Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Onkos foorumin väellä havaintoja Karaasin toiminnasta? Yritin saada tarjousta ko lafkalta X300:n huollosta ja pikkuremonteista sähköpostitse, mutta vailla tulosta. Ei siis minkäälaista vastausta edes muistutusmeiliin. Puhelimessa juttu luisti kyllä, mutta halusin saada vahvistukset arvioille kirjallisina ja siksi siis emeili. Ehkä jakoavain pysyy paremmin kädessä kuin näppäimistö - mutta onko kellään todisteita?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:12 pm
- Paikkakunta: Ylivieska
mailia..
Hiukan asian vierestä, mutta minusta nykyaikana firma joka ei osaa arvioida työn hintaa euroissa (vaan tarjoaa sitä vain markoissa), tai ei vastaa sähköpostiin (puhumattakaan ettei omista nettisivuja eikä email osoitetta) on niin ajasta jäljessä että tuskin osaa enää työtäänkään. Enpä luottaisi ko puljun toimintaan.
Olipa aika äkkinäinen arvio yrityksestä nimeltä Karaasi. Firma on toiminut ainakin neljännesvuosisadan - sinä aikana lukuisia Jaguarin maahantuojia ja melkoinen joukko (miltei kaikki?) itseään Jaguariin erikoistuneeksi yritykseksi kutsuneista on kadonnut kartalta. Tästä voi päätellä, että osa asiakkaista on ilmeisesti ollut tyytyväisiä ja pysyviä. Osa taas tietysti ei, sehän on arkea ja paha kello kauas kaikuu. Sen kuitenkin tiedän, että Karaasissa osataan tehdä mutkikkaitakin korjauksia ja muutostöitä. Maailma ei ole kokonaan musta-valkoinen.
kari tt
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:12 pm
- Paikkakunta: Ylivieska
äkkinäinen
On kyllä äkkinäinen päätelmä, mutta ensivaikutelma on olennainen asia. Eihän aloittajakaan tiedustelisi puljun osaamisesta jos olisi asianmukaisesti vastattu email tiedusteluun. MIelikuva on jo syntynyt, menepä ja muuta sitä. Yllättävän vaikeaa.
Monet meistä toimivat ensivaikutelmien perusteella, mikä on ihan luonnollista. Ja usein juuri ne palveluntarjoavat tippuvat kartalta jotka eivät pysy nykyajan kehityksen (mm. email käyttö ja nettisivut) mukana.
Jos en itse työssäni osaisi näitä asioita, miettisi moni palvelusteni käyttäjä osaanko työtänikään nykyaikaisella tavalla. Ja ihan varmasti olisin silloin työtön.
Monet meistä toimivat ensivaikutelmien perusteella, mikä on ihan luonnollista. Ja usein juuri ne palveluntarjoavat tippuvat kartalta jotka eivät pysy nykyajan kehityksen (mm. email käyttö ja nettisivut) mukana.
Jos en itse työssäni osaisi näitä asioita, miettisi moni palvelusteni käyttäjä osaanko työtänikään nykyaikaisella tavalla. Ja ihan varmasti olisin silloin työtön.
Sähköinen asiointi on tulevaisuutta - ei nykypäivää
Monet ammatti-ihmiset, siis joille kokemusta ja asiantuntemusta on oikeasti kertynyt, ovat käyttäneet aikansa näiden autoasioiden opetteluun.
Monet autoasioissa noviisit ovat taasen opetelleet Internetin käytön. Tämä ongelma on todellisuutta etenkin Englannissa jossa juuri opetellaan faksin käyttöä.
Kimmolla on muuten saitti: http://www.karaasi.com mutta tiedän että hän asioi mieluiten suullisesti (sana pitää siinä missä kirjallinenkin).
Nihkeys sähköpostia kohtaan on tunnettua ja johtunee osittain siitä että tätä välinettä suomalaiset myös väärinkäyttävät. Kaikenkaista jorinaa tulee itsekullekin aikalailla puhumattakaan viruksista.
Kun kerran kuitenkin kyseessä on yksi parhaista alan liikkeistä kannattanee kaiketi opetella uudelleen tuo puhelimen käyttö ja jos on tarpeen niin vahvistus sitten vaikka kynällä tai faksilla.
Monet autoasioissa noviisit ovat taasen opetelleet Internetin käytön. Tämä ongelma on todellisuutta etenkin Englannissa jossa juuri opetellaan faksin käyttöä.
Kimmolla on muuten saitti: http://www.karaasi.com mutta tiedän että hän asioi mieluiten suullisesti (sana pitää siinä missä kirjallinenkin).
Nihkeys sähköpostia kohtaan on tunnettua ja johtunee osittain siitä että tätä välinettä suomalaiset myös väärinkäyttävät. Kaikenkaista jorinaa tulee itsekullekin aikalailla puhumattakaan viruksista.
Kun kerran kuitenkin kyseessä on yksi parhaista alan liikkeistä kannattanee kaiketi opetella uudelleen tuo puhelimen käyttö ja jos on tarpeen niin vahvistus sitten vaikka kynällä tai faksilla.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mielenkiintoista..
Kaikki keskustelijat olette mielestäni aivan oikeassa. Riippuu vain, mistä näkökulmasta asioita katsoo.
Aiheeseen liittyen totean ja ihmettelen itsekin edelleen, kun en ole saanut Jaguar maahantuojalta mitään vastausta edelleenkään kahteen kyselyyni, koskien samaa asiaa. Eli jos ei saa mitään vastausta netin kautta tehtyyn kyselyyn, niin silloin kannattaa sulkea sellaiset nettisivut kokonaan. Ei kai voi olla asiakkaan vika, jos hän arvostelee firmaa, joka tarjoaa palveluja netin kautta, mutta ei kuitenkaan suostu edes vastaamaan esitettyihin kysymyksiin? Näin typerästi toimivat firmat eivät näin ollen ymmärrä ollenkaan, kuinka haitallista työtä heidän omat nettisivunsa heille itselleen ja heidän toiminnalleen kaiken aikaa tekevät. Huh, huh.
Voisihan sitä nyt aina jotain vastata ja tietoa itsestään antaa. Jos ei muuta, kuin että pyytää käymään sen ja sen puheilla. Ei kukaan asiakas odotakaan, että kaikki selviää pelkästään netin välityksellä. Kyllä siinä tarvitaan perinteisiä yhteyksiä edelleenkin. Vanhan edesmenneen isäni sanoja lainatakseni: "tapaamisyhteys on paras ja varmin yhteys".
Näin se on edelleenkin, mutta nyt netin aikakautena eivät kaikki firmat, eikä netin käyttäjätkään ymmärrä näiden molempien tärkeää arvoa yhdessä ja erikseen. Toisen varaan jos vain lasket, hukkaat monta muuta mahdollisuutta.
Itsekin aion vielä mennä ”tapaamaan”, jos en nyt ihan saranoiden puolelta Jagge maahantuojaa, eli sitä jolle kirjoittelin, oikein kättä puristamaan, kysyen vielä kerran samoja asioita ja suoraa kasvokkain. Katsotaan mitä sitten sanoo? Tie on käytävä loppuun saakka on periaatteeni, wanha mies kun olen.
Toisekseen ja onneksi kyselin samoja asioita myös eräältä jälleenmyyjäliikkeeltä. Siellä ei vitkasteltu. Sain palautteen heti samana päivänä, jossa kiitettiin kovasti yhteydenotosta ja että valitettavasti kestää muutaman päivän, ennen kuin saavat kaikkiin esitettyihin kysymyksiin vastauksen laadituksi. Näin tapahtui ja kaikki tuli selväksi ja hyvin selväksi. Voitte uskoa, kuinka tuli hyvä mieli, mutta ennen muuta LUOTTAVAINEN mieli tästä Jagge kauppiaasta. On turhaa enää miettiä sitä, missä asioin jatkossakin S-Typen ostopuuhissani. On siis turha lähteä merta edemmäs kalaan.
Eli ei firmojen kannattaisi vähätellä asiakkaiden nettiyhteydenottoa. Vastaaminen, kun ei maksa mitään, mutta vastaamatta jättäminen voi maksaa paljonkin. Jos asiakas ei saa olla tässä kohdin oikeassa - vaatiessaan vastausta - niin missä?
Täällä onneksi vastataan, kun kysytään, usein vaikkei kysytäkään. Kiitos siitäkin.
Aiheeseen liittyen totean ja ihmettelen itsekin edelleen, kun en ole saanut Jaguar maahantuojalta mitään vastausta edelleenkään kahteen kyselyyni, koskien samaa asiaa. Eli jos ei saa mitään vastausta netin kautta tehtyyn kyselyyn, niin silloin kannattaa sulkea sellaiset nettisivut kokonaan. Ei kai voi olla asiakkaan vika, jos hän arvostelee firmaa, joka tarjoaa palveluja netin kautta, mutta ei kuitenkaan suostu edes vastaamaan esitettyihin kysymyksiin? Näin typerästi toimivat firmat eivät näin ollen ymmärrä ollenkaan, kuinka haitallista työtä heidän omat nettisivunsa heille itselleen ja heidän toiminnalleen kaiken aikaa tekevät. Huh, huh.
Voisihan sitä nyt aina jotain vastata ja tietoa itsestään antaa. Jos ei muuta, kuin että pyytää käymään sen ja sen puheilla. Ei kukaan asiakas odotakaan, että kaikki selviää pelkästään netin välityksellä. Kyllä siinä tarvitaan perinteisiä yhteyksiä edelleenkin. Vanhan edesmenneen isäni sanoja lainatakseni: "tapaamisyhteys on paras ja varmin yhteys".
Näin se on edelleenkin, mutta nyt netin aikakautena eivät kaikki firmat, eikä netin käyttäjätkään ymmärrä näiden molempien tärkeää arvoa yhdessä ja erikseen. Toisen varaan jos vain lasket, hukkaat monta muuta mahdollisuutta.
Itsekin aion vielä mennä ”tapaamaan”, jos en nyt ihan saranoiden puolelta Jagge maahantuojaa, eli sitä jolle kirjoittelin, oikein kättä puristamaan, kysyen vielä kerran samoja asioita ja suoraa kasvokkain. Katsotaan mitä sitten sanoo? Tie on käytävä loppuun saakka on periaatteeni, wanha mies kun olen.
Toisekseen ja onneksi kyselin samoja asioita myös eräältä jälleenmyyjäliikkeeltä. Siellä ei vitkasteltu. Sain palautteen heti samana päivänä, jossa kiitettiin kovasti yhteydenotosta ja että valitettavasti kestää muutaman päivän, ennen kuin saavat kaikkiin esitettyihin kysymyksiin vastauksen laadituksi. Näin tapahtui ja kaikki tuli selväksi ja hyvin selväksi. Voitte uskoa, kuinka tuli hyvä mieli, mutta ennen muuta LUOTTAVAINEN mieli tästä Jagge kauppiaasta. On turhaa enää miettiä sitä, missä asioin jatkossakin S-Typen ostopuuhissani. On siis turha lähteä merta edemmäs kalaan.
Eli ei firmojen kannattaisi vähätellä asiakkaiden nettiyhteydenottoa. Vastaaminen, kun ei maksa mitään, mutta vastaamatta jättäminen voi maksaa paljonkin. Jos asiakas ei saa olla tässä kohdin oikeassa - vaatiessaan vastausta - niin missä?
Täällä onneksi vastataan, kun kysytään, usein vaikkei kysytäkään. Kiitos siitäkin.
Tuo sähköpostilaiskuus on aika yleinen ongelma. Se ei ole niinkään kiinni viitsimättömyydestä tai ilkeydestä, vaan ajattelemattomuudesta. Sähköpostiin vastaamattomuus on mielestäni sama asia kuin jos heittäytyisi puhelimessa hiljaiseksi. Oman aikansa se asiakas siinä linjalla varmasti roikkuu, mutta tuskin soittaa enään uudestaan.
Työni puolesta kun noita sivustoja ja posteja asiakkaille luon, olen aina antanut kolutuksen niiden käyttöön ja teroittanut nopean vastauksen tärkeyttä. Vastausta kysymykseen ei tarvitse heti olla, mutta annetaan jonkinlainen viesti merkiksi asiakkaalle että hänet on huomattu. Kyseinen ongelma ei vähennä varmasti ammattitaitoa, mutta tekee loven asiakaspalveluun, joka on iso osa mitä tahansa liiketoimintaa. Hyvällä palvelulla on pitkälle kantavat vaikutukset kuten hoopeekin on varmasti huomannut.
Kuten kissaihminen sanoi, ensivaikutelma on aina tärkein, tehdään se sitten nenäkkäin, puhelimessa tai sähköpostilla. Sen vaikutelman muuttamiseen menee pitkä aika, oli se sitten hyvä tai huono.
Työni puolesta kun noita sivustoja ja posteja asiakkaille luon, olen aina antanut kolutuksen niiden käyttöön ja teroittanut nopean vastauksen tärkeyttä. Vastausta kysymykseen ei tarvitse heti olla, mutta annetaan jonkinlainen viesti merkiksi asiakkaalle että hänet on huomattu. Kyseinen ongelma ei vähennä varmasti ammattitaitoa, mutta tekee loven asiakaspalveluun, joka on iso osa mitä tahansa liiketoimintaa. Hyvällä palvelulla on pitkälle kantavat vaikutukset kuten hoopeekin on varmasti huomannut.
Kuten kissaihminen sanoi, ensivaikutelma on aina tärkein, tehdään se sitten nenäkkäin, puhelimessa tai sähköpostilla. Sen vaikutelman muuttamiseen menee pitkä aika, oli se sitten hyvä tai huono.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Hyvä asiakaspalvelu
Vielä hieman hyvän asiakaspalvelun muistamiseksi. Sanotaan, että hyvä kello kauas kuuluu, mutta huono kello vielä kauemmaksi.
On myös tutkittu, että kuinka monta hyvää tekoa joudut tekemään yhden huonon korjaamiseksi? Vastaus 12.
On myös tutkittu, että kuinka monta hyvää tekoa joudut tekemään yhden huonon korjaamiseksi? Vastaus 12.
Re: Sähköinen asiointi on tulevaisuutta - ei nykypäivää
Mainitulla sivustolta löytyy fiksusti heti etusivulta yhteystiedot: puhelin, fax ja e-mail. Jos firma ei aio vastata e-mail yhteydenottoihin, kannattaa e-mail jättää firman yhteystiedoista pois. Samoin jos ei aio vastata puhelimeen, ei kannata mainita puhelinnumeroa yhteystiedoissa. Tuo "sana pitää" kommentti asettuu hieman outoon valoon, jos kertoo yhteystietonsa tietäen, ettei aio ko. yhteydenottoihin kuitenkaan vastata.jjj kirjoitti:Kimmolla on muuten saitti: http://www.karaasi.com mutta tiedän että hän asioi mieluiten suullisesti (sana pitää siinä missä kirjallinenkin).
Nihkeys sähköpostia kohtaan on tunnettua...
Firman ammattitaidosta ei ole kokemuksia, mutta sen kuvan olen foorumia seuraanenna saanut, että osaamista löytyy. Ilmeisesti sen verran paljon, että kaikkiin kyselyihin ei enää viitsi vastata, kun on töitä muutenkin.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Kiitokset kaikille palautteista - foorumin kautta ja yksityisestikin tulleista. Valitettavasti kovin harvoilla oli oikeita kokemuksia ko. yhtiön palveluista, mutta kuten useimmiten, harvojen havaintojenkin perusteella kokemukset vaihtelevat, osa on tyytyväisiä ja osa on kokenut pettymyksiä. Varsin selkeä kuva syntyi kumminkin siitä, ettei yhtiön vahvuuksiin kuulu sähköinen viestintä. Sama pulmahan on Jaguar Finlandin kohdalla - tosin joku oli nyt yllättäen, mutta pyydettynä saanut yhteydenoton sieltä myynnin johdolta, joten maailma voi muuttua näköjään ja hyvä niin. Muutoinhan Jaguarin palvelu toimii ajoittain jopa siinä määrin hyvin, että huikean laskun maksun hetkellä haluaa torjua mielipahaa perustelemalla itselleen laskun kokoa sillä, että sainhan ainakin hyvää palvelua - skitsofreenista.
Runsaasti mielipiteitä aiheuttanut sähköpostin käyttö/käyttämättömyys oli myös mielenkiintoista luettavaa. Autoalallahan on edelleenkin pieni ihme, jos joku vastaa sähköpostiin ja siksi asiakkaat tai sellaisiksi pyrkivät käyttävät laskemattoman määrän työtuntejaan roikkumalla linjoilla tai venttailemalla myymälöissä palvelua. Ilmeisesti autoala ei nykypäivinä houkuttele kärkipään kyvykkyyksiä (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) työmarkkinoilta ja sen seurauksena käsitys odotuksista asiakkaiden ja autoalan välillä erkantuu kiihtyvällä vauhdilla. Kaikillahan näyttää edelleen olevan varaa tehdä printtimainontaa sivutolkulla viikoittain (myös Jagurarilla mm. Taloussanoissa), mutta jos sen houkuttamana joku erehtyy yhteydenottoon melkein millä medialla hyvänsä, eväät asiakaspalvelun hoitamiseen ovat niukat. Tuntuu käsittämättömältä. Ainoa tapa parantaa asian tilaa meidän asiakkaiden näkökulmasta on vaatia kunnollista palvelua ja suosia sellaisia yrityksiä/yrittäjiä, jotka haluavat elää tätä päivää sekä asiakaspalvelun että osaamisen suhteen.
Mukavaa ja lämpöistä kevään jatkoa kaikille!
Runsaasti mielipiteitä aiheuttanut sähköpostin käyttö/käyttämättömyys oli myös mielenkiintoista luettavaa. Autoalallahan on edelleenkin pieni ihme, jos joku vastaa sähköpostiin ja siksi asiakkaat tai sellaisiksi pyrkivät käyttävät laskemattoman määrän työtuntejaan roikkumalla linjoilla tai venttailemalla myymälöissä palvelua. Ilmeisesti autoala ei nykypäivinä houkuttele kärkipään kyvykkyyksiä (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) työmarkkinoilta ja sen seurauksena käsitys odotuksista asiakkaiden ja autoalan välillä erkantuu kiihtyvällä vauhdilla. Kaikillahan näyttää edelleen olevan varaa tehdä printtimainontaa sivutolkulla viikoittain (myös Jagurarilla mm. Taloussanoissa), mutta jos sen houkuttamana joku erehtyy yhteydenottoon melkein millä medialla hyvänsä, eväät asiakaspalvelun hoitamiseen ovat niukat. Tuntuu käsittämättömältä. Ainoa tapa parantaa asian tilaa meidän asiakkaiden näkökulmasta on vaatia kunnollista palvelua ja suosia sellaisia yrityksiä/yrittäjiä, jotka haluavat elää tätä päivää sekä asiakaspalvelun että osaamisen suhteen.
Mukavaa ja lämpöistä kevään jatkoa kaikille!
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:33 am
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Kun googlettaa hakusanalla Karaasi tulee noin viidentenä otsikkona tämä kirjoitusketju kissakulmassa esiin. Muuten jo viisivuotta vanha aihe olisikin kaikkien unohtama. Viime viikolla minua taas kiusattiin tämän johdosta. Kun tähän kirjoitteluun ensikerran törmäsin, päätin etten mene mukaan. Kiitänkin tässä uudestaan Jyriä ja Karia, jotka hienosti puolustivat toimintaamme. Kirjoituksen otsikko osaako Karaasi korjata Jaguareja verrattuna siihen, että kyseessä oli vastaamaton sähköposti, asiosta jotka olivat puhelimessa jo perusteellisesti käyty läpi, oli epäreilu ja kohtuuton. Tuntui kummalta ja keljulta, jopa tarkoitushakuiselta, että koko osaamisemme kyseenalaistettiin sen takia "todisteiden" puutteesta. Osaamista ja taitoa harjoittaa varsinaista ammattia meiltä kuitenkin löytyi niin silloin kuin nytkin. Oma pohjakoulutukseni (autoins.) on toki monin osin vanhentunut ja unohtunutkin, mutta on meillä seurattu aikaa niin henkilökunnan kuin omastakin toimesta. AEL ja muut opinahjot ovat tuttuja paikkoja.
Tiedon lähteinä meillä on varaosa- ja korjauskirjat lähes kaikista sodan jälkeisistä Jaguar malleista, niin kauan kuin kirjoja tehtiin (noin vuoteen 1990 asti), sekä sen jälkeen CD-t noin vuoteen 2000. Niiden jatkona on uudemmat mallit kattava virallinen maksullinen Jaguar Tech Info (GTR) yhteys tehtaan kaikenkattavaan tieto- ja ohjekantaan. Meillä on myös ajantasainen Jaguar EPC varaosaohjelma. Vastaavat asiat löytyvät myös koskien Land Rover ja MG Rover autoja.
Testilaitteemme, dealer tason Jaguar IDS ja SDD, kattavat kurantin malliston samoin kuin laaja erikoistyökaluvalikoimamme. Maahantuojan tietoauktoriteettien kanssa yhteistyö toimii hyvin.
Onpa osaamistamme käytetty myös pohjana jatkourille. Entistä henkilökuntaamme ovat mm. alalla tunnetut (aakkosjärjestyksessä) Ari Hirvonen ent Jag-Auto,ym yrityksiä, Hannu Jylhä Inchcape, Juha Liukkonen Offroad center / Lohjan Laatuautot, Jarmo Pirilä AEL, Erik Stenström ParadiseCars jne.
Vuosi 2005 oli ko. kirjoituksista huolimatta meille hyvä. Niinkuin vuodet sen jälkeenkin. Myyntimme on tasaisesti kasvanut ja tuloksemme parantunut. Vuonna 2009 teimme noin 780 asiakastyötä. Asiakasrekisterissämme on noin 950 autoa, joista Jaguar tai Daimler merkkisiä on noin 200. Käytettyjä autoja myimme noin 20 ja välitimme 2 uutta Jaguar X-typeä. Moitteita saimme aikataulujen venymisestä ja kiitoksia hyvästä laadusta ja nopeista toimituksista.
Ko. nimimerkkien xjag ja kissaihminen agressiivisuuden lisäksi, ihmettelin kovasti millä lihaksilla nämä kutsuvat jo elämäntyökseni muodostunutta yritystäni lafkaksi tai puljuksi. Mautonta ja loukkaavaa.
Suurta lohtua toi, kun parivuotta sitten kissaihmisen henkilö paljastui sattuman kautta. Olin vantaalaisessa ruokakaupassa ja edelläni kassajonossa oli pieni mummo, joka työnsi ostoskärryissään kolmea säkkiä kissanhiekkaa. Kassa kysyi mihin käytetty hiekka mahtaa joutua. Mummo vastasi lähettävänsä sen pojalleen Ylivieskaan. Poika käytti sitä ravintonaan, koska haluaa kissaihmiseksi. Niinpä. Nimimerkki xjag tuli tutuksi jo kyselyissään eikä siitä sen enempää. Sen sijaan loistava tulevaisuus taivaallisissa tehtävissä on nimimerkillä hoopee. "Kaikki keskustelijat ovat oikeassa", enää siunaus päälle ja täydellistä.
Yleisesti olen hämmästellyt ja nostanut keskusteluakin aiheesta nimimerkkikirjoittelu. Onko merkki tai autokerhoilla tarvetta käydä keskustelua henkilö salaten, niinkuin jollain rasismi- tai deittipalstoilla. Nimimerkin turvin pyy muuttuu kyyksi ja puukot heiluvat.
Mutta kuten viisivuotta sitten xjag toivotteli hyvää ja lämmintä kevättä, niin toivotan puolestani minäkin nyt. Suosittelen samalla oikeaa elämää silmiin katsoen, se on varmasti mukavampaa kuin virtuaalihahmona bittiviidakossa pahaamieltä luoden.
Kimmo Linnavuori
http://www.karaasi.com
Tiedon lähteinä meillä on varaosa- ja korjauskirjat lähes kaikista sodan jälkeisistä Jaguar malleista, niin kauan kuin kirjoja tehtiin (noin vuoteen 1990 asti), sekä sen jälkeen CD-t noin vuoteen 2000. Niiden jatkona on uudemmat mallit kattava virallinen maksullinen Jaguar Tech Info (GTR) yhteys tehtaan kaikenkattavaan tieto- ja ohjekantaan. Meillä on myös ajantasainen Jaguar EPC varaosaohjelma. Vastaavat asiat löytyvät myös koskien Land Rover ja MG Rover autoja.
Testilaitteemme, dealer tason Jaguar IDS ja SDD, kattavat kurantin malliston samoin kuin laaja erikoistyökaluvalikoimamme. Maahantuojan tietoauktoriteettien kanssa yhteistyö toimii hyvin.
Onpa osaamistamme käytetty myös pohjana jatkourille. Entistä henkilökuntaamme ovat mm. alalla tunnetut (aakkosjärjestyksessä) Ari Hirvonen ent Jag-Auto,ym yrityksiä, Hannu Jylhä Inchcape, Juha Liukkonen Offroad center / Lohjan Laatuautot, Jarmo Pirilä AEL, Erik Stenström ParadiseCars jne.
Vuosi 2005 oli ko. kirjoituksista huolimatta meille hyvä. Niinkuin vuodet sen jälkeenkin. Myyntimme on tasaisesti kasvanut ja tuloksemme parantunut. Vuonna 2009 teimme noin 780 asiakastyötä. Asiakasrekisterissämme on noin 950 autoa, joista Jaguar tai Daimler merkkisiä on noin 200. Käytettyjä autoja myimme noin 20 ja välitimme 2 uutta Jaguar X-typeä. Moitteita saimme aikataulujen venymisestä ja kiitoksia hyvästä laadusta ja nopeista toimituksista.
Ko. nimimerkkien xjag ja kissaihminen agressiivisuuden lisäksi, ihmettelin kovasti millä lihaksilla nämä kutsuvat jo elämäntyökseni muodostunutta yritystäni lafkaksi tai puljuksi. Mautonta ja loukkaavaa.
Suurta lohtua toi, kun parivuotta sitten kissaihmisen henkilö paljastui sattuman kautta. Olin vantaalaisessa ruokakaupassa ja edelläni kassajonossa oli pieni mummo, joka työnsi ostoskärryissään kolmea säkkiä kissanhiekkaa. Kassa kysyi mihin käytetty hiekka mahtaa joutua. Mummo vastasi lähettävänsä sen pojalleen Ylivieskaan. Poika käytti sitä ravintonaan, koska haluaa kissaihmiseksi. Niinpä. Nimimerkki xjag tuli tutuksi jo kyselyissään eikä siitä sen enempää. Sen sijaan loistava tulevaisuus taivaallisissa tehtävissä on nimimerkillä hoopee. "Kaikki keskustelijat ovat oikeassa", enää siunaus päälle ja täydellistä.
Yleisesti olen hämmästellyt ja nostanut keskusteluakin aiheesta nimimerkkikirjoittelu. Onko merkki tai autokerhoilla tarvetta käydä keskustelua henkilö salaten, niinkuin jollain rasismi- tai deittipalstoilla. Nimimerkin turvin pyy muuttuu kyyksi ja puukot heiluvat.
Mutta kuten viisivuotta sitten xjag toivotteli hyvää ja lämmintä kevättä, niin toivotan puolestani minäkin nyt. Suosittelen samalla oikeaa elämää silmiin katsoen, se on varmasti mukavampaa kuin virtuaalihahmona bittiviidakossa pahaamieltä luoden.
Kimmo Linnavuori
http://www.karaasi.com
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Hyökkäys näkyy olevan paras puolustus.Kyllä työ tekijäänsä kehuu.Pari vanhaa viisasta sanontaa.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
- Paikkakunta: Alavus
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Minäkin luin taas kerran "uusia" Kissakulman viestejä ja luin tämänkin viestiketjun tuonne Karaasin vastaukseen asti, josta kirjoituksesta vasta huomasin katsoa, että viestiketjuhan on tosiaan jo 5 vuotta vanha... Monille Karaasia googlaavalle käy varmaan sama juttu ja se saattaa käännyttää mahdollisen asiakkaan jonnekin muualle jo siinä vaiheessa. Mutta en kyllä nähnyt vastausta siihen, että vastataanko nykyään sähköpostiviesteihin vai eì? Jaguarharrastajatkin tietysti nuorentuvat kun sukupolvet vaihtuvat ja varsinkin nouseva polvi tosiaan etsii kaikki palvelut netin kautta ja ottaa yhteyttä ainoastaan sähköpostilla.
Olen samaa mieltä Kimmon kanssa siitä, että näissä kirjoituksissa pitää käyttää omaa nimeä. Nimimerkin takaa on liian helppo heitellä kaikenlaista.
Olen samaa mieltä Kimmon kanssa siitä, että näissä kirjoituksissa pitää käyttää omaa nimeä. Nimimerkin takaa on liian helppo heitellä kaikenlaista.
Antti Pellonpää
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Uskon, että osaa.
Kannattaa vastata meileihin jos sen antaa.
Esimerkkejä viime ajoilta:
Olen odottanut Europcarin vastausta melkein viikon Lontoosta....
Pariisin toimisto vastasi toissakerralla kahdessa päivässä.
Vuokraavat hyviä autoja edullisesti mutta eivät vastaa meileihin vuonna 2010.......
Antavat kuitenkin meilinsä kotisivuillaan. Asiakas ei nyt pääse ostamaan!!!!
Paikallinen Jaguaaria edustava huolto ei vastannut lainkaan huoltotiedusteluuni toissakerralla kunnes kyselin vähän korkeammalta taholta, jonka jälkeen puhelu tuli heti. Vuosi oli 2009.
Viime kerralla tiedustelin huollon hintaa ja tarvittavien osien hintaa, ei vastausta koskaan vuonna 2010......
Toissapäivänä ei päässyt puhelimella läpi varaosiin lainkaan, ei Espooseen eikä Kaivokselaan.
Lopulta n. 4h myöhemmin ystävällinen nainen soitti ja pahoitteli ruuhkaa.
Itse edustan tosi suurta lentoyhtiögroupea Suomessa.
Ei ole varaa jättää vastaamatta yhteenkään meiliin. Sallittu vastausaika meiliin 1 tunti. Puhelimeen tavoite 20 sekuntia!
Muistakaa, että clubimme antaa mahdollisuuden olla täällä aliaksena.
Saa olla siten, voi myös antaa nimensä.
Täällä on kuitenkin asiallista käyttäytymistä.
Menkääpä katsomaan anonyymeihin palstoihin netissä, mitään automerkkiä ei solvata niin kuin omaamme.
Kateutta - ehkäpä!
Hoopee osuu päivään hyvin = HP ! Siis hyvää pääsiäistä ja pian jo vappua!
Kannattaa vastata meileihin jos sen antaa.
Esimerkkejä viime ajoilta:
Olen odottanut Europcarin vastausta melkein viikon Lontoosta....
Pariisin toimisto vastasi toissakerralla kahdessa päivässä.
Vuokraavat hyviä autoja edullisesti mutta eivät vastaa meileihin vuonna 2010.......
Antavat kuitenkin meilinsä kotisivuillaan. Asiakas ei nyt pääse ostamaan!!!!
Paikallinen Jaguaaria edustava huolto ei vastannut lainkaan huoltotiedusteluuni toissakerralla kunnes kyselin vähän korkeammalta taholta, jonka jälkeen puhelu tuli heti. Vuosi oli 2009.
Viime kerralla tiedustelin huollon hintaa ja tarvittavien osien hintaa, ei vastausta koskaan vuonna 2010......
Toissapäivänä ei päässyt puhelimella läpi varaosiin lainkaan, ei Espooseen eikä Kaivokselaan.
Lopulta n. 4h myöhemmin ystävällinen nainen soitti ja pahoitteli ruuhkaa.
Itse edustan tosi suurta lentoyhtiögroupea Suomessa.
Ei ole varaa jättää vastaamatta yhteenkään meiliin. Sallittu vastausaika meiliin 1 tunti. Puhelimeen tavoite 20 sekuntia!
Muistakaa, että clubimme antaa mahdollisuuden olla täällä aliaksena.
Saa olla siten, voi myös antaa nimensä.
Täällä on kuitenkin asiallista käyttäytymistä.
Menkääpä katsomaan anonyymeihin palstoihin netissä, mitään automerkkiä ei solvata niin kuin omaamme.
Kateutta - ehkäpä!
Hoopee osuu päivään hyvin = HP ! Siis hyvää pääsiäistä ja pian jo vappua!
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Karaasista ei ole kokemusta mutta tulipa mieleen että viime kesänä(?) bookkasin Inchcapelta huollon heidän verkkosivuiltaan, kohdasta "Varaa huolto". Täytin lomakkeen mutta mitään ei tämän jälkeen koskaan tapahtunutkaan.
Sinällään arvostan yrityksiä, joilla löytyy verkkosivuilta ajan tasalla olevat yhteystiedot ja tiedot tarjotuista palveluista. Käytännössähän niiden funktio on vastaava kuin puhelinluettelon keltaisten sivujen wanhaan aikaan, nykyään niiden sisällön kattavuuteen ei enää voi luottaa.
Arvostan myös sähköpostiin vastaamista, mielellään 24-48h kuluessa. Itselläni on tapana laittaa vähemmän kiireelliset asiat sähköpostilla, jolloin toinen osapuoli voi vastata (tai soittaa) itselleen sopivalla hetkellä. Se soiva puhelin kun ei ole kaikkein mukavin asia juuri kun on työ kesken.
Sinällään arvostan yrityksiä, joilla löytyy verkkosivuilta ajan tasalla olevat yhteystiedot ja tiedot tarjotuista palveluista. Käytännössähän niiden funktio on vastaava kuin puhelinluettelon keltaisten sivujen wanhaan aikaan, nykyään niiden sisällön kattavuuteen ei enää voi luottaa.
Arvostan myös sähköpostiin vastaamista, mielellään 24-48h kuluessa. Itselläni on tapana laittaa vähemmän kiireelliset asiat sähköpostilla, jolloin toinen osapuoli voi vastata (tai soittaa) itselleen sopivalla hetkellä. Se soiva puhelin kun ei ole kaikkein mukavin asia juuri kun on työ kesken.
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Osaamisesta ei ole kokemuksia, mutta kohtuullisen kokoisen konepajakonsernin ostojohtajana olen sitä mieltä, että jos jonkun yhteystiedon antaa, siitä pitää myös vastata.
Itse olen aina toiminut niin, että ellei vastausta minun kohtuullisena pitämäni ajan kuluessa tule, otan yhteyttä seuraavaan paikkaan ja unohdan edellisen. On toiminut hyvin ja yhteistyökumppanit ovat laadukkaita.
Minä maksan palvelusta (autokorjaamoille mielestäni ihan sikamaisen paljon) ja haluan myös rahalleni vastinetta.
Itse olen aina toiminut niin, että ellei vastausta minun kohtuullisena pitämäni ajan kuluessa tule, otan yhteyttä seuraavaan paikkaan ja unohdan edellisen. On toiminut hyvin ja yhteistyökumppanit ovat laadukkaita.
Minä maksan palvelusta (autokorjaamoille mielestäni ihan sikamaisen paljon) ja haluan myös rahalleni vastinetta.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Ite tunnen myös Karaasin oikein hyvin, eikä koskaan ole ollut valittamista. Osat ja hinnat ovat olleet kohtuullisia ja osat ovat olleet lähestulkoon oikeastaan aina varastossa. Kaikkista parhaiten saat kaverin kiinni puhelimella tai käymällä paikanpäällä.
Osien ja töiden hinnat ovat olleet ne mitä Kimmo puhelimessa sanonut, tavaran olen saanut tänne E-Pohjanmaalle todella nopeasti, päivänkin varoitusajalla.
Itse ainakin uskallan suositella kyseistä yritystä, et varmasti pety.
Osien ja töiden hinnat ovat olleet ne mitä Kimmo puhelimessa sanonut, tavaran olen saanut tänne E-Pohjanmaalle todella nopeasti, päivänkin varoitusajalla.
Itse ainakin uskallan suositella kyseistä yritystä, et varmasti pety.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Hyundai ix55 ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Hyundai ix55 ja Hobby 495UFe
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Terve,
ensinnäkin täytyy sanoa, että Karaasista ei ole minulla kokemusta sen enempää korjausten kuin yhteydenpidon osalta, joten kommenttini ei liity heihin sen enempää kuin muihin.
Esimerkiksi tässä kuukauden sisällä olin yhteydessä erääseen rengasliikkeeseen etsiessäni autooni sopivia vanteita. Nettisivuilta löytyi valikoima kätevästi automerkillä ja -mallilla, mutta tarkistin vielä muutaman asian minua lähimpänä olevasta myymälästä sähköpostilla. Vastaus tuli melko nopeasti, mutta ei ollut minusta erityisen kattava. Ajattelin kuitenkin selvittää asiat tarkemmin lopulta kasvokkain, joten kiitin vastauksesta ja kysyin tiettyjen vanteiden saatavuutta. Mutta vastausta ei enää kuulunutkaan ollenkaan.
Parin päivän odottelun jälkeen otin yhteyttä saman liikkeen toiseen myymälään (taas postilla). Vastaukset tulivat nopeasti ja olivat minulle riittävän kattavia, joten painelin jo samana päivänä paikan päälle tilaamaan haluamani vanteet (maksu piti hoitaa etukäteen, joten tilaus ei onnistunut postilla - mikä on minusta täysin ymmärrettävää, enkä kokenut sitä palvelutason puutteeksi millään muotoa).
Ehkä olen ns. nuorempaa polvea ja tottunut tähän sähköiseen yhteydenpitoon, mutta joka tapauksessa miellän (liikkeen itse antamiin yhteystietoihin) tehtyihin kyselyihin vastaamisen sen verran oleelliseksi palveluksi, että sen puute saa minut hakemaan palvelut muualta. En sitten tiedä, onko se mikään menetys liikkeelle(kään).
t. Mika Viljanen
ensinnäkin täytyy sanoa, että Karaasista ei ole minulla kokemusta sen enempää korjausten kuin yhteydenpidon osalta, joten kommenttini ei liity heihin sen enempää kuin muihin.
Itse toimin aivan samoin. Jos minulla on kiireellistä asiaa tai asian selvittäminen on vain kaikille osapuolille nopeampaa puhelimitse, soitan. Jos sen sijaan ei ole kiirettä tai oletan, että toinen osapuoli joutuu vastauksen joka tapauksessa tarkistamaan jostain ennen kuin osaa asian sanoa, käytän sähköpostia (jos yritys sellaisen yhteystiedoissaan ilmoittaa). Itse koen tämän olevan jopa huomaavaista, kun en "hengitä toisen niskaan" vaan annan tämän vastata itselleen sopivalla hetkellä.ojala kirjoitti:Itselläni on tapana laittaa vähemmän kiireelliset asiat sähköpostilla, jolloin toinen osapuoli voi vastata (tai soittaa) itselleen sopivalla hetkellä.
Esimerkiksi tässä kuukauden sisällä olin yhteydessä erääseen rengasliikkeeseen etsiessäni autooni sopivia vanteita. Nettisivuilta löytyi valikoima kätevästi automerkillä ja -mallilla, mutta tarkistin vielä muutaman asian minua lähimpänä olevasta myymälästä sähköpostilla. Vastaus tuli melko nopeasti, mutta ei ollut minusta erityisen kattava. Ajattelin kuitenkin selvittää asiat tarkemmin lopulta kasvokkain, joten kiitin vastauksesta ja kysyin tiettyjen vanteiden saatavuutta. Mutta vastausta ei enää kuulunutkaan ollenkaan.
Parin päivän odottelun jälkeen otin yhteyttä saman liikkeen toiseen myymälään (taas postilla). Vastaukset tulivat nopeasti ja olivat minulle riittävän kattavia, joten painelin jo samana päivänä paikan päälle tilaamaan haluamani vanteet (maksu piti hoitaa etukäteen, joten tilaus ei onnistunut postilla - mikä on minusta täysin ymmärrettävää, enkä kokenut sitä palvelutason puutteeksi millään muotoa).
Ehkä olen ns. nuorempaa polvea ja tottunut tähän sähköiseen yhteydenpitoon, mutta joka tapauksessa miellän (liikkeen itse antamiin yhteystietoihin) tehtyihin kyselyihin vastaamisen sen verran oleelliseksi palveluksi, että sen puute saa minut hakemaan palvelut muualta. En sitten tiedä, onko se mikään menetys liikkeelle(kään).
t. Mika Viljanen
Ex: X-Type 3.0 V6 Executive AT AWD ('02)
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Kukahan osaisi ja viitsisi säätää XK 150:n kaasuttimet.
Ne on säädetty mittareilla (+ jarrudynamometri) koneremontin yhteydessä.
Silti kylmänä kone "aivastelee", siis jotenkin "pärskäyttää" takaisin kaasuttimesta.
Kuumana käy ihan hyvin.
Monttööri itsekin valitteli, ettei saanut kylmäkäyntiä pelittämään.
Siitä ja muutenkin palvelusta täydet pisteet!
Minulle ei ole väliä, vaikkei vastaisi sähköposteihin, kunhan osaisi hommansa!
Näillä vanhoila peleillä maailma on hieman toisenlainen, kuin lentoyhtiöillä tms..
Jotka nekään eivät kuuntele asiakkaitaan!
Minulla on kahden allianssin bonuskortit (n. 150.000 pistettä/vuosi), enkä sanoisi kummankaan yhtiön palvelua hyväksi.
Tuo kolmas, skandinaavinen, "tries harder to exit the customers"!
En minä tiedä sitäkään, miten metalliteollisuuden ostoissa sähköposteihin vastaaminen korreloi hinta/laatusuhteen kanssa?
Jotenkin tuntuu, että villakoiran ydin on hukassa, jos se on keskeinen valintakriteeri!
Ne on säädetty mittareilla (+ jarrudynamometri) koneremontin yhteydessä.
Silti kylmänä kone "aivastelee", siis jotenkin "pärskäyttää" takaisin kaasuttimesta.
Kuumana käy ihan hyvin.
Monttööri itsekin valitteli, ettei saanut kylmäkäyntiä pelittämään.
Siitä ja muutenkin palvelusta täydet pisteet!
Minulle ei ole väliä, vaikkei vastaisi sähköposteihin, kunhan osaisi hommansa!
Näillä vanhoila peleillä maailma on hieman toisenlainen, kuin lentoyhtiöillä tms..
Jotka nekään eivät kuuntele asiakkaitaan!
Minulla on kahden allianssin bonuskortit (n. 150.000 pistettä/vuosi), enkä sanoisi kummankaan yhtiön palvelua hyväksi.
Tuo kolmas, skandinaavinen, "tries harder to exit the customers"!
En minä tiedä sitäkään, miten metalliteollisuuden ostoissa sähköposteihin vastaaminen korreloi hinta/laatusuhteen kanssa?
Jotenkin tuntuu, että villakoiran ydin on hukassa, jos se on keskeinen valintakriteeri!
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Terve,
No kyllä kaikki asiansaosaavat mekaanikot pari SU:ta osaavat säätää.
Mutta vika on todennäköisesti tuossa kylmäkäynnistyskaasuttimessa (the hisser) kai XK 150:ssäkin on sellainen? (ainakin XK120 ja XK140 on, kuten noissa vanhoissa markeissa)
Vanhimmissa tuo on ominaisuus, niistä kuin puuttuu sellainen "blowback valve", mutta myöhemmissä (XK140 jne.) sellainen on varmasti mutta kuulemma usein jumissa.
Se käynnistyskaasutin on yleensä siinä kaasuttimien välissä, sillä on oma neula yms. ja idea on, että kun kone lämpenee, katkaisee imusarjan vesiputkessa oleva "otter switch" virran ja käynnistyskaasutin sulkeutuu kun solenoidi palautuu perusasentoon ilman virtaa.
Noin toi ainakin meidän MKV:ssä pelaa, ja yleensä pelaa, tuon vanhan katkaisijan pystyi jopa purkamaan, puhdistamaan, korjaamaan ja säätämään!
-Jakuvaari
No kyllä kaikki asiansaosaavat mekaanikot pari SU:ta osaavat säätää.
Mutta vika on todennäköisesti tuossa kylmäkäynnistyskaasuttimessa (the hisser) kai XK 150:ssäkin on sellainen? (ainakin XK120 ja XK140 on, kuten noissa vanhoissa markeissa)
Vanhimmissa tuo on ominaisuus, niistä kuin puuttuu sellainen "blowback valve", mutta myöhemmissä (XK140 jne.) sellainen on varmasti mutta kuulemma usein jumissa.
Se käynnistyskaasutin on yleensä siinä kaasuttimien välissä, sillä on oma neula yms. ja idea on, että kun kone lämpenee, katkaisee imusarjan vesiputkessa oleva "otter switch" virran ja käynnistyskaasutin sulkeutuu kun solenoidi palautuu perusasentoon ilman virtaa.
Noin toi ainakin meidän MKV:ssä pelaa, ja yleensä pelaa, tuon vanhan katkaisijan pystyi jopa purkamaan, puhdistamaan, korjaamaan ja säätämään!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____62.500km__________46.000km___________8.650km____________104.000km_______________67.000km_________
____62.500km__________46.000km___________8.650km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Joo, kyllä siinä se "apukaasutin" on.
Se kyllä toimii periaatteellisella tasolla.
Siis kylmänä kytketyy päälle ja kun vesitilassa oleva termostaatti toimii (kestää muutaman minuutin), kytketyy kaasuttimen kela pois päältä.
Samalla kierrokset hieman putoavat.
Ennen koneremppaa tuollaista vikaa ei esiintynyt!
Olen säätänyt sitä apukaasuttimen neulaa hieman rikkaammalle, kun annoin itselleni kertoa, että tuo määrävälein ( 10...15 sek) esiintyvä aivastelu on merkki laihasta seoksesta.
Siis se apukaasutin pärskäytää bensaa siitä apukaasuttimen ilmanottoaukosta ja samalla kone joko samuu tai kierroket putoavat hyvin alas, kunnes taas kierrokset palaavat tyhjäkäynille.
Tuolla säädöllä ei tuntunut olevan vaikutusta.
Mikähän siellä voisi jumittaa?
PS: Hassua, tuo termostaatti on tosiaan Jaguarin manuaaleisa nimellä Otter switch.
GB:ssa oli ainakin 70-luvulla firma, jonka nimi oli Otter ja logossakin saukko.
Tiedä sitten miten saukko liittyy asiaan, olisko omistajan nimi ollut Saukko?
Valmistivat kaikenlaisia bi-metallisia termostaatteja. Saattaahan tuo firma olla vieläkin toiminnasa, en ole asioinut sen kanssa sittemmin.
Se kyllä toimii periaatteellisella tasolla.
Siis kylmänä kytketyy päälle ja kun vesitilassa oleva termostaatti toimii (kestää muutaman minuutin), kytketyy kaasuttimen kela pois päältä.
Samalla kierrokset hieman putoavat.
Ennen koneremppaa tuollaista vikaa ei esiintynyt!
Olen säätänyt sitä apukaasuttimen neulaa hieman rikkaammalle, kun annoin itselleni kertoa, että tuo määrävälein ( 10...15 sek) esiintyvä aivastelu on merkki laihasta seoksesta.
Siis se apukaasutin pärskäytää bensaa siitä apukaasuttimen ilmanottoaukosta ja samalla kone joko samuu tai kierroket putoavat hyvin alas, kunnes taas kierrokset palaavat tyhjäkäynille.
Tuolla säädöllä ei tuntunut olevan vaikutusta.
Mikähän siellä voisi jumittaa?
PS: Hassua, tuo termostaatti on tosiaan Jaguarin manuaaleisa nimellä Otter switch.
GB:ssa oli ainakin 70-luvulla firma, jonka nimi oli Otter ja logossakin saukko.
Tiedä sitten miten saukko liittyy asiaan, olisko omistajan nimi ollut Saukko?
Valmistivat kaikenlaisia bi-metallisia termostaatteja. Saattaahan tuo firma olla vieläkin toiminnasa, en ole asioinut sen kanssa sittemmin.
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Terve,
Juu, luulenpa että tuo "saukko" viittaa noiden vanhojen bi-metallinauhojen muotoon, kuin saukon häntä tms. Tuskin oli ruotsinsuomalainen yrittäjä etunimeltään Per!
Niin, takaisin asiaan, on melko varmasti se "blowback valve" lautasmainen jousella varustettu venttiili siellä käynnistyskaasuttimen kanavassa, itselläni ei ole sellaista MKV:ssä, sekin joskus vähän räkii takaisin, mutta sen imukanavat yms. ovatkin ihan erilaiset kuin XK:ssa. Olen aiheesta vaan lukenut tuolla Jag-Loversin XK foorumilla, siellä joku varmaan osaisi ihan tarkkaan kertoa, miten tuo korjataan, mutta muistelisin, että ihan tavallinen peruspuhdistus ja joku kaasutinspray tms. voi auttaa, venttiili on yleensä jumissa tuossa auki-asennossa.
-Jakuvaari
Jk. MKV:n katkaisijassa on kanssa komea "Otter" logo.
Juu, luulenpa että tuo "saukko" viittaa noiden vanhojen bi-metallinauhojen muotoon, kuin saukon häntä tms. Tuskin oli ruotsinsuomalainen yrittäjä etunimeltään Per!

Niin, takaisin asiaan, on melko varmasti se "blowback valve" lautasmainen jousella varustettu venttiili siellä käynnistyskaasuttimen kanavassa, itselläni ei ole sellaista MKV:ssä, sekin joskus vähän räkii takaisin, mutta sen imukanavat yms. ovatkin ihan erilaiset kuin XK:ssa. Olen aiheesta vaan lukenut tuolla Jag-Loversin XK foorumilla, siellä joku varmaan osaisi ihan tarkkaan kertoa, miten tuo korjataan, mutta muistelisin, että ihan tavallinen peruspuhdistus ja joku kaasutinspray tms. voi auttaa, venttiili on yleensä jumissa tuossa auki-asennossa.
-Jakuvaari
Jk. MKV:n katkaisijassa on kanssa komea "Otter" logo.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____62.500km__________46.000km___________8.650km____________104.000km_______________67.000km_________
____62.500km__________46.000km___________8.650km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Kiitos avusta.
Minäpä tutkin tuon.
Ostin nimittäin talvella varalle yhden "apukaasuttimen".
Se voi nyt avata vaikkapa olohuoneen pöydällä, vaimo ihastuu.
Minäpä tutkin tuon.
Ostin nimittäin talvella varalle yhden "apukaasuttimen".
Se voi nyt avata vaikkapa olohuoneen pöydällä, vaimo ihastuu.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
No nyt tuli tuo lisäkaasutinkin tutkitua. Eipä ollut montaa osaa!
Taitaa tuossa aivastelussa olla kyse vain tuo neulan säädöstä.
Jos se pärskiminen merkitsee laihaa seosta, niin sitten vaan neulaa ylöspäin.
Ohessa kaasarii ja XK 120/140 Servicebook vuodelta 1956.
Taitaa tuossa aivastelussa olla kyse vain tuo neulan säädöstä.
Jos se pärskiminen merkitsee laihaa seosta, niin sitten vaan neulaa ylöspäin.
Ohessa kaasarii ja XK 120/140 Servicebook vuodelta 1956.
- Liitteet
-
- CIMG4342 (Large).JPG (88.47 KiB) Katsottu 14864 kertaa
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Tämä mun kaasarijuttuni on täällä hieman "off topic2, mutta jatkan nyt vielä tänne.
Näyttää, että tuo apukaasuttimen suuttimen neulan jousi on kriittinen osa.
Neulan sädöllä ( korkeussäätö n. 0...5mm) ei tunnu olevan suurta merkitystä.
Mutta tuossa varaosaksi ostamassani tuo jousi on vapaana 30% pidempi, kuin kiinni olevassa (molmmat käytettyjä).
Tuon jousen merkitys on aiheuttaa vastavoima kaasarin imulle ja siten pitää neula oikeassa asennossa (neula liikkuu pystysuunassa).
Neulassa on nimittäin pieni kaulus, joka lähes sulkee tuon neulan ympäillä olevan aukon. Toisella puolella on vapaa ilma ja toisella kaasarin alipaine (imu).
Joten ilmeisesti neula liikkuessaan säätää seosta automaattisesti.
Näyttää, että tuo apukaasuttimen suuttimen neulan jousi on kriittinen osa.
Neulan sädöllä ( korkeussäätö n. 0...5mm) ei tunnu olevan suurta merkitystä.
Mutta tuossa varaosaksi ostamassani tuo jousi on vapaana 30% pidempi, kuin kiinni olevassa (molmmat käytettyjä).
Tuon jousen merkitys on aiheuttaa vastavoima kaasarin imulle ja siten pitää neula oikeassa asennossa (neula liikkuu pystysuunassa).
Neulassa on nimittäin pieni kaulus, joka lähes sulkee tuon neulan ympäillä olevan aukon. Toisella puolella on vapaa ilma ja toisella kaasarin alipaine (imu).
Joten ilmeisesti neula liikkuessaan säätää seosta automaattisesti.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: To Touko 20, 2021 3:20 pm
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
off topic3 mutta koska ketjussa puhuttiin yleisesti firman toimintatavoista niin oman kokemuksen perusteella moraalinen kompassi ainakin on kalibroimatta / hukassa sen verta pahasti ettei kyllä tulisi mieleen tuoda mitään teille laitettavaksi.
Kun firman edustaja firman autolla päätti maasturi+kärry-yhdistelmällä suoralla tiellä kajauttaa allekirjoittaneen auton kontista sisään, oli voinnin tiedustelun jälkeen ensimmäinen luonnollinen teko tarjota korjauspalveluita. Eikä mitenkään vaisusti vaan päätitte että kannattaa ihan tosissaan lähteä myyntihousut jalassa etenemään ja soittaa vielä seuraavana aamuna että tänne vaan korjaukseen. Totta munassa haluan palkita teidän suorituksenne tuomalla teille vielä korjausprojektista rahat samalla kun itse kärsin nelinumeroisia summia niiden kahden pienen kyydissä olleen lapsen turvaistuinten uusimisesta ja auton keraamisesta uudelleenpinnoituksesta, arvonalanemasta puhumattakaan. Ei siis mennyt lunariin, mutta ei lienyt ihan oman etuni mukaista tuoda raatoa jollenkin nyrkkipajalle jossa varmasti taotaan vaikka mannerlaattojen väliin puristuneet romut suoraksi jotta saadaan rahastaa vakuutusyhtiötä.
Jos joku nyt miettii miksi minä joudun tästä kärsimään rahallisesti niin paljon, niin extrabonuksena Karaasilla oli ilmeisesti maan paskimmat vakuutuspykälät omaava Fennia joka ei olisi korvannut senttiäkään turvaistuimistakaan jos ei niissä olisi istunut kukaan ja nyt, "kun onneksi oli kakarat kyydissä", arvottivat vuoden ja kolmen ikäiset istuimet Tori.fi:n hintojen mukaan. Sieltähän minä ne turvalaitteeni tosiaan ostan polkuhintaan valmiiksi kolaroituna.
Kun firman edustaja firman autolla päätti maasturi+kärry-yhdistelmällä suoralla tiellä kajauttaa allekirjoittaneen auton kontista sisään, oli voinnin tiedustelun jälkeen ensimmäinen luonnollinen teko tarjota korjauspalveluita. Eikä mitenkään vaisusti vaan päätitte että kannattaa ihan tosissaan lähteä myyntihousut jalassa etenemään ja soittaa vielä seuraavana aamuna että tänne vaan korjaukseen. Totta munassa haluan palkita teidän suorituksenne tuomalla teille vielä korjausprojektista rahat samalla kun itse kärsin nelinumeroisia summia niiden kahden pienen kyydissä olleen lapsen turvaistuinten uusimisesta ja auton keraamisesta uudelleenpinnoituksesta, arvonalanemasta puhumattakaan. Ei siis mennyt lunariin, mutta ei lienyt ihan oman etuni mukaista tuoda raatoa jollenkin nyrkkipajalle jossa varmasti taotaan vaikka mannerlaattojen väliin puristuneet romut suoraksi jotta saadaan rahastaa vakuutusyhtiötä.
Jos joku nyt miettii miksi minä joudun tästä kärsimään rahallisesti niin paljon, niin extrabonuksena Karaasilla oli ilmeisesti maan paskimmat vakuutuspykälät omaava Fennia joka ei olisi korvannut senttiäkään turvaistuimistakaan jos ei niissä olisi istunut kukaan ja nyt, "kun onneksi oli kakarat kyydissä", arvottivat vuoden ja kolmen ikäiset istuimet Tori.fi:n hintojen mukaan. Sieltähän minä ne turvalaitteeni tosiaan ostan polkuhintaan valmiiksi kolaroituna.
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Asiahan ei mulle miteenkään kuulu, mutta voisi vuodatuksesta käsittää että kyseessä on liikennevahinko jossa maksajana on Karaasin liikennevakuutusyhtiö. Suomessa ei vakuutuksenottaja voi valita mitä esim. vastapuolen vahinkoja korvataan ja missä määrin. Liikennevakuutuslaki ja - asetus määrittelevät korvausperusteet hyvinkin tarkasti ja sitä seuraavat kaikki Härmässä liikennevakuutusta myöntävät yhtiöt. Se miten vakuutuksenottaja ja tarkastaja, joka tuskinpa tekee töitä pelkästään Fennialle käyttäytyvät, on sitten asetusten ulkopuolella oleva tarina.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu
S-Type 2,7 -2007 moottorivikainen
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu
S-Type 2,7 -2007 moottorivikainen
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: To Touko 20, 2021 3:20 pm
Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?
Varmaan kykenit kuitenkin sisäistämään tekstin varsinaisen asian, että liikkeellä on pokkaa lähteä yrittämään hyötyä aiheuttamastaan vahingosta samalla kun syytön osapuoli joutuu kärsimään vaihgonaiheuttajan toilailuista ja (sattumalta) paskan vakuutusyhtiön korvauskäytännöistä.
PS. En valehtele Fennian poikkeavista käytännöistä esim. turvaistuinten suhteen, ne voi jokainen itse tarkistaa. Lisäksi jää vakuutusyhtiön oman tulkinnan varaan miten käypä arvo määritetään. Tässä tapauksessa käypä arvo oli jälleenmyyntiarvo, mikä ei ole kovinkaan asiallinen turvalaitteiden jälleenmyyntiarvon vuoksi. En toki tiedä miten käytännössä olisi mennyt mutta esim. omasta vakuutusyhtiöstäni sanottiin ettei tuoreiden turvalaitteiden hyvitysarvo juurikaan putoa juuri tästä syystä ettei niitä kukaan (järjissään oleva) Torista osta.
PS. En valehtele Fennian poikkeavista käytännöistä esim. turvaistuinten suhteen, ne voi jokainen itse tarkistaa. Lisäksi jää vakuutusyhtiön oman tulkinnan varaan miten käypä arvo määritetään. Tässä tapauksessa käypä arvo oli jälleenmyyntiarvo, mikä ei ole kovinkaan asiallinen turvalaitteiden jälleenmyyntiarvon vuoksi. En toki tiedä miten käytännössä olisi mennyt mutta esim. omasta vakuutusyhtiöstäni sanottiin ettei tuoreiden turvalaitteiden hyvitysarvo juurikaan putoa juuri tästä syystä ettei niitä kukaan (järjissään oleva) Torista osta.