hammastankojuttu

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
reepo
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Huhti 08, 2020 6:24 am

hammastankojuttu

Viesti Kirjoittaja reepo »

vaihdoin x-type jakkeen hammastangon,ja asensin sen silmämääräisesti oikein(mielestäni)
ajaessani ratti on kummiskin 15astetta vinossa,,muutes värkki kulkee suoraan,,,samalla sytty luistoeston valo,,sammuu kummiskin uudelleen startatessa jne, voiko ratin ja irrottaa ja kääntää sen oikeaan asentoon,,vai häiriintyykö siitä luistoneston ja muitten komponenttien sielunelämä,,,,
kyselee epätietoinen räpeltäjä
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: hammastankojuttu

Viesti Kirjoittaja Coupe »

En muista miten on X-Typen kanssa, mutta hyvin monessa nykyautossa on yksi ohjainspoori joka määrittää ratin asennon. Eli ratin voi asentaa vaan yhteen asentoon. Olkoot niin tai näin, niin ainoa oikea vaihtoehto on viedä auto aurauskulmien säätöön ja huomauttaa (varmuuden vuoksi) asentajalle että aloittaa laittamalla ratin suoraan. Pieni ratin asennon muutos johtuu siitä kun sisemmät tai uloimmat raidetanon päät eivät ole ihan saman mittaiset eri valmistajilla. Sul on varmaan ollut akkujohto irti? Käännä rattia muutama kerta edes takas koko matkan auton käydessä niin herajan pitäisi poistua.
i
reepo
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Huhti 08, 2020 6:24 am

Re: hammastankojuttu

Viesti Kirjoittaja reepo »

säätelin aurausta pikkusen ja vähä helpotti,,vien kummiskin aurauskulmien säätöön,,jahka arki koittaa
ja hammastanko liittyy ohjauspylvääseen yhdes asennos,,aika mielnkiintoinen asennettava,,,,notkea selkä ja piitkät kädet,,ja mobilaattia illal
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: hammastankojuttu

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Abs valo syttyy siksi kun auto tunnistaa että ratti ei ole suorassa jonkun + - 5 asteen sisään kun kakki ajopyörät pyörii yhtä nopeasti. Vaihtamassasi hammastagnossa voi olla pinjoni akseli eri asennossa suhteessa hammastankoon. Siksi vaikka laitoit yhteen asentoon menevän rattiakselin tankoon, on ratti vinossa. Riippuu säätöjen määrästä aurauksessa että riittääkö ne saamaan tuon 15astetta pois. Mitä tulee ratin kääntöön, riippuu ihan siitä että miten akselin asentotunnistus on tehty että onko ratin kääntelystä muuta iloa kuin näkyvä asento. En tiedä onnistuuko jaguar ohjelmistolla kalibroida asentotunnistin uudelleen.
XJR -00.
reepo
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Huhti 08, 2020 6:24 am

Re: hammastankojuttu

Viesti Kirjoittaja reepo »

kun vähän istahdin ja kynällä paperille piirtelin,,nin hiffasin jot olin säätäny väärään suuntaan
eiku uusiks säätö perstuntumalt ja prkl,,kulkee ku jyrä ja ratti suorassa ja säätövarat riitti
tälläst tää amatööritason räpellys,,,,,,niinjuu ja luistoneston valoki sammu
Vastaa Viestiin