X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Laitellaas nyt tännekkin jos sattuis olemaan kokemuksesta viisaampia ratkomaan kyseistä ongelmaa. Lähdetään alusta että mistä vika alkoi.
Ensin käsijarrun häiriöö, tämän jälkeen noin 10km jolloin syttyi DSC ei käytössä ja moottorin vikavalo. Perässä oli vikahetkellä aika paljon painoa ja jouset melkein pohjassa(Autossa siis rautajouset nykyään, ei enää ilmajousia).

Vikakoodit AUTOCOMIN surkialla lukijalla jolla ei pysty tehdä mitään muuta kuin katsoa ja nollata vikakoodit, ei siis lukemaan livedataa pyörintänopeuksista. C1165 ja C1175, eli takapään vasen ja oikea ABS-tulopiirin vika, VÄLILLÄ pelkästään toinen edellisistä ja välillä molemmat yhtäaikaa, ja tämä aiheuttaakin eniten ihmetystä miksi se heittelee niitä puolelta toiselle. Välillä on näkynyt myös koodit C1235 sekä C1236, Vasen ja Oikea takapyörän nopeussignaalin vertailuvirhe.

Heti vian alkamisen jälkeen katsoin maapisteet etuvalojen takaa ja toinen olikin ihan selvä ja katkesi heti happamuuttaan kun avaimella edes koski mutteriin. Siihen tehty viereen uusi maapiste ja kiillotettu hyväksi liittimet sekä maapisteen palkki. Maadoittaa kaikki liittimet ainakin ABS Boxin liittimeen.
Vaihdettu uusi ABS-anturi oikealle puolelle ja sen jälkeen vielä aikaisemmin oikealla puolella oleva vasemmalle. Ei vaikutusta. ABS lukukehät katsottu tarkasti ettei ole rikki ja kiilloitettu vielä paskasta / ruosteesta. Katsottu nopeasti nosturilla läpi ettei mikään vakaaja tai tanko ole katkennut tuosta painosta johtuen. Hommattu käytetty ABS boxi samalla numerolla, josta vaihdettu "sähköpää" autoon(Tiedän että pitää koodata autoon ja antaakin vikakoodia konfiguraatiovika tms, mutta silti nämä samat pyörintänopeus vikakoodit pysyy ja välillä vaihtelee puolelta toiselle jne. Luulisin ainakin että kun kaikki muut olisivat kunnossa niin antaisi nollata nämä viat, paitsi tietenkin konfiguraatiovirheen.
ABS-Anturin ja Kehän väli 1.1mm eikä sitä ainakaan pienemmäksi saa kun ei prikkoja eikä mitään ja toisaalta, miten se etäisyys olisi yhtäkkiä muuttunut.

Mistähän lähtisi vielä vikaa paikallistamaan, jos hyviä ideoita löytyy niin otetaan ilomielin vastaan.
Täytyy varmaan hommata myös lukulaite millä pystyy seuraamaan livedataa / katsoa pyörintänopeudet ja pyöritellä renkaita. :roll:

Ulkomaanfoorumeilta löytyy tosi paljon juttua kyseiseen ongelmaan liittyen, mutta oikein mihinkään ei ole selvää vastausta tullut.

Eli mikä näitä antureita yhdistää tai siis mikä sekoittaa systeemin niin että vika pomppii puolelta toiselle ja välillä molemmilla puolilla yhtä aikaa :oops:

E: Käsijarrun häiriö lähti sekaamasta tilannetta, kun resetoi käsijarrun boxin ottamalla liittimet hetkeksi irti. Tässä välillä on myös hetkittäin "toiminut" muutamia kilometrejä ilman DSC valoa, mutta pääsääntöisesti vika on aina päällä. n.100km/h vauhdista rupesi ensin vilkuttamaan luistonestoa ja sitten hetken ajan päästä jäi päälle.

Jarruyksiköstä sammuksissa antaa yleensä poistaa kaikki vikakoodit, mutta moottorinohjainlaitteelta EI, jossa siis samat koodit C1165 ja C1175
Vauxi
Viestit: 662
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Onko minkään pyörän abs kehä turvonnut soikeaksi tai muuten epämuotoiseksi ? Tämä vaikuttaa signaalin jännitteeseen.
XJR -00.
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Kyllä suorilta ja tiukilta näyttää kun pari kertaa käyty läpi ettei vaan oo halki mistään. Tänään yritetty taas vaikka ja mitä onnistumatta vikaa löytämään. Vanha ABS boxi tuli "tarkistuksesta" jossa kolvailtiin kaikki uudestaan läpi ammattilaisella. Sama vika jatkuu. Boxin liittimeltä mittailtu ettei oo johdotkaan poikki, liittimestä antureiden liittimiin tuli hyvät yhteydet yleismittarin "piipparipuolella", eli siis konehuoneesta takarenkaille. Sitten yks mikä aiheutti harmaita hiuksia ja jäi vielä vaivaamaan, ettei saatu mistään pyörästä mitattua minkäänlaista vastusta ensin boxin liittimeltä ja pyörää pyörittämällä, sen jälkeen takapäästä kahdella eri anturilla ilman mitään arvoa. Anturi kädessä mittauskaapelit napoihin mitattaessa mittari värähtää, mutta kun siihen laittaa 10 sentin mittaiset jatkot jotka ovat oikein liittimellä kiinni anturin navoissa ja koittaa mitata niin ei tuu mitään(Muuten ei oikein pysty rengasta pyörittämällä mittaamaan vastusta), mutta eikös se pitäisi pystyä mittaamaan ihan yhtä hyvin abs-boxin liittimestäkin?
Vauxi
Viestit: 662
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mittari värähtää? Eli näyttää jotain suuria kilo-ohmeja tai megaohmeja? Veikkaan että autossa on uudemman tyyppiset hall perustaiset tunnistimet vaikkakin on teräs triggeri. Niistä ei tule mitään mitattavaa ulos yleismittarilla. Oskiloskooppi on niihin se ainoa kalu.
Eihän myöskään anturien liittimien pinnejä ole rusikoitu liian isoilla mittapäillä? Ne kun ovat todella hentoa kamaa ja sitten ei olekkaan yhteyksiä anturiin liittimen ollessa kiinni vaikka mitattaessa johto ehjä.

Sit jos anturit ovatkin perinteisiä keloja niin mittari kyllä näyttää heti satoja ohmeja kun vähänkin pyörää liikuttaa.
XJR -00.
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Tais näyttää kädessä mitattaessa, 0.5 Mohmia. Ei oo rusikootu. Tilasin kunnon testerin jolla pitääs saada dataa pihalle niin täytyy kattoa edistääkö se yhtään asiaa.
Vauxi
Viestit: 662
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Megaohmiset tuntuis olevan juuri hall antureita.
XJR -00.
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Noniin nyt tuli testeri ja päästiin samalla vähän eteenpäin ja ehkä vikakin saatiin korjattua.

Kauan aikaa ihmeteltiin jotta miksi koodi tulee välillä ja välillä antaa poistaa ABS boxista, vasen taka. Huomattiin että kun auton nostaa ilmaan niin silloin koodi tulee, eikä tässä vaiheessa saanut pyörimisnopeuksia luettua, ei myöskään koeajolla?

Otettiin rengas irti ja laskettiin tukivarsi pölkkyä vasten ja näin ei tullut vikakoodia ABS yksiköltä, heti kun nosti ilmaan niin tuli. Pölkkyä vasten myös näytti pyörintänopeuden testerillä vasemmasta takakulmasta jossa vika oli päällä, en tiedä miksi oikea takapää ei oireillut tänään muutakuin vikakoodina moottorin ohjainlaitteella joka oli koodina vertailuvirhe (Varmaan liittyi vasempaan anturiin). Sitten käytiin koeajolla ja kaikki toimi ilman ABS / DSC valoja ja takaisin tullessa kokeiltiin vielä toisella anturilla(Alkuperäisellä) ja kas kummaa taas ei toiminut, eikä enää vaihtaessa samaan millä toimi(Auto alhaalla kokoajan) tultiin siihen tulokseen että vika on pakko olla johdossa. Heiluteltiin sitä ja kas kummaa antoi nollata vian taas pois. Tehtiin pätkä uutta johtoa vasemmalle taakse, kun siinä oli pieni "lontto" kohta johdossa(Ilmeisesti jäänyt tukivarren puslan väliin kun tuota painokuormaa oli perässä ja jouset melkein pohjassa.), nyt tulee pyörintänopeudet joka tilanteessa eli nosturilla ilmassa sekä ajossa. Eikä vikakoodeja tule ABS yksikölle.

Nyt on ongelmana vielä se, että moottorinohjainlaitteella on vieläkin koodi C1175 Taka vasen ja P1000(Tämä ilmeisesti löytyy aina eikä ole "vikakoodi", sekä ilmajousituksesta tietysti kun ei käytössä ja joku mustan laatikon tiedot tallennettu ja nämä mun aikana on aina tullut), ja ei anna nollata sitä vaikka ajettu n. 10km lenkki. Eli moottorin vikavalo palaa ja väitän syyksi tuota C1175 vikakoodia. Miksiköhän se ei anna nollata sitä sieltä, kun ABS yksiköllä ei ole enään vikakoodeja tallessa eikä tule ajonkaan jälkeen, sekä kaikki pyörät näyttää tismalleen samaa nopeutta 100km/h vauhdissakin.
Tämän C1235 taka oikea vertailuvirhe vikakoodin se antoi kyllä nollata sieltä moottorinohjaimelta eikä tullut enään takaisinkaan, tämäkin taisi olla pienen koeajon jälkeen vasta, kun antoi nollata.

Jätettiin auto molemmat akun kengät irralleen, kun eikös se tee sen HARD RESETin silläkin tavalla?

Mitä kautta nuo ABS anturin johdot menee tai missähän niiden liitoskappaleet sijaitsee, kun ollaan nyt purettu peräkontin verhoilut molemmilta puolilta, pohjasta molemmat reunimmaiset suojamuovit, takapenkki pois, eikä ainakaan yhtäkkiä tullut silmään liitintä, edessähän ne on normaalisti sisälokasuojan takana, mutta takaa anturin johdot näyttävät menevän perän yläpuolelle johonkin joita on vaikea seurata.

BTW, Launchin testeri tuli ja nyt autossa on paikallaan ulkomailta tullut ABS yksikön "sähköpää" jonka pystyi koodaamaan autoon, tai enää se ei ainakaan anna siitä vikakoodia että olisi konfiguraatiovirhe.

Olipas sekavaa tekstiä, toivottavasti joku joka jaksaa lukea, tajuaakin jotain.

Eli tiivistettynä: Takavasemman anturin johto oli aavistuksen linttaantunut ja huono yhdistys, vaikka mittaamalla tulikin piipparilla hyvä tulos.
Moottorin vikavalo palaa ja syynä C1175 Taka vasen eikä saa nollattua :roll:
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Noniin vika ratkes lopulta. Eli apparin edestä sisälokasuoja irti ja seurailemaan johtosarjaa, vähän kun purkas niin siellä oli vettä, ehkä pesusta tms, senkun kuivas niin kaikki pelittää. Olipas ongelma, tai itteasias 2 ongelmaa samalle vialle :lol:
Aero
Viestit: 132
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: X350 XJR 2004 ABS Anturi ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Aero »

Uiko siinä vedessä purnukka, liitos vai ihan vaan johto? Meinaten että mikä sieltä tulee hapettumaan.

Kannattaa kattella tarkalla silmällä, että A) mistä vesi pääsee sinne lillumaan, B) miten sen veden saisi pääsemään sieltä myös pois, niin uusiutumisriski pienenee ihmeesti.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Vastaa Viestiin