Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Auto (XJ81 eli XJ40 V12) on menossa ensi viikolla nelipyöräsuuntaukseen Inchcapelle, ja ajattelin samalla säädättää positiiviseen casterin maksimiin - tai ehkä vähän ylikin :)

Onko kellään kokemusta tai näkemystä miten modernimmat Jaguarit (no sanotaan 70-luvulta lähtien) reagoivat casterin säätämisen? Luulisin että ainakin X300, X308 ovat samantyyppisiä tässä suhteessa, todennäköisesti myös Series XJ, XJ-S, XK8 ja S-type.

Aiheesta lukemani perusteella suuri (järjen rajoissa) positiivinen caster kuulostaa hyvältä ajatukselta.

Ajattelin tällä säädöllä lisätä tavoitella parempaa suuntavakavuutta - haluaisin minimoida auton uraherkkyyden.

Toisaalta: Mahdoton tahmeus kaupunkipyörityksessä ei ole tavoitteena. Ohjauskin joutuu koville isommalla casterilla, mutta ohjaustehostimen pumppu on upouusi, ja ohjausvaihdekin tuntuu hyvin toimivan, joten eiköhän sitä uskaltaisi...

Service Manual antaa casterin (castor, olkatapin takakallistuma) säätövaraksi 3,5 .. 4,5 astetta. Ja joku 5 astetta ei varmaan ole pahaksi, jos säätövaraa löytyy.

Ainakin XJ40/XJ81:ssä säätö hoituu käytännössä siirtämällä castor shimmejä (välilevyjä) yläpallonivelen puolelta toiselle.

Ajattelin, että aurauskulmat voisi säädättää maksimi toe-in -arvoon, missä ne ovat olleetkin. Saksasta tullessa toe taisi olla about neutraali (0), ja uraherkkyys oli karmea.

Sellainen mielenkiintoinen kysymys tässä on, että kun autossa on Sportspack, eli ilmeisesti 15mm matalampi etupää, missähän korkeudessa kulmat oikein pitäisi säätää? XJ40 Service Manualin suositus on 150,8mm maasta apurunkoon. Päteeköhän tämä sama arvo madallettuun alustaan vai ei?

Kun etupään geometriaa miettii, kuvittelisin että positiivinen caster kasvaa kun etupää laskee. Meneeköhän se oikeasti näin?

Uraherkkyyden taklaamisessa uudet renkaat ovat myös hankintalistalla, todennäköisesti valinta päätyy Continentalin PremiumContact2 -kiekkoihin koossa 225/55-R16 95V.
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Aprikoin näin:
Positiivinen Caster vähenee, kun pyrstö nousee ja/tai keula laskee eli kun korin linja muuttuu maahan nähden siten kuin tässä tapauksessa.

Aurauksessa toe-in saa yleensä olla yläkanttiin, sillä ajonopeuksissa etupyörät pyrkivät oikeamaan harituksen suuntaan sen kuin kumipuslat sekä nivelten välykset antavat perään...
kari tt
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Toe-in on usein näissä säädetty lähes nollaan, ja itse asian todenneena voin vain todeta että meidän uraisilla teillä se ei missään nimessä ole optimaalista. Totesin tämän juuri äskettäin XJR:n 255 renkailla - kummasti parani käytös lisäämällä aurausta!

Uraherkkyydestä puheenollen, muistutan muistakin siihen vaikuttavista seikoista. renkailla on varmasti vaikutusta, mutta mitkä sitten olisivat ne oikeat... eipä taida siihen täydentävää vastausta saada aikaiseksi. Pirelli 6000:sta on jaksettu haukkua jo punastelemiseen asti, mutta typeryyttäni pitää minu todeta että a) oikeilla säädöillä, b) hyväkuntoisella alustalla - etenkin ajattelen puslia, auto kyllä käyttäytyy yllättävän mallikkaasti niilläkin kiekoilla...

Eli: ennen kun lähtee kokeilemaan erilaisia rengastmerkkejä: kannatanee katsoa että perusasiat ovat kunnossa: säädöt, puslat, iskunvaimentimet.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Casterin määrittelytapa?

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Positiivinen Caster vähenee, kun pyrstö nousee ja/tai keula laskee eli kun korin linja muuttuu maahan nähden siten kuin tässä tapauksessa.
Nyt meneekin mielenkiintoiseksi!

Jos ymmärsin kari ajatuksesi oikein, tarkoittanet sitä että perän noustessa yläpallokin nousee hieman (kun caster on positiivinen), ja näin ollen pystysuoran ja pyörän keskipiste/yläpallo-linjan välinen kulma (eli caster) pienenee (?) Näin sen täytyy mennä.

Teoriassa: mitenköhän caster oikein tarkkaan ottaen määritellään, jos perä ja keula ovat eri korkeudella? Eli onko pystyakseli:
A) Maan pinnasta 90 astetta (näin se taitaa oikeasti olla)
=> caster pienenee, kun perä nousee. Asteina tarkemmin arcsin(korkeusero/akseliväli) = arcsin(-15mm/2870mm) = -0,3 astetta
B) Takapyörän keskipisteestä etupyörän keskipisteeseen kulkevasta linjasta 90 astetta
=> caster ei muutu, kun perä nousee.
Tällöin jättö (trail) lyhenisi vaikka caster säilyisi muuttumattomana. Tuntuisi vähän oudolta...

Mutta tässä tapauksessa asiaa tuskin tarvitsee miettiä. Kun nyt autoa katselen, perä ei ole oikeastaan ylempänä (täytyykin oikein mitata tämä vaikka tunkin nostopisteistä). Ja en oikein usko että perä olisi vielä lysähtänyt, koska sieltä on vasta n. vuonna 2000 konvertoitu SLS pois ja asennettu uudet jouset. Joten Sportspack sekä laskee keulaa että perää (keulaa ehkä vain pari milliä enemmän). Sportspackille on listattu eri takajouset kuin normaalijousitukselle.

Olin muuten itse alkuperäisessä viestissäni ajatellut casterin muutoksen etupään laskiessa aivan pieleen: jos ajatellaan vain etupäätä yksinään, etupään laskiessa tai noustessa casterhan ei muutu oikeastaan mihinkään - pyörän keskipiste ja yläpallohan ovat kiinteästi toisissaan "steering knucklen" (Vertical link? Olkatuki? Pyörännapa?) kautta. Tietysti jotain pieniä muutoksia voin kuvitella kun kaikki tukivarret vähän siirtyvät.
Viimeksi muokannut XJ81, Su Huhti 01, 2007 4:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Oletus-caster onkin 5 astetta

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Huomasin huoltomanuaalista, että 12-sylinterisille caster on itse asiassa 5 astetta, kun se 6-sylinterisille on 3,5 .. 4,5 astetta. Kieltämättä kun eturenkaat ovat täysin käännettynä, casterin aiheuttama dynaaminen camber on jo aika selvä.

Olisikohan esim. 6 astetta casteria kovasti liioittelua?
Uraherkkyydestä puheenollen, muistutan muistakin siihen vaikuttavista seikoista. renkailla on varmasti vaikutusta, mutta mitkä sitten olisivat ne oikeat... eipä taida siihen täydentävää vastausta saada aikaiseksi. Pirelli 6000:sta on jaksettu haukkua jo punastelemiseen asti, mutta typeryyttäni pitää minu todeta että a) oikeilla säädöillä, b) hyväkuntoisella alustalla - etenkin ajattelen puslia, auto kyllä käyttäytyy yllättävän mallikkaasti niilläkin kiekoilla...

Eli: ennen kun lähtee kokeilemaan erilaisia rengastmerkkejä: kannatanee katsoa että perusasiat ovat kunnossa: säädöt, puslat, iskunvaimentimet.
Ilokseni voin ilmoittaa, että etupään puslat, pallonivelet, raidetangon päät ja iskunvaimentimet (Jaguarin aidot vihreät Sportspack-iskarit) on vaihdettu Karaasissa tällä viikolla :) Ei mikään ihan mitätön operaatio.

Ja kyllä: uraherkkyys väheni jo, ja meno on muutenkin jämäkämpää mutta samalla mukavampaa.

Mutta odotetaan nyt ensi viikon nelipyöräsuuntausta, ja leijutaan sitten lisää ;)

Renkaiden vaihto ei enää tunnu enää aivan välttämättömältä. Pirelli tuntuu tosiaan synnyttävän suuria tunteita puolesta ja vastaan. Ajattelen että Continentalit olisivat se turvallisin valinta - niiden kanssa tuskin menee pahasti metsään (heh).
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Service Bulletin No. JD 04/94

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Kannatti selata läpi tehtaan Service Bulletineja JDHT:n CD-ROMIlta JHM1150.

Numero JD 42/94 kertoi seuraavanlaiset tiedonjyväset:
Castor:
XJ6 ja XJ12: 2.0 to 7.0 (degrees)

Eli huoltomanuaalin mainitsemat castor-asetukset 3.5 .. 4.5 astetta (XJ6) ja 5.0 astetta (XJ12) ovat ilmeisesti vain tehtaan oletusasetukset, ja näitä saa ihan luvan kanssa säätää, kunhan pysytään välillä 2.0 .. 7.0 astetta.

Tuntuisi siltä, että XJ12:ssa castor luokassa 6.0 .. 7.0 astetta voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.


Suuntauksen aikana oikeasta korkeudesta:

Edessä, etuapurungosta maahan:
XJ6: 153+-5mm
XJ12: 143+-5mm

... ja takana, taka-apurungon taka-osasta maahan:
XJ6 ja XJ12: 160+-5mm

Ja mikä mielenkiintoisinta omalta kannaltani:
Note:
Sportspack derivatives, whose mid-laden height is below the above figures, should have their geometry checked/reset at their normal ride height, without the use of setting-links.
Myös XJS:n arvot ovat samassa bulletinissa. Tuolta CD-ROMilta löytyy myös vm 1995 (X300) vastaavat arvot, ja uudemmalta CD-ROMilta varmaan vielä uudempien vuosimallien. Mutta eiköhän (ainakin pääkaupunkiseudun) Inchcape hallitse nämä ilman että itse tarvitsee kertoa... (?)
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Oletus-caster onkin 5 astetta

Viesti Kirjoittaja BRG »

XJ81 kirjoitti:Ilokseni voin ilmoittaa, että etupään puslat, pallonivelet, raidetangon päät ja iskunvaimentimet (Jaguarin aidot vihreät Sportspack-iskarit) on vaihdettu Karaasissa tällä viikolla :) Ei mikään ihan mitätön operaatio. Ja kyllä: uraherkkyys väheni jo, ja meno on muutenkin jämäkämpää mutta samalla mukavampaa.
Minä ostin BristishPartsista raidetangon päät ja front suspension rebuild kitin joka sisältää pallonivelet ja kaikki puslat. Siihen aurauskulmien säätö päälle ja vot. Siitähän ei voi seurata muuta kuin tautofoniaa: meno on selkeästi jämäkämpää, urheilullisempaa ja uraherkkyys väheni selkeästi. Erittäin hyvin sijoitetut vajaat 500 ekee, suosittelen kaikille uraherkkyydestä kärsiville. Vielä kun löytäisi sen streering rackin niin auto olisi kuin uusi...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Toe-in?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

stefanantinaho kirjoitti:Toe-in on usein näissä säädetty lähes nollaan, ja itse asian todenneena voin vain todeta että meidän uraisilla teillä se ei missään nimessä ole optimaalista. Totesin tämän juuri äskettäin XJR:n 255 renkailla - kummasti parani käytös lisäämällä aurausta!
Mitkäs ne X308:n oikeat tai hyväksi havaitut toe-in arvot sitten ovat? En oikein löytänyt Service CD:ltäkään kun XJR jotain ihmelukemia... Enkä Googlella.
Eteen? Taakse?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Olis kiva tietää

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Joo, X308:lle noi olis hyvä saada tietää jostain, nyt on uudet keskumit ja vanteet alla, hyvin rullaa, mutta pientä tärinää ja hakua vas. etupyörässä, varmaan vielä kulmien säätö ja sitten mennään tasaisesti!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit)

Viesti Kirjoittaja nestori »

Nostetaampa vanhaa ketjua, eli pihassa on tuore hankinta joka puoltaa vasemmalle. Myyjän mukaan autoa on käytetty 4-puoräsuuntauksesa pari kuukautta sitten ja muuten arvot säätöjen jälkeen ihan ok, mutta etuakselin caster on vähän erikoisesti vasemmalla +1'29 ja oikealla +4'05. Tietty jos säätö on shimmilevyillä tässäkin pelissä (onko?) niin ei sinänsä ihme ettei sitä lähdetä säätämään tuossa yhteydessä.

Voiko tuo selittää vasemmalle kampeamista? Sanottakoon, etten ole vielä ehtinyt tutkimaan itse tuota mitenkään, ajattelin vaihtaa vasemman puolen renkaat päikkäin edestä taakse ja kokeilla vaikuttaako, mutta tässä on nyt muuttoa ja remontointia siinä määrin, että tätäkin postia pitää kirjoittaa työajalla :) Pyörät ei kyllä mielestäni täristä rattia tms.
Viimeksi muokannut nestori, Ma Elo 06, 2012 8:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Igor »

Mulla kampesi yksi hiljattain nelipyöräsuuntauksessa käynyt etuvetoinen oikealle sen jälkeen kun vaihtoi kesärenkaat alle. Ongelma korjaantui vaihtamalla etuset taakse ja päinvastoin. Renkaat ei täristäneet, eivätkä oireilleet muutenkaan.
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Noin suuri poikkeama vasemman ja oikean puolen Castor kulmissa aiheuttaa varmaankin ohjauksen puoltamista.

Korjaamokäsikirja antaa Castor kulmaksi 3.5-4,5 astetta. Lähteessäni ei mainittu, kuinka paljon ero saa olla. Mutta oikeasti, miksi niitä ei säätäisi samaksi, esim. 0,5 asteen tarkkuudella. Oman kokemukseni mukaan, auto kuin auto, sen parempi ajaa, mitä enemmän Castoria. Enemmän Castoria tarkoittaa parempaa ohjauksen palautusmomenttia ja siten myös parempaa ohjauksen keskitystä. Eli lopputuloksena auto vaeltelee vähemmän. Joitain saattaa häiritä se, että rattia joutuu kääntämään hieman suuremmalla voimalla kaarteissa.

X300 mallissa eli XJ40:stä seuraavassa mallissa Castor kulmaksi annetaan 2.0 - 7.0 astetta. Eli kukin säätäköön mieleisekseen. Itse olen säätänyt yläpäähän.

Kulmien säädöt kannattaa tehdä ja varsinkin mitata vasta sitten kun on varmistanut, että nivelissä, puslissa ja laakereissa ei ole väljyyttä.

PS. Tuli aikoinaan viriteltyä 1974 vuosimallin 115 koppaisen Mersun ohjausta. Sehän oli vakiona vähän lepsu. Muta kun sääti Castorin yhden asteen yli tehtaan suositteleman maksimiarvon, ohjaus muuttui aivan loistavaksi. Ajamisesta tuli nautinto.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit)

Viesti Kirjoittaja nestori »

Kiitoksia tiedoista! Näillä on jo hyvä lähteä tutkimaan ja korjaamaan.

Voihan tuossa olla, että kesärenkailla ero ei niin haitannut, mutta nastarenkaat korostavat ongelmaa. Tällä hetkellä ohjaus tuossa on aika "letkeä", keskialueella turhan löysä varsinkin isommissa nopeuksissa.
Viimeksi muokannut nestori, Ma Elo 06, 2012 8:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Igor »

Kannattaa muistaa että casterin lisääminen muuttaa auton käytöstä ääritilanteissa yliohjaavammaksi. Ja ohjaus pyrkii kääntymään voimakkaammin luiston suuntaan, jolloin luistoa tulee helposti korjattua liikaa, jolloin taas vastaheiton vaara kasvaa...
Oli joskus: X308 XJR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Näin ehkä tulevana XJ8 kuskina oon huomannut koeajoilla että ohjauksen keskittäminen puuttuu lähes täysin. Sitten bongasin tämän keskustelun ja oli pakko päästä kysymään että auttaako casterin lisäys kuinka paljon ominaisuuteen ? Alkaako ratti suoristua itekseen ?
XJR -00.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Jaa, enpä allekirjoittaisi tuota. Ei meidän ex-XJ8::ssa ikinä ollut ongelmia suuntavakauden kanssa, millään kelillä tai millään renkailla. Jokin mättää, yksi tavallinen ongelma on väljät takapään puslat, mikä johtaa etupäässä lisänntyvään urahenkkyyteen ja hakemiseen. Ei normaali XJ nyt sillä tavalla keskitä kun joku Citrôen SM muttei se myöskään hae tai vaeltele itsekseen vaan menee kyllä suoraan ilman eri kehoitusta.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kyllä auttaa castorin lisäys, ohjauksen keskittämiseen.

Ilmeisesti nykyajan kuljettajat eivät keskimäärin pidä voimakkaasti keskittävästä ohjauksesta ? Muussa tapauksessa luulisi valmistajien rakentavan autoihinsa hyvin keskittävän ohjauksen. Kysehän on äärimmäisen yksinkertaisesta asiasta. Jotkut valmistajat kuten mm. Jaguar antaakin castorille laajan alueen, eli säätäköön itsekukin castorin eli ohjauksen keskityksen mieleisekseen. Itse säädän castorit aina maksimiin.

Valitettavasti autoissa, joissa on joustintuet, castoria ei normaalisti pysty säätämään. Itse olen toteuttanut asian käyttöautossa siten että olen tehnyt joustintuen yläpään pulttien autkot soikeiksi. Sain kallistettua joustintukea yläpäästä 5 mm taaksepäin. Ohjaus muuttui kuin taikaiskusta itselleni mieleiseksi. Ohjaus keskittää nyt voimakkaasti ja sitä myötä ohjauksen tuntuma ja tarkkuus parani merkittävästi.

Onneksi ainakin klassikko Jaguareissa on pyöränkulmille hyvät säätömahdollisuudet. Mutta suunnattomasti harmittaa, kun esim. XJ40:ssä ja X300:ssa ei ole camberille säätömahdollisuutta. Kokemukseni mukaan camberin säätö mahdollisimman paljon negatiiviselle vakauttaa suoraan ajoa ja antaa hyvä ohjaustuntuman, osaltaan. Camberia saa kyllä negatiiviseen suuntaan madaltamalla etupäätä. Siitä tuli kokemusta kun laitoin XJ40:een eteen ei kaasuiskarit. Etupää kulki silloin reilusti matalammalla ja auto oli parempi ajaa. Valitettavasti mataluudesta seurasi se että rengas alkoi ottaa kiinni sisälokasuojaan ohjauksen ääriasennossa. Sitä voisi tietysti kompensoida matalaprofiilisemmilla renkailla.

X308 Jaguarissa on aivan erilainen etupään rakenne kuin edellisessä X300 mallissa. V8 moottorissa etupään jousituksen geometria on suunniteltu sellaiseksi, että X300:lle tyypillinen "vetely urissa" on saatu pois. Ja X308 malliin voi laittaa leveätkin renkaat ilman että tarvitsee pelätä rajua vetelyä urissa. X300 XJR malli 255 mm leveilä vakio etukumeilla on melko mahdoton ajettava meidän uraisilla teillä. Siksi olen itse laittanut XJR:n alle ahtamattoman mallin 225 mm leveät renkaat.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Hyvä kuulla että muuttuu säädettäessä. En kaipaa mitään nimeomaan sitikan tai uusien autojen salamapalautusta vaan semmoista normaalia vastetta ohjaukseen ja niin että kun mutkaan taittaa sisään esim tyyliin 10 asteen ratin käännöllä ni sitä samaa 10 astetta ei tarvitse ite kääntää takaisin mutkan jälkeen. Vaan ajokki hoitaa sen ite.
XJR -00.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Itselläni on ollut tapana etsiä mahdollismman loiva kaarre. Sitten kun kaarteessa päästää ratin "irti", auton tulee lähteä heti suoraan ojan suuntaan. Silloin palautus on niin kuin pitää.

Ja suoraan ajaessa tykkään että' ohjaus "kampeaa" aavistuksen oikealle. Silloin joka paikasta on löysät pois jolloin ratista ei tarvitse vatvoa edestakaisin jotta auton kulkisi suoraan.

Makuasioita. Onneksi on säätöjä. Kumpa vielä saisi säädettyä ohjauksen jäykkyyden.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Vielä tarkennus edelliseen. Oikealle kampeamisella tarkoitan lievää kampeamista silloin kun ajetaan normaalisti oikealla kaistalla maantiellä, joilloin tie on hieman oikella kallistettu. Keskiviivan päällä ajettaessa auto ei tietenkään saa kammeta kumpaankaan suuntaan.

Jotkut säätävät ohjauksen niin että vaikka auto on hieman oikealle kallistuneena, se ei kampea oikealle. Nykyautoissa taitaa olla niin "viisas" ohjausgeometria, että auto ei kampea ajetaan sitten tasaisella tai vinolla alustalla. Itse asiassa voimakas ohjaustehostus taitaa hävittää kaiken kampeamisen tunteen, vaikka sitä olisi olemassa?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Hyvin usein nyky ja vähän vanhemmissa henkilöautoissa on camberia oikealla puolella enemmän kuin vasemmalla. Puhutaan kuitenkin yhdestä asteesta tms. Haettu juurikin sitä suoraan kulkemista kun tie on kallellaan. Ohjauksen vasteeseen vaikuttaa about kaikki pyöräntuennassa.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Oon kiinnittänyt tuossa moottoritie ajossa että xjr ei mene suoraan kovin hereästi. Vaihdoin vanhat kivettyneet vakiokokoiset 255/40 renkaat uusiin premium contact 6 iin koossa 235/45 ja kivettyneiden renkaiden ongelma katosi. Mutta jäljelle jäi melkoinen uraherkkyys ja sivutuuliherkkyys. Ongelma korostuu moottoritiellä kun nopeusrajoitus ylitetään. Eikä tarvii mennä edes kovasti yli. Pyöränkulma mittauksessa kaikki arvot olivat vihreällä. Mutta en todellakaan muista että mitä ne oli. Rassailempa puslia ja tarkistan kulmia. Ulkomaisilla foorumeilla puhuvat jostain levitysraudasta tai käsin rengaiden työntämisestä kun aurausta säädetään ? Kuullostaa minusta jonkin sortin väljyyden pois hakemiselta ?

https://www.youtube.com/watch?v=3h78W6sFvds Mun ymmärryksen mukaan tuolla otetaan pois vain mutterien löysäyksen aiheuttaman pienen välyksen. Ei voi kovin tymäkkä jousi olla levittimessä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Noniin.
Kääntelin kulmia tänään. Takaata auraus ja kulkukulma kohdalleen. Edestä sitten pitikin säätää kaikkia säätöjä. Oikealla edessä ei säätöjen vara riittänyt niin että camberin olisi saanut arvoihinsa. Jotenka jotta casterin sai yläkanttiin, piti hakea sellainen mahdollisimman pieni camber tietyllä caster kulmalla johon myös vasemman pyörän säädöillä pääsee.. Jottei ihmettely kasvaisi kovin suuriin yksiköihin niin säätöjen riittävyys oikealla edessä olisi riittänyt nipin napin camberin kohdalla jos casterin olisi jättänyt viiden asteen tienoille. Silloin camber olisi ollut juuri ja juuri tehtaan arvojen sisällä. Todennäköisesti vasemmalta ei casteria olisi noin alas edes saanut.
Takaata camber jäi oikealta jonkinverran pieleen. Mutta sillä ei merkitystä ole niinpaljoa että shimmijumppaan tahtoisi lähteä.

Ajolleen parantu lähestulkoon kaikista aiemmin manaamistani oireista. Kovan nopeuden tai sivutuulen herkkyyttä en ole päässyt kokeilemaan. Mutta urien kaistanvaihto automatiikka poistui käytännössä kokonaan. Ne vain hyvin vähän enää työntää. Aiemmin piti olla kokoajan hereillä että mihin ura nyt voimakkaasti vetää. Myös ohjaus palauttaa nyt oikeasti keskelle ja molempiin suuntiin saman verran.

Kokeilin myös amerikkalaisten jakuaarikulmien säätäjien vinkkiä työntää eturenkaita edestä käsivoimin ulospäin. Kyllähän se näillä naruhauiksillakin muuttaa tilannetta. Eli ilmainen metodi tuolle videon levittimelle.
XJR -00.
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja rado »

En mitenkään vähättele säätöjen merkitystä mutta jos auto on vanha ja vanhoilla puslilla (sekä vielä vanhoilla jousilla) niin eikö nuo pyörät tuppaa vähän elämään aina?
Siinä mielessä asteiden tarkkuudella ei juuri merkitystä kuten ei myöskään pyörien tasapainoituksessa viimeisen 5g heitto?
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Caster-kulman lisääminen ja XJ40 (+ muut suht. modernit) ?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

rado kirjoitti:En mitenkään vähättele säätöjen merkitystä mutta jos auto on vanha ja vanhoilla puslilla (sekä vielä vanhoilla jousilla) niin eikö nuo pyörät tuppaa vähän elämään aina?
Siinä mielessä asteiden tarkkuudella ei juuri merkitystä kuten ei myöskään pyörien tasapainoituksessa viimeisen 5g heitto?
Täysin totta. Siks kulmat ikäänkuin muuttuu vaikkei autolla ajettaisikaan mihinkään asfaltin kuoppaan tai kolaria. Riippuu täysin missä se aste heittää.
XJR -00.
Vastaa Viestiin