Jaggekuumeilua

Yleinen Jaguar-keskustelu
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Hei kaikille,

Edellinen harraste (W220 S500 mersu) on nyt myyty, ja uutta harrastetta pitäisi kiikaroida. Mersu oli ostaessani 63t ajettu Japanintuonti, jolloin harrastaminen oli suureksi osaksi hinkkausta, fiilistelyä ja pientä säätöä, eikä niinkään esim. mädän korin kokoon harsimista korigrillissä. Kertaakaan en 30t km aikana jäänyt tielle, vaikkei tuollainen 20-vuotias pre-facelift ässä mikään sähkömekaanisen luotettavuuden merkkipaalu olekaan.

XJ jagge on nyt harrastelistalla aika korkealla.

Tikkurilassa Rintajoupilla on myynnissä X350 XJ sekä XJR. XJ https://www.nettiauto.com/jaguar/xj/11859966 oli hiukan väsyneen oloinen (en osaa selittää). Luonnollisesti myyjiä ei voisi vähempää kiinnostaa vaikka plarasin autossa istuen mm. kaikki huoltokuitit läpi. Niitä piisasi. XJR taas menee budjetista ulos niin että heilahtaa.

Sitten toisessa ääripäässä kävin kurkkaamassa X308:a https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/11624065. Ulkoa siisti, sisältä varsin likainen. Moottori vikatilassa ja jokin laakeri tms. mouruaa kuin kiimainen kollikissa. Tavallaan toki sopii genreen. Myyjä mielestäni hyvin asiallinen. Hinnassa olisi ollut viat huomioiden runsaasti tinkivaraa. Mutta ihan noin harrastetta en halua, aivan liikaa työtä ja riskiä.

Jyväskylässä on ainakin kuvissa kaunis X308 https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/11915175. Sisäkatto sielläkin sentään roikkuu :) Liian kaukana jotta huvikseen viitsisin lähteä kurkkimaan.

Jokunen muukin X308 chattiautossa näyttää luuraavan, joten tutkimukset jatkuvat.

Saksan ja Ruotsin tarjonta ei herätä mitään välittömiä tuontihinkuja, valikoima laajenee mutta hinnat ja kunnot ovat hyvin yksilöllisiä. Japanista postiauto-Jaggeja saisi aivan taskurahalla (joskin ilmainen auto Japanissa = €3000 + autovero Suomessa), mutta vasuriratilliset harvinaisia ja kalliimpia. Nettiautossa todennäköisesti lymyilee jokin japsituonti X308. Se miksi kapean kilpitilan päälle on taiteltu leveä EU-kilpi ei oikein minulle aukea. Mutta kukin tekee omalleen niinkuin parhaaksi näkee :)

Näyttää siltä että tarjontaa X308:lle on 8 tonnin kieppeillä, ja X350:sen kanssa pitää yltää 15 tonniin, jonne menee myös tyyriimmät X308:t. Tän hetken fiiliksillä 7-8 tonnia autoon ja pari toimintatonnia sen päälle voisi olla semmoinen optimi, olettaen että kärryssä on kunto ja huoltohistoria kohdillaan.

Lähinnä mietityttää ruoste (en kertakaikkiaan enää jaksa) ja jälleenmyyntiarvo. Taloudessa on jo kulkuväline joten adventtisohjoa ei tarvitse harrasteella kyntää. Lämmin talli ja työkalut löytyy. Kilsoja 5-10t vuodessa joten bensakuluilla ei väliä.

Tuossa 7-8 tonnin hintaluokassa hirveän suurta omaisuutta ei pystyne häviämään (kop kop). Jos ja kun ajaessa tulee hyvälle tuulelle niin jälleenmyyntiarvosta sit kannetaan huolta joskus jos jaksetaan. Ässämersukin meni kuitenkin yllättävän nopsaan kaupaksi.

Vinkkejä otetaan vastaan :)
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Kävin itsekin tuota Tikkurilan Rinta-Joupin XJ:tä ajelemassa, oli tosiaan kuittia jos jonkinmoista mutta muistaakseni ei ollut kuitenkaan öljyjä vaihdettu jotain neljään vuoteen ennenkuin vissiin nyt juuri ehkä liikkeen toimesta (tosin ei paljoa ollut kilometrejäkään tullut tuona aikana). Ovat tiputelleet hintaa parin viikon välein, kohta tonni pudonnut siitä kun minä sitä koestin. R:n jätin kokeilematta kun olisi ärsyttänyt haluta jotain mikä menee yli budjetin. :lol:

X350 on alumiinikorinen joten ruostekohteita on vähemmän (mutta niitäkin toki on). Noissa yksi herkkä kohta on teräsniitit joilla alumiiniosia on kiinnitetty, niissä on ilmeisesti alkupään yksilöissä ollut ruosteongelmia noiden niittien suhteen, ruostuminen näkyy maalin alla pieninä pullistumina, eli katsoo ettei ole pullistumia missään. Vanhempi korimalli eli X308 _kuulemma_ ruostuu hyvinkin herkästi. Itse melkein sorruin tuohon Rintajoupin XJ:n mutta käytinkin rahani perheen ykkösauton päivitykseen, joten harrastepuoli jäi odottamaan parempaa hetkeä.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

x308 lahoaa. Toiset enemmän toiset vähemmän. Kävin aikanaan katsomassa liikkeessä ollutta x308 ia ja siinä oli sateen jäljltä ruostevesivana helmapellin päällä etulokasuojan takaata. :lol: En osaa sanoa että ruostuuko ne enemmän kuin muut 90 luvun kiesit. Mutta ehkä silti vähemmän kuin silloisen emoyhtiön omat tuotteet.

Tekniikan huollettavuuden suhteen ainakin x308 ja todennäköisesti myös x350 vie ässä mersusta niskavoiton helposti. x308 Kohdalla itse en oikeen ole kokolailla vakuuttunut R mallin mersun vaihteiston sulavuudesta ja siten setämallin zf vie voiton helposti sillä saralla.

Sisäkaton vaihtaa yksinkin jos on jonkinverran näppäryyttä käsissä. Eikä ole mikään kalliskaan ostaa. Tuossa linkin Jyväskylän autossa ei ole muuten sitten cruisea.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Pitääpä käydä tarkkaan läpi ruosteen varalta. Moni myynnissä tuntuu olevan kotoisin muualta kuin Suomesta. Kaksikymmentä vuotta suolassa marinoitu aito Soumiauto ei tosiaan houkuttelisi. Ässä oli ruosteeton, mutta toki jo muutaman talven jälkeen pyöränkaarissa oli orastavia kevään merkkejä.

Ässää oli ihan helppoa huoltaa, kiinalaiset ystävämme ovat avuliaasti pira^H^H^H^Htuoneet markkinoille Mersun oman diagnostiikkalaitteen piirikortteineen päivineen. Sillä sai kätevästi koodattua Japanin hömpötykset pois häiritsemästä, ja jos jossain oli pipi niin jokin auton tusinasta tietokoneesta yleensä osasi sanoa jotain hyödyllistä. Bemuihin jostakin syystä kenkälaatikon sijaan diagnostiikkaan riitti pelkkä usb-piuha ja sopiva softa.

Mikä olisi hyvä vehje Jaggejen kanssa puuhasteluun? Netti tuntuu olevan pullollaan kaikenmaailman vikakoodin lukijaa. Tarve olisi sellaiselle joka osaa jutella muidenkin kuin moottorinohjauksen kanssa. ECU:jen flässäämiset saa tosin jäädä paremmin tietäville.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Yritin tuota Jyväskylän myyntiyksilöä zoomailla kuvista, mutta en saa ihan tarkkaan väristä selvää. Itselläni oli jokunen vuosi sitten X308 (4.2l XJ8 vm -98) joka väriltään oli todella hieno, harvinainen metalli-lila väri "amaranth purple" taisi olla värin nimi, ja tuo näyttää vähän saman suuntaiselta, kuitenkaan ei kuvissa näytä ihan yhtä violetin sävyiseltä. Kuva ja valaistus voivat huijata, tai sitten on eri väri kyseessä.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Väri vaikutti hienolta. Amaranth purple oli myös kuningattaren Daimler Super V8:n väri.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Jaggekuume on kuulemma tauti joka voi äityä vakavaksikin. Tiedäpä siitä. Tuollainen katti tuli kuitenkin houkuteltua omana pihaan. Ensivaikutelma varsin hyvä: Ketjukiristin vaihdettu, kuskin penkin selkänojan vasen reuna ei ole päreinä, rattikin on siisti, sisäkatto yhä katossa, loota kunnostettu, venakoppien tiivisteet vaihdettu ja muutenkin pidetty hyvää huolta. Ruostetta ei missään, toisin sanoen en varmaan siis etsinyt tarpeeksi tarkasti.

Nyt päällä perinteinen buyer's remorse-vaihe, jossa mietitään että mihinkähän sitä oikein on kädet tullut työnnettyä. Eiköhän se kohta helpota.

Kuva joko toimii, tai on toimimatta. Dorkboxin suora linkki ei halunnut jostain syystä embedaantua, kokeillaan sit preview urlilla.

Kuva
Viimeksi muokannut harriba, Ma Maalis 29, 2021 12:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mulla kesti ostodarra noin vuoden.. :|
XJR -00.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Kopi »

harriba kirjoitti:
Kuva joko toimii, tai on toimimatta. Dorkboxin suora linkki ei halunnut jostain syystä embedaantua, kokeillaan sit preview urlilla.
Ei näy tuokaan mulle. Dropbox ei oikein halua antaa kuvia embediksi, mutta ainakin joskus toimii tämä: Share/Copy link ja liitä
se linkki tänne img-tagien väliin. Editoi sitten linkistä ?dl=0 -> ?raw=1
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Oletuksena kuva ei ole nähtävillä kuin sinulle itsellesi. Mene Dropboxiin tunnuksillasi, avaa tuo kuva ja siitä klikkaa auki Share valikko. Siitä vielä "share with Dropbox" jonka jälkeen vielä "copy link". Tämän jälkeen leikepöydälläsi muistissa on osoite jolla tuo kuva pitäisi näkyä kaikille.

EDIT: samaa neuvoi näemmä Kopi :idea:
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Kopi kirjoitti:
harriba kirjoitti:
Kuva joko toimii, tai on toimimatta. Dorkboxin suora linkki ei halunnut jostain syystä embedaantua, kokeillaan sit preview urlilla.
Ei näy tuokaan mulle. Dropbox ei oikein halua antaa kuvia embediksi, mutta ainakin joskus toimii tämä: Share/Copy link ja liitä
se linkki tänne img-tagien väliin. Editoi sitten linkistä ?dl=0 -> ?raw=1
Köpi
Hah, tuo raw=1 toimi, tai ainakin kuva näkyy nyt toisessakin koneessa. Nähtävästi Dorkboxin lisäämät html-kuorrutteet kuvan ympärille estävät embeddauksen, ja homma rokkaa kun pyytää vain sen kuvan.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Vauxi kirjoitti:Mulla kesti ostodarra noin vuoden.. :|
Auts!

Itse ajattelin että ei voi kestää kovin kauaa, kun auton ostoon käytin vain lopulta reilun puolikkaan kokonaisbudjetista...
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Onnittelut ostosta, kovasti kiillottelua ja ajelua niin sillä se darra helpottaa! Näemmä leaperiton malli, ihan magea noinkin kun on tuo growler naama keulassa. Itsellä oli X-Typessä tuo growler ja XJ:ssä leaper ja growler. Molemmat ihan toimivia noissa vanhoissa korimalleissa. Uusissa en tykkää leapereista, jotenkin uusien mallien muotokieleen se ei sovi.

Itsellä oli tämä purppura V8, kolarin jäljiltä meni varaosiksi jakoon:
Kuva
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Hieno kissapeto komeilee kuvissa ja värikin on mun mielestä hieno. Lisää kuvia vaan sisältä ja ulkoa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Leaperia tuo keula taitaa kaivata. Vieläkään ei ole löytynyt ruostetta. Johtunee varmaan siitä että auto ei ole nähnyt yhtään suomalaista suolatalvea.

Kuskin oven tiiviste on hiukan rispaantunut, ja keskuslukituksen kakella on jokin työehtosopimuskiista. Tarjosin kahta uutta 2016 patteria ja uudelleen paritusta mutta neuvottelupöytään ei ole palattu (auto ei reagoi parituksessa kaken napin painamiseen mitenkään).

Maavaraa tuossa näyttää olevan enemmän kuin monessa ns. maasturissa.

Pistän kuvia kun on päästäiset lusittu maaseudulla, ja pääsee taas pesemään ja puunaamaan. Hieno siitä tulee :)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Kopi »

harriba kirjoitti: keskuslukituksen kakella on jokin työehtosopimuskiista. Tarjosin kahta uutta 2016 patteria ja uudelleen paritusta mutta neuvottelupöytään ei ole palattu (auto ei reagoi parituksessa kaken napin painamiseen mitenkään).
Joskus auttaa, kun purat kaken ja pyyhit kontaktit ja painikkeiden kumitassut spriillä, brake cleanerillä tai vaikka asetonilla (rouvan/tyttöystävän kynsilakanpoistoaine). Jos ei auta, niin Ebaystä löytynee uusia kakeja.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kaken voi korjatakkin jos kuminastat eivät enää johda sähköä. Tähän hommaan on saatavilla ihan universaaleja korjaus-sarjoja.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Pääsiäiset lusittu ja perhe asennettu takaisin kotiin. Ehdin pestä Jagen, pari kuvaa ja tällä kertaa kunnon resolla.

Kakesta toimii jo kolme painiketta. Tilasin muutaman mikrokytkimen niin ei tarvi noiden kumituttien kanssa enää säätää. Itsestään auki pomppaava mukiteline ei enää pompi itsestään auki. Ilmeisesti 2001 eteenpäin olisi mahdollista virittää stilettiavain, mutta eipä taida sen kake enää toimia tämän vm 2000 katin kanssa.

Ilmastoinnin automaattiasetus tykkää puhaltaa aika viileää ilmaa 20-22 asteen asetuksella. Kyllä sieltä kuumaakin ilmaa tulee kun laittaa plussat tappiin. Pitänee kurkkia vikakoodit kun joutaa, tai sitten se on vaan feature.

Kilsoja ei takana vielä minkään vertaa. On kyllä melkoisen pehmeä alusta, pehmeämpi kuin ässän ilma-alusta comfort-modessa. Sinänsä ihan ok, rallia jos haluaa ajaa niin siihen on eri kalusto. Tai sitten iskarit on finaalissa. Kaasutuntumaa pitää myös hiukan hakea. Tähän mennessä on löytynyt asento jossa kiihtyvyys on majestettisen verkkaista, sekä asento jossa kissa herätetään päiväunilta mankeloimalla häntä keinutuolilla. Tässä on pienempi V8, josta puuttuu vajaat 60 heppaa mersuun verrattuna, toisaalta kissa lienee vajaat 100 kiloa laihempi. Tietty keppiä voisi vekslata ja nappeja painella mutta mikäs hemmetin automaattivaihteisto se sitten olisi. Sentään muuten lodju vaihtaa oikein nätisti.

2DIN poppikone on tilattu, noin 7cm syvä joten pitäisi mahtua joskin raamien kanssa pääsee askartelemaan. Tietenkin Alpine. Luultavasti se savotta jatkuu aikanaan kaiutinpäivityksellä. Tuossa karvalakkistereossa ei taida olla lainkaan subbaria.

Auton mukana tuli vain yhdet (talvi)renkaat + vanteet. Ajattelin ostaa uudet kesäpyörät. Mutta sepä ei näemmä käykään kuin Strömsössä, näköjään vannetarjonta on sanalla sanoen ohutta.

Hoksasin juuri että tämä on kolmas perättäinen harrasteauto vuosimallia 2000: Edellinen oli S500 mersu, ja sitä edellinen E39 530d Bemu.

Toinen tuore huomio: Perhanan Brexit. Jotain pikkuhilpettä tilasin sumujen saarelta, saas nähdä kauanko kestää ja mitä lopulta maksaa.

Kolmas huomio: Kauppakassiin saa kyllä vetokoukun, mutta maksimipaino 750kg *jarrullisella* kärryllä. Voi hyvää päivää. Tämä merkitsee sitä, että kissan persuksiin pitää löytää irrotettava koukku.

Kuva

Kuva
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Ja kuka myöntää ostaneensa sen Tikkurilan XJ:n? Juuri kun meinasin katsoa sitä uudestaan. :lol:
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Homma etenee kuin syöpä ikään.

Jokin pyöränlaakeri alkoi jurnuttaa, joten komensin kissan Jag-Finnille kun itseä laiskotti. Pyysin myös kurkkimaan autoa yleisesti. Takajarrulevyt ja -palat aivan finaalissa. Ei ollut nopsaan saatavilla niin tilasin itse. Kardaanin tukilaakeri on myös väljä. Otin ebay.de:n käteen ja tilasin purkuosan (rahteineen reilu satku). Muutaman kerran tauluun tullut ABS-vika oli koodi joka todennäköisimmin johtuu kontrolliboksin hapertuneista juotoksista. Niin ja tietty venakopan tiiviste hikoilee hiukan öljyä, joka todistaa että moottorissa on öljyä. Nokkaketjun kiristin on myyjän mukaan vaihdettu hiljattain, liekö sitten osa tiivisteistä jäänyt vaihtamatta vai koppa kirrattu liian tiukalle. Mutta lattialle asti ei mitään tipu.

Oikean etupyörän laakerin vaihdon jälkeen jurnutus katosi. Toisaalta ABS-vika on nyt päällä koko ajan. Korjasin sitten joutessani ne boksin juotokset. Mutta ABS-vika on yhä päällä. Tarkistin sitten oikean etupyörän abs-sensorin. Se oli näemmä laakerinvaihto-operaatiossa saanut siipeensä, liittimen reunassa murtuma ja sisäinen vastus oletetun kilo-ohmin sijaan ääretön. Joten ainakin tuosta syystä ABS-vika on taulussa heti startissa. No tekeville sattuu näemmä paremmissakin piireissä. Vehkeet vikakoodien lukuun on tilattu.

Ilmeisesti joko lämppärin lisäpumppu tai propoventtiili tai molemmat ovat huonossa hapessa, lämpöä ei tahdo tulla millään kabiiniin asti. Onneksi lämpöä tulee nyt myös taivaalta. Ilmastointi sentään toimii.

Rekisterikilven valot kummittelivat ja loimottivat päällä vaikka auto on parkissa. Toisaalta peräkontin valot eivät syttyneet lainkaan. Kolvi käteen ja neljä poikki nitkutettua johtoa korjaukseen oikean saranan luota. Samalla vaihtui peräkontin väsyneet kaasujouset. Nuo sentään korjattu, ja luultavasti pysyvät korjattuina. Onneksi huomasin tuon, vähitellen hyytyvän akun debuggaus olisi ollut paljon ärsyttävämpää.

Kaukarin kaikki napit toimivat, mutta patterit kestävät vain pari päivää. Mystistä on että vain toinen pattereista (2x 2016) väsyy. Teoria on että kannen peltikäikäleen pää on taivutettu niin että se saattaa osua sisemmän patterin kylkeen, jolloin se oikosulkee ulompaa.

Sisustan nahat on pesty kissasaippualla (parasta tavaraa ikinä). Ratin pienet virheet fiksattu Furniture Clinicin rattisetillä. Muoviosiin testasin jotain Autoduden uutta nanorestoraatiolitkua. Vaikuttaa todella hyvältä aineelta. Oikean puolen ovet ovat näemmä jostakin eri versiosta, koska ovien kiinnikkeitä on jouduttu taiteilemaan eri paikkoihin. Jos arvata pitäisi niin kyseessä on X300 ovet. Etujalkatilaan asennettu kaksi aitoa mattoa. Konttori alkaa olla kunnossa.

Ostokrapula melkein jo hellitti, mutta uuden fiksaamisen ilmaantuminen nopeammin kuin mitä edellisiä saa korjattua hiukan hidastaa prosessia.

Mutta toisaalta oikein mukava tuolla on ajaa.

Mutta toisaalta
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Jos muovinehostin oli Gtechnics:n väritöntä litkua niin olen samaa mieltä sen hyvyydestä, sillä varauksella että ihan kaikkiin koviin muoveihin se ei palauta sävyä. Saa ne toki kiiltämään hienosti ja tuntuu kestävän hyvin.
Hinnakasta kamaa mutta se pikkuriikkinen pullo riittää uskomattoman hyvin, kun uskoo ohjetta eikä holvaa sitä ylenmäärin. Eikä suurin surminkaan jätä kuivahtamaan pintaan, jolloin tapahtuu ihmeitä.

Heh, näissä vanhoissa tosiaan ilmestyy uutta fiksattavaa nopeammin kuin edellisiä ehtii korjaamaan. Vaikka se onkin harrastuksen suola ainakin omalla kohdalla niin välillä tuntuu että mitään hifistelyä ei ehdi tekemään kun on muuta ropattavaa teknikaan kanssa. (henk kohta ongelma kun ei kestä tiedossa olevia vikoja jos niihin pystyy puuttumaan)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Entiiä onko se ongelma vai hyvyys. Jätäppä tiedossa olevia vikoja vähäksi aikaa tekemättä ni kohta niitä on 4-5 päällekkäin.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Jep Gtechnics litkua. Yksi pisara tuntui riittävän puoleen kojelautaan.

Jag-Finnissä satuin kuulemaan edellisen asiakkaan huolia. X351:ssä oli kattoikkunan aurinkosuojan moottori jumissa:

"Se on yleinen vika. Osa ei ole kovin kallis."
"Kuitenkin autosta pitää irrottaa kattoverhoilu, jotta sen saa korjattua."
"Sitä varten pitää sitten irrottaa tuulilasi. Se tuskin lähtee ehjänä irti."
"Meillä on tuossa juuri yksi sellainen työn alla. Viikon työn jälkeen osan pääsee kohta jo vaihtamaan."
"Se on semmoinen viiden tonnin keikka."

Joten tuohon verrattuna satanen takajarrulevyistä ja toinen käytetystä kardaanista on aika kevyttä kauraa :)
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Konttori alkaa olla kunnossa:

Kuva

Edessä Focalin erillissarja. Bassoja se ei toki tuonut. Hain Motonetista semmoisen penkin alle tulevan littanan subwooferin. Ei mahtunut. Laitoin sen sitten takakonttiin. Takakontissa olikin oikein muikeat rytkeet. Kabiiniin asti ei kuulunut suureksi yllätyksekseni oikeastaan yhtään mitään. Koska takakontissa on hemmetin epämukavaa kuunnella musiikkia, niin lodju meni takaisin kauppaan. Pulttasin orkkispaikalle 6.5'' "sub"wooferin omalla vahvarillaan, joka toimii erittäin hyvin minun korvaani. Tuossa headunitissa on parametri-EQ ja aikaviivekorjaukset. Ihme kyllä kännykän spektrianalysaattorin avulla sain ihan itse kaikkein pahimman kuminan vaiennettua. Asennus oli aika helppo, sen kun vaan leikkasi orkkismankan kehyksiin sopivan aukon. Ensi kerralla tosin voisi mitata kahdesti ja sahata kerran. Reunapalat on nyt finnfoamia, jonka päällä motonetin pähkinäpuuta imitoivaa tuning-jätesäkkimuovia. Jos jaksaa niin tuohon voisi veistää pähkinäpuusta biitit. Tai sitten vaan vedän mustan satiiniteipin tuohon. Nykyinen viritys näyttää ihan hyvältä jos katsoo >5m päästä.

Samaan rahaan laitoin peruutuskameran. Ebaystä löytyi oikein kromattu malli joka sopi takaloosterin avausnapin alle kuin nenä päähän. Kaikki johdotukset (subwoofer input, remote, peruutuskamera, peruutusvalo) hoituivat kätevästi cd-vaihtajan kaapelilla.

ABS-vikavalot loistavat vaiheeksi poissaolollaan. Takajarrut on vielä tekemättä. Kardaani tuli Saksasta, pitäisi varmaan ehkä ensin käyttää se jossain kardaaniputiikissa tarkastettavana. Kaukari vihdoin toimii kunnolla, kannen pinni ilmeisesti tosiaan oikosulki toista patteria. Juotin nuljuvien kumituttien alle mikrokytkimet niin käyttötuntuma parani arviolta 2000%.

Autossa oli semmoinen Mummo Ankan autosta peräisin oleva varapyörä, niin pudotin takakontin pohjakannen varapyörän tasolle. Tulikohan tuosta melkein 10% lisää tavaratilaa :) Samaten lemppasin sen cd-vaihtajan mäjelle, pitää verhoilla paljastunut tyhjä vasen reuna harmaalla huovalla. Selvästi suunnittelijoilla iskenyt väsymys, varsinkin tuon cd-vaihtajan telineen paikkaa on selvästi "mietitty".
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mitkä piirikorttinapit juotit? Itennii miettinyt samaa.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

ABS-boksi irti, saa ilman jarruputkien irroitusta, sit boksi auki (Dremel tai rautasaha). Kriittisimmät pinnit on internetin mielestä ABS-pumpun liitokset, helposti nähtävillä liittimen kohdalla piirikortilla. Joissain lähteissä mainittu että pyörimisantureiden liitokset voivat myös hapertua. Sit boksi kiinni ja paikalleen. Itse pistin kuumaliimalla, niin ei pitäisi boksin sisään jäädä mitään happohöyryjä. Netistä löytyy videoita. Siellä on nihkeitä reverse torx päisiä pikkupultteja, mutta itse selvisin pienillä kuusiohylsyillä.
YLIMYS
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:24 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja YLIMYS »

Onnea hankinnasta, itselläni ollut x308 xjr muutaman vuoden eikä ole ollut mitään erikoisia ongelmia. Sähköjärjestelmään sain kerran pahasti vioittuneen akun ansiosta vikatilan ja sen ansiosta piti vaihtaa nakutusanturit ja yksi puola, kolme päivää omassa tallissa purkua ja kasausta kun anturit on ahtimen alla.

Itselläni lähti maalia sellainen postimerkin kokoinen alue helmapellin päältä kun viime kesänä kävin tyhmyyttäni kunnon soratiellä ajamassa muutaman kilometrin, se oli 20 vuotta vanhalle maalipinnalle liian kova hiekkapuhallus :lol: Ei talvi ruostetta aiheuta, vaan paljas pelti. Pidät vaan maalipinnan hyvässä jamassa etkä massaile pohjaa niin ei varmasti tarvi miettiä ruosteiden perään

Jos hommaat kissaemblemiä keulalle annan vaan sen verran vinkkiä että varmista että ostat oikean kissan, kaikkiin malleihin on omansa konepellin kaarevuuden vaihtelun takia.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Gosh kun osasinkin kirjoittaa väärin kysymykseni. :shock:

Tarkoitin kaukosäätimen piirikorttinappeja mitkä juotit. :lol:

https://www.partco.fi/fi/saehkoemekanii ... h-cab.html Oon pohtinut että sopisikohan noi.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Itse kolvasin nämä: https://www.ebay.de/itm/282257268738

Nekin ovat hiukan liian suuret, mutta mahtuivat kun koversin kumituttia varovasti Dremelillä sisältäpäin. Kontaktit ovat nuo ruikulat joihin kumitutin pohja osuu painettaessa.

Vaatii haukansilmät tai suurennuslasin. Juoksutekynä auttoi myös. Hiukan epämiellyttävää ähräämistä. Jos kytkimissä on pinnit molemmilla puolilla, niin käyttämättä jääneet pinnit kannattaa nypätä pois jottei ne oikosulje kontaktia. Joka juotoksen jälkeen kannattaa varmistaa että kake yhä toimii. Yhden napin oikosulku mykistää koko kaken. Oikosulku on helppo huomata vastusmittarilla. Sitten kun testaa lukitusnappia niin kannattaa varmistaa ettei ole juuri painanut takakonttia auki, koska tuolloin lukitusnapin painalluksesta ei tapahdu mitään.

Kuva
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Hienoa kiitos.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Vaihdoin takajarrupalat ja -levyt. Pieneksi yllätykseksi kaikki lähti nätisti irti, jarrusatula oli kaikin puolin hyvässä iskussa eikä mitään yllätyksiä ilmennyt.

Kardaani vaihdettu purkuosaan pajalla. Pyysin samalla säätämään ohjauskulmat, ja sitä ennen tietty tarkistamaan ettei keulassa ole mitään välyksiä. Ei löytynyt. Paitsi tänään kun kulmien säätö piti alkaa niin molemmat alapallonivelet kuitenkin hiukan väljiä. Arviona satasen pallo + vaihtotyötä 2-4h per puoli, eli jälleen tonnin pieti. Noh välys ei liene kovin dramaattinen kun Jagfinnillä eivät sitä noteeranneet.

Ebayssä tietty Lemförderin pallot kolme kymppiä, mutta se ei paljoa paina työkustannuksessa. Ja sitten kun tuonne lähtee ropaamaan niin saman tien sitten voisi vaihtaa kaiken kuluvan.

Pallonivelet vaativat prässiä, joka ei ole ongelma. Jos ei omassa riitä paukut niin sitten tukivarsien kanssa jonneen pajalle, ei mene kuutta tuntia per puoli. Tarvikkeena näyttää myös olevan kokonaisia tukivarsia puslineen ja nivelineen. Tämä menoa ei näytä paljoa haittaavan vaikka kestäisivät vain 30t km...

Inhottavin rasti näyttää olevan etujousen kanssa diilaaminen. Sen kanssa jos ei ole todella tarkkana niin remppahuolet loppuu kertalaakista.

Yksi vaihtari näyttää netin mukaan tältä, eli puretaan jousen jännitys vähitellen kierretangoilla ja tunkilla. Jousen taivutuskulma aukeaa myös vähitellen.

Kuva

(https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... on-190775/)
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja henu »

Omaan vaihtanu kaikki pallot tämmösellä https://www.ebay.de/itm/281842588694?ep ... XQDfdRorYl
Hinta tosin oli sillon jotain 40€ toimitettuna mut hyvin lähti.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Pieniä voittoja: Kuskin ovi ei enää naksu (koriprikkoja stoppariin), kuskin ovenkahva ei enää natise (se tikkuaskin kokoinen valkoinen muovibiitti ehjä ja paikallaan), kesärenkaat XJR:n vanteilla näyttää todella paljon paremmilta kuin hiukan rupeentuneet celticit, lisäjarruvalo on taas sekä kiinni että suorassa, lämmityslaite kykenee näköjään tarjoilemaan myös lämmintä ilmaa ja kissa pesty. Ohjauksen pieni rapina/narina on myös selvästi vähentynyt lisäaineen laiton jälkeen.

Luonnollisesti yksi vanteista oli rengasheebon mielestä aika kiero, ja kaksi muutakin muita kuin ympyrän muotoista. Yksi vanne selvisi vain nimellisellä viiden gramman painolla. Ei kuitenkaan ajossa tutise. Ilmeisesti kumikehä on kuitenniin pyöreä... Liekö ollut tavallista neuroottisempi rengasasentaja. Ilmeisesti nykyään alumiinivanteita oiotaan ihan teollisesti.

Uutta kivaa: Mulla on näemmä ns. akvaariopeili, joka kuulemma saattaa helteellä vuotaa ja oksentaa vatsahapponsa keskikonsolin päälle. En olisi tätäkään kyennyt mitenkään ennalta arvaamaan. Hyvä puoli: Sama peili löytyy mm. Acurasta, ebayssä €40. Huono puoli: Suomeen tilattuna €40 peili on sit rahteineen tulleineen alveineen soteineen ja turvetukineen yli satasen.

Sit vaan pitäisi jaksaa tilata ne ylä- ja alatukivarsien puslat ja pallonivelet. Ilmeisesti talvi on taas väistymässä niin kissa voi seistä tallissa sen aikaa kun pultteja liotetaan irrotusöljyssä tai muuten vaan vedetään happea, ja harvat ajot hoituvat kaksipyöräisellä.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Parituhatta kilsaa takana ilman isompia murheita. Ihan snadisti epämääräinen ohjaustuntuma parantunee kun saan ne keulan puslat ja pallonivelet uusittua. Alusta on todella mukava. Korjatut jutut ovat pysyneet korjattuina.

Koska kauppakassilla ei käytännössä peräkärryä vedellä, niin piti kissaan asentaa irrotettava koukku. Suoraviivaista touhua, sähköt vaan valmiiseen töpseliin kiinni. Mitään ruosteita tai ylläreitä ei takapuskurin alta löytynyt.

Mutta ei sentään täysin ilman harmeja ole päästy, pohjasta etuloksun takaa saumakohdasta on pelleille tullut tunnit täyteen. Joten löytyihän sitä hitsattavaakin kun tarpeeksi etsi.

Pientä räminää on alkanut toisinaan kuulumaan pienillä kierroksilla. Stetoskoopilla kuutioin että räminä ei tule jakopäästä eikä vaihdelootasta, vaan auton alta akselilta apumiehen katti - ensimmäinen änkkärin pönttö. Veikkaus että katissa tai pöntössä on jotakin sisällä irti, ja sopivilla kierroksilla rämisee. Jos käy tuuri niin ehkä sitten siellä rämisee vain jokin tulipelti.

Moottorin hälyäänistä puheen ollen, semmoinen jännä sylinterilohkojen välistä kuuluva vihellys tästä tuntuu puuttuvan. Tuo kuulemma kuuluu vain silloin kun maisema vaihtuu erityisen ripeästi 8)
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mulla on muuten peruutuspeilin ite peili ylimääräisenä ja ehjänä. Jos on tarvetta.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Kilsoja pukkaa kesälomareissulla. Kylmäkonekin jaksaa paremmin kun kävin sen täyttämässä.

Eilen alkoi maantiellä kääntyessä toisinaan kuulumaan DUNK!, joka tuntui koko korissa, ja tulevan jostakin takaa. Jaaha ei kun seis ja kurkkimaan alustaa ja tempomaan renkaita jotta selviäisi mikä ihme siellä on löysällä. Liekö apurungon puslat vai mitä lie. Ressiä pukkaa.

...sitten tuli mieleen että takakonttiin unohtuneella 10kg valurautakaasupullolla saattaa olla asian kanssa jotain tekemistä :oops:
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Nyt kun lomien lopussa sosiaalinen kiintiö on tapissa niin voi askarrella auton kanssa. Ylä- ja alatukivarret ovat nyt pöydällä, ajattelin viikolla viedä ne pajalle jossa prässäävät vanhat puslat + nivelet ulos ja uudet tilalle.

Kaikki lähti hyvin irti eikä mitään isompia ylläreitä tullut. Jousilautasessa ruostetta muttei mitenkään merkittävästi. Kallistuksenvakaajan yhdystangot voisi uusia myös.

Etujouset irrotin korvaamalla jousilautasen pultit (6kpl) yksitellen 20cm pitkillä kierretangon pätkillä. Niitä sitten pikku hiljaa löysyttelin kunnes jousi suoristui ilman minkäänlaista dramatiikkaa. Iskari oli paikallaan. Mitään tunkkeja tuohon ei tarvita, mutta oikealla jousiprässillä varmaan selviäisi nopeammin. Räikkälenkki on ystävä. Kukin sitten halutessaan soveltaa näitä ohjeita omalla vastuullaan.

Etuiskarit saattavat olla orkkikset. Paikallaan vekslatessa keula nyökkii melkoisesti, liekö ominaisuus vai väsyneet iskarit. Ei se kyllä vellomaan jää. Ebay.de lupaa eteen uuden parin Stossdämpfereitä hintaan €235. Nuo on KYB:it jotka silloin kun viimeksi iskareita ostelin (viime vuosituhat) olivat kait suht laatumerkki. Bilsteinit näyttävät olevan yli €200 per kpl. Tässä kissassa ei ole mitään CATSeja tai sporttialustoja.

Helinä-keiju on vielä häätämättä. Kilinä ei juuri esiinny kun paikat on kuumia mutten tuollaisia voi periaatteessa sietää.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Johan oli savotta.

Maanantaina SCC:n Jaggehuollossa totesivat että tiistaina saadaan puslat ja nivelet prässättyä. Kun roudasin kamaa sinne niin tokihan huomasin että olin tilannut isoja puslia kaksi kappaletta enkä kaksi paria. Jag-Finn pelasti, puuttuvat isot puslat löytyivät hyllystä.

Hetikohta torstaina SCC:ltä totesivat että eipä onnistukaan :) Pallonivelet paikallaan, mutta puslia ei saatu irti. Toisaalta eivät tästä luovutusvoitosta mitään veloittaneetkaan, joten tilanteeseen nähden hyvin hoidettu.

Seuraavaksi tukivarret ja loput puslat Karaasiin. Sielläkin meni pusliin kolme työtuntia. Tukivarret valmiita eilen ja tänään vihdoin keula taas nipussa. Säätämisen aikana ehdin tilata ja saada Saksasta uudet vakaajan puslat ja koiranluut (ebay.de / Masteda). Seuraavan kerran kun tämän urakan teen (=ei enää koskaan) niin nypin ne vanhat puslat itse irti, ensin ulosvetäjällä sisukset svidduun ja sitten loput rautasahalla.

Turaamiseen meni aikaa suunnilleen näin: Kuutisen tuntia purkuun, kolme tuntia kasaukseen, ehkä tunti himmailuun ja yhdeksän päivää odottelua että sai ne riivatun rimpulat prässättyä. Kaikkia älyttömyyksiä sitä tulee tehtyä.

Seuraavaksi sitten pyörien suuntauksen tarkistus. Samalla voisi vaihdattaa raidetangon päät niin ompahan sitten koko keula uusittu. Helinä-keijulle pitää myös toimittaa joku kirjepommi tai laatikollinen muoviräjähteitä.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Helinäkeijun pesä löytyi vihdoin sieltä oikean puolen katista, jota jo epäilinkin. Korvaavan osan löytäminen onkin mielenkiintoista puuhaa.

Tietäisikö muuten kukaan putkaa tai tekijää joka tekisi saman tien koko putkiston vähemmän ahdistavilla tarvikekateilla ja juuri sopivalla määrällä pönttöjä ja murinaa?

Leima sentään tuli ilman rutinoita, jotain kennon rippeitä siellä katissa selvästi vielä oli helisemässä.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Helinäkeiju vihdoin häädetty. Sopivan katin metsästys ei ollut ihan helppoa tai halpaa.

Vaihteeksi on päästy ajelemaankin. Uusittu keula ja kulmien säädöt jättivät vielä pienen tunnottomuuden tuntuman ohjaukseen keskialueella. Esijännityksen kiristys ei siihen auttanut. Pitänee joskus jaksaessaan tutkia onko ohjausakselissa jokin välys, ilmeisesti se alemman akselin teleskooppiliitos on usein väljä. Varsin suoraan auto silti kulkee.

Toinen silmäluomi hiukan luppasi, kuskin etuvalosta yksi kannake poikki. Taiteilin vanneraudasta korvikkeen. Samalla vaihdoin lähivalopolttimot Philipsin +150% lyhytikälamppuihin. Selvästi kirkastui. Kun oli tylsää niin laitoin myös Philips Ultinon H7 ledit kaukovaloihin. Mahtui hyvin ilman meikarointia, tein sille teräslangasta oman klipsin. Valon määrä lisääntyi huomattavasti.

Ilmanputsarin kotelon ainoa kannatinpultti oli irti kumitutistaan ja kotelo hypännyt irti alapuolen pidikkeestään. Kotelo heilui konetilassa melkolailla vapautuneesti. Uusin kumikannakkeen niin eipä heilu enää.

Kissa on paraikaa alustan ja koteloiden ruostesuojauksessa. Mikäpä olisikaan tuottavampi sijoituskohde veronpalautuksille kuin 20-vuotiaan harrasteauton pohjan tervaaminen. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin! Tosin jonkun muun tilille
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Paljon on casteria etupyörissä nyt ? Se merkkaa pirusti juuri keskialueen tuntoon. Jos rattiakselin alapätkä olisi niin väljä että toisi selkeän väljyyden ohjaukseen niin silloin sen luulisi kolisevan ihan mielettömästi kokoajan.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Kulmat on Jag-Finnillä säädetyt, en tosin tiedä mihin ne casterit säätivät.

Ratissa kyllä tuntuu selvä molkotus mökkitiellä ajettaessa. Tiedä sitten voiko se alapätkä olla väljä sivusuunnassa mutta samalla tiukka kiertosuunnassa. Selvinnee kun jaksaa ryömiä auton alle, lukita jollain virityksellä ohjaustehostimen pään paikalleen ja sitten testata ratin klappi. Tosin voi olla helpompi köyttää ratti kiinni ja väännellä alapäästä.

***

Kissa jäi ulos rankkasateeseen, ja haljenneen antennin kumitiivisteen välistä kontin pohjalle valui vajaa litra vettä. Sitten kun sitä ajaessa huljahti hiukan taaemmas, niin Security Locking Module hörppäsi vettä. Siinä on nerokas muovipohja, joka takaa että sinne päässyt vesi jää kastelemaan piirikorttia. Ensioire oli kaukarin napit mykkänä ja ajonesto päällä. Akkua irti käyttämällä sen sai sen verran tolkkuihinsa että ajoneston sai pois, ja pääsin ajamaan marketin hallista kotitalliin. Sinne päästyä moduuli oli jo kanttuvei, piirikortin pohja oli hyvin jännittävän smäidän peitossa.

Hämmästyttävästi auto ei suuremmin välitä vaikka koko moduulilla heittää kuikkaa. Tosin jarruvaloista silloin toimii vain keskimmäinen. Pakkivalot, mitkään avausnapit eikä tietty kaukari toimi. Mutta auto toimii. Jos olisi aivan älytön tekemisen puute niin tuohon voisi itse väkertää locking moduulin jossa vaikka comfort access. Sinne tulee niin paljon analogikarvoja ettei välttämättä edes tarvitse alkaa dekoodaamaan väylää.

Syysloman ajaksi kontti kuivumaan ja ebaystä €45:llä "uusi" SLM. Taas toimii. Antenni on kontin poskessa piilossa, moottorin liitin irti. Reikä on toistaiseksi tulpattu. Tiivisteen lisäksi pitäisi uusia piiska, se kun ei aina halua kelata pohjaan asti. Radiota en kuuntele jos vain voin sen välttää. Ja jos koko antennin nakkaa hyllylle niin kaukarikin lakkaa toimimasta.

Millähän kamoilla tuon SLM:n saisi koodailtua? Haluan ovien automaattisen lukituksen sekä kaikki mahdolliset hälyt veke. B-pilarien kohdilla on nutikat jotka näyttävät epäilyttävästi sisätilatutkan antureilta. En ole uskaltanut lukita autoa silloin kun koira on sisällä. Ehkä hälärit eivät mene päälle jos auton lukitsee kuskin ovesta avaimella?
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Rattiin tuntuva ja kuuluva klopina on juurikin alapätkässä olevasta kokoonpainumis liitoksesta tulevaa. Nupulakivikatu on mainio esille tuoja tässä. Väljän saa esiin kun möngit auton alle eturenkaat ilmassa ja otat jouston haitarikumin luota kii ja tössit tankoa.
Alapätkän vaihto uusimpaan revisioon vaatii myös tangon läpivientikumin vaihdon kun laakerointi siinä muuttuu.

SLMn saa koodattua vain vcm llä ja ids llä. Ulkomaan juttujen perusteella jos löydät täsmälleen samalla varaosanumerolla ja olikohan vielä lootan päällä tai auton tiedoissa olevalla numerolla olevan purkin niin pitäisi kuulemma mennä vain perus kaukosäätimen koodauksella. :?: Lootia on muutamia erillaisia sisältäen jenkkien eri kaukosäädin taajuudet ja uusimman kaukosäädin mallin myötä myös eri loota.
XJR -00.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

harriba kirjoitti: Ma Maalis 22, 2021 3:22 pm
Tuossa 7-8 tonnin hintaluokassa hirveän suurta omaisuutta ei pystyne häviämään (kop kop). Jos ja kun ajaessa tulee hyvälle tuulelle niin jälleenmyyntiarvosta sit kannetaan huolta joskus jos jaksetaan. Ässämersukin meni kuitenkin yllättävän nopsaan kaupaksi.

Vinkkejä otetaan vastaan :)
Terve,

Juurikin noin. MIkä tahansa XJ kattaa tuon, vuosilta 1968-2009. Ehkä lukuunottamatta tuoreempia ahdettuja ja 70-luvun 2-ovisia coupéja, joiden hinnat ovat väkisinkin kymmenniä tuhansia.

€5k-€8k ostaa sellaisen XJ:n että aina hymyilyttää kun on ratin takana, liikkui sitten auto tai ei. :P

Meillä oli Suomen 1. XJ8 3.2L Excecutive, käyttöönotettu lokakuussa 1997 perheen talviautona 11 vuotta ja ainoa ongelma oli ruoste.
Siinä oli alkuperäinen nikasil-kone ja alkuperäinen tekniikka kaikin puolin, mitään ihmeellistä ei oltu tehty, mutta auto oli aina huollettu asianmukaisesti. Sekä vuonna 2006 kuin hankimme sen, että 2017 kun myin sen oli puristusmittauksen perusteella kone kuin uusi. Ei mitään havaittavaa eroa puristuksissa yhdessäkään sylinterissä.

Sähköongemia oi ollut jokunen, ABS-yksikkö oli korjautettu Vaasassa ja startrin läpivienti rintapellissä piti uusia, samoin laturi jossain 300tkm paikkeilla. Ja kantapään kautta opin, että tallissa kannattaa käyttää ylläpitolaturia, moottorin ja vaihteiston ECU.t eivät tykkää jos autosta on sähköt poissa 10 kk. :oops:

Onnea hankintaan!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

harriba kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 1:12 pm

Syysloman ajaksi kontti kuivumaan ja ebaystä €45:llä "uusi" SLM. Taas toimii. Antenni on kontin poskessa piilossa, moottorin liitin irti. Reikä on toistaiseksi tulpattu. Tiivisteen lisäksi pitäisi uusia piiska, se kun ei aina halua kelata pohjaan asti. Radiota en kuuntele jos vain voin sen välttää. Ja jos koko antennin nakkaa hyllylle niin kaukarikin lakkaa toimimasta.

Eihän radion antennilla eiole mitään tekemistä keskuslukon kanssa? Näissä on takalasissa oma antenniluskansa ja slm ään menee sitävarten oma antennijohtonsa.
XJR -00.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Kopi »

harriba kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 1:12 pm B-pilarien kohdilla on nutikat jotka näyttävät epäilyttävästi sisätilatutkan antureilta. En ole uskaltanut lukita autoa silloin kun koira on sisällä. Ehkä hälärit eivät mene päälle jos auton lukitsee kuskin ovesta avaimella?
Jep, tutkat on B-pilarissa. Muistelen, että kaken ekalla painalluksella tutkat eivät mene päälle ja koira/sisätilan lämppäri voi olla sisällä/päällä. Toisella painalluksella tutkat menevät päälle. Tosiaankin pelkällä sisälämppärillä (sen lämmittämällä ilmalla) tutkat aktivoituu, nimimerkki kokemusta on (siis jos on 2:lla painalluksella lukittu).
Jos et usko, niin tuota on helppo testata, jätä joku ikkuna auki ja lukitse 1 tai 2:lla painalluksella ja huido ikkunasta kättä sisällä. Tai käytä sitä koiraa apuna! :lol:
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Toisella painalluksella myös ovet menevät takalukkoon.
XJR -00.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti: Ke Loka 27, 2021 9:42 pm
Muistelen, että kaken ekalla painalluksella tutkat eivät mene päälle ja koira/sisätilan lämppäri voi olla sisällä/päällä. Toisella painalluksella tutkat menevät päälle.
Köpi

Moi,

Jep, noin siis X300 ja X308 mutta X350 (ja uudemmat?) ainakin meidän Floridan XJR:ssä se on juuri toisin päin, eli jos painaa kerran lukitusta menee kaikki pääle ja jos painaa kaksi kertaa, jää hälyytin pois päältä mutta auto on lukossa. Avatessa taas jos painaa vain kerran aukeaa vain kuskin oven lukko, pitää painaa kaksi kertaa että muutkin lukot aukeavat.

Tiedän sen hyvin koska kun meillä oli sen 11 vuotta X308 oli tuo nappulan käyttö "selkäytimessä" mikä aiheutti sitten noloja tilanteita Miamissa (kun painoin vain kerran kun olisi pitänyt painaa kaksi kertaa ja toisin päin). X350:ssä on kiva juttu kesällä että avaimella saa kuskin ovesta kaikki ikkunat ja kattoluukun joko kokonaan kiiini tai auki kun pitää avainta pohjassa pitkään (jompaan kumpaan suuntaan.)

Tuo on kyllä voitu ohjelmoida toisinkin eri markkinoille, mutta noin se on meillä toiminut.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

jakuvaari kirjoitti: To Loka 28, 2021 4:25 pm ). X350:ssä on kiva juttu kesällä että avaimella saa kuskin ovesta kaikki ikkunat ja kattoluukun joko kokonaan kiiini tai auki kun pitää avainta pohjassa pitkään (jompaan kumpaan suuntaan.)

Tuo on kyllä voitu ohjelmoida toisinkin eri markkinoille, mutta noin se on meillä toiminut.

-Jakuvaari
Tämoon myös x308 ssa.
XJR -00.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: Jaggekuumeilua

Viesti Kirjoittaja harriba »

Vauxi kirjoitti: Ke Loka 27, 2021 8:35 pm Eihän radion antennilla eiole mitään tekemistä keskuslukon kanssa? Näissä on takalasissa oma antenniluskansa ja slm ään menee sitävarten oma antennijohtonsa.
Muuta en osaa sanoa kuin että kun nyppäsin sen radion antennin kyljessä olevan liittimen irti, niin keskuslukon kake lopetti toimintansa saman tien, ja palasi heti kun laitoin liittimen paikalleen :)

On toki mahdollista että tuo oli pelkkää sattumaa.

Se SLM boksi tosiaan ei vaatinut muuta kuin saman osanumeron (mulla LNC2600JE) omaavan boksin vaihdon ja kaken ohjelmoinnin. Tarrassa olevaa tarkempaa versiokoodia ei noissa ebay ilmoissa näkynyt.
Vastaa Viestiin