S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Nyt alkaa olla isot huollot tehty. Vuosi aikaa edellisestä ja vaihdatin nyt samalla laatikon/moottorin öljyt, filtterit yms.
Liquid molyt tuli lootaan ja Mobil Super3000 X1 5W-40 koneeseen. Samalla imusarjan stefat niin loppui öljyn tihkumiset.
Nyt käy ja kulkee kuten tällaisen auton pitääkin. Olemattomilla kuluilla on päässyt tähän saakka muutaman vuoden omistajuuden aikana, joten ei voi valittaa. Muutama puola ja paisarin säiliö vain vaihdettu.

Peräöljyjä aloin tuossa miettimään. Mites noiden vaihtoväli ja millaiset kannattaa laittaa? Autolla on nyt rullattu rapiat 200 tuhatta. Mites tuo hihnapuoli? Vaihdetaanko noita missä välissä vai tarpeen mukaan jos tarkistuksessa sanomista? Mitäs muuta kannattaa tuohon km-määrään? Aiemmat huollot on tehty huoltokirjan mukaan säntillisesti Jaguar spesialistin toimesta.

Entä millaisia kokemuksia on kitkarenkaista ko. autoon? Vähän suunnitellut seuraavaksi nastojen tilalle kitkoja. Ajo pääsiassa nurkka-ajoa ja vähän motaria. Muutamian maakuntamatkoja lisäksi talvisin.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja Coupe »

En missään tapauksessa halua, enkä sinänsä pidä sitä edes sopivana, sekaantua muiden viesteihin, mutta kommentoin nyt tässä tapauksessa kuitenkin. Mobilin 3000 öljy on käsittääkseni ihan ok, ja käytän sitä itsekin. Sen kanssa on vaan huomioitava yks juttu. Yleensä tarjouksessa oleva 3000 X1 5W40 on ihan käypä öljy moneen kohteeseen. Jaggen koneen öljyspeksi perustuu kuitenkin Fordin luokitukseen joka Mobilin osalta tarkoittaa 3000 FE 5W30. Käsittääkseni kyseessä sama öljy kun välillä tarjouksessa oleva Ford Formula F. Ns. Fordin öljyä saa yleensä 5L n. samaan hintaan kun Mobilin 4L.
i
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Coupe kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:51 am En missään tapauksessa halua, enkä sinänsä pidä sitä edes sopivana, sekaantua muiden viesteihin, mutta kommentoin nyt tässä tapauksessa kuitenkin. Mobilin 3000 öljy on käsittääkseni ihan ok, ja käytän sitä itsekin. Sen kanssa on vaan huomioitava yks juttu. Yleensä tarjouksessa oleva 3000 X1 5W40 on ihan käypä öljy moneen kohteeseen. Jaggen koneen öljyspeksi perustuu kuitenkin Fordin luokitukseen joka Mobilin osalta tarkoittaa 3000 FE 5W30. Käsittääkseni kyseessä sama öljy kun välillä tarjouksessa oleva Ford Formula F. Ns. Fordin öljyä saa yleensä 5L n. samaan hintaan kun Mobilin 4L.
Hyvä tietää tämäkin. Olikos noissa sitten käytännössä mitään merkittävää eroa kuin hinta? Pajalla laittoivat tuota ja mitä itsekin googlasin niin varsin pätevän oloinen öljy. Eiköhän tuo asiansa aja.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja Coupe »

[/b]Joku erohan noissa kahdessa lienee kun puhutaan kuitenkin saman valmistajajan tuotteista. Muusta en tiedä, mutta pajallahan eivät ole olleet ihan ajan tasalla. Noin yleisesti voi sanoa että mitä uudempi auto, sitä tarkempi on oltava mitä sinne koneeseen seuraavaksi kolmeksi kymmeneksitonniksi kaataa.
i
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Joo niinpä näyttäs. Jospa tuo pelittää tämmöisessä vanhassa öljynvatkaimessa ihan riittävän hyvin. Pitää vielä tarkistaa ihan mielenkiinnosta huoltokirjasta puhuinko omiani.

" Mobil Super 3000 x1 Formula FE 5W-30 is intended primarily to meet the requirements of Ford in all engines requiring WSS-M2C913-D / C but is also suitable for use in Jaguar & Land Rover vehicles where the viscosity and quality claims are appropriate.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Miettisin kitkarenkaita kahdesti. En toki ole oikeassa talvessa tämmöisellä ajanut mutta Skotti-Kisullani tuntui jo sadekelillä erittäin kevytperäiseltä autolta, paikallisissa liikenneympyröissä monet kerrat tahattomasti hieman luistelleena mietin että mitenkä sitä lumella pärjäisi... :roll:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

AVRO kirjoitti: Su Marras 28, 2021 11:17 am Miettisin kitkarenkaita kahdesti. En toki ole oikeassa talvessa tämmöisellä ajanut mutta Skotti-Kisullani tuntui jo sadekelillä erittäin kevytperäiseltä autolta, paikallisissa liikenneympyröissä monet kerrat tahattomasti hieman luistelleena mietin että mitenkä sitä lumella pärjäisi... :roll:
No tämähän se. Nykykitktat kokemuksien mukaan toimivat jopa paremmin normiautoissa kuin nastat lumikeleillä, jos vain on tuoreet. Kun renkaat on kuluneet niin tilanne muuttu. Mutta tilanne tosiaankin eri tämmöisessä kevytperäisessä takapotkussa.
Tuntuu vain että ei nuo nastat pysy kuitenkaan takarenkaissa.

Noista merkkirenkaista vielä tuli mieleen että edellisessä SRT Dodgessani en kyllä huomannut mitään eroa merkkirenkaiden ja halpiksien välillä. Nykyään edulliset mallitkin jo hyviä normikäyttöön.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja AVRO »

ukkometso kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:36 pm Noista merkkirenkaista vielä tuli mieleen että edellisessä SRT Dodgessani en kyllä huomannut mitään eroa merkkirenkaiden ja halpiksien välillä. Nykyään edulliset mallitkin jo hyviä normikäyttöön.
Tämä. Turha maksaa merkistä, ns. paremmat halpiskumit ovat normikuljettajalle kaikinpuolin hyvä vaihtoehto. Tässä on toki tehtävä valintatilanteessa kotiläksyt ja hankittava kaikki mahdollinen tieto renkaista joita on hankkimassa, merkkikumeissa harvoin menee täysin metsään mutta halvemman pään kumeissa voi mennä pahastikkin hutiin.
Meillä on talouden kilometritehtaassa paikallisen pienen yrittäjän suosittelemat vaihtoehtomerkit alla, itseasiassa jo toinen kierros kun ovat hyväksi havaitut. Ensimmäinen kierros meni jatkamaan kaverin autoon kun hänen ajoprofiili on sellainen että 70% ajetut kumit käy hänelle hienosti. Ja kun pitävät ilmatkin sisällään, toisin kun erään kotimaisen valmistajan vuotajat.

Pitää myös olla itsetunto kunnossa ettei tarvi ajella merkkikumeilla "kun kaveritkin ajaa". :lol:
Viimeksi muokannut AVRO, Su Marras 28, 2021 8:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

AVRO kirjoitti: Su Marras 28, 2021 5:18 pm
ukkometso kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:36 pm Noista merkkirenkaista vielä tuli mieleen että edellisessä SRT Dodgessani en kyllä huomannut mitään eroa merkkirenkaiden ja halpiksien välillä. Nykyään edulliset mallitkin jo hyviä normikäyttöön.
Tämä. Turha maksaa merkistä, ns. paremmat halpiskumit ovat normikuljettajalle kaikinpuolin hyvä vaihtoehto. Tässä on toki tehtävä valintatilanteessa kotiläksyt ja hankittava kaikki mahdollinen tieto renkaista joita on hankkimassa, merkkikumeissa harvoin menee täysin metsään mutta halvemman pään kumeissa voi mennä pahastikkin hutiin.
Meillä on talouden kilometritehtaassa paikallisen pienen yrittäjän suosittelemat vaihtoehtomerkit alla, itseasiassa jo toinen kierros kun ovat hyväksi havaitut. Ensimmäinen kierros meni jatkamaan kaverin autoon kun hänen ajoprofiili on sellainen että 70% ajetut kumit käy hänelle hienosti. Ja kun pitävä ilmatkin sisällään, toisin kun erään kotimaisen valmistajan vuotajat.

Pitää myös olla itsetunto kunnossa ettei tarvi ajella merkkikumeilla "kun kaveritkin ajaa". :lol:
Mikä merkki ja malli kyseessä? Kitkojen osalta huomannut että näkyy olevan kalliimpia järestäin mitä nastat.

Mutta tosiaan nuo merkkirengastyypit on näitä ns "passat-miehiä" ketä kulkee tekniikan maailma-lehti kädessä kahvipyödässä kehumassa omaa rengasvalintaa.
Todellisuudessa ko. passat-miehet ajaa kaupungissa hyvin vähän vuodessa ja 2xvuodessa lomalle pohjoiseen, joten merkkirenkaiden mahdollisten ominaisuuksien hyödyntäminen käytännössä on vähän niin ja näin :lol: Ja onhan siitä ollut paljon juttua miten TM testit olisi sponsoreiden maksamia.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja AVRO »

ukkometso kirjoitti: Su Marras 28, 2021 7:50 pm Mikä merkki ja malli kyseessä? Kitkojen osalta huomannut että näkyy olevan kalliimpia järestäin mitä nastat.
Falken Espia, nastat. Tämähän ei ole varsinainen halpisrengas, mutta edullisempi kuin ne "merkkikumit". Nämä ovat frouvan autossa jolla on mentävä 5pv/vko vaikka tulis vanhoja a***ja hameet korvissa taivaalta. Kitkoja meillä ei ole ollut tänne maalle muuton jälkeen, viimeinen 3km on hiekkatietä joka on pahimmillaan kirkkaassa vesijäässä, siinä ei pidä mikään muu kuin nasta. Range menee M+S kumeilla mutta on otettava tosi varovasti.
Isolla kirkolla asuessa ajoin silloisilla kitkoilla tyytyväisenä.

Aikoinaan oli pari kierrosta Nordman nastoja, nämähän ovat Nokian edellisen sukupolven malleja uudella nimellä. Vaikken laita Nokiaa puhelimeksi tai renkaaksi niin nuo Nordmanit olivat positiivinen yllätys. Ne pitivät ilmaan, ja rungot kestivät sen mitä kulutuspinta kilsoja... :mrgreen:

Aika kivasti noi nastarenkaat yleensäkin kestää nykyään kilometrejä vaikka olisi lumeton talvi, kunhan ajaa siivosti. Ainoat renkaat mitkä meni ihan pilalle paljaalla asvaltilla ajossa olivat Misukan Ivalot takavuosina, niistä ei ollut keväällä mitään jäljellä. Kestivät Rellu Scenic Woima-auton alla tasan yhden talven, tulivat meille yhden talven ajettuina hyväkuntoisina.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Pitääpä tutkiskella vaihtoehtoja noiden renkaiden suhteen. Kokemuksia ja suosituksia otetaan vastaan noiden suhteen.
Vielä noilla ajelee mutta alkaa olla jo kohta vaihtokunnossa.

Työautoa käytin rengasliikkeessä ja kysäisin varsin tarjousta, niin kalleinta malliahan siellä suositeltiin kun paras kate lienee. Se vakio "testivoittaja" juttu aina myyjällä. Vähän semmoinen kuva, että noita edullisempia ei tahdo oikein saada edes kovin monesta paikkaa.
Omat ajot tosiaan semmoista nurkka-ajoa ja muutaman km työmatka, että kelpaa halvemmatkin. Jaguar minulla käyttöharrasteena kesät talvet.
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Coupe kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:51 am En missään tapauksessa halua, enkä sinänsä pidä sitä edes sopivana, sekaantua muiden viesteihin, mutta kommentoin nyt tässä tapauksessa kuitenkin. Mobilin 3000 öljy on käsittääkseni ihan ok, ja käytän sitä itsekin. Sen kanssa on vaan huomioitava yks juttu. Yleensä tarjouksessa oleva 3000 X1 5W40 on ihan käypä öljy moneen kohteeseen. Jaggen koneen öljyspeksi perustuu kuitenkin Fordin luokitukseen joka Mobilin osalta tarkoittaa 3000 FE 5W30. Käsittääkseni kyseessä sama öljy kun välillä tarjouksessa oleva Ford Formula F. Ns. Fordin öljyä saa yleensä 5L n. samaan hintaan kun Mobilin 4L.
Piti tarkistaa tämä huoltokirjasta ja kyllä ihan oikeaa eli tuota FE-luokituksen öljyä on laitettu. Eli Kaikin puolin siis kunnossa ja asiallinen huoltofirma Jaguarien kanssa.
ässätyyppi
Viestit: 64
Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type 3.0 automaatti vm2001 huollot

Viesti Kirjoittaja ässätyyppi »

Kitkoilla olen ajanut 15 vuotta. Nyt 4v Misukan all weather renkaat päällä kesät talvet. Pääteillä kun ajaa en näe nastoilla olevan mitään hyötyjä. S-type3L. Ympärivuotisella renkaalla on oltava tarkempana jääoloissa, mutta lumessa pitää tosi hyvin.
Vastaa Viestiin