jaa, voihan se olla ahdetussa ahtaampaa, mutta käsittääkseni lohkolämmitin oli ihan perus lisävaruste. Meidän V8:ssa ainakin on sellainen ja aina on käytetty kun ollaan tuolla Lapissa talvella käyty.

Suosittelisin vielä tutkimaan asiaa, letkulämppäreiden ongelmat ovat tosiaan ongelmia, lämpö ei jakaudu tasaisesti ja ECU ei tajua, missä mennään.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Juu, XJ8 defalla sarja http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autol ... ammittimet. Omaan s type v8 ei sarjaa mutta laitettiin pajalla tuo XJ8 sarja ja meni heittämällä kun paikkakin siellä oli valmiina.
En myöskään tiedä onko ahdetussa jotenkin eri tavalla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

Jos oikein listaa katoin ni jaggen lohkossa on siis kierteellä oleva lämmitin.

Mites muuten eroavaisuudet mallien kesken.
Esim: 308 niin onko voimansiirto sama kaikissa 3.2 eteenpäin ja jarrut ja muut perus kulutusosat, oletuspohjalta XJR:ässä olis vähän erillaista palikkaa mut noin niikun muiden perus mallien kesken ?

edit: tuli tuossa mieleen et nykyäänhän saa myös letkulämppäreitä pumpulla, eli vesi kiertää koneessa aina kun lämmitys käytössä.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

henu kirjoitti:En laita yhtään pahitteeks jos satut vaikka huvikses pyörähtää kattomassa kyseistä kampetta.
Varmaan noissa 3.2 V8 koneissa sama jakopää ja samat "ongelmat" kun tuossa 4.0 koneessa ?
Moi !
Kävin äsken nopeasti katsomassa autoa ja oli päällisin puolin mitä ilmoituksessa mainittiin.
Autossa oli lohkolämmitin kiinni myös.
Ruostetta oli juuri tuolla takavalon alla ja se on hoidettavissa varmaan ihan kohtuu hintaan pois vielä mutta hapertunut n 4*4 alueelta kun sormella painoi niin rapina kävi. Iskarin päällä konetilassa ruostetta mutta sen laajuus selviää jos uudelleen maalatun paikan poistaa siitä ensin. Maali oli irtoamasta ruosteen päältä (yllätys). Pohjassa ruostetta näkyi perus jaggen verran eli oli mutta ei mitään hälyttävän paljon ollut. Suojata kannattaa kyllä jos meinaa pitää.

Myyjä ei osannut sanoa mitään konepuolelta jakopää yms rempasta. Jäähdytyskierto putkia oli uusittu sen näki jo päältä uusista letkuista.

Maalipinta oli ihan hyvä mutta jälkiä oli muutamia siellä täällä. Takapuskurissa hieman jälkeä lievästä puskusta rikkoutuneen kromauksen kulman merkkinä.

Renkaat olivat kuluneet ja vaihto edessä nopeasti.

Tupakkia oli poltettu sisällä hajusta päätellen melkoisesti.

En käynyt ajolla koska aikaa oli katsoa rajoitetusti.

Tuolla rahalla auto näytti ihan hyvältä, tosin tuo jakopää asian tarkastaisin ensin tai hyväksyisin sen olevan edessä. Mukava yllätys jos se olisi hoidettu tietty.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

kissaeläin kirjoitti:
henu kirjoitti:En laita yhtään pahitteeks jos satut vaikka huvikses pyörähtää kattomassa kyseistä kampetta.
Varmaan noissa 3.2 V8 koneissa sama jakopää ja samat "ongelmat" kun tuossa 4.0 koneessa ?
Moi !
Kävin äsken nopeasti katsomassa autoa ja oli päällisin puolin mitä ilmoituksessa mainittiin.
Autossa oli lohkolämmitin kiinni myös.
Ruostetta oli juuri tuolla takavalon alla ja se on hoidettavissa varmaan ihan kohtuu hintaan pois vielä mutta hapertunut n 4*4 alueelta kun sormella painoi niin rapina kävi. Iskarin päällä konetilassa ruostetta mutta sen laajuus selviää jos uudelleen maalatun paikan poistaa siitä ensin. Maali oli irtoamasta ruosteen päältä (yllätys). Pohjassa ruostetta näkyi perus jaggen verran eli oli mutta ei mitään hälyttävän paljon ollut. Suojata kannattaa kyllä jos meinaa pitää.

Myyjä ei osannut sanoa mitään konepuolelta jakopää yms rempasta. Jäähdytyskierto putkia oli uusittu sen näki jo päältä uusista letkuista.

Maalipinta oli ihan hyvä mutta jälkiä oli muutamia siellä täällä. Takapuskurissa hieman jälkeä lievästä puskusta rikkoutuneen kromauksen kulman merkkinä.

Renkaat olivat kuluneet ja vaihto edessä nopeasti.

Tupakkia oli poltettu sisällä hajusta päätellen melkoisesti.

En käynyt ajolla koska aikaa oli katsoa rajoitetusti.

Tuolla rahalla auto näytti ihan hyvältä, tosin tuo jakopää asian tarkastaisin ensin tai hyväksyisin sen olevan edessä. Mukava yllätys jos se olisi hoidettu tietty.
Jaajaa, eli olis ollu ihan tehtävissä.
Noh ehkä ensikerralla sitten, tänään nimittäin klo 16 näytti meikäläisen meno tältä :) http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... g~original
Jakopää alkuperänen eikä rilise ja ralise kylmänäkään, henkisesti olen jo varautunut sen vaihtoon, kori oli vaan niin hyvä etten kehdannu jättää.

Pääsin tosiaan nosturilla kattomaan ennen ostoo ja en löytäny moitittavaa, ainoat kohdat missä on ruostetta niin on niin helpot hävittää ettei tarvii edes rälläkkää.
Kone on vaatimaton 3.2 V8 mutta tuntuu tuollakin toistaseks pääsevän perus "jorma corollasta" ohi, varustetaso sovereign ja kaikki tuntuu toimivan.


Nyt kun vaan osais kaikkia hilavitkuttimia käyttää, tuossa tuntuu menevän hälyt päälle automaattisesti kun auosta lähtee avaimet kädessä ja antaa seistä jonkun puoli minuttia, saako tätä toimintoo pois tai muutettua jotenkii ?

Sitten kuskin penkki, tallensin muistiin oman ruhon asennot mutta kun auton lukitsee niin tuntuu penkki vetäytyvän taka-asentoon eli ilmeisesti helpottaa autoon menoa seuraavalla kerralla, mut saako sen jotenkii lukittua paikalleen ettei tarviis joka kerta muisti namikkaa painaa kun lähtee ajamaan ?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Onnea ostokselle !

Tuosta hälyn pois ottamisesta en osaa sanoa kun omat ei toimi noin.
Ratin sivulla pitäisi olla on/off kytkin tuolle ratin ja penkin siirtymiselle "fat man" asetuksiin.

Kyllä tuolla padalla perus disco-Datsunista juu ohi polkasee hienosti !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja JuKu »

henu kirjoitti: Nyt kun vaan osais kaikkia hilavitkuttimia käyttää, tuossa tuntuu menevän hälyt päälle automaattisesti kun auosta lähtee avaimet kädessä ja antaa seistä jonkun puoli minuttia, saako tätä toimintoo pois tai muutettua jotenkii ?

Sitten kuskin penkki, tallensin muistiin oman ruhon asennot mutta kun auton lukitsee niin tuntuu penkki vetäytyvän taka-asentoon eli ilmeisesti helpottaa autoon menoa seuraavalla kerralla, mut saako sen jotenkii lukittua paikalleen ettei tarviis joka kerta muisti namikkaa painaa kun lähtee ajamaan ?
Lukitus ainakin muutettavissa merkkiliikkeen testerillä.
Itse käytin oman xj8:n ohjelmoitavana. Samalla käytiin muutkin kohdat läpi joita voi muutella.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Noissa V8 moottorisissa on diagnoosilaitteella aseteltavissa vaikka sun mitä. Etenkin lukitus ja hälytys asetuksia on todella paljon. Vanhemmissakin on muutamia aseteltavia juttuja, esim. ovien automaatinen lukitus. Onneksi sen sai pois. Muuten olisi kenties mennyt koko auto vaihtoon. Suomen oloissa voi monelle olla tarpeen ja mieleinen "skandinaaviset valot" asetus. Eli valot saa syttymään automaattisesti kun laittaa virran päälle. Tuontiautoissa ei yleensä ole tuo asetus päällä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

matsu kirjoitti:Noissa V8 moottorisissa on diagnoosilaitteella aseteltavissa vaikka sun mitä. Etenkin lukitus ja hälytys asetuksia on todella paljon. Vanhemmissakin on muutamia aseteltavia juttuja, esim. ovien automaatinen lukitus. Onneksi sen sai pois. Muuten olisi kenties mennyt koko auto vaihtoon. Suomen oloissa voi monelle olla tarpeen ja mieleinen "skandinaaviset valot" asetus. Eli valot saa syttymään automaattisesti kun laittaa virran päälle. Tuontiautoissa ei yleensä ole tuo asetus päällä.
Itseä ei ole tuo automaattinen lukittuminen ajoon lähtiessä koskaan häirinnyt, päinvastoin, ja jos se olisi otettu pois niin olisin ohjelmoinut sen takaisin. Mielestäni se on aika oleellinen turvallisuustekiä. En tiedä onko muualla kuin täällä etelässä sitten turvallisempaa ja ominaisuutta ei tarvitse? Herttoniemessähän jokun foorumilaisen X-typeen oli joku yrittänyt tunkeutua valoissa ilmeisesti ryöstöaikessa mutta lukot kiinni vähän vaikeampi tuota suorittaa tietty. Täällä eöltään vielä aika lintukodossa noiden liikennevaloryöstöjen suhteen mutta muualla maailmassa niitä tapahtuu enemmänkin. Yksikin kerta on mielestäni liikaa jolloin katsoin parhaaksi estää senkin mahdollisuutta. Jokainen tietty arvottaa tuon ominaisuuden tarpeellisuuden itselleen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja henu »

JuKu kirjoitti:Lukitus ainakin muutettavissa merkkiliikkeen testerillä.
Ja tähän nimenomaan täytyy olla merkkiliikkeen testeri ? muilla yleistestereillä ei pääse muuttamaan ?
Ei taida täällä kuopiossa olla merkkiliikettä eli jos joku paikallinen tietää missä olis lähin ni olis jees.

edit: löytyyköhän jostain käyttöohjekirjaa sähkösessä muodossa, tuossa näyttää olevan joku espanian kielinen :)
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xj300 vai 308?

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Kulutus yllätti positiivisesti. XJ8 4.0 matkajoa 2000tkm. Nopeus 80-100km aikapaljon ajelin alkumatkasta 90km/h nopeudella. Keskikulutus matkalla oli 9.09 L.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Vastaa Viestiin