2004 XJR Imuvuoto / Misfiret MISSÄ VIKA?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

2004 XJR Imuvuoto / Misfiret MISSÄ VIKA?

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Jaahas XJR 2004 Aiheuttanee taas harmaita hiuksia toimimattomuudellaan.

Vaihdettiin moottori vanhan tilalle, kun vanhasta koneesta meni kannentiivisteet todennäköisesti. Viimeisellä ajokerralla vanhalla moottorilla 0-200kmh vedon jälkeen seurauksena rupesi "yskimään" ja kävi vajailla(vikakoodeja ei luettu silloin), tuumattihin että kannet otti lopullisesti siipeensä ja sitten vaihdettiinkin kone, mutta sama vika seurasikin myös uuteen(käytettyyn) koneeseen myös. Tämä veto tuli vedettyä aikalailla viileällä koneella jos sillä jotain merkitystä, näinhän ei saisi tehdä mutta tehtiin kuitenkin :roll: .
Ikinä aikaisemmin ei oo käyntihäiriöitä ollut ja monoa on saanut runsaasti, toki 5tkm vaan itse ajanut kun saksasta tuli. Eli tyhjäkäynti on hytkymistä, kierroksilla hieman tasaantuu kyllä, mutta ei varmastikaan toimi täysin.

Antaa koodeja misfireä vähän eri pytyiltä, aluksi 2,3,8 ja sen jälkeen 5,6,8 ja viimeisellä tutkimuskerralla enään 5 pytyltä, tulpat on uudet ja puolia vaihdettu ristiin, ei vaikutusta. P0171, eli Bank 1 kävisi laihalla, bankista 2 ei ole tullut laihalla käymisen koodeja.
Välillä myös katalysaattorin koodeja ja moottorin vikavalo vilkuttaa.

Tehtyjä: Bensansuodatin ja polttoaineen puhdistusaine, maf ja kaasuläppä putsattu, letkut tarkistettu ja suihkittu bräkleenillä läpi paikkoja, short fuel trim testerissä auki samalla, ainut mistä trimmit pomppasi oli ,kun suihkutteli starttipilottia ahtimen kannesta lähtevän putken liitoskohtaan mikä menee tuohon P/B vacuum härpättimeen ja yhdistyy pienellä palalla kumiputkea. Tänään käytettiin tämä P/B härpäke kaasuläpän alta vielä irti ja tiivisteltiin paikat uudestaan, mutta ei näkynyt vuotoja. Lambdat oli uusittu juuri ennen minulle tuloa Saksassa.

Jostain luin että bensanpaineet pitäisi olla ahdetussa 3.8bar tyhjäkäynnillä ja ahtopaineilla nousta 4.8bariin, tyhjäkäynnillä on tuo 3.8bar ja täyskaasuvedossa 3.5-4bar, paikallaan jos kaasuun koskeskelee niin välillä pomppaa n. 4.3bar, mutta kuuluisikohan tuon antaa edes tuota 4.8baria jos vika on päällä. Kaasuläpän isommassa sähköliittimessä oli reunimmaisissa pinneissä myöskin laitettu joku ihan perus vastus väliin, sekin koitettiin ottaa pois eikä sillä ollut mitään vaikutusta mihinkään. Vähän ihmetytti mikä ihme viritys tämä oli.
Vinkkejä yleisimmistä vika/vuotopaikoista otetaan ilomielin vastaan. Voiko tässä olettaa että vika on apukuskin puolella, kun sen puolen sylinteriryhmä väittää olevan laihalla. Vai onkohan vika sähköpuolella, jossain johtosarjassa tms. Imuvuodoltahan tuo nyt aika pitkälti vaikuttaisi mutta.

Eli kaikki muu on melkein käytetty irti / tutkittu paitsi itse ahdin, mutta esimerkiksi suuttimien koloihin kun pilottia suihkii niin ei trimmit reagoi mitenkään, joten sopisi mun mielestä olettaa, että "imusarjan" ja ahtimen väli olisi tiivis.

E: Koodit tulee yleensä siinä järjestyksessä, että ensin misfire kun on hetken käynyt (Ehkä noin pari minuuttia), tuo laihalla olon koodi P0171 on tullut vaan harvemmin ja yleensä misfirejen jälkeen.
Viimeksi muokannut Jakkeriini, Ti Marras 02, 2021 10:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

Re: 2004 XJR Imuvuoto / Misfiret MISSÄ VIKA?

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Suuttimia nyt varmaan seuraavaksi metsästämään ja laittaa kaikki uudet.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: 2004 XJR Imuvuoto / Misfiret MISSÄ VIKA?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Suuttimet irti ja tarkistukseen. Mittaa myös viallisten pyttyjen kohdalta suuttimen ohjaus. Bensapaineen säätöön vaikuttaa vain moottorin alipaine ja vastaavasti ylipaine. Ei muu. Ellei 2004 ole jo täysin pwm ohjattua systeemiä. Erillinen vastusviritys haiskahtaa vialliselle läpälle tai jollekkin egr tms poistolle. Myöskin täysin tukkoon sulanut katti voi aiheuttaa mitä mystisempia sytytyskatkoksilta tai laihalla olemisen kaltaisia vikoja.
XJR -00.
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

Re: 2004 XJR Imuvuoto / Misfiret MISSÄ VIKA?

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Vauxi kirjoitti: Ke Marras 03, 2021 6:31 am Mittaa myös viallisten pyttyjen kohdalta suuttimen ohjaus. Bensapaineen säätöön vaikuttaa vain moottorin alipaine ja vastaavasti ylipaine. Ei muu. Ellei 2004 ole jo täysin pwm ohjattua systeemiä. Erillinen vastusviritys haiskahtaa vialliselle läpälle tai jollekkin egr tms poistolle. Myöskin täysin tukkoon sulanut katti voi aiheuttaa mitä mystisempia sytytyskatkoksilta tai laihalla olemisen kaltaisia vikoja.
Ihan yleismittarilla kattoa suuttimet?
Tuo kattihommakin kyllä kävi mielessä.
Täytyy nyt hakia stetoskooppi ja kuunnella suuttimet läpi, etenkin tuo 5. pytty kun kaveri meinas jotta nyt kun ottaa puolan johdon 5.lta irti niin ei reagoi mitenkään ja kaikilla muilla käynti romahtaa. Muistaakseni tuotakin aluksi koitettiin mutta voi olla että 5. jäi silloin koittamatta. Tuohan on jo toisaalta puoli voittoa jos noin on. Toivottavasti ei kuulu 5.lta ollenkaan suuttimen tikitys ääntä :D
Jakkeriini
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2015 7:15 pm

Re: 2004 XJR Imuvuoto / Misfiret MISSÄ VIKA?

Viesti Kirjoittaja Jakkeriini »

Ei saatanan saatana.
Luultu kokoajan 5. pyttyä pytty 2.seksi, eli sylinterijärjestys ollut meidän mielessä väärä eli kun tässä menee näin

7.8
5.6
3.4
1.2

Eikä näin:
4.8
3.7
2.6
1.5

Silloin ihan alkutaipaleella jo googleteltiinkin sylinterijärjestystä ja todettiin että se olis tuo jälkimmäinen kuten yleensä kaikissa autoissa.
Tämä selvis tänään kun halusin ittekkin todeta 5. pytyn(Oikeasti siis 2. pytyn) puolanjohdon irtiottamalla että ei tapahdu mitään, no eihän siitä tapahtunut. Misfire oli siis todellisesti 2. pytyssä nyt ja tässä vaiheessa kaveri oli jo laitellut puolia taas ristiin ilmeisesti. Tämän kyseisen puolan kun siirti 5. pyttyyn niin misfirekin siirtyi luonnollisesti eikä puolanjohdon irroittaminen aiheuttanut tässäkään pytyssä enään mitään, kun taas toisella puolalla 2. pytyssä käynti romahti.
Tosiaan selvisi johtoja irroittamalla ja otin tästä aikaisemmin luullusta 5. pytystä sekä 4. pytystä ja ihmettelin kun vikakoodeiksi tuli ignition coil B ja G?, mutta sylinterit 2. ja 7. .. Vitun vittu, ehkä vähän turhan monta "turhaa" työtuntia tuli, mutta ehkä tämä nyt lähtisi pelaamaan kun jaggfinniltä uusi puola saapuu ehkä perjantaina..
Vika oli pieni, mutta vähän vaikea kun oli väärät pytyt syynissä :D

Noh, tulipa nyt laitettua kunnolliset klemmarit ja putsailtua imupuoli perinpohjaisesti ja huohotinputket "varmistettua".
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: 2004 XJR Imuvuoto / Misfiret MISSÄ VIKA?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Siis joo yleismittarilla näkee että tuleeko suuttimeen syöttöjännitettä. Ja ledikynällä näkee että ohjataanko sitä. Suuttimia voi myös räpsyttää suoralla sähköllä nopeasti. Kuulee kyllä aukeaako se vai onko sumu jumissa.

Hyvä et löyty feilu.
XJR -00.
Vastaa Viestiin