Mutta tuo vaihtoehto C - siihen on potentiaalisia vaihtoehtoja löytynyt Alfa Romeo Giulia Veloce ja Jaguar XE AWD. Näitä molempia "riivaa" se, että kipinäsytkät loistavat poissaolollaan sopivassa hintaluokassa, joten silmät kääntyy väkisin nokipolttoisen puolelle. Giuliat on kuitenkin vielä dieselinäkin hinnaltaan hivenen väärällä puolen rimaa, eikä muutenkaan ihan tämän foorumin aihe, joten keskitytään tuohon XE:hen. On siinä ja tuossa, että menisikö XE kuitenkin jopa A-vaihtoehtoon, joten ei sillä ainakaan ihan taloudellista itsemurhaa tee.
Pari vuotta sitten kävin takavetoisen XE:n koeajamassakin, Alfa-foorumille raportoin tuolloin autosta näin:
Näin pari vuotta myöhemmin mielessä ja muistissa on yhä tyhjkäyntitärinä, lankapilattu tuulilasi sekä moottorin ponnettomuus. Tuulilasi on helppo rasti, kun vaan etsii yksilön läpinäkyvällä lasilla. Tyhjäkäynnin saanee korjattua softalla, todennäköisesti myös responssia saa heräteltyä softaamalla, mutta tuosta vähän kaipaisi kokemusta, jos jollakulla on tarjota. En siis kaipaa huippulukuja mitä koneesta saa irti, vaan luonnetta ja responssia. Runttaamalla pedaali lattiaan pitää siis auton vastata tekemällä (tietty voiminesa rajoissa) jotain heti eikä rauhaksiin ehkä joskus.Aero @ Alfabbs kirjoitti: Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 2 - Jaguar XE R-Sport 20d 2016
Koska Hämeenlinnan seudun miitti oli kotini ja Hämeenlinnan välissä, oli luontevaa käydä Hämeenlinnan Kamuxilla koestamassa nykyaikainen pikkujagge - tarkoituksena selvittää tietenkin, että olisiko tästä käyttöautoksi?
Ei muuta kuin sisään halliin, kalustosurffaus löytäen Jaguar ja istahtamaan kuskinpukille. Äkkiseltään tämä tuntuu ihan ihmisen mentävältä kuskinpukilta. Uteliaisuudesta tarkistus peräkonttiin ja E93:een verrattuna siellä olisi enemmän tilaa, vaikka sinne ensin survoisi Jimmy Hoffan ruumiin. Tässä vaiheessa myyjäkin löytää tiensä uteliaan asiakkaan puheille ja jo parin lauseen jälkeen tarjoaa autoa koeajolle. Paperit kuosiin, jononelonen tulille ja matkaan.
Nokipolttoisen raksutus kuuluu selvästi muttei jyrkän häiritsevästi ulos, onneksi reilusti vähemmän sisälle. Tyhjäkäynnillä auto tutisee ikävästi, suuri helpotus tulee jos nostaa kierroksia varovasti kaasulla sen 100rpm - jos tälläiseen päätyy, tarvii selvittää että saako tyhjäkäyntiä nostettua huollossa vai vaatisiko se vallan virisoftaa. Liikkeelle lähtiessä tärinä tasoittuu ja matkantaitto on mukavaa - sekä tasaista, että hiljaista. Kuskille on tilaa yllinkyllin, auto tuntuu selvästi ulkomittoja isommalta ja tilavammalta. Kabiinissa huokuu brittiläinen premium -henki, saksalaista elegantimpi ja rauhallisempi. Ensimmäiset miinuksetkin löytyvät kuskin paikalta - vasemmalle kädelle ei ole leposijaa ja kyseinen yksilö on pilattu lämmitettävällä tuulilasilla. Onneksi näitä saa myös kokonaan läpinäkyvällä ikkunalla, joten siinä on kyse vain yksilöongelmasta. Auton alkuperäinen speksaaja ei muutenkaan ole tykännyt läpinäkyvistä ikkunoista, kun peräpää on pilattu teinilaseilla.
Nopeusmittarin kanssa joutuu olemaan tarkkana - hiljainen ja tasainen matka yhdistettynä rauhallisluonteiseen moottoriin tekee sen, että autossa ei tunnu mainittavaa kiihtyvyyttä kovallakaan kaasunsurvaisulla ja kun nopeusmittarikin lähtee nouseman vähän laiskasti, nousee se helposti tavoitetta ylemmäs. Vaihdelaatikko toimii kutakuinkin niinkuin ZF 8HP:lta kehtaa odottaa - nopeasti ja tarkasti. Pieninä miinuksina (mitä ilmeisimmin softassa/kalibraatiossa) tuntuva manuaalivaihto pienemmälle sopivalla kaasulla ja taipumus vedättää jossain tilanteissa turhan isolla pykälällä. Onneksi pikkudieselin alakierrosvärinä on eliminoitu kohtuullisen hyvin eikä tärräys juuri häiritse, kunhan aski on sporttimoodissa. Dieselin miinukseksi lasketaan myös takakontista löytyvä ureatankkikorkki. Tarvinnee hakeutua kokeilemaan bensaversiota jossain välissä.
Äänentoisto on alkuperäiseksi ihan ok, mutta etenkin muuten hiljaisessa autossa kaipaisi kyllä pientä parannusta. Toisto on vähän bosemainen, lattea ja epätarkka. Potkua voi yrittää hakea säätämällä, mutta tarkkuutta ja taajuusvastetta se ei valitettavasti pelasta. Jos tähän päätyy, niin jossain vaiheessa yhteiseloa toteutus alkaa harmittamaan, joten pitää selvittää oliko tässä autossa minkä tasoinen audiovarustus ja ellei ollut Best Evö, valita auto, jossa on Best Evö. Liikennevalorummuttajan tappioksi autoon on kopioitu Bemaristakin jotain - nimittäin rattia rummuttaessa kuuluva särinä.
Adaptiivinen cruise toimi ainakin koeajolla pehmeästi ja mukavasti, tosin kukaan ei suorittanut eteen ns. klaukkalalaista kaistanvaihtoa, mikä voi ko. varusteelle olla haastava tilanne. Muutenkin cruisen jarruttelu toimi mukavan pehmeästi sen sijaan että auto olisi vanhan Bemarin tahi Audin tapaan jarruttanut ylitehokkaasti ja tuntuvasti. Ajaminen kokonaisuutena oli helppoa ja mukavaa ja se vähä, mitä kaarteeseen testasin, auto jopa kääntyy. Moottorin responssi jättää toivomisen varaa, dieselin kierrosalue on lyhyt ja vaikka askissa riittää pykäliä, niin aitoa vetoaluetta ei tule oikeastaan koskaan.
+Hiljainen
+Mukava
+Helppo
+Persoonallinen
+Elegantti Premium
+Huoltopiste löytyy läheltä työmatkaa
-Huonon läpinäkyvyyden lasivarustus
-Ponneton moottori
-Tärinä tyhjäkäynnillä
-Vasemman käden lepopaikan puute
-Varauksella äänentoisto
No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, mutta yksilö pitää valita tarkemmin ja mielellään ponnekkaammalla tekniikalla. Sopivalla yksilöllä voisin hyvinkin jaksaa ja jopa haluta ajaa 100tkm.
https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/9863515
Kaveri vielä heitti mukaan lisäjännityksen kertomalla alkupään kuluvasta tasapainoketjusta, joka tuskin on ihan tuulesta temmattu, kun sille on jenkeissä bulletiini (JTB00667NAS1). Onko tästä tietoa, miten yleinen vika oikeasti on ja/tai voiko jostain tarkistaa, onko tuo tiettyyn autoon korjattu? Onko näistä Suomessa mitään kampanjaa tai asiakkaalle positiivisia goodwill-ratkaisuja olemassa? Tahi kokemusta hinnoista, mitä remppa maksaa teetettynä (tämänhän toki saa selville kun soittaa ja kysyy)? Aiheen kiinnostavuutta lisää tietty se, että käytännössä kaikki toivo goodwillistä nollautuu taatusti jos auton ohjelmoi.
Sen verran on myös maailma muuttunut, että enää ei ole Jaguarin huoltopistettä työmatkan varrella. Mahtaako Kanta-Hämeestä löytyä varteenotetttavaa pajaa vai onko aiheellista ajella suosilla huoltoon etäämmälle? Eihän tuokaan mikään este sinänsä ole, kun tuskin kovin montaa kertaa vuodessa tarttee ajella.
Edit: excelöin hieman. XE:n ajoneuvovero on n. 300e kovempi kuin ökybemarin. Lisäksi suureksi yllätykseksi vakuutukset ovat pikkukaskoja lukuunottamatta Jaggessa kalliimmat, mutta niin vähän että merkitys on varsin pieni, totesin yhteiseroksi max 350e/v. Kun tämän suhteuttaa polttoainekustannusarvioon, joka on laskettu XE:lle pessimistisesti (kulutus korkein ilmoitettu 5,5l vs. Bemarin viimeaikainen toteutuma 9,3l ja hinta-arvio D 1,51e/l vs. 98E 1,65e/l) ollaan näiden kustannusten osalta tasoissa jo hieman vajaalla 5000km vuosiajolla

Tuo voisi olla houkutteleva yksilö: https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/11955405, jos vaan maalipinta on kunnossa (lähikuva etukulmasta näyttää jotenkin karhealta, mutta se voi myös olla valo+kamera+fotari -kombon tulos). Hieno ulkoväri, pirun komee sisusta, läpinäkyvät ikkunat ja webasto. Lisäkustannuksia toki odotettavissa kuoripinnoituksesta, vetokoukusta ja siedettävän näköisistä talvivanteista sekä jossain vaiheessa kesärenkaista, mutta nää on asioita jotka vaan pitää tiedostaa etukäteen ja melkein sama lista joka autossa.