Fuel cut-off inertia switch

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
kk1
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Fuel cut-off inertia switch

ViestiKirjoittaja kk1 » Ke Marras 11, 2009 8:35 pm

Se pötkylä joka on esim.ser.2:ssa apumiehen puolella "seinän vieressä". Katkaisee varmaan polttoaineen tulon, jos painaa nappulaa, eikö vain? missä tapauksessa sitä painetaan?
Eikö, esim jos huomaa että kohokammio tulvii tai bensaletku vuotaa, niin virta pois avaimesta ja pumppu pysähtyy?
Kertokaapa laitteen tarkoitus! " Onko joku joskus painanut?"
kyselee kari k

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fuel cut-off inertia switch

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ke Marras 11, 2009 8:43 pm

Hei,

Ei sen pötkylän sisällä mitään nappulaa pitäisi olla, vaan mekanismi, joka aistii, jos auto menee ympäri ja katolleen tai kokee äkillisen törmäyksen ja katkaisee polttoaineen syötön ja virran. Ihan fiksu 1970-luvun edistyksellinen turvamekanismi, eikä niin hirveän vikaherkkäkään, mutta toki yli 30-vuotta vanhat sähkölaitteet voivat oikutella. Sen voi ohittaa, paras katsoa kytkentäkaaviosta, jos epäilee että se on vikaantunut.

-Jakuvaari

Jk. Meillä ei ole onneksi tarvittu, eikä ole oikutellut! :)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____51.500km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
kk1
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fuel cut-off inertia switch

ViestiKirjoittaja kk1 » Ke Marras 11, 2009 9:11 pm

Näinkö se on, hyvä tietää, katselin sitä tässä iltapäivällä ja kuvittelin, että siinä yläosassa oleva "nuppi" on jonkinlainen "katkaisija". kiitos taas tiedosta.
kari k

Coupe
Viestit: 423
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Fuel cut-off inertia switch

ViestiKirjoittaja Coupe » To Marras 12, 2009 8:07 am

Kyllähän sen yläosassa on painonappi. Kolmos sarjalaisessa kytkin on suorakaiteen muotoinen. Periaatteessa kait kytkin voi laueta muustakin syystä kun ympäriajosta. Esim. törmäyksestä. Silloin painonappi nousee ylös ja katkaisee virran bensapumpulle. Nappia painamalla virta taas kulkee. On kuitenkin eka ja helpoin osa tarkastaa jos havaitsee ettei bensapumppu surise, sillä mistähän näistä aina tietää. Periaatteessa sen käyttö voi tulla ajankohtaiseksi muutenkin. Sähköpalon sattuessa voi eristämättömät johdot olla sen verran yhdessä ettei avaimen asennolla virtalukossa ole mitään väliä ja pumppu pyörii jatkuvasti. Jopa konekin voi käydä. Mutta voin vakuuttaa ettei sen kytkimen olemassaolo silloin tule mieleen. :cry:
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fuel cut-off inertia switch

ViestiKirjoittaja jakuvaari » To Marras 12, 2009 10:45 am

Terve,

Hyvä tietää! Olin kyllä huomannut, että siinä on joku napintapainen, muttei ole onneksi koskaan tarvinnut koskea koko vekottimeen. Tuo inertia-switch ja ne bensatankin täyttöputken läpät tankin muodon ja väliseinien kanssa olivat omana aikanaan huippuluokan turvavarusteita. Tankin korjauksen yhteydessä tuli nähtyä, ettei loiskuttamallakaan tankkia saanut tyhjennettyä siitä täyttörei'ästä vaan pohjan kautta sai huuhteluliuokset parhaiten pois.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____51.500km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
Kopi
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Fuel cut-off inertia switch

ViestiKirjoittaja Kopi » To Marras 12, 2009 2:43 pm

On kai niitä varmaan monenlaisia, mutta ymmärtääkseni inertiakytkimen nappi on "yksitoiminen", eli sillä saa palautettua sähkönkulun, kun törmäys tai kierähdys
on sen katkaissut, mutta että sitä ei voisi käyttää "päävirtakytkimenä" eli itse
manuaalisesti sähkön katkaisemiseen.
Tarinoita on, joissa ko. kytkin on lauennut isoon kuoppaan tai tiellä olleeseen
esineeseen ajamalla ja vikaa on saanut etsiä kauan, ennenkuin tuo on tullut mieleen.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

Coupe
Viestit: 423
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Fuel cut-off inertia switch

ViestiKirjoittaja Coupe » To Marras 12, 2009 7:09 pm

[quote="Kopi"]Tarinoita on, joissa ko. kytkin on lauennut isoon kuoppaan tai tiellä olleeseen
esineeseen ajamalla ja vikaa on saanut etsiä kauan, ennenkuin tuo on tullut mieleen.
Kuten sanoin [quote="Coupe"]On kuitenkin eka ja helpoin osa tarkastaa jos havaitsee ettei bensapumppu surise.
Ei se kytkin taida pitää sisällään mitään avaruusajan teknologiaa. Toimii käytännön tasolla ihan " On - Off " periaatteella.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa