Typpitäyttö

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kekkonrn
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 06, 2020 8:47 am

Typpitäyttö

Viesti Kirjoittaja Kekkonrn »

Samalla kun anturi laitettiin kuntoon, vaihdoin renkaisiin typpikaasun, hinta 5€ per rengas. Edullista, jos toimii kuten lupaavat!
Typpitäyttö
Ajoneuvon renkaassa käytetty kumiaines ei ole koskaan täysin 100% pitävä, jonka takia pientä vuotoa esiintyy aina. Typen molekyylirakenteen ansiosta renkaan vuotaminen pienenee huomattavasti. Typpi läpäisee huonommin renkaan kumiainesta kuin tavallinen paineistettu ilma. Rengaspaineet on kuitenkin syytä tarkistaa säännöllisesti.

Tavallisella paineistetulla ilmalla täytetyn renkaan paine nousee kuumentuessaan ja laskee kylmentyessään, jotka lisäävät renkaan kulumista sekä muuttavat ajoneuvon ajo-ominaisuuksia. Typellä täytetyt renkaat eivät eivät kuumennu verrattuna tavallisella paineistetulla ilmalla täytettyihin renkaisiin. Raskaalla kalustolla tämä on selvä etu, joka vähentää pinnoitetun renkaan ylikuumenemisesta johtuvia räjähdyksiä ja pinnan irtoamisia. Koska typellä täytetty rengas on viileämpi, myös renkaan kuluminen on huomattavasti vähäisempää.
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Typpitäyttö

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Jaa-a.
Kyllä taitaa henkilöautokäytössä hyödyt typpitäytöstä jäädä pelkästään palvelua tarjoavalle firmalle.
Mä olen käyttänyt renkaissa seoskaasua, jossa on pääaineina noin 78% typpeä ja noin 21% happea. Toimii erinomaisesti. Ajoin sillä myös kilpaa noin 10 vuotta. (rengaspaineet säädettiin 0.01bar tarkkudella) Halpaakin kuin mikä. Sitä saa lähes jokaiselta huoltoasemalta. Sen nimi on ilma. :P
Typpiatomin ja happiatomin kokoero on niin vähäinen, ettei käytännön eroa materiaalin läpi kulkeutumisesta ole. (Wikipediasta löytyy)

En missään nimessä halua aiheuttaa mielipahaa kenellekkään tai aloittaa eipäs/juupas väittelyä. Jokainen täyttäköön renkaansa millä haluaa, mutta tässä hieman kokemusta:

Sen mitä kilpakäytössä typpeä testasin, niin jotta typestä saa sen edut esiin on pyörä laitettava tyhjiökammioon, jossa ensiksi imetään kaikki ilma/happi/kosteus pois. Siis täydellinen tyhjiö, jossa rengas sitten täytetään typellä. Vaatii aika järeän kammion ja pumpun. Jos näin ei tehdä, niin tuloksena renkaassa on vain vähähappisempaa ilmaa. Rengasta ei tule yrittää imeä tyhjäksi ilmasta vanteella, koska tuloksena on todennäköisesti kudosvammat. Typpikin on kaasu joka noudattaa samaa lämpölaajenemiskaavaa kuin muutkin kaasut. Eron tekee kosteus % siinä hapen osuudessa.
Lämpölaajenemisen hallinta on typpitäyttöisellä renkaalla ennustettavampaa kuin kosteutta sisältävällä ilmalla. (joka on siis 78% typpeä) Kilparenkaassa paineen nousu ja lasku tapahtui samassa lämpötilan suhteessa typen ja kuivatun ilman kanssa. (renkaan lämpötilan nousu oli +18C -> +83C Henkilöautokäytössä aika harvassa on ko tilanteet). Normaalilla kuivaamattomalla ilmalla rengaspaine nousi 5% suuremmaksi, mutta tuo on tietysti kiinni täyttöhetken ilman kosteudesta. Todettiin että on ihan turhaa koko parin viikon testihomma, koska enemmän renkaan paineeseen vaikutti se että menikö aurinko lähdön aikana pilveen/tuliko pilvestä tai jouduinko lukkojarruttamaan yhdessä mutkassa edessä tapahtuneen kisatilanteen vuoksi. :lol: Tulipahan testailtua...
F1 / indy / Nascar tasolla on varmasti tarkempaa ja typestä on oikeasti hyötyäkin.
Halutessaan kuivaa ilmaa pystyy tuottamaan kompressorilla, joka imee ilman silica elementin/suodattimen läpi. Tällä saavutetaan sama ennustettavuus kuin puhtaalla typellä. Silica elementti pitää vain muistaa välillä "kuivata" kuumentamalla niin kuumaksi että siihen kertynyt kosteus haihtuu.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Vastaa Viestiin