Hei!
Miten on , jos irroitan turvatyynyt (Ratti, pelkääjä, katon sivuturvatyynyt, irroitukset projektin eri vaiheissa) käykö auto kuitenkin akun takaisinkytkennän jälkeen normaalisti ilman näitä tyynyjä? Penkkeihin en kuitenkaan koske. Mittaristoon syntynee ainakin airbagvalo ja virheilmoitukset koodautuu ecuun otaksun?
Kyseessä on laajahko melunvaimennus ja äänentoistopäivitys. Projekti on nyt aluillaan ja päätin aloitaa katosta... Eli ensin tulisi kyseeseen auton katon reunoissa olevien sivuturvatyynyjen poisto muutamiksi päiviksi....Autoa tarvitsisin silti välillä liikenteeseen.
t. Tapani
X-type turvatyynyjen irrotus
Re: X-type turvatyynyjen irrotus
Käy ja kukkuu normaalisti. Bägivalo palaa kunnes saat koodit poistettua takaisin asennuksien jälkeen.
XJR -00.
Re: X-type turvatyynyjen irrotus
Akku kannattaa irroittaa 10 min ennen liittimien aukaisemista, jotta ohjausyksikössä oleva varalataus ehtii purkautumaan. Varavirtaa on siellä tilanteita varten, missä auton sähköt katkeavat onnettomuuden aikana ja turvatyynyjä tarvittaisiin vielä. Liittimiä avattessa on pieni mahdollisuus saada tyyny laukeamaan.
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: X-type turvatyynyjen irrotus
Mulle ei ole koskaan selvinnyt että miten johdon irroittaminen jännitteettömästä(ei siis suurempaa kuin se jatkuva virtapiirimittaus) saa turvatyynyn panoksen laukeamaan ? Jännitevaraus varmasti on ei siinä. Mutta se jännite ei ole tyynyjen panosten virtapiirissä kokoajan. Järjestelmä laukasee kaikkiin tarvittaviin panos virtapiireihin pulssin kun törmäys havaitaan.
Johdon irroituksen tilanteen voi ajatella myös esim penkin johtojen liittimien irtoamisena tai pätkimisenä. Silloinhan yhteys on tai ei ole tai on jopa puoliksi kun autolla ajaa. Eikä yksikään panos ole lentänyt. Testimittaus virtapiireille on myös kun käännät virrat päälle ja liikutat uutena kuljettajana istuinta. Silloin jos johto räkii ja siten valo syttyy niin pitäs tulla naamalle tuolla ajattelutavalla. Korkeintaan tulee mieleen reipas staattinen sähkö asentajasta. Mutta siinäkohtaa akkukengän irroituksella ei ole merkitystä. Lisäksi jos irroitat kamman airbag moduulista, siellä liittimessä on kaikki pinnit oikosulkeva liuska kun kamman vetää ulos.
Niin monessa autossa on nykyään törmäystunnistimet ovissa joten johdot räiskii, räkii ja oikosulkeutuu saranan taitoksessa.
Moon urani aikana tehnyt niin monta airbag korjausta, turvavyönpanoksen johdon korjausta, kuljettajan turvavyön johtosarjan korjausta ja koiran syömien takavöiden vaihtoa eikä ikinä ole tullut mitään naamalle. Aina toki ollut avain poissa virtalukosta jotta ylimääräisiltä koodeilta vältyttäisiin. Vaikka sillä ei loppupeleissä ole mitään tekemistä minkään kanssa kun koodit pitää jokatapauksessa poistaa ja avain on 0 asennossa. Lähinnä vaan jos ja kun irroittaa esim istuinta niin sieltä tulee mukavuuksiin tai kuljettajan istuinmoduuliin miljardi koodia. Ratin airbagin tai yleensä räiskivän kellojousen vaihdon kohdalla voi olla syytä irroittaa kenkä. Ei siksi että bägi tulisi naamalle. Vaan koska töötti soi niin herkästi joissain autossa kun temuat bägiä irti.
Ei mitään herneitä sinneppäin. Mulla vaan alkaa suoni pullistua kun tämä on niin laajalti etenkin amerikassa oleva juttu. Siellä irroitetaan kenkä kun vaihdetaan ajovalopoltinta.
Johdon irroituksen tilanteen voi ajatella myös esim penkin johtojen liittimien irtoamisena tai pätkimisenä. Silloinhan yhteys on tai ei ole tai on jopa puoliksi kun autolla ajaa. Eikä yksikään panos ole lentänyt. Testimittaus virtapiireille on myös kun käännät virrat päälle ja liikutat uutena kuljettajana istuinta. Silloin jos johto räkii ja siten valo syttyy niin pitäs tulla naamalle tuolla ajattelutavalla. Korkeintaan tulee mieleen reipas staattinen sähkö asentajasta. Mutta siinäkohtaa akkukengän irroituksella ei ole merkitystä. Lisäksi jos irroitat kamman airbag moduulista, siellä liittimessä on kaikki pinnit oikosulkeva liuska kun kamman vetää ulos.
Niin monessa autossa on nykyään törmäystunnistimet ovissa joten johdot räiskii, räkii ja oikosulkeutuu saranan taitoksessa.
Moon urani aikana tehnyt niin monta airbag korjausta, turvavyönpanoksen johdon korjausta, kuljettajan turvavyön johtosarjan korjausta ja koiran syömien takavöiden vaihtoa eikä ikinä ole tullut mitään naamalle. Aina toki ollut avain poissa virtalukosta jotta ylimääräisiltä koodeilta vältyttäisiin. Vaikka sillä ei loppupeleissä ole mitään tekemistä minkään kanssa kun koodit pitää jokatapauksessa poistaa ja avain on 0 asennossa. Lähinnä vaan jos ja kun irroittaa esim istuinta niin sieltä tulee mukavuuksiin tai kuljettajan istuinmoduuliin miljardi koodia. Ratin airbagin tai yleensä räiskivän kellojousen vaihdon kohdalla voi olla syytä irroittaa kenkä. Ei siksi että bägi tulisi naamalle. Vaan koska töötti soi niin herkästi joissain autossa kun temuat bägiä irti.
Ei mitään herneitä sinneppäin. Mulla vaan alkaa suoni pullistua kun tämä on niin laajalti etenkin amerikassa oleva juttu. Siellä irroitetaan kenkä kun vaihdetaan ajovalopoltinta.
XJR -00.
Re: X-type turvatyynyjen irrotus
Kiitos kannustavista vastauksista. Ja irroitan kyllä akusta sähköjärjestelmän maakaapelin riittävällä varoajalla.
Kattoverhous on jo purettu ja perjantaina aloitetaan sitten projektia...
Jossain vaihessa syksymmällä heitän linkin ja kuvia nähtäväksi jos jotain sattuisi tämä projekti kiinnostamaan.
t. Tapani
Kattoverhous on jo purettu ja perjantaina aloitetaan sitten projektia...
Jossain vaihessa syksymmällä heitän linkin ja kuvia nähtäväksi jos jotain sattuisi tämä projekti kiinnostamaan.
t. Tapani