XE AWD 20d harkinnassa

Yleinen Jaguar-keskustelu
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

Niin hyvä käyttöauto kuin tuo baijerin ihme onkin (toimii kuin kello, vetää isoa kärryä vaivatta ja voima riittää aina), on se putkeen neljäs lajinsa edustaja ja harmaana perusautona vähän tylsä. Meikäläinen kun on luonteeltaan vähän sellanen että aina välillä pitää saada jotain uutta eli ennenkokematonta. Perille voisi päästä joko A) halvemmalla, B) hauskemmin tai C) muuten vaan vaihtelun kera. Asuinpaikka käytännössä rajaa aika pitkälti vajaavedot pois käyttöautolistalta ja A-kohtaan mahtuu vaihtoehtoina mm. X-typeä ja 159 Alfaa, B-kohtaan oikeastaan ainoa listalla oleva vaihtoehto on Alfa 939 Spider.

Mutta tuo vaihtoehto C - siihen on potentiaalisia vaihtoehtoja löytynyt Alfa Romeo Giulia Veloce ja Jaguar XE AWD. Näitä molempia "riivaa" se, että kipinäsytkät loistavat poissaolollaan sopivassa hintaluokassa, joten silmät kääntyy väkisin nokipolttoisen puolelle. Giuliat on kuitenkin vielä dieselinäkin hinnaltaan hivenen väärällä puolen rimaa, eikä muutenkaan ihan tämän foorumin aihe, joten keskitytään tuohon XE:hen. On siinä ja tuossa, että menisikö XE kuitenkin jopa A-vaihtoehtoon, joten ei sillä ainakaan ihan taloudellista itsemurhaa tee.

Pari vuotta sitten kävin takavetoisen XE:n koeajamassakin, Alfa-foorumille raportoin tuolloin autosta näin:
Aero @ Alfabbs kirjoitti: Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 2 - Jaguar XE R-Sport 20d 2016

Koska Hämeenlinnan seudun miitti oli kotini ja Hämeenlinnan välissä, oli luontevaa käydä Hämeenlinnan Kamuxilla koestamassa nykyaikainen pikkujagge - tarkoituksena selvittää tietenkin, että olisiko tästä käyttöautoksi?

Ei muuta kuin sisään halliin, kalustosurffaus löytäen Jaguar ja istahtamaan kuskinpukille. Äkkiseltään tämä tuntuu ihan ihmisen mentävältä kuskinpukilta. Uteliaisuudesta tarkistus peräkonttiin ja E93:een verrattuna siellä olisi enemmän tilaa, vaikka sinne ensin survoisi Jimmy Hoffan ruumiin. Tässä vaiheessa myyjäkin löytää tiensä uteliaan asiakkaan puheille ja jo parin lauseen jälkeen tarjoaa autoa koeajolle. Paperit kuosiin, jononelonen tulille ja matkaan.

Nokipolttoisen raksutus kuuluu selvästi muttei jyrkän häiritsevästi ulos, onneksi reilusti vähemmän sisälle. Tyhjäkäynnillä auto tutisee ikävästi, suuri helpotus tulee jos nostaa kierroksia varovasti kaasulla sen 100rpm - jos tälläiseen päätyy, tarvii selvittää että saako tyhjäkäyntiä nostettua huollossa vai vaatisiko se vallan virisoftaa. Liikkeelle lähtiessä tärinä tasoittuu ja matkantaitto on mukavaa - sekä tasaista, että hiljaista. Kuskille on tilaa yllinkyllin, auto tuntuu selvästi ulkomittoja isommalta ja tilavammalta. Kabiinissa huokuu brittiläinen premium -henki, saksalaista elegantimpi ja rauhallisempi. Ensimmäiset miinuksetkin löytyvät kuskin paikalta - vasemmalle kädelle ei ole leposijaa ja kyseinen yksilö on pilattu lämmitettävällä tuulilasilla. Onneksi näitä saa myös kokonaan läpinäkyvällä ikkunalla, joten siinä on kyse vain yksilöongelmasta. Auton alkuperäinen speksaaja ei muutenkaan ole tykännyt läpinäkyvistä ikkunoista, kun peräpää on pilattu teinilaseilla.

Nopeusmittarin kanssa joutuu olemaan tarkkana - hiljainen ja tasainen matka yhdistettynä rauhallisluonteiseen moottoriin tekee sen, että autossa ei tunnu mainittavaa kiihtyvyyttä kovallakaan kaasunsurvaisulla ja kun nopeusmittarikin lähtee nouseman vähän laiskasti, nousee se helposti tavoitetta ylemmäs. Vaihdelaatikko toimii kutakuinkin niinkuin ZF 8HP:lta kehtaa odottaa - nopeasti ja tarkasti. Pieninä miinuksina (mitä ilmeisimmin softassa/kalibraatiossa) tuntuva manuaalivaihto pienemmälle sopivalla kaasulla ja taipumus vedättää jossain tilanteissa turhan isolla pykälällä. Onneksi pikkudieselin alakierrosvärinä on eliminoitu kohtuullisen hyvin eikä tärräys juuri häiritse, kunhan aski on sporttimoodissa. Dieselin miinukseksi lasketaan myös takakontista löytyvä ureatankkikorkki. Tarvinnee hakeutua kokeilemaan bensaversiota jossain välissä.

Äänentoisto on alkuperäiseksi ihan ok, mutta etenkin muuten hiljaisessa autossa kaipaisi kyllä pientä parannusta. Toisto on vähän bosemainen, lattea ja epätarkka. Potkua voi yrittää hakea säätämällä, mutta tarkkuutta ja taajuusvastetta se ei valitettavasti pelasta. Jos tähän päätyy, niin jossain vaiheessa yhteiseloa toteutus alkaa harmittamaan, joten pitää selvittää oliko tässä autossa minkä tasoinen audiovarustus ja ellei ollut Best Evö, valita auto, jossa on Best Evö. Liikennevalorummuttajan tappioksi autoon on kopioitu Bemaristakin jotain - nimittäin rattia rummuttaessa kuuluva särinä.

Adaptiivinen cruise toimi ainakin koeajolla pehmeästi ja mukavasti, tosin kukaan ei suorittanut eteen ns. klaukkalalaista kaistanvaihtoa, mikä voi ko. varusteelle olla haastava tilanne. Muutenkin cruisen jarruttelu toimi mukavan pehmeästi sen sijaan että auto olisi vanhan Bemarin tahi Audin tapaan jarruttanut ylitehokkaasti ja tuntuvasti. Ajaminen kokonaisuutena oli helppoa ja mukavaa ja se vähä, mitä kaarteeseen testasin, auto jopa kääntyy. Moottorin responssi jättää toivomisen varaa, dieselin kierrosalue on lyhyt ja vaikka askissa riittää pykäliä, niin aitoa vetoaluetta ei tule oikeastaan koskaan.

+Hiljainen
+Mukava
+Helppo
+Persoonallinen
+Elegantti Premium
+Huoltopiste löytyy läheltä työmatkaa
-Huonon läpinäkyvyyden lasivarustus
-Ponneton moottori
-Tärinä tyhjäkäynnillä
-Vasemman käden lepopaikan puute
-Varauksella äänentoisto

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, mutta yksilö pitää valita tarkemmin ja mielellään ponnekkaammalla tekniikalla. Sopivalla yksilöllä voisin hyvinkin jaksaa ja jopa haluta ajaa 100tkm.

Kuva

https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/9863515
Näin pari vuotta myöhemmin mielessä ja muistissa on yhä tyhjkäyntitärinä, lankapilattu tuulilasi sekä moottorin ponnettomuus. Tuulilasi on helppo rasti, kun vaan etsii yksilön läpinäkyvällä lasilla. Tyhjäkäynnin saanee korjattua softalla, todennäköisesti myös responssia saa heräteltyä softaamalla, mutta tuosta vähän kaipaisi kokemusta, jos jollakulla on tarjota. En siis kaipaa huippulukuja mitä koneesta saa irti, vaan luonnetta ja responssia. Runttaamalla pedaali lattiaan pitää siis auton vastata tekemällä (tietty voiminesa rajoissa) jotain heti eikä rauhaksiin ehkä joskus.

Kaveri vielä heitti mukaan lisäjännityksen kertomalla alkupään kuluvasta tasapainoketjusta, joka tuskin on ihan tuulesta temmattu, kun sille on jenkeissä bulletiini (JTB00667NAS1). Onko tästä tietoa, miten yleinen vika oikeasti on ja/tai voiko jostain tarkistaa, onko tuo tiettyyn autoon korjattu? Onko näistä Suomessa mitään kampanjaa tai asiakkaalle positiivisia goodwill-ratkaisuja olemassa? Tahi kokemusta hinnoista, mitä remppa maksaa teetettynä (tämänhän toki saa selville kun soittaa ja kysyy)? Aiheen kiinnostavuutta lisää tietty se, että käytännössä kaikki toivo goodwillistä nollautuu taatusti jos auton ohjelmoi.

Sen verran on myös maailma muuttunut, että enää ei ole Jaguarin huoltopistettä työmatkan varrella. Mahtaako Kanta-Hämeestä löytyä varteenotetttavaa pajaa vai onko aiheellista ajella suosilla huoltoon etäämmälle? Eihän tuokaan mikään este sinänsä ole, kun tuskin kovin montaa kertaa vuodessa tarttee ajella.

Edit: excelöin hieman. XE:n ajoneuvovero on n. 300e kovempi kuin ökybemarin. Lisäksi suureksi yllätykseksi vakuutukset ovat pikkukaskoja lukuunottamatta Jaggessa kalliimmat, mutta niin vähän että merkitys on varsin pieni, totesin yhteiseroksi max 350e/v. Kun tämän suhteuttaa polttoainekustannusarvioon, joka on laskettu XE:lle pessimistisesti (kulutus korkein ilmoitettu 5,5l vs. Bemarin viimeaikainen toteutuma 9,3l ja hinta-arvio D 1,51e/l vs. 98E 1,65e/l) ollaan näiden kustannusten osalta tasoissa jo hieman vajaalla 5000km vuosiajolla :shock:. XE:ssä on karvan kalliimpi rengaskoko, mutta sekään tuskin kauheata eroa tekee kun ei nykykilsoilla tartte enää joka vuosi rengaskaupassa käydä.

Tuo voisi olla houkutteleva yksilö: https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/11955405, jos vaan maalipinta on kunnossa (lähikuva etukulmasta näyttää jotenkin karhealta, mutta se voi myös olla valo+kamera+fotari -kombon tulos). Hieno ulkoväri, pirun komee sisusta, läpinäkyvät ikkunat ja webasto. Lisäkustannuksia toki odotettavissa kuoripinnoituksesta, vetokoukusta ja siedettävän näköisistä talvivanteista sekä jossain vaiheessa kesärenkaista, mutta nää on asioita jotka vaan pitää tiedostaa etukäteen ja melkein sama lista joka autossa.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
DiltWasney
Viestit: 238
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Tuo perushifi eli "Jaguar Sound System" on yleisesti Jaguarilla melko onneton. Meridian Sound System on se vähän parempi hifi ja siitä muistaakseni on vielä surround versio olemassa. Ainakin aiemmin kun paras hifi oli B&W taisi olla surround vaihtoehto tarjolla. Jokatapauksessa tuo Jaguar Sound System on juuri se mitä kritisoit latteaksi.
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo, tuo on totta. Toisaalta olen taipuvainen uskomaan, ettei Jaguarinkaan äänentoisto ole mahdoton parannettava, eikä homma sinänsä ole outoa (joskaan juuri XE:tä en ole ronklannut), joten en jaksa olla siitä niin kriittinen. Todennäköisesti vaihtamalla kaiuttimet ja lisäämällä aktiivinen DSP ja erilliset vahvarit pääsee näissäkin pitkälle ja puuha on sinällään ihan kivaa.

Jos tarkkoja ollaan, niin mulla ei ole koskaan ollut autoa, jonka tehdasasenteiseen äänentoistoon olisin ollut tyytyväinen. Paremmat sarjat on yleensä kuulostaneet hetken hyviltä, mutta kun kuuntelee kotvan niin sieltä alkaa lähes aina kuulemaan läpi markkinakuminat ja sen, että äänentoisto yritetään yleensä tehdä koko autolle eikä kuskille. Disclaimer: en ole kuullut Jagen parempia äänentoistoja, joten en hauku niitä kuulematta, mutten usko täydellisyyteen varauksetta.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
DiltWasney
Viestit: 238
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Mielestäni tuo perus Meridian:kin on vähän puhditon. Vanha B&W oli hyvä joskus 10 vuotta sitten, mutta sitä ei taida enää näihin uusiin saada.

Tuli mieleen toinen asia mikä kannattaa tarkistaa autoa ostaessa, kokeile että bluetooth yhteys pysyy päällä kun kuuntelet musiikkia. Jaguarilla on ollut ongelmia näissä uusissa että joillain Android -luureilla yhteys katkeaa ihan muutamassa sekunnissa pois. Ratkaisu ongelmaan kuulemma löytyi kun vaihtoi jonkun android vakio bt-softan johonkin minkä sai Play kaupasta. Tai sitten vaihtoi luuria sellaiseen joka ei pätkinyt. Itsellä on Sonyn Android luuri ja sillä eritoten oli ongelmia kun koeajoin näitä malleja.
Viimeksi muokannut DiltWasney, Su Huhti 11, 2021 8:48 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sillä ei oikeastaan ole mulle mitään väliä, kun olen sen verran vastavirran kulkija, että en ole keksinyt syytä sekoittaa puhelinta musiikkiin. Pääasia on että musiikki soi USB-tikulta, SD-kortilta tai vastaavalta medialta, mihin on saanut ihan itse valita sisällön ja varmistaa riittävän tasokkaan pakkauslaadun. Bluetoothin osalta riittää että HF toimii.

Se moottori mua eniten mietityttää :), eli käytännössä tasapainoketjun kahnauksen hinta ja softauskokemukset, että saako siitä riittävän iloista luonnetta esille.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
DiltWasney
Viestit: 238
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Näemmä alkupään ketju on ollut venyvää sorttia. Onkohan noita Suomessa vaihdettu takuuseen?

Jaguarin VIN numerolla voi tsekata mahdollista sähköistä huoltohistoriaa tuolta:
https://osh.jaguar.com/

Ohjelmointeja on kaikenlaisia tarjolla, yksi luotettavan maineessa jolta saa helposti kysyttyä ja henkilökohtaista palvelua on lisaatehoa.fi jonka johtohahmo on rekisteröitynyt tälle foorumillekin. Joskus hänen kanssaan juttelin ja kyselin silloiseen autooni mahdollisia optimointeja ja hyvin avuliaalta ja tietävältä vaikutti.
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Kiitos. Tuolla ei kuulemma yleensä ketjunvaihtoa näy, joten autoa ei välttämättä kannata hylätä tuon perusteella. Pitänee kysellä softausmahkuja.

Ketjujumppa maksaa kuulemma n. 4500€ ja vie 4 päivää aikaa korjaamolla, on tehty jopa 60tkm ajettuihin autoihin eli aika nuorna nöyrtyy. Kieltämättä kuulostaa niin houkuttelevalta todennäköisyydeltä, että taitaa olla paree rajoittua autoihin, joissa homma on todistettavasti jo tehty. Tai tietty, jos näkyy tarpeeksi hinnassa, niin mikäjottei voisi ostaa vaikka vikavalot taulussa, mutta ihan vielä ei XE ole sillä myyntitasolla että noita tapauksia kaupan olisi.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

Löytyihän sitä intternetistä XE:n tunteva varaosakataloogi, josta pääsi tutustumaan jakopään rakenteeseen:
https://www.ilcats.ru/jaguar/?function= ... anguage=en

Silleen kiva himmeli, kun apuketju pyörittää nokkia, että kumman vaan ketjun venyminen alkaa lopulta näkyä ajoituksissa. Eikä tuota kuvaa katsellessa ole mikään ihme, että vähän saa ruuvata.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
Avatar
bluri
Viestit: 245
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja bluri »

https://parts.jaguarlandroverclassic.co ... nd/jaguar/ löytyy ihan valmistajankin varaosakataalogi.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Unohdin aiemmin kiittää tuosta, joten kiitos tuosta.

Ei ole asia unohtunut, on kummitellut mielessä, vaikkei mitään ollutkaan tällä rintamalla tapahtunut. Ei siinä, ei ole tapahtunut Lahdessakaan, auto on edelleen kaupan listalla. Koska krooninen autokuume vaivaa ja suorituskyvystään ja toimintavarmuudestaan huolimatta Bemari kyllästyttää, niin laitoin eilen illala viestiä sekä tuosta aiemmin mainitsemastani Lahden autosta että Vantaalla olevasta yksilöstä, jossa on paremmat speksit, mutta tylsemmät värit. Kyselin viestissä hieman tarkempia varustetietoja sekä historiaa mahdollisesta jakopääjumpasta ja annoin Bemarin speksit, samalla ilmoitin että soitella sopii tänään töiden jälkeen (about 17->) tai ensi viikolla puolesta päivästä etiäppäin mikä päivä vain.

Rinta-Joupilta tuli tänään sähköposti, jossa ilmoittivat ottaneet yhteydenottoni työn alle. Voipi olla, että jättävät suosilla maanantaihin, kun tänään olisi mennyt tiukille ajan suhteen.

Etelä-Suomen Autotalolta puolestaan tuli aamupäivällä tekstiviesti, jossa pyydettiin Bemarista kuvia, lupasin laitella töiden jälkeen. Oli sieltä päivän aikaan tullut kuitenkin sama kysymys sähköpostilla, mutta lisäksi myös lupaus selvitellä moottoriasiaa sekä alustava tarjous, jossa oletusarvoisesti Bemarin hyvitykseksi oli laskettu 18ke. Äkkiseltään tuo on sillai ihan linjassa, että jos lähtisin itse myymään Bemaria, törkkäisin hintalappuun varmaan about 23ke ja tavoittelisin oikeasti kahtakymppiä. Samoille 20ke nurkille tähdännee ammattimyyjä, mutta tarttee tietty vähän katetta. Laitoin vastaukseksi kuvakavalkadin ja tarkempia tietoja - luonnollisesti niin plussine kuin miinuksineen - ja uhkasin, että voisin ensi viikolla poiketa tutustumassa kissapetoon ja esitellä saksanärjyjän.

Saas nähä, saas nähä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
Vauxi
Viestit: 579
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Autokuume on todella vakava tauti aina. Joskus selviää ilman latin latia, aina taas ei. :mrgreen:
XJR -00.
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

Autokuumeesta ladeitta selviäminen on vähän sellanen tornihuhu - jotkut moisesta puhuu, mutta harva esittää todisteita. Tyypillisesti autokuumeesta "selviäminen" on hetken laantuma jonkin ulkoisen tekijän voimasta ja häiriön poistuttua mielestä elämä jatkuu taas kuumeisena.

Olisihan se todella hienoa olla henkisesti kykeneväinen ajamaan harmaalla Toyotalla (ne on hyviä autoja!) tehtaalta paaliin, mutta kun ei vaan pysty. Autossa pitää olla jotain mikä tekee siitä houkuttelevan ja kiinnostavan ja silti siihen tyypillisesti kyllästyy ja alkaa kaipaamaan vaihtelua, näin ainakin mun kohdalla. Yleensä kyllästymä tulee n. 100tkm kohdalla, mutta tuo nykyinen ökybemari on liian samaa rataa parin edellisen kanssa ja siihen kyllästyin jo n. 15tkm kohdalla.

Kerran olen ostanut uuden auton - varsin mieleisen, ajatellen että tällä ajelen 5 vuotta tyytyväisenä. Vuosilaskuriin tuli vähennyskertoimia kuten ensikertalaisella oikeudessa ja viidestä vuodesta hinkattiin 2 - siinä kohtaa alkoi Saabilla sutiminen kyllästyttää siinä määrin, että tilalle vaihtui käytetty nelivetoinen Afla Romeo. Saabin hinnasta hukkui kahdessa vuodessa ja yhdessä kuukaudessa n. 16ke, eli rennot 640e/kk. Matkaa ehti mittariin kertyä kutakuinkin 98tkm. Tuossa kohtaa tajusin, että parempi olettaa, että auton vaihtoaika on viimeistään silloin, kun sillä on höylännyt n. 100tkm.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kävimmä neidon kanssa katsomassa Lahden XE:tä ja onhan se kieltämättä hieno peli. Pari pikkujuttua sanottavana, mutta ei sillai mitään ylitsepääsemätöntä. Tarvii vielä huomenna käydä tutustumassa Rinta-Joupin autoon, jossa on paremmat speksit (kattoluukku, Meridianit, R-Sport), mutta tylsemmät värit ja materiaalit (mustavalkoinen ja mesh-osakangaspenkit). Rinta-Jouppi ei tosin ole yhtään niin myyntihaluinen kuin vihreätä yksilöä Etelä-Suomen Autotalo ja responssista tulee sen verran pitkä miinus, että autossa saa oikeasti hinta täsmätä haluttavuuteen aika paljon enemmän kuin vihreällä yksilöllä.

Polttelemaan jäi, odotellaan nyt tarkistettua tarjousta, jossa mukana vetokoukku, mutta kyllä tää aika potentiaaliseltä näyttää, halusi moottori räjähtää tai ei.

Jos joku haluaa lukea, niin tuollaisen koeajorapsan kirjoittelin naapurivoorumille:
Aero @ Alfabbs kirjoitti: Bemari alkaa käydä vähän tylsäksi, kun se ei yritä tappaa kuskiaan. Kohtuullisesta voimavarannostaan huolimatta yli 300-heppainen saksanräyhääjä on tehty niin sivistyneeksi, että pedaalin uskaltaa läpsäyttää kerrasta pohjaan jopa kesken mutkan. Se ei tee mitään äkkinäistä - ei hyökkää, ei nyökkää, ei yritä tappaa, ei tarvi korjata virhettä. Lisäksi se on lajinsa neljäs edustaja tässä taloudessa ja alkaa silleensä olla aika nähty. Mieli tekee muutosta, joten ei muuta kuin kaivetaan naftaliinista koeajosarja Olisiko tästä käyttöautoksi ja palataan juurille.

Seuraava kulkine voisi vaihteeksi viedä perille joko A) halvemmalla, B) hauskemmin tai C) muuten vaan vaihtelun kera, tai mielellään näiden sopivana kombinaationa.

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 9:?Jaguar XE 20d AWD 2016

Jos ei osta avoautoa, ei ole mitään järkeä jättää pois nelivetoa ja kauko-ohjattavaa öljypoltinta. Kun ruksii Chattiauton vaatimuksiksi nämä kaksi asiaa ja rajaa listan edes jotenkin mielenkiintoisiin merkkeihin, jää lista aika lyhyeksi. Jostain syystä yhtään Giuliaa ei listalle mahdu (webastot loistaa poissaolollaan) ja selvästi vahvin edustus tulee sumujen saarelta: XE:tä XE:n perään. No, ei niitäkään ole kuin kymmenkunta.

Ylläolevista kriteereistä Jaguar alustavan laskelman mukaan täyttää ainakin kohdan A, kun break-even -point nykyisen ökybemarin kanssa säännöllisissä kustannuksissa (polttoaineet, verot, vakuutukset) on n. 5tkm/v.

Jostain ihme syystä hämmentävän iso osa muuten asiallisista XE:stä on ostettu jollain juuttikangasbulkkipenkeillä, joten niille heti ekana "hyi, ei" -toteamus ja ohitetaan. Listalla köllöttelee jo pari kuukautta sitten huomaamani, Lahdessa talvehtinut vihreä XE 20d AWD Prestige A. Voimalinja on sinänsä lupaava, keulalla on Jaguarin oma, taloudellinen 2-litrainen Ingenium -dieselmoottori, jonka kaveriksi on naitettu se ainoa oikea automaattilaatikko, eli momentinmuuntimella varustettu, myös mm. BMW:stä ja Alfan Giorgio-malleista tuttu 8-portainen ZF 8HP. Laatikon ulostulosta voima välittyy kiinteällä linkillä taka-akselille ja etupäätä kytkevälle lamellikytkimelle - myös tämä Magnan valmistama Actimax -järjestelmä on tuttu Giorgiosta ja BMW:stä.

Myyjä on etänä vaikuttanut innokkaalta mutta asialliselta, joten sovimme koeajon sopivasti tälle päivälle. Lahtea lähestyessä reflektoin muistiin koeajosarjan kakkoskoestuksen hieman vajaan 3 vuoden takaa (https://forum.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=604224#p604224), tuosta ajelusta merkittävinä miinusmuistoina lehmänluonteinen ja tärisevä moottori sekä ponneton humppakoneisto.

Istahdamme vaaleille nahkaistuimille ja mukava asento löytyy nopeasti. Jarru pohjaan, starttinapista auto käymään ja vaihteenvalintarulla nousee käyttöasentoon. Heti ensimmäisenä hämmästyttää, että tämä ei tärise samalla tapaa kuin aiemmin koeajamani yksilö. Moottorin tärinän kyllä tuntee, mutta se ei ole läheskään niin paha. Pyöräytän vaihteen D:lle ja nostan jarrua, jolloin auto lähtee rauhallisesti ja hallitusti ryömimään eteenpäin. Suuntaamme moottoritielle, jossa toivottavasti pääsee vähän kokeilemaan moottorin responssia. Myös tämä osoittautuu paremmaksi kuin aiemmin koeajamassani autossa. Joko Jaguar itse on tunnustanut molemmat ongelmat (ainakin siitä tärinästä on bulletiini) tai auto on softattu. No, niin tai näin, asiat on paremminpäin. Tämä liikkuu kuten 180hv/430Nm voimalupauksista voisi päätellä.

Yksi asia, mihin kiinnitän nopeasti huomiota, on ohjaus, joka on hämmentävän herkkä ja tarkka. Tästä tulee enemmän mieleen Giulia kuin oma E90! Eikä mitenkään huonolla tavalla. Se vähä, mitä pääsen kanttailemaan, kertoo ettei alustakaan ainakaan häpeile E90:lle, toki tämä on 37tkm vähemmän ajettu. Hivenen hupaisaa - elegantti engelsmanni on sporttisempi ajettava kuin yli 300-heppainen Ultimate Driving Machine.

Ajellessa neito räplää infotainmenttia läpi ja kieltämättä hihityttää, kun ruudulle saa takakameralta livekuvaa ihan noin vaan, mutta navigootin herättäminen antaa varoituksen häiriöstä ja ettei sitä pidä käyttää ajaessa :lol:. Ihan kuin se livekuva asfalttipinnasta ei häirittisi :D. Yhtenä miinuksena persgrillien käyttöliittymä on infotainmentin valikossa piilossa. Onneksi niiden tarve on vähäinen autossa, jolla yleensä voi lähteä esilämmitettynä liikkeelle, kiitos kauko-ohjattavan Webaston.

Pyörähdämme Jalkarantaan parkkiin ja hämmästelemme autoa hieman ulkopuoleltakin. Pintaan on valittu brittiläisittäin varsin sopiva, tummanvihreä Jaguar Racing Green -väri:
Kuva

Kuva

Sisusta on kivasti kaksivärinen, eikä vaalea nahka jätä ainakaan minua kylmäksi:
Kuva

Konehuone on nykymalliin muoviverhoiltu ja täyden näköinen, pitkittäisestä koneesta ei ole yritettykään tehdä kaunista:
Kuva

Peräkontissa on tosiaan ihan ok tilat, samalla toki näkyy hattuhyllyn osalta yksi esimerkki paljaista peltipinnoista odottamassa vaimennusmattoa:
Kuva

Peräkontissa näkyy muuten myös septitankin tulppa. XE:n kanssa on tarkkaa, että auto on tehtaalta 180hp eikä 163hp versio, koska ekoversiossa on puolta pienempi septitankki, eikä sinne mahdu tyhjentämään kymppipyttyä kerralla, kuten tehoversioon.

Vaikuttaa siis lupaavalta. Vai...?

Toinen asia, mikä kiinnittää huomion, ovat jarrut. Ne vähän narskuvat pidon rajamailla ja täristävät vähän kovemmassa jarrutuksessa. Myöskään start-stop ei herää ja molemmat kielivät siitä, että auto on tosiaan kaupassa ollessaan seissyt. No, Mtecin levyt maksaa £170/kierros, joten kauheasta panostuksesta ei puhuta, vaikka vähän racempaakin laittaisi. Akku on kyllä sellainen, että sen pitää olla kunnossa - muuten tulee paha sana suusta talvella webastoinnin päätteeksi, kun pitäisi matkaan lähteä.

Lisämiinuksena konepelti ei ole paikallaan, vaan ottaa oikeasta takareunasta kiinni lokasuojaan. Internetin mukaan tämä on säädettävissä, mutta pitää kyllä hoitaa kuntoon. Todennäköisesti tuota ei kukaan ole huomannut ennen minua, kun ei näissä muutenkaan mistään teslamaisista panel gapeista puhuta.

Ehkä maininnan ansaitsee myös perusmallin äänentoisto, jonka aiemminkin totesin liian heikoksi. Toisaalta, ei ole takeita siitäkään, että olisin tyytyväinen Meridianiin (no, huomenna pääsee koestamaan sellaistakin) ja vähin, mitä pitää tehdä, on se että koria pitää vaimentaa, mm. rengasäänet kuuluu aivan liikaa sisään.

Isoin miinus löytyy silti konehuoneesta. Nelipyttyinen rivikone kun kaipaa tasapainoakseleita ja tässä mallissa niillä on hieman itsetuhoiset laakerit. Näille on jenkeissä service bulletin, Euroopassa ei bulletinia eikä takaisinkutsua. Remppa ei ole halpa - tämä vetää vertoja isojötsin jakopäälle, koska tämäkin ainakin teetettynä on kone pois -kamaa. En ole ihan varma, voisiko homman edes teoriassa hoitaa kone paikallaan, mutta jos voi niin silloinkin pitää keula purkaa tyhjäksi, koska tasapainoakselit pitää ottaa irti. Tämäkin siinä tapauksessa, että ne lähtevät eteenpäin. Tasapainoakselit ymmärtääkseni pyörivät primääriketjulla ja nokka-akselit sekundääriketjulla, joten tp-ketjun poistokaan ei tule kysymykseen. Osaavalta korjaamolta saatu yleisarvio on 4-5 päivää ja saman verran tonneja.

Palautamme auton, käymme miinukset läpi myyjän kanssa ja juttelemme vaihtoarvoista. Jätämme asian hautumaan ja jäämme odottelemaan myyjäältä tarkennettua tarjousta autosta. Hyppäämme bemariin ja lähdemme eteenpäin. BMW ei kissapedon jälkeen tunnu räyhäkältä eikä yritä tappaa meitä, tylsimys. Ei ole ainakaan kaukana, että yli 120hp laiskempi Jaguar täyttäisi myös kategorian B.

No, olisiko tästä käyttöautoksi?

Kyllä tai ei. Auto on hieno, mukava ja aiemmat pahimmat haasteet loistaa jostain syystä käytännössä poissaolollaan. Oikeastaan kysymys kuuluu, että tarjoaako itsetuhoinen Ingenium elämään jännitystä juuri sopivasti vai hieman liikaa.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
DiltWasney
Viestit: 238
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Oletko tarkoituksella rajannut bensaversion pois vaihtoehdoista? Niitä on vähemmän myytävänä, mutta enemmän tehoja.
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

En, niissä on ongelma se "vähemmän myytävänä" sekä kovempi hinta. Mm. juuri nyt Chattiautosta löytyy nelivetobensoja tasan 0. Jos niitä tulee myyntiin, niin hinta on kova. Lisäksi webastot pääosin loistaa poissaolollaan, joten moisen asennukselle täytyy laskea lisähintaa.

Mainittakoon, että täysin sama efekti vaivaa Alfan Giuliaa, kipinäsytkästä saa maksaa julmetusti lisää.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XE AWD 20d harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kävimmä koestamassa myös Rinta-Joupilla olevan valkoisen R-Sportin: https://www.nettiauto.com/jaguar/xe/12040870

Lyhyesti tunnelmia:
+Kattoluukku on hieno
+R-Sport mallina on hieno
+R-Sportin alusta on varsin hieno ajaa
+Hallissa ulospäin kuultuna hämmentävän hieno ääni dieselmoottorissa
-Mustavalkoinen värimaailma on tylsä
-Kuskin penkki on vähillä säädöillä eikä hyvää ajoasentoa löytynyt
-Tämä haluaa käydä pienemmillä kierroksilla kuin Lahden vihreä ja sen seurauksena tärinä tuntuu sisälle
-Meridian on ääneltään pettymys, enkä ainakaan minä löytänyt siitä aikaviivekorjauksia että stereokuvan saisi kuntoon

Jos tykkää (minun mielestäni) tylsästä värimaailmasta ja kroppa tykkää penkistä, niin auto muuten on kyllä hieno.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08 // FJDC #2244
Vastaa Viestiin