XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Terve. Hankin hiljattain Daimler XJ40 -92. Auto on ollut erittäin vähällä käytöllä jokseenkin viimeisen 10vuotta. Ajomäärä tällä hetkellä 164000km. Kysymykseni voivat tietäjistä tuntua lapsellisilta, mutta rohkenen silti toivoa vastauksia. Tiedän, että netistä kaiken löytää, mutta silti.
1. Kuinka ohjaustehostin ilmataan? Öljymäärä hyvin alhainen. Lisäämisen jälkeen toiminta ei juuri muuttunut. Autossa on itsesäätyvä takajousitus toiminnassa. Mikä sen vaikutus tähän, vaiko mikään? Kannattaisiko vaihtaa normi-iskarit, kun tasonsäätö elää hiukan omaa elämäänsä?
2.Mistä löytyisi apu lämmityslaitteen puhaltimen/puhaltimien nopeuksien takaisin saamiseksi? Vain kaksi toimii. Resistori vai transistori mennyt/menneet?
3. Ilmastoinnin tilavuus 1,14kg. Minkä verran kylmäainetta tarvitsee kompressorin käynnistämiseksi? Siitä kuinka kauan ollut käyttämättömänä, ei tietoa. Tiedän, että ac on hyvin monimutkainen järjestelmä. Kompressori, kuivain ja tiivisteet vaihdettu.
4. Saako jostain ehjän sähköantennin? Olisiko jollain ylimääräisenä?
5. Millainen operaatio on etulokasuojan irroitus? Arvannette miksi aion sen talvikaudella irrottaa.
6. Onko peräöljyn vaihdossa mitään ihmeellistä huomioitavaa?
Kiitän, jos joku aloittelevalle Daimleristille jaksaa vastata. Marko Porvoosta.
1. Kuinka ohjaustehostin ilmataan? Öljymäärä hyvin alhainen. Lisäämisen jälkeen toiminta ei juuri muuttunut. Autossa on itsesäätyvä takajousitus toiminnassa. Mikä sen vaikutus tähän, vaiko mikään? Kannattaisiko vaihtaa normi-iskarit, kun tasonsäätö elää hiukan omaa elämäänsä?
2.Mistä löytyisi apu lämmityslaitteen puhaltimen/puhaltimien nopeuksien takaisin saamiseksi? Vain kaksi toimii. Resistori vai transistori mennyt/menneet?
3. Ilmastoinnin tilavuus 1,14kg. Minkä verran kylmäainetta tarvitsee kompressorin käynnistämiseksi? Siitä kuinka kauan ollut käyttämättömänä, ei tietoa. Tiedän, että ac on hyvin monimutkainen järjestelmä. Kompressori, kuivain ja tiivisteet vaihdettu.
4. Saako jostain ehjän sähköantennin? Olisiko jollain ylimääräisenä?
5. Millainen operaatio on etulokasuojan irroitus? Arvannette miksi aion sen talvikaudella irrottaa.
6. Onko peräöljyn vaihdossa mitään ihmeellistä huomioitavaa?
Kiitän, jos joku aloittelevalle Daimleristille jaksaa vastata. Marko Porvoosta.
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Onnittelut hienosta autosta.Kamarko kirjoitti: ↑To Heinä 08, 2021 8:47 am Terve. Hankin hiljattain Daimler XJ40 -92. Auto on ollut erittäin vähällä käytöllä jokseenkin viimeisen 10vuotta. Ajomäärä tällä hetkellä 164000km. Kysymykseni voivat tietäjistä tuntua lapsellisilta, mutta rohkenen silti toivoa vastauksia. Tiedän, että netistä kaiken löytää, mutta silti.
1. Kuinka ohjaustehostin ilmataan? Öljymäärä hyvin alhainen. Lisäämisen jälkeen toiminta ei juuri muuttunut. Autossa on itsesäätyvä takajousitus toiminnassa. Mikä sen vaikutus tähän, vaiko mikään? Kannattaisiko vaihtaa normi-iskarit, kun tasonsäätö elää hiukan omaa elämäänsä?
2.Mistä löytyisi apu lämmityslaitteen puhaltimen/puhaltimien nopeuksien takaisin saamiseksi? Vain kaksi toimii. Resistori vai transistori mennyt/menneet?
3. Ilmastoinnin tilavuus 1,14kg. Minkä verran kylmäainetta tarvitsee kompressorin käynnistämiseksi? Siitä kuinka kauan ollut käyttämättömänä, ei tietoa. Tiedän, että ac on hyvin monimutkainen järjestelmä. Kompressori, kuivain ja tiivisteet vaihdettu.
4. Saako jostain ehjän sähköantennin? Olisiko jollain ylimääräisenä?
5. Millainen operaatio on etulokasuojan irroitus? Arvannette miksi aion sen talvikaudella irrottaa.
6. Onko peräöljyn vaihdossa mitään ihmeellistä huomioitavaa?
Kiitän, jos joku aloittelevalle Daimleristille jaksaa vastata. Marko Porvoosta.
En ole XJ40 x-pertti mutta jota voin yrittää vastailla.
3. En muista onko näissä perinteinen ohjaustehostin mutta jos on niin sellainen ilmautuu aika mukavasti kun nostaa etupyörät ilmaan ja kääntelee rattia laidasta laitaan x-määrään moottoria käynnistämättä. Pitäen huolen että säiliössä on koko ajan nestettä. Toki jos järjestelmässä olisi paljon ilmaan esim tyhjäksi ajamisen jälkeen, se tuppaa kuohumaan yli kuin olut tuopista.
4. Antennin näihin saa varmasti kaikilta kauppiailta jotka myyvät osia näihin. Vilkaisin äkkiä esim. SNG Barratia ja siellä on tarjolla koko antenni jos vanha ei ole korjattavissa. Nämähän saa korjattuakin, sen muovisen hammaslangan joka ajaa antennia ulos/sisään saa varaosana.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
1. Kannattaa vaihtaa normi iskareihin. Tasonsäätöjä ei taida enää edes saada. Tehdas on jo ainakin 10 vuotta sitten suositellut tasonsäädön korvaamista. Eivät oikein onnistuneet siinä. Sit pitää myös vaihtaa jouset. Briteistä on saatavilla valmis paketti vaihtoon.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu
S-Type 2,7 -2007 moottorivikainen
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu
S-Type 2,7 -2007 moottorivikainen
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Kiitos. Iskarit menevät vaihtoon, takapää on aivan kamala, lisäksi tasonsäätö ei todellakaan toimi. Auto on suorastaan vaarallinen.
Barrattilta en onnistunut oikeanlaista antennia löytämään. Täytyy tutkia. Mikä lie se oikea malli?
Seisontavikoja näyttää kasautuvan. Takapyöränlaakeri menee vaihtoon. Onko millainen askare tehtäväksi? Prässi löytyy, askarruttaa vaan miten lujasti kiinni kaikki osat toisissaan.
Tutkailu ja autoon tutustuminen jatkuu. Kiitos vinkeistä!
Barrattilta en onnistunut oikeanlaista antennia löytämään. Täytyy tutkia. Mikä lie se oikea malli?
Seisontavikoja näyttää kasautuvan. Takapyöränlaakeri menee vaihtoon. Onko millainen askare tehtäväksi? Prässi löytyy, askarruttaa vaan miten lujasti kiinni kaikki osat toisissaan.
Tutkailu ja autoon tutustuminen jatkuu. Kiitos vinkeistä!
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Takapyörän laakereissahan kuuluu olla se pien toimintavälys. Sinne kahden erillisen laakerin väliin jätetään välystä joka shimmataan tietyksi.
XJR -00.
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Laakerit purettuna pöydällä. Saisiko tähän asennusvälys-teemaan hieman lisäinfoa. Laakereiden välissä on ohut renkula. Sekö on shimmilevy? Ja mitä pitää siis huomioida uusien asennuksessa?
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
X100 ja x300/x308 on samankaltainen systeemi joten linkin takaa tehtaan ohjetta niihin voi pitää suuntaa-antavana.
https://1drv.ms/b/s!AsjjFMHGCBnIj32u1t3WAM0RMkAQ
https://1drv.ms/b/s!AsjjFMHGCBnIj32u1t3WAM0RMkAQ
XJR -00.
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Kiitos tästä. Huomaan että monta asiaa saa menemään pieleen varsinkin jos alkaa hätäilemään.
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Lisää (tyhmiä) kysymyksiä.
Aion vaihtaa hydraulijärjestelmän öljyt ja filtterin. Mitä öljyä olette käyttäneet? Kysyn siksi, että vaihtoehtoja tuntuu palstoilla olevan. Ja missä filtteri sijaitsee? Onko vaihdossa jotain erityishuomioitavaa?
Lisäksi olisin kiinnostunut luomaan suhteita Itä-Uudellamaalla ja kymessä oleviin harrastajiin/ osaajiin, koska tykkään jutustella ihmisten kanssa. Eikä vinkit osaavista korjaamoista ole koskaan pahitteeksi.
Mistä saisi tarpeeksi suuren laadukkaan talvipeitteen autolle? Mun talliin eksyy silloin tällöin kissoja, loput arvaattekin..
Kiitos.
Aion vaihtaa hydraulijärjestelmän öljyt ja filtterin. Mitä öljyä olette käyttäneet? Kysyn siksi, että vaihtoehtoja tuntuu palstoilla olevan. Ja missä filtteri sijaitsee? Onko vaihdossa jotain erityishuomioitavaa?
Lisäksi olisin kiinnostunut luomaan suhteita Itä-Uudellamaalla ja kymessä oleviin harrastajiin/ osaajiin, koska tykkään jutustella ihmisten kanssa. Eikä vinkit osaavista korjaamoista ole koskaan pahitteeksi.
Mistä saisi tarpeeksi suuren laadukkaan talvipeitteen autolle? Mun talliin eksyy silloin tällöin kissoja, loput arvaattekin..
Kiitos.
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Joko olet liittynyt Jaguar-klubiin? Sieltä löytyy kuukausitapaamiset ja retket (45-vuotisajoihin taitaa vielä olla paikkoja vapaana). Molemmissa pääset jutustelemaan harrastajien kanssa.
https://byte.flomembers.com/fjdc/member ... pplication
Köpi
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Kiitos tästä. Täytyy liittyä kerhoon.
Kun kaikkeen ehtisi...
Kun kaikkeen ehtisi...
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Vasen takapyöränlaakeri pöydällä. Joku poistanut shimmilevyt kokonaan. Mistä noita shimmilevyjä/renkaita saa? Brittiosan listoilla ei ollut. Olisko jollain vaikka myydä?
Sinänsä käsittämätöntä, että jätetty pois, eihän se laakeri toimi ollenkaan?
Toinen asia: Missä on hydrauliikkajärjestelmän suodatin ja onko vaihdossa jotain erityistä?
Sinänsä käsittämätöntä, että jätetty pois, eihän se laakeri toimi ollenkaan?
Toinen asia: Missä on hydrauliikkajärjestelmän suodatin ja onko vaihdossa jotain erityistä?
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Oisko esim tuolla, kohta 4:
https://www.sngbarratt.com/English/#/NL ... mbly/26662
Näyttäis olevan 26 erilaista, á30e, tulisko halvemmaksi asiantuntevalla (merkki)korjaamolla?
Köpi
https://www.sngbarratt.com/English/#/NL ... mbly/26662
Näyttäis olevan 26 erilaista, á30e, tulisko halvemmaksi asiantuntevalla (merkki)korjaamolla?
Köpi
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Jos XJ40 on sama kuin X300 niin shimmilevyä ohentamalla laakeria kiritään.Jos siis shimmilevy puuttuu niin voi olla että laakerit on niin kuluneet että niitä ei edes tarvita.Etra Oy näyttää myyvän erikokoisia soviterenkaita joka lie suomalainen nimitys shimmilevylle.Pyörän napa mukaan ja kourallinen eri paksuisia renkaita pussiin ja sovittamaan kokeilemalla jos ei ole tuota heittokelloa saatavilla.Alkuperäinen mutteri on kertakäyttöinen joten mutterikaupasta sopiva kierteinen mutteri kokeilua varten ja kun sopiva tiukkuus on löytynyt niin sitten kootaan alkuperäisellä mutterilla kasaan.Pysyy se kyllä nylocmutterillakin aukeamatta.
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
Shimmiongelma ratkesi. Kiitos vinkeistä. Takajousituksen conversion kit vielä hakusessa. Briteistä tilaaminen tuntuu jopa erikoisliikkeiden mielestä olevan tosi hankalaa juuri nyt. Ei hätää, ehkäpä tuo tulevan talven aikana jostain löytyy. Seuraavaksi irronneen kattoverhouksen pohdintaan. Onneksi Daimler tarjoaa tekemistä alati..
Re: XJ40 seisontaseurauksia/ongelmia
You're welcome.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu
S-Type 2,7 -2007 moottorivikainen
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu
S-Type 2,7 -2007 moottorivikainen