L'aglio kirjoitti: ↑Su Tammi 09, 2022 2:15 pm
Minkä mallisen väpyttimen hankit? Itselläkin alkaisi olla tarpeen, kun takajarrupalat pitää jossain kohtaa vaihtaa, ja sähköisen käsijarrun vapauttaminen ei taida muulla konstilla oikein onnistua. Saattaisihan laitteella olla muutakin käyttöä.
Tuollasen iCarsoft v3.0:n:
https://www.elekma.com/icarsoft-lr-v30- ... odinlukija - samalla voin paljastaa, että Elekmaa edullisempaa ostopaikkaa en itse löytänyt, kun alv0 -hintoja katselin.
Saa tulla tutustumaan jos houkuttaa, Janakkalassa ollaan

. Voin toki myös kohtuuhintaan (kuitilla!) avustaa, jos ei omaa houkuta hommata.
Muutenkin mielenkiintoinen tuo XE-päiväkirjasi, kun tällä foorumilla ei kovin paljon ko. mallista kirjoitella. Itselläni on käyttöautona (myös Alfa 159:n jälkeen) tuo dieselin ekoversio, vuosimallia 2017.
Minä rankkasin 163hp version pois sellaisen pikkuseikan perusteella, että ainakin osassa niistä on pienempi ureatankki. 180-heppaseen saa aina kipata kymppikannun kun auto siitä nillittää. Toki noita 180-heppaisia on myös selkeästi eniten tarjolla, etenkin AWD:nä.
Kokonaisuutena olen autoon hyvinkin tyytyväinen.
Joo, tällänenhän on oikeasti ihan törkeen hieno auto, etenkin luokassaan ja sopivasti varusteltuna. Aina venyy hymy naamalle kun ajoon lähtee ja aina, kun lähtee vähän sporttisemmalle reitille, naurattaa miten paljon parempi tämä on mutkatiellä kuin edeltänyt E90-bemari, jonka pitäisi olla jonkinmoinen ajettavuuden kulmakivi.
Jagge on pelkkänä takavetonakin mainio ajettava niin kesällä kuin talvellakin. Etuvetoihin tottuneena tuo jälkimmäinen yllätti positiivisesti. Kertaakaan ei talvikeleillä ole oltu ongelmissa, ja autolla on käyty Lapissakin talvisin muutaman kerran.
Vetotavoista pelotellaan jotenkin aina kauheesti, vaikka tosiasia on että vetareiden sijainnista riippumatta vähänkin järkeään käyttävä kuski oppii aika nopeasti auton tavat ja huomaa että millä vaan pääsee pääosin perille. Nykyään kun ESP:t vielä nappaa kiinni aika nopeesti, niin ohohupsitkaan ei vie kaiteeseen asti vaan vaan vähän opettaa.
Myös kulkupuoli on mielestäni ihan riittävä, kun perhettä ei puolison ja pienen koiran lisäksi ole. Toki silti joskus mökkimatkoilla (425 km per suunta) auto on aikas täynnä tavaraa, eikä tilaa ole yhtään liikaa. Todellinen kulutus huitelee kesällä matka-ajoissa 4,5 l:n paikkeilla, mikä esim. mökkireisssuilla tarkoittaa melkein 100 km/h -keskinopeutta. Ajotietokone panee tosiaan puoli litraa paremmaksi, mutta matkamittari tässä on aika tarkka, heittoa oman laskuoppini mukaan n. 1 % verran.
On se sitten ekompi se ekoversio, tää menee matkassa käytännössä karvan yli viiden - joku 5,2 jäi reaalikulutukseksi kun tänään ruisailin Kolilta kotiin.
Perhekokoonpano on aika lähellä meidän vastaavaa

. Tosin jos doge on mukana, niin yleensä liikutaan emännnän autolla.
Sisustuksen laaatu ei oikein tyydytä. Tässä on vaalea nahkasisustus, ja se samoinkuin keskikonsoli on ihan ok, mutta ovimuovien/-pahvien laatu on umpisurkea. Selvästi nuokin muuttui jämäkämmiksi, kun vaihdoin etukaiuttimet ja samalla laitoin ovien vaimennukset kuntoon.
Touchi on minusta hyvä, mutta kieltämättä etuovista kuuluu etenkin pakkasella säröääniä. Hifistely odottaa ensi kesää, kun en ole vielä saanut aikaiseksi lämmintä tallitilaa. Pakkasessa on vähän ikävä taikoo tuollasia asioita.
Itse vaihdoin ovien bassokeskiääniset ja kojelaudan diskantit Helixin 6,5 -erillissarjaan, ja lopputulos ovien kunnollisen vaimentamisen ohella oli yllättävän hyvä.
Muistatko mallia ja saako tulla koekuuntelemaan?

Menikö heittämällä vai pitikö taikoa jotain?
Mulla on hyllyssä Helixin DSP ja päätteitä riittämiin, että aikaviiveet ja toistokäyrän saa kyllä leivottua kohdalleen orggissoittimenkin takaa, kunhan löytyy miellyttävä-ääniset ja tarkat elementit. Työtähän tuo tietää hiukan että saa kaivettua signaalit esiin, mutta sitä ei kannata pelätä. Ite oon sen verran vanhanaikanen, että menen usbitikulla kännykkäyhteydenb sijasta, joten BT:n äänenlaatu ei juuri kiinnosta eikä rajoita (no, niistä puheluista saa selvää).
En ole itse kuullut Jaggen Meridian-audiota, onko sen äänenlaatu tätä perusäänentoistoa merkittävästi parempi. Käsittääkseni siinä on vain enemmän tehoa ja kaiuttimia. Elementtien laatu lienee yhtä kelvoton, ja onko soitinkaan teknisesti edistyksellisempi?
Yhdessä koeajoautossa Meridian oli, eikä se äkkiseltään kummoiselta kuulostanut. Elementtien soundi aika sama kuin bulkkimallissa ja kun aikaviiveille ei tehdä siinäkään mitään, niin totesin tarpeettomaksi varusteeksi. Pakko sekin olisi korjata, joten ei siinä kauheesti helpommalla pääse.
Minä en oo vielä keksiny että mikä ilo siitä kauheesta määrästä kaiuttimia on (olkoonkin, että markkinadroidi laskee joka elementin omaksi kaiuttimekseen...) - kunnon etupää ja subbari tasapainoon, niin ollaan hyvällä tiellä. Jos taakse pitää saada meteliä, niin sitten myös taakse asialliset ämyrit ja aikaviiveet kuntoon kuskinpukilta mitattuna.
ZF:n 8-vaihteisen laatikon toiminta on ihan sujuvaa, mutta tuppaa kyllä hinkkaamaan konetta aivan tarpeettoman pienillä kierroksilla. Vaihdepyörylän S-asennon hyödyntäminen nopeuttaa vaihtamista, mutta muuta vaikutusta sillä ei olekaan. Edes ajoasetusten säätäminen urheilulliselle puolelle ei aiheuta merkittävää muutosta. Viimeisessä huollossa tuonne lykättiin viimeinen ohjelmistoversio, joten ei pitäisi olla siitäkään kiinni. Ekoversion omituisuuksia siis?
Tää tähtää tasasessa jolkassa n. 1200rpm tienoosen. Alkuun kanssa tunnustelin että S ja Dynamic ei kauheesti vaikuta - mikä onkin totta, jos on cruise ajamassa. Mutta jos ajaa omalla jalalla, niin S+Dynamic tähtää reiluun 2krpm ja vaihtaa vasta kun tarvii eikä heti kun voi. Onneksi koneen vibrato on yllättävän hyvin vaimennettu, se ei ihan kauheasti häiritse tuolla pikkukierroksillakaan, vaikka olen muissa autoissa ollut tuosta kohtuullisen nihkeä mieleltäni.
Nelivetoakin kävin testaamassa, kun XE oli harkinnassa. Keli oli tuolloin syksyn kostea, ja makea pelihän tuo oli. Olisi kyllä hyvin sietänyt vaikka 100 hp lisää tehoa. En kuitenkaan osannut itselleni perustella nelivedon lisähintaa, -painoa ja mahdollisia huoltokustannuksia. Käyttöauto kuitenkin, harrastevehkeitä on ihan riittämiin.
Minä taas en vahingossakaan ostaisi tälläistä takavetona, koska vajaavvetoisena avovalikoimaa on riittämiin. Sattuneesta syystä nykyään kuitenkin on himo pitää käyttöautona nimenomaan kelivetoa ja niissä houkutteleva avovalikoima on aika kapea, joten ajellaan nyt taas umpiautolla.
Tuosta kun polkasee etiäppäin, niin pääsee kotiin. Ei siitä pitkä matka ole, semmonen nelisensataa metriä, mutta kun kujan varrella ei asu ketään muuta, niin Jagge on kuvassa meidän kolausalueella. Tänäänkään kotiin tullessa (torstaina lähdettiin) ei tiennyt että onko lunta 5cm vai 30cm, niin on ihan kiva vähän varmistaa etenemiskykyä, vaikka pysytäänkin asiallisen korkuisessa kalustossa, ettei tartte jalan tarpoa
moottorikolan luokse kovin helpolla.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244