XE:n lasit huurussa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jalleri
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 8:53 pm

XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja Jalleri »

Heti ensi alkuun kiitos ryhmään pääsystä. Jaguarkuski olen ollut jo parisen vuotta. Ensin omistin XF:n ja nyt vuodenvaihteessa vaihdoin XE:hen.

Auto on Jaguar XE 2,0D -17, 132 KW R-Sport.

XE:n ongelmana on huurustuvat ikkunat. Kaikki ikkunat menevät huuruun, kun auto ehtii vähän lämpenemään eli nyt talvipäivinä ikkunat rupeavat huurtumaan noin 5 minuutin ajon jälkeen ja ongelma koskee kaikkia laseja. Ajaessa kun etuikkunoita pitää pikkuisen raollaan, huurtuminen poistuu melko välittömästi. Ei ole ollut vaikutusta, että onko ilmastointi automaatilla vai laittaako manuaalisesti puhalluksen (nopeus ja suuntaus ikkunaan). Myöskään sisäkiertoilman nappulan räpläämisellä ei ole vaikutusta (voisiko tämä olla jumissa? Missäköhän tällainen "läppä" fyysisesti sijaitsee).

Auto oli tammikuussa määräaikaishuollossa, jossa vaihdettiin myös raitisilmasuodatin, joten se ei ole syypää. Tarkistin vielä jälkikäteen, niin raitisilmasuodattimen kotelo oli ihan kuiva sekä roskaton. Kosteita mattoja en ole auton sisältä löytänyt.

Onkohan ongelmana kosteuden tulo sisälle vai sen poistuminen - poistumatta jääminen.

Onko huurtuminen XE:n ominaisuus vai ongelma jossakin? Itse pystyn vertaamaan tätä XF malliin ja siinä ei ollut tällaista ongelmaa (XF oli kyllä muutenkin kaikin puolin Luxusmaisempi verratessa XE:hen).
Vauxi
Viestit: 662
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Lämmön ja puhalluksen nopeuden säädöt toimivat normaalisti ? Sisälle myös tulee lämmintäkin ? Matoille ei varmaankaan ole jäänyt lunta joka sulatessaan höyrystää kaikki lasit?

XE onkin ihan eri peli kuin XF.
XJR -00.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Vauxi kirjoitti:XE onkin ihan eri peli kuin XF.
Nyt syyllistyn pahasti off topicciin mutta juuri katsoin nettiautosta tuoreimman vm. 2019 XE ilmoituksen ja siinä on portfolio-varustelutasossa kangaspenkit. On kyllä todellakin "askel alaspäin" jos on tottunut XF tasoon. Mutta pahoittelut etten osaa auttaa alkuperäistä kysyjää ongelmassaan. Menisin kyllä merkin tuntevaan huoltoon ihmettelemään, koska eihän tuo normaalilta kuulosta.
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Normaalisti pihalta lähdettäessä oma XE ei (eikä tuo vanhempi XF:kään) huurru. Sen sijaan kaikki omistamani Jaguarit ovat tehneet juuri tuon kuvaamasi huurtumisen, kun talvella olen käynyt ne lämpimissä sisätiloissa pesemässä ja ajannut sitten tallilta kotiin. S-type, XF, XE - kaikissa 100% samanlainen juttu, etenkin sivulasit menevät ihan paksuun sumuun, kun on ajanut ulkona n. 5 minuuttia - DEF-asento täysillä saa ne puhtaaksi. En missään muun merkkisissä autoissa ole moiseen törmännyt. Kun auto seisoo hetken pihalla ja lähtee uudelleen liikenteeseen, huurtumista ei enää tapahdu.
Tietyillä ilmoilla, kun on vähän enemmän pakkasta, tuulilasi alkaa matka-ajossakin reunoilta menemään pieneen huurteeseen ilmastoinnin ollessa AUTO-asennossa - lasin lämmitys päälle hetkeksi niin häviää, mutta tuota lasin lämmitystä joutuu tosiaan välillä käyttämään. Sivulaseissa en ole ongelmaa havainnnut normiajossa. Tämäkin on toiminut kaikissa samalla tavalla S-typessä, XF:ssä ja XE:ssä ;)
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Jalleri
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 8:53 pm

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja Jalleri »

Vauxi kirjoitti:Lämmön ja puhalluksen nopeuden säädöt toimivat normaalisti ? Sisälle myös tulee lämmintäkin ? Matoille ei varmaankaan ole jäänyt lunta joka sulatessaan höyrystää kaikki lasit?

XE onkin ihan eri peli kuin XF.
Puhallus toimii ihan normaalisti ja puhaltaa lämmintä. Matot on kuivat, pidin mattoja jopa yhden viikonlopun asunnon sisällä kuivumassa, jos niissä olisi ollut ylimääräistä kosteutta.

Jossakin kohtaa, kun havahduin ikkunoiden kosteuteen, siirryin käyttämään manuaalista puhallusta (automaattinen ilmastointi pois), niin ikkunat pysyivät paremmin avoimena, mutta sitten minun mielestäni ongelma on pahentunut eikä kevyempi puhallus enää auta, vaan puhalluksen täytyy olla kokoajan huurunpoisto asetuksella, että näkökenttä pysyy avonnaisena - pitkällä ajomatkalla, jatkuva puhalluksen kuuntelu rupeaa ottamaan päähän. En tiedä vaikuttaakö omaan kokemukseen se, että kun ostin auton, niin oli +5 keli, mutta märkää (silloin ei juurikaan ollut ongelmaa). -5 kelissä ikkunat pysyivät vielä jotenkin hallinnassa, mutta nyt näillä reilun -10 keleillä ikkunat ei tahdo enää millään pysyä auki.

Täytyy koittaa tämä talvi sitkutella ongelman kanssa ja ruveta lämpimillä keleillä katsomaan, että voisiko jotakin vikaa havaita jossakin.

XF:stä pois vaihtaessa vähän sokaistuin XE:n ulkonäköön - onhan se kaunis kuin karkki! Ja toinen virhe sattui, että kävin ensin koeajamassa sellaisen XE:n, jossa taisi olla kaikki lisävarusteet, enkä sitten tajunnut että XE malleja voi olla sitten ihan "karvalakki" varustetasoisiakin - omassa ei saa edes takapenkkejä käännettyä (tällaista mulla ei ole ikinä tullut edes mieleenkään tarkastaa - ei ikinä!).
Vauxi
Viestit: 662
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Onko sisäpuhallus ilmassa yhtään makean tuoksua jos sniffaat suulakkeesta?
XJR -00.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Jalleri kirjoitti: XF:stä pois vaihtaessa vähän sokaistuin XE:n ulkonäköön - onhan se kaunis kuin karkki! Ja toinen virhe sattui, että kävin ensin koeajamassa sellaisen XE:n, jossa taisi olla kaikki lisävarusteet, enkä sitten tajunnut että XE malleja voi olla sitten ihan "karvalakki" varustetasoisiakin - omassa ei saa edes takapenkkejä käännettyä (tällaista mulla ei ole ikinä tullut edes mieleenkään tarkastaa - ei ikinä!).
Eikä kyse ole vain XE:stä vaan tässä välissä myytiin todella "karvalakkeja" malleja XF ja esim. E-Pace malleista. Kun meillä oli vielä XF, puolison kanssa intoiltiin E-Pacesta. Käytiin kolmea koeajamassa ja into katosi. Autot olivat aivan tylsiä. Ei millään tavalla sen tasoisia mitä meidän aiemmat X-Type, XJ8 ja XF S olivat olleet. Eikä tarjolla ollut muuta, ei ollut mahdollisuutta tilata parempaa, tässä se oli, koeajoon annetaan kangas-manuaalipenkit ja kyselyn jälkeen paras portfoliokin pettymys. Ei tullut wau-efektiä.

Olen käyttänyt näitä kuvia toisella autofoorumilla esimerkkinä, mutta kun XF mallia myydään merkkiliikkeen sivulla tällaisella mainoskuvalla:

Kuva

Ja kun menet Inchcapen liikkeeseen ja edessäsi on tällainen:

Kuva

niin siinä tuntuu että jotain puuttuu. Ylempi kuva on sitä wau-tunnetta mitä odotan Jaguarilta ja mihin olen tottunut. Viimeaikoina jokainen Jaguar jota olen käynyt liikkeessä katsomassa on ollut "let down". "Tästä en maksaisi näin paljoa". Alempi kuva voisi olla mikä tahansa VAG konsernin tuote jos leaper poistetaan. Minä - henkilökohtaisesti - yhdistän Jaguar brändin luksukseen ja wau tunteeseen. Ja tällä hetkellä löydän sitä lähinnä vanhemmista malleista. Kun luen uutisia laskeneista myynneistä, mietin yleensä "ei ihme".

Sori todella paha off topic.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Sisäkierto voi toki olla jumiintunut päälle mutta jos olisi näin, ei huuru taida poistua ollenkaan. Rangessa takavuosina jäi pelkästään toinen sisäkiertoläppä auki, koppi oli kroonisesti huurussa vaikka mitä tekisi.

Ilman poistumiseen kannattaa myös kiinnittyä huomiota jos lasien raollaan pitäminen auttaa, sitä en tiedä missä näissä on kopin poitoilma-aukot mutta yleisesti ne löytyvät jostain takalokareista. Voil olla ihan vaan jo tehtaalta jotain ahdistavaa joka rajoittaa ilmankulkua, toki tämmöisen pitäisi näkyä sitten yleisemminkin ko. mallissa.

Voiko tässä kertyä ilmanottoon lunta tai jäätä joka pikkuhiljaa pöröttää sisäänmenevän ilman sekaan kosteutta, tai sitten lämmitys/ilmastointilaitteen kotelon vedenpoistot tukkeessa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
reduxi
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2015 3:25 pm

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja reduxi »

Olen käyttänyt näitä kuvia toisella autofoorumilla esimerkkinä, mutta kun XF mallia myydään merkkiliikkeen sivulla tällaisella mainoskuvalla:

Kuva

Ja kun menet Inchcapen liikkeeseen ja edessäsi on tällainen:

Kuva
Ehkä hieman epäreilu vertailu kun ylempi kuva on faceliftin ohjaamosta ja alempi prefacelift..

Toki asiasta samaa mieltä, itselläni on erittäin kattavasti varusteltu XF x260 mutta takapenkit eivät käänny. On kyllä kaistavahdit, adaptiivinen vakkari ja kattoluukkua.

Ja pahoittelut OT.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Sikäli ei epäreilu vertailu että ylempi kuva on liikkeen mainoksessa, mutta kun menet liikkeeseen ei sellaista ole tarjota. Toki kiva että sellaisia on ehkä tulevaisuudessa tulossa, mutta mainos on vähintäänkin hämäävä. Mutta isompana pointtinani oli että "muinoin", yli 10 vuotta sitten noita hienoja malleja olivat käytännössä kaikki Jaguarit. Ei siis pitäisi joutua selittelemään "kun tämä ei ole facelift" vaan minkä tahansa vuoden minkä tahansa mallin pitäisi antaa fiilis että "wau, kyllä Jagget on hienoja". Sitä tarkoitin tuolla kuvavertailullani että jo lause "ajoin Jaguarilla" pitäisi luoda mielikuva ylemmän kuvan ajokista, mutta totuus ei vastaa tätä mielikuvaa vaan alempi kuva on se arkinen todellisuus viime vuosien malleissa. Jopa oma X-Typeni aikoinaan, vm. 2004 oli niin hieno sisältä että ihmiset luulivat järjestään sitä paljon kalliimmaksi autoksi kuin mitä se olikaan, puhumattakaan XF/XJ/XK linjastosta. Niin nyt viime vuosina valtaosa Jaguareista on ollut suoraan sanottuna tylsiä, ilman sitä wau efektiä kun istuu sisään. Ja siksi en ole kovasti ihmetellyt esimerkiksi sitä miksei uutta XF:ää myyty viime vuonna yhtään kappaletta Suomessa.
Jalleri
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 8:53 pm

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja Jalleri »

Tuosta kun selaan OT:en ohi, niin vastaan tai oikeastaan totean itselleni, että huuruisuusongelma parani huomattavasti, kun ilma lauhtui. Pakkasten ollessa -8-28, oli ikkunat ihan jumalattoman huurussa, vaikka auton lämppäristä puhalsi lämmintä - jopa kuumaa ilmaa. Viime viikonloppuna pakkasta oli enää muutama aste ja jopa nollassa välillä, niin auton ikkuna pysyi ihan nätisti avoinna - pois lukien takalasit, ne huurtuivat vieläkin, mutta takasivulaseille ei olekkaan mitään puhallusta!? Automaatti ilmastoinnilla ikkunat eivät pysyneet auki, mutta puhalluksen ollessa 3-4 asennossa ja puhallus vain ikkunaan, niin ongelmaa ei ollut.

Onneksi Varsinais-Suomessa on talvi vain joka kolmas vuosi...

Ja Offtopic on tietenkin sallittua - itse sen aloitusviestissä jo aloitin. Mikäli joku tietää Turun seudulla autonhuoltoliikettä, joka tietää Jaguareista jotakin, niin voi ilmiantaa tähän ketjuun. Tällä hetkellä täällä ei ole merkkiedustusta ollenkaan.
Vauxi
Viestit: 662
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XE:n lasit huurussa

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jos ynnäilen hiukan. Kun vettä ei ole lattioilla eikä siten lattian varsinainen matto litomärkä, auto asennon pieni puhallusnopeus tavoitelämpötilaan saavuttua aiheuttaa enemmän huurretta kuin käsin säätäen puhallusnopeuden lujalle ja laseihin eikä puhallusilmassa tuoksu makea. Niin oireet kuullostaa lankoja pitkin tutulle 60-70 luvun autojen ei läpivirtaus tuuletuksella varustetuille ohjaamoille. Sanontahan kuuluu että kun takalasi syksyllä jäätyy, sulaa se vasta keväällä.

Eli toimiikohan ilmanpoisto räppänät takana sivuposkissa puskurin korkeudella ihan oikein? Onko muuten sisään virtaavan ilman määrässä kovakin ero jos pidät puhalluksen lujalla ja raotat vaikka takasivulasia?
XJR -00.
Vastaa Viestiin